tda skrev:Kunne du prøve at svare i stedet for at stille et spørgsmål ?
Sagtens. Ja, hvis man bevidst ændrer på lyden, og det kan verificeres med en dobbelt blindtest, så er der selvfølgelig en hørbar forskel.
Pointen er at en målbar forskel ikke nødvendigvis er hørbar, men en hørbar forskel altid vil være målbar.
Finlytteren skrev:Det tillader jeg mig så at tvivle på. Jeg tror at hvis en blindtest ville vise at der reelt er forskel, så vil du bare udråbe at der er en fejl i konstruktionen på et eller flere af testemnerne. Så det ville være spild af god lyttetid at lave en sådan test bare for at prøve at overbevise dig.
Den holdning må stå 100% for din regning. Jeg er parat til at anderkende enhver forskel der reelt findes og kan bevises. Men gisninger og gætteri (som det meste hifi er) overbeviser mig ikke.
Sådan er det i øvrigt med alle former for viden og videnskab. Hvis beviserne er overbevisende, så er jeg parat til at ændre mine holdninger. Jeg har endnu ikke set et eneste overbevisende bevis på at HD audio er bedre end CD-lyd, at dyre strømkabler gør en forskel eller at små sten placeret på forstærkeren kan give bedre lyd, og så videre.
- Forskelle i bredde, højde og dybde på lydbilledet.
- Forskelle i præcisionen i lydbilledet.
- Forskelle i opløsningen.
- Forskelle i klang og klangbalance.
- Forskelle i hvor letflydende gengivelsen er.
- Forskelle i kontrol.
- Forskelle i rytmik og spillestil.
osv. osv.
De punkter du nævner afhænger alle af højttalerne, her har kabler ingen betydning, så længe de har lav nok modstand. Men fortæl mig: Hvordan kan du lave om i rytmikken i et optaget stykke musik. Der kommer altså ikke pludselig et ekstra taktslag eller et trommefill ind, uanset hvor dyre dine kabler er.
Lgrau skrev:Jeg synes selv du skulle svarre på spørgsmålet, hvor stor målbar forskel skal der til før du synes den er hørbar?
Som sagt der er intet problem at måle forskelle på CD'afspillere. Hvorfor skulle de så ikke lyde forskelligt?
prøv bare at tjekke nogle tests på sterophile.
edit: (her måler de for det meste også afspillerne)
Det afhænger af typen af forskel. Hvis det er ikke-harmonisk forvrænging (som i en overstyret transistorforstærker) skal der ikke meget til. Hvis det f.eks. er et lille drop på 1-2dB helt oppe ved 20kHz opdager man det aldrig ved almindelig musikafspilning.
En målbar forskel kan ikke nødvendigvis høres, men en hørbar forskel kan altid måles.
boydk skrev:Og her gik jeg og troede, at de fleste på Nerds var fornuftige mennesker, der kunne skære igennem, når de så en "Troll"
.
Jeg fatter ikke, at i gider, Henrik Stevn forsøgte sig på H4A for rundt regnet et 1/2 år siden med akkurat samme device: Jeg alene vide, i andre har ikke fattet en skid. Den gik så heller ikke ret længe
Men det er ufatteligt, som I alle sammen "hopper i" med begge ben, alle farer op af stolen og forsøger at overbevise trollen (Stevn) om, at han ta´r fejl. Da han på H4A endelig blev tvunget til at afsløre, hvad han spillede på af udstyr, var det tydeligt, at han nærmest intet erfaringsmæssigt grundlag havde for at udtale sig om seriøs musiklytning.
Men fortsæt bare, det er s´gu da morsom læsning, somme tider grænsende til det stupide
. Når en mand som Henrik Stevn har behov for at melde sig ind på H4A, Nerds, Recordere m.fl. for at overbevise størstedelen af Danmarks HiFi-entusiaster om, at de er helt fejlslagne i deres bestræbelser på at opnå, hvad der for dem er HiFi Nirvana, siger det så egentlig ikke mere om Henrik Stevn end om os????????????
Hvis du nu rent faktisk havde læst mine indlæg og de diskussioner jeg deltog i på H4A, så vil du tydeligt se at det ikke var mig der gik over stregen. Jeg præsenterede mine argumenter sagligt, gav links til tests der underbyggede dem, og ignorerede de værste personlige angreb.
Du skal være velkommen til at underholde med dine holdninger til mit anlæg, og hvad du tror det (ikke) kan. Men jeg kan godt afsløre at jeg har lyttet til (og nydt) mere musik end du nogensinde kommer til, på alle slags anlæg. Og min konklusion er at et sæt seriøse studiemonitors hægtet på en solid digital signalbehandling giver den best mulige lyd. Derfor er mit anlæg opbygget som det er, value for money:
-FiiO D3 DAC
-NAD C165BEE preamp
-DBX DriveRack PX DSP
-Adam A5X monitors
-DALI SWA 12 sub (svageste punkt, men rigeligt til min stue)
Intet jeg har hørt kan hamle op med det, med undtagelse af bassen hvor jeg ønsker mig 10Hz mere i bunden (men det kræver en ny stue og en større sub).
Derfor ser jeg ingen grund til at spilde mine penge på dyre hvalpenislæder-ombundne kabler og andet hifi-bavl. Når man er uddannet og arbejder inden for el, elektronik og IT, så bliver tingene ret hurtigt afmystificerede. Når først man forstår de basale parametre for strøm og arbejder med skidtet, så forstår man også hvorfor en ledning bare er en ledning.
Grund til at jeg har meldt mig til diverse forummer er for at deltage i en seriøs, fakta-baseret debat om anlæg, musik, lytterum mm., men det er til tider svært når man skal vade igennem bullshit og personlige angreb, udelukkende fordi jeg ikke bekender mig til voodoo og hokus-pokus.
I øvrigt var det en debat om netledning der udløste mit ban fra H4A. Jeg gætter på at det skyldes at hr. Mikkel Gige har en personlig (og økonomisk jf. reklamer) interesse i at snyde folk til at spilde deres penge på dyre strømkabler der absolut ingen effekt har på lydgengivelsen.