Peter Steffensen skrev:Skorpio skrev:Peter Steffensen skrev:Skorpio skrev:...venter spændt på den lydmæssige forskel på en glassikring ser er roteret 33 1/3 grad i sikringsholderen
MÃ¥ske kunne vi sammen teste det hos dig?
Sjovt du nævner det på den påtrængende og usympatiske måde, der får en til at tænke på Jehovas vidner
Hvor stor del af dit overskud går til menigheden?
Men klø på og arbejd gerne i par, den sidste idiot er ikke født...måske en blondine makker kan give dig et boost...
Var blevet overrasket, hvis du havde turdet noget som helst. Stærk mand gemt bag tastaturet... og som under ingen omstændigheder vil have afsløret sin identitet..
HenrikStevn skrev:I øvrigt for at skifte emne lidt, så prøvede jeg at regne på jitter. Det er jo som bekendt tidsforskydning i et digitalt signal. Normale jitter-værdier måles i picosekunder eller nanosekunder, hvis der er rigtigt meget jitter. Høj jitter hæver basisstøjen i signalet.
Det kan man sammenligne med wow som er tidsforskydning i afspilning af en LP. Wow skabes som bekendt af uperfekt pressede LPer, centerhuller der ikke er 100% centrerede og andre skævheder. En værdi på 0,05% wow er sådan cirka toppen af poppen, det bedste man kan opnå.
Ved 33 1/3 omdrejninger i minuttet tager det 1,8 sekunder for LPen at rotere en omgang. 1,8 sekunder gange 0.05% wow svarer til "jitter" på 900.000.000 picosekunder, 900.000 nanosekunder eller 0,9 millisekunder. Og så hævder folk stadig at LPen er et præcisionsmedie...
Skorpio skrev:
Og tror du virkelig jeg er bange for dig, ynkelige mandsling
Tydeligt du er vant til at manipulere i hverdagen, men på niveau der er flovt
Finlytteren skrev:Jeg vil ikke spilde tiden med at beskrive forskellen, for jeg tvivler på at du ville kunne høre forskel pga. den såkaldte "ingeniørblokade".
Peter Steffensen skrev:Nu er jeg selv ingeniør og har måttet erkende, at vi indenfor faget har ret svært ved at kvantisere begrebet god lyd. Den erkendelse har mange ingeniører svært ved at få ind i hovedet. Der er klart nogle retningslinier for et sundt, velfungerende design - men der er også ting, som ligger udenfor det umiddelbart målbare. Som f.eks. hvorfor en kondensator viklet i kobberfolie lyder så forskelligt i forhold til en identisk der er viklet i sølvfolie. Jeg mangler at se en måling eller en sandsynlig teknisk forklaring på dette. Ikke desto mindre er lyden ret forskellig.
Slava skrev:Placebo-effekten er veldokumenteret i mange sammenhænge, men i dette forum får I det nærmest til at lyde som om, at placebo er en uheldig effekt.
Jeg kan fx sagtens forestille mig, at jeg kunne blive vældig glad for resultatet, hvis jeg havde brugt 5000 kr. og bakset i en uges tid med at udskifte al intern ledningsføring i min pre-amp fra kobber til sølv-ledninger. Teknisk set kan det godt være, at slut-resultatet pga. forskellige uheldige omstændigheder ville blive endnu dårligere end den pre-amp, jeg startede ud med. For eksempel kunne forstærkeren være blevet mere ustabil pga. kablernes ændrede elektriske egenskaber (R/C/L), og konstruktionen kunne enda blive mere følsom for indstråling, radiofoni eller brum pga. skødesløshed eller manglende viden fra min side mens jeg trak den nye kabelføring i kabinettet. Men mest sandsynlig er det nok, at det ikke ændrer væsentligt ved forforstærkeren.
Men hvis jeg føler større glæde ved at lytte til musik med min nye "forbedrede" forforstærker, så er alt vel godt? Måske er det min hjerne, som bedrager mig, som prøver at overbevise mig om, at pengene og arbejdet ikke er spildt. Men det er vel også godt nok? Hvis slutresultatet for mig er større lykke, glæde, velbehag og tilfredshed? Og jeg lever 5 år længere
HenrikStevn skrev:Finlytteren skrev:Jeg vil ikke spilde tiden med at beskrive forskellen, for jeg tvivler på at du ville kunne høre forskel pga. den såkaldte "ingeniørblokade".
Hvorfor skal det gøres til et skældsord at man arbejder systematisk, med solid bevisførelse og i forening af teori og praksis?
Hvis jeg vil vide noget om teknik, skal jeg så spørge en ingeniør eller en homøopat?
HenrikStevn skrev:Peter Steffensen skrev:Nu er jeg selv ingeniør og har måttet erkende, at vi indenfor faget har ret svært ved at kvantisere begrebet god lyd. Den erkendelse har mange ingeniører svært ved at få ind i hovedet. Der er klart nogle retningslinier for et sundt, velfungerende design - men der er også ting, som ligger udenfor det umiddelbart målbare. Som f.eks. hvorfor en kondensator viklet i kobberfolie lyder så forskelligt i forhold til en identisk der er viklet i sølvfolie. Jeg mangler at se en måling eller en sandsynlig teknisk forklaring på dette. Ikke desto mindre er lyden ret forskellig.
Men lyder den virkelig anderledes, eller er det placebo? Hvordan kan du vide det med sikkerhed uden bevisførelse? Som ingeniør burde du vide at bevisførelse er af højeste vigtighed. Uden beviser, intet argument.
HenrikStevn skrev:Peter Steffensen skrev:Henrik: venligst skriv en liste her på forum over hvilke netkabler, strømskinner og apparatsikringer, som du har lyttet på. Jeg forventer, at dine holdninger til emnet er baseret på en rimelig grad af erfaring - i modsat fald er du til grin.
Fælles for alle de strømkabler jeg har "lyttet til" (læs: brugt til diverse elektronik) er:
- De har for det meste været sorte.
- De fleste har haft støbte stik, andre har jeg selv sat stik på (men så har kablet ofte været hvidt).
- En del af dem har siddet permanent monteret, andre har haft IEC-stik.
- De har alle været godkendt til minimum 2,5 ampere (Eurostik), i de fleste tilfælde 10 ampere (Schuko, "Danskerstik" eller IEC).
- De fleste har været omkring 2-3 meter lange, men i enkelte tilfælde omkring 50 meter uden problemer eller effekttab.
- De har allesammen fungeret fuldstændigt perfekt.
Så man kan vist roligt sige at jeg har stor erfaring inden for strømkabler, både at sætte dem i stik og tage dem ud igen.
Som behørigt uddannet inden for el og elektronik (og med diverse elektrikere og radio/TV/elektronikfolk i familien), kan jeg fortælle dig med 100% sikkerhed og fysikkens love i ryggen, at der INGEN forskel sker på lyden ved at skifte et standard-strømkabel ud med et dyrt. Ingen. Overhovedet.
HenrikStevn skrev:
Det er derfor vi er nødt til at være enige om nogle fælles sandheder, og det kan jo meget passende være dem der er videnskabeligt bevist og efterprøvet utallige gange. For giver det ikke også en behagelig følelse at vide at man er 100% på linje med videnskaben?
Skorpio skrev:Rent fysisk kan et RCA stik ikke overholde standarden (75ohm), bortset fra det er vi ret enige
Finlytteren skrev:Hvorfor spørger du så mig? Jeg er ikke ingeniør...
Men til gengæld har jeg en god sans til at lytte bredspektret og perspektiveret, og vurdere lydindtryk uden at lade mig påvirke af hverken teoretiske forhold eller placebo. Det har jeg erfaret over en periode på mange år som HiFi-nørd.
Gang på gang kan jeg beskrive de samme indtryk af ændringer som andre oplever, eller andre beskriver de samme ting som jeg oplever ved et givent produkt.
Som statistiker og teoretiker må du jo kunne forstå, at dette ikke kan være en statistisk tilfældighed.
Finlytteren skrev:Den argumentationsform er jo ubrugelig indenfor HiFi. Det svarer jo til at man påstår:
Klang ikke kan måles, ergo eksisterer klangforskelle ikke!
Finlytteren skrev:Ja når din familie siger det, så må det jo være rigtigt. LOL
Er der virkelig ingen i den familie af elektrikere og elektronikfolk som har hørt om indstråling og udstråling?
Alt det vås du lukker ud er altså udelukkende baseret på NUL erfaring og hear-say...
Nilau skrev:Nu véd jeg ikke rigtig hvem du tænker på, når du skriver "vi" (?)
Det er sådan (og det er et faktum) at mange at os tosser faktisk ganske udmærket, og uden videre anstrengelse, kan høre endog store forskelle på eksempelvis kabler. At dét du kalder "videnskaben" ikke kan acceptere dette, er "videnskabens" problem. "Videnskaben" er simpelthen endnu ikke i stand til at kvantificere det vi oplever foran højttalerne.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du ville reagere på én eller anden 'forskel' som du selv kan konstatere, men som du samtidig finder aldeles "uvidenskabelig"?? Nu véd jeg jo selvfølgelig ikke, om du i tilstrækkelig grad er i stand til at forestille dig et sådant hypotetisk scenarium, men det kunne jo tænkes).
Og min forundring over hvad du egentlig vil på et hififorum er godt nok stor.
Hvad havde du (i din vildeste fantasi) forestillet dig at du kunne opnå?
Og så vil jeg også kondolere; Jeg går ud fra, at du indimellem lytter til musik? Hvis du gør...kan jeg forestille mig, at det må være en frustrerende oplevelse for dig ikke, på videnskabelig vis, at kunne 'forklare' hvorfor du foretrækker det ene stykke musik frem for det andet.
Det må være en hård proces.
Jeg kan f.eks godt lide Neil Youngs musik. Og selvom jeg, i mange år, har søgt på Internettet og diverse videnskabelige fora, har jeg ikke kunnet finde nogen videnskabelig, og fuldstændig skudsikker forklaring på hvorfor det forholder sig således.
Men da jeg ikke er ingeniør, sover jeg alligevel nogenlunde om natten.
HenrikStevn skrev:Højst sandsynligt har dine forældre hørt meget Neil Young eller noget musik som minder om det, med rytmer og fraseringer og så videre. På samme måde har jeg det med f.eks. Deep Purple, og her ved jeg med sikkerhed at det har mine forældre hørt meget. Individuel smag er ikke noget vi fødes med, den udvikles sammen med os.
HenrikStevn skrev:Finlytteren skrev:Hvorfor spørger du så mig? Jeg er ikke ingeniør...
Men til gengæld har jeg en god sans til at lytte bredspektret og perspektiveret, og vurdere lydindtryk uden at lade mig påvirke af hverken teoretiske forhold eller placebo. Det har jeg erfaret over en periode på mange år som HiFi-nørd.
Gang på gang kan jeg beskrive de samme indtryk af ændringer som andre oplever, eller andre beskriver de samme ting som jeg oplever ved et givent produkt.
Som statistiker og teoretiker må du jo kunne forstå, at dette ikke kan være en statistisk tilfældighed.
Horoskoper passer sjovt nok også altid når folk læser dem, uanset om der er byttet rundt på stjernetegnene og beskrivelserne (og at der faktisk burde være 13 stjernetegn).
Det som rigtigt mange hifi-nørder er ude i, kaldes på godt engelsk "confirmation bias", nemlig at man har en tendens til favorisere den forklaring der bedst passer sammen med ens forudindtagede meninger, eller den forklaring man har en (økonomisk eller holdningsmæssig) investering i. F.eks. hvis man tror man hører en forskel på strømkabler, fordi man allerede havde den holdning eller forventning at der ville være en forskel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
Samtidig er der en stor tendens til manifestation af Dunning-Kruger-effekten. Den dækker over at inkompetente eller bare almindeligt kompetente personer tit vurderer sig selv som overordentligt kompetente. F.eks. tror nogle amatør-fuskere at de er selvlærte ingeniør-genier som forstår f.eks. elektronik meget bedre og mere indgående end uddannede ingeniører som har studeret emnet i årevis. Afdøde Steen Duelund er et glimrende eksempel på dette. Hans ideer og påfund minder mere om middelalderlig alkymi end elektronik. Et andet eksempel er at nogle tror deres ører er meget mere fintfølende end det almindelige menneskes ører, selvom dette beviseligt ikke er tilfældet hvis de gennemgår en høreprøve.
Jeg modsætter mig meget beskrivelse som "statistiker og teoretiker". Ganske vist arbejder jeg i dag mest med statistik over tilgængelighed og gennemsnitlige svartider på IT-systemer, men det er altsammen baseret på praktiske målinger og veldefinerede målemetoder. Jeg er praktiker helt ind til benet.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster