Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forskelle på folk

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Re: Forskelle på folk

Indlægaf WymaxReborn » tors jul 17, 2014 09:06

LH2A skrev:for der er jo ingen facit.  Derfor er hele denne diskussion frugtesløs. Hvilket igen bringer mig tilbage til min pointe, dette er et forum for folk som hygger sig med en hobby pÃ¥ forskellige planer, ikke et videnskabeligt forum.


Helt enig. Der er mange der siger at hifi kun kan være én ting, og for så vidt har de jo ret - hifi er et spørgsmål om en så høj 1 til 1 transformation af lyd som muligt. Desværre lader det sig ikke gøre, som Otto siger er der endda massive kompromisser der skal indgås. Derfor er vi nødt til at vælge de kompromisser vi bedst kan leve med, og fordi vi hver især lytter forskelligt kan dette medføre vidt forskellige prioriteter. Nogle lytter efter f.eks. rum og perspektiv, andre efter tonalitet, og selv om vi gerne vil have begge dele, så er der nogle nedtoninger vi bedre kan leve med. Jeg hørte engang et par Linn-højttalere, sådan nogle små nogen, og de sagde mig absolut intet - men andre synes jo om dem, så det må der være en årsag til, men det kan ikke være en årsag der gøre hverken min eller andres smag mere rigtig.

For mig er hifi et spørgsmål om at få mest ud af musikken, ergo bliver det lynhurtigt subjektivt - hvad river mig mest med. Skal jeg så endelig forsøge at bedømme et produkt forsøger jeg at være så objektiv som mulig, men igen er det jo hvad jeg søger der vil influere på min objektivitet, så det bliver til at jeg objektivt synes bedst om den og den subjektivitet. Jeg lever altid med et produkt over længere tid, for at vænne mig til det, for at lære det at kende - så kan jeg forsøge at skifte igen, og igen med tid måske opstille en sammenligning ud fra de indtryk jeg kan huske. Som en anden sagde, det der gør mig mest glad, og her gider jeg ikke bekymre mig om jeg har været i bedre humør i den ene eller den anden periode. Skulle jeg senere skifte mening som følge af det, så gør jeg bare det.

Det undrer således også mig at vi skal have fortalt at så mange af os tager fejl, og at andre mener det er deres mission at overbevise os alle om at de har ret.
Alle de påståede dobbeltprofiler på Trustpilot, men det kræver stadig kun én person at have skyklapper på... Det er i sandhed svært at begå sig på de sociale medier når man ikke kan tilrette andres mening til sin egen. Magtens vilje er stor!!!!!!
Brugeravatar
WymaxReborn
Supermedlem
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons nov 10, 2010 22:11

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Peter Steffensen » tors jul 17, 2014 09:13

WymaxReborn skrev:
Peter Steffensen skrev:
ZIG skrev:Henrik er som den lille dreng i kejserens nye klæder...
Zig

Nope, Henrik er en lille dreng, som ikke ved hvad tøj ER.


Ifølge historien havde kejseren da ikke noget tøj PÃ…  :lol:

Netop, derfor er der her tale om en ny udgave af eventyret.
Senest rettet af Peter Steffensen tors jul 17, 2014 09:16, rettet i alt 1 gang.
Hilsen
Peter / info@sound-defined.dk

Man skal ikke tro, man skal lytte.
Peter Steffensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 664
Tilmeldt: fre mar 13, 2009 12:04

Re: Forskelle på folk

Indlægaf ZIG » tors jul 17, 2014 09:15

@LH2A

La Défense.

Som Otto siger, der er ingen facit. Derfor kan man heller ikke argumentere for at nogen bliver narret el. spilder deres penge på udstyr, for der er jo ingen facit.


Det dækker måske nogenlunde, hvad jeg selv mener. Det nytter ikke noget at sige til en anden, " Du er blevet bedraget".

Men når man selv opdager, at man måske er blevet narret eller har ladet sig rive med af andres veltalenhed, så er man jo nødt til at revidere sit syn på sig selv, branchen, anlægget og måske musikken i det hele taget.

Dét er ikke en behagelig proces - og man vil gøre meget for at undgå det - la défense.

Men jeg er blevet bedraget mange gange. Jeg har sikkert også bedraget mig selv, og der er ingen garanti for, at det ikke vil ske igen.

Og nej, jeg synes heller ikke, at man skal bruge for meget krudt på at overbevise en anden om noget som helst - for det vil sjældent bære frugt. Men derfor har man lov til at præsentere sine egne tanker, deltage lidt i modspillet og skifte emnet, når det hele bliver for træls.

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Forskelle på folk

Indlægaf HenrikStevn » tors jul 17, 2014 09:49

Finlytteren skrev:Igen må jeg pointere indstråling og udstråling...

De sorte standard netkabler er ikke afskærmede i modsætning til rigtig mange HiFi-netkabler.

Når du pure afviser at der kan være en forskel, er det så fordi du ikke mener at indstråling og udstråling (nok primært det sidste med netkabler) kan påvirke apparater og øvrige kabler som eksempelvis signalkabler (nok primært indstråling)?

Vil du også pure afvise at forskellig tykkelse på lederne i de forskellige netkabler kan have nogen indflydelse på, hvordan apparaternes strømforsyninger "ser" hinanden i forhold til strømmen fra forsynings-netkablet til strømskinnen? Med andre ord vil du afvise at modstanden i netkablernes ledere kan have nogen indflydelse?

Når du selv er 100% afvisende for at der kan være en forskel med HiFi-netkabler, er vi så enige om at du ikke vil være påvirket af placeboeffekten og dermed vil erkende at der er en forskel, hvis det skulle vise sig at du kan høre en forskel?


230 volt ved 50hz og op til 10 ampere er så robust et "signal", at indstråling er irrelevant. Hvis du trak det gennem en MRI-maskine ville det nok have en effekt, men i ethvert hus hvor der bor mennesker og søm ikke bliver revet ud af væggene af magnetisme, vil der ikke være nogen som helst afledt effekt af indstråling på strømkabler.

Når det kommer til udstråling fra samme strømkabel, så måles udstrålingen fra et 10 kV forsyningskabel til under en kvart microtesla. Til sammenligning ligger en almindelig køleskabsmagnet på omkring 5 millitesla, altså 20.000 gange kraftigere. Udstrålingen fra et almindelige strømkabel er altså meget lille.

Men det er praktisk erfaret at man kan opleve interferens når man trækker strøm- og signalkabler tæt ved siden af hinanden over længere afstande. Og den bedste måde at løse dette på er ikke ved at købe overdyre kabler, men derimod ved at bruge balancerede signalkabler. Det er derfor RCA nærmest er bandlyst inden for professionel lyd, til fordel for XLR med parsnoede balancerede ledere.

Modstanden i strømkablet har en betydning, nemlig hvor meget effekt der afsættes som varme i kablet. Apparaterne "ser" ikke hinanden, det tætteste vi kommer på den myte er aktiv Power Factor Correction, som kan give støj på følsomme måleapparater, som f.eks. meget højopløste oscilloskoper.

Hvis der er en forskel som er hørbar, og det kan bakkes op med en fornuftig forklaring af hvorfor den eksisterer og kan høres, så vil jeg gå med til at den er her. Man er i øvrigt ikke immun overfor placebo-effekten bare fordi man er bevidst om den, derfor ønsker jeg også objektive beviser.

LH2A skrev:Som dig, kan jeg også godt finde ud af at finde oplysninger på nettet. Jeg har googlet det udstyr du nævnte tidligere i tråden. Hvad du har er et stereo anlæg i budgetklassen og jeg er sikker på at det lyder helt fint med sin egenlyd og begrænsninger.


Eller måske er det fordi mit anlæg er i en realistisk prisklasse, og high-end-anlæg er prissat alt for højt i forhold til deres reelle ydeevne.

Det handler om referencerammer. Dengang jeg var på B&O begyndte jeg også lige så stille at synes 40.000kr for et TV var en helt fair pris. Når man så kommer ud i den virkelig verden får man et lidt mere realistisk forhold til det.

Og du er endda så fræk at bruge budget og PA udstyr som referenceramme.


Hvorfor er det frækt? Hvis noget udstyr er godt designet og performer godt, er det så ikke ligemeget hvilket kundesegment det bliver markedsført til? Er udstyr automatisk værre fordi det ikke er dyrt?

Jeg løber tit ind i hifi-nørder som siger at "PA-udstyr" ikke er godt. Først skal vi lige have noget helt på plads. Når du siger PA, snakker så om vi om pro audio generelt eller om public announcement eller om koncertlyd, altså "sound reinforcement"? For det er forskellige ting.

PA betyder oftest et public announcement-system, som er lavet til at gengive tale og fordele dette til f.eks. et helt indkøbscenter. Det har intet med musikafspilning at gøre, udover måske lidt baggrundsmuzak i butikkerne.

Begrebet "pro audio" spænder over al professionel brug af lyd. Fra borgmesterens tale til byfesten til kæmpekoncerter til lydproduktion i studier. Sidstnævnte er der hvor værdien virkelig ligger for den prisbevidste forbruger, for eftersom studieverdenen til stadighed ikke gider hifi-voodoo, så findes der nogle produkter med fantastisk lydkvalitet og priser der er til at betale. F.eks. hvis man vælger den rigtige studiemonitor får man en langt mere præcis og veldefineret lyd end selv dyre hifi-højttalere kan levere. Fordi folks løncheck afhænger af kvaliteten og ensartetheden i deres arbejde, så er de nødt til at have udstyr man kan stole på, og hvor lyden er i topkvalitet.

Du taler uden om følsomme spørgsmål. som eks. mit: Hvad er din mission?


Jeg har ingen "mission" udover et ønske om at debattere lyd og lydgengivelse med en seriøs objektiv tilgang.

Hvorfor er det så vigtigt for dig at miskreditere hi-fi / high-end, musikelskere, producenter og audiophile? Hvad får du ud af det? Hvad håber du at få ud af det? Tror du det vil lykkes at få os alle til at indse at vi har narret os selv til at tro vi kan høre forskel og producenterne kaster håndklædet i ringen og erkender at det hele er rent fup?


Det er vigtigt for mig at fupmagere og plattenslagere bliver afsløret, uanset hvor i samfundet de snylter på sagesløse forbrugere, det gælder ikke kun inden for hifi. Jeg er selv stor musikelsker, så jeg ved hvor store følelser der ligger i det. Derfor ønsker jeg ikke at disse følelser misbruges til at snyde folk fra deres tid og penge.

Hvis jeg kunne få alle fupmagerne til at give op ville det være fantastisk. Men indtil videre er jeg godt tilfreds med bare at argumentere objektivt og forhåbentlig overbevise nogle enkelte om værdien af objektive mål.


Otto J skrev:Dér hvor jeg så samtidig mener at du, Henrik Stevns, går galt i byen, er at mens der er nogle minimumskrav som det er meget væsentligt at følge (i en vis udstrækning i hvert fald), så er det ikke _nok_ at følge de minimumskrav. To "perfekt" kalibrerede skærme er ikke nødvendigvis ens, fordi der er egenskaber i skærmen som du ikke kan måle på, men som skal vurderes subjektivt. Nuvel, at gøre det ordentligt indebærer objektivt referencemateriale, dvs. testbilleder, men der er bestemt billedegenskaber som er subjektive. Eksempelvis har der indtil for ganske nyligt ikke fandtes et konkret bud på en fast reference for skærmens gamma (som er en MEGET væsentlig del af hvordan billedet ser ud). Og dén der er blevet lavet er ikke implementeret ret mange steder endnu, og jeg har indtryk af at ikke alle er enige om fortræffelighederne ved at gøre det.


Du har selvfølgelig ret i, at selv om to skærme begge er angivet fra fabrikken til f.eks. sRGB, så vil der altid være forskelle fra panel til panel. Jeg vil dog mene at hvis man kalibrerer skærmene efterfølgende med professionelt kalibreringsudstyr (sådan som bl.a. flatpanels.dk gør), så kan man få skærmene så tæt på hinanden at forskellen er irrelevant. Har du noget mere info omkring gammareferencen? Det lyder interessant.

min pointe er, at min erfaring siger mig at hvis man forsøger at opnå god lyd udelukkende via objektivitet, så når man ganske enkelt ikke specielt langt. Jeg har talt med en del højttalerkonstruktører, også konstruktører af studiemonitorer, og jeg har ikke hørt én udtale at man kan lave en god højttaler udelukkende med målinger. Mit gæt er at Adam vil sige det samme hvis du spørger dem. Så allerede inden du er ude af højttalerkassen, så har du overgivet dig til en anden mands subjektive vurderinger, også selv om du bruger en studiemonitor. Af samme årsag lyder alle studiemonitorer ikke ens.

Jeg synes det er en rigtigt god idé at være bevidst om teorien bag, og at forsøge at forstå hvad der ligger til grund for de ting man hører eller ser. Det mener jeg gør éns subjektive vurderinger bedre. Men jeg mener det er en dårlig idé at gå lineært den modsatte vej, og antage at hvis bare de objektive, målbare ting er på plads, så er alt godt. Jeg mener det er en rigtigt god idé at STARTE med at opfylde de objektive parametre, og lade dét danne bund-niveauet. Men dérfra handler det om en række subjektive vurderinger, hvis du vil opnå mere end gennemsnitlig lyd. Både i designet af udstyret, og i opstillingen af anlægget.


Det er præcis samme holdning jeg har. Man er nødt til at starte objektivt med teknik og målinger, og så herefter lytteteste. Hvis man udelukkende konstruerer sin højttaler ud fra subjektive lyttetest bliver resultatet noget mudder.

Den perfekte højttaler findes desværre ikke. Den skulle ifølge teorien være en uendeligt lille punktkilde svævende i luften, som kunne udvide og sammentrække sig med uendelig hastighed. Et "lille" problem ved dette er at det kræver en uendelig mængde energi ;-)

Derfor er alle højttalerkonstruktioner også kompromiser på den ene eller den anden måde. Noget kan man kompensere for med akustik, andet ved hjælp af andet udstyr i anlægget. F.eks. går mine højttalere ned til ca. 50 Hz, men de har noget portstøj ved relativt rene toner under ca. 70 Hz ved høje lydniveauer. Det er simpelthen en afvejning designerne har taget for at få god fast bas ud af en relativt lille højttaler ved normale lydniveauer. Det kompenserer jeg så for ved at lade min subwoofer aflaste dem i bunden, med en delefrekvens på 60 Hz. Det har selvfølgelig fjernet portstøjen under delefrekvensen, men det har også fjernet langt det meste portstøj over den. Hvis man kender en højttalers kompromiser kan man ofte også kompensere for dem med akustik eller teknik (men ikke med dyre højttalerkabler...).

Og så har jeg slet ikke været inde på dét fænomen at ALLE lyd-reproduktionssystemer p er definition er fejlbehæftede. Selve måden vi forsøger at gengive oplevelsen af ét rum i et andet rum, ved hjælp af to lydkilder placeret inde i rum nummer to, er så problematisk at vi aldrig nogensinde vil kunne påberåbe os en perfekt gengivelse. Der vil altid, uden undtagelse være tale om massive kompromisser, og det handler så om at gøre dé kompromisser af en art så vi kan snyde hjernen til at høre noget andet end dét den i virkeligheden hører. Følgevirkningen af dét er, at selv hvis du prøver at gå 100% objektivt til værks, så vil du støde imod en mur hvor du er nødt til at tage subjektivt stilling til nogle valg hvor der kan argumenteres for objektive fordele og ulemper i den ene eller den anden retning. Du kan med andre ord ikke nøjes med objektivitet hvadenten du vil det eller ej.

Jeg mener med andre ord at de objektive parametre er fundamentet for god lyd, det er ikke målsætningen. Du kan ikke tillade dig at være ligeglad med de objektive parametre, men på den anden side kan du heller ikke tillade dig at nøjes med dem.


Alene det at vi skal sætte et uperfekt medie (luften) i svingninger ved hjælp af elektromekaniske apparater (højttalere) for at skabe lyd, gør at det bliver uperfekt. En forstærker kan have en forvrængning under 0,002%, men selv de bedste højttalere kommer ikke under 1%.

Jeg har aldrig (og vil aldrig) argumentere for at man skal glemme den subjektive oplevelse til fordel for den objektive vurdering. Det jeg derimod argumenterer for er at en objektiv forskel ikke nødvendigvis er subjektivt hørbar, men at en reel hørbar subjektiv forskel altid vil være objektivt målbar. Og selvom den rent teknisk er værre, så kan den godt lyde bedre for lytteren.
HenrikStevn
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: man jul 07, 2014 13:49

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Peter Steffensen » tors jul 17, 2014 10:21

@HenrikStevn: jeg er enig i de sidste linier i dit indlæg. Det som jeg opponerer imod er, at det ofte vil være meget svært at måle de rigtige parametre og at tolke om de har noget at gøre med hvad man hører eller ej. At det måske er umuligt, betyder ikke at man ikke kan høre forskel.

Hvilken måleopstilling ville du vælge for at detektere forskellen på f.eks. to forskellige LAN kabler?

Og hvad med to forskellige vibrationsafkoblinger under en DAC?

Begge dele høres tydeligt hos mig og bør derfor kunne måles. Kom med dit bud på parametre og målemetode.
Hilsen
Peter / info@sound-defined.dk

Man skal ikke tro, man skal lytte.
Peter Steffensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 664
Tilmeldt: fre mar 13, 2009 12:04

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Encore » tors jul 17, 2014 10:43

Otto J skrev:
Encore skrev:Selvfølgelig kan vi alle rammes af placebo, men det forklarer ganske enkelt ikke nÃ¥r man oplever det modsatte af det man forventer. Det kan jeg i hvert fald ikke finde et konsistent og sammenhængende bud pÃ¥ en forklaring pÃ¥. Du er velkommen til at forsøge, Henrik. Du vil i givet fald blive den første  :)


Jeg synes at hele blindlytnings-diskussionen er meget nem at skyde ned, med et argument som jeg indtil videre endnu ikke har set nogen af objektivisterne forholde sig seriøst til: Selv når der objektivt, bevisligt ER væsentlige, hørbare forskelle på tingene, så er det meget svært at udpege dem i en blindtest. For noget tid siden opfordrede jeg relativt aggressivt nogle af dem til at opstille blindtests, så skulle jeg nok lægge udstyr og lokaler til (invitationen er lukket, min pointe er fremført og jeg gider ikke bruge tiden på det mere). Der var flere der henvendte sig og synes det var en riiiigtigt god idé. Men jeg opstillede dét krav, at objektivisten først skulle påvise værdien af overhovedet at gennemføre en blindtest, ved at gennemføre sin egen test, med to testobjekter med indiskutabelt hørbar forskel (helt konkret, to forskellige højttalere). Det var der sjovt nok ingen af dem der ville med til.


Det er jo fristende at lade objektivisterne smage deres egen medicin, og det er interessant at ingen ville være med. Men dybest set mener jeg ikke det holder. I ville bare komme til at strides om hvor stor forskellen må være. Den må jo ikke være alt for stor hvis det skal mening - jeg mener, enhver halvdøv morfar kan høre forskel mellem en iPhones højttalere og et superanlæg.

Nu er jeg i øvrigt selv objektivist. Jeg mener bare at de typiske ABX-tests som der så ofte henvises til, er fundamentalt fejldesignede.
Brugeravatar
Encore
Seniormedlem
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: tors jan 03, 2008 19:31
Geografisk sted: København

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Otto J » tors jul 17, 2014 10:49

HenrikStevn skrev:
Du har selvfølgelig ret i, at selv om to skærme begge er angivet fra fabrikken til f.eks. sRGB, så vil der altid være forskelle fra panel til panel. Jeg vil dog mene at hvis man kalibrerer skærmene efterfølgende med professionelt kalibreringsudstyr (sådan som bl.a. flatpanels.dk gør), så kan man få skærmene så tæt på hinanden at forskellen er irrelevant.


Nu er du jo tilgivet hvis du ikke kender min baggrund, men når jeg siger "kalibrering", så mener jeg naturligvis "kalibreret" (eftersom jeg tidligere har levet af at gøre netop dét), og ikke "sat i sRGB indstillingen". Jeg er ikke enig i at forskellen mellem to optimalt kalibrerede, men forskellige skærme er "irrelevant". SLET ikke hvis vi går ud over hvad der er teoretisk muligt, og ser på hvordan praksis forholder sig, hvor det ofte slet ikke er muligt at kalibrere to forskellige skærme så de måler ens.

Vi kan til dels blive enige om at du kan komme inden for en ensartethed hvor det til et givent formål er tæt nok til at forskellen er irrelevant. Men du kan ikke opstille et sæt måleresultater som garanterer at hvis to skærme måler ens, så ser de med 100% sikkerhed også ens ud. Se nedenfor.

HenrikStevn skrev:Har du noget mere info omkring gammareferencen? Det lyder interessant.


Det ER interessant, i meget høj grad endda, men det er off topic så jeg synes ikke vi skal tage det i dén her tråd som handler om lyd, og hvor skærm-diskussionen kun er taget med som en analogi. Jeg vil blot konstatere at hvis du ikke allerede ved det, så udstiller det jo meget godt problemet med at gå den "videnskabelige" vej. At gøre dét, kræver at man er bevidst om alle parametre, og indtil man opnår en større forståelse af hvordan gamma og ikke mindst oplevelsen af gamma hænger sammen, så kan man godt få dén idé at dét at generere en optimal gamma er så simpelt som at ramme en gamma-kurve rigtigt. Det er det bare ikke. Som sagt, uddybningen tager jeg gerne i en anden tråd.

Et andet eksempel kunne være banding, eller pixelleringer. Det kan du heller ikke som sådan måle på nogen meningsfyldt måde, det er artifakter som kan gøre forskellen på godt og dårligt billede, selv om alle de faktorer du normalt ville måle på er identiske.


HenrikStevn skrev:Det er præcis samme holdning jeg har. Man er nødt til at starte objektivt med teknik og målinger, og så herefter lytteteste. Hvis man udelukkende konstruerer sin højttaler ud fra subjektive lyttetest bliver resultatet noget mudder.


Nu vendte du lige behændigt mit argument om. Dét den her debat handler om, er jo at DU mener subjektive resultater ikke bare kan men bør udelades. Vi to (men sikkert ikke alle) er enige i at 100% subjektiv udvikling er noget rod. Men er du også enig med mig i at man ikke kan konstruere en god højttaler udelukkende med målinger, uden subjektive lyttesessioner?

HenrikStevn skrev:Den perfekte højttaler findes desværre ikke. Den skulle ifølge teorien være en uendeligt lille punktkilde svævende i luften, som kunne udvide og sammentrække sig med uendelig hastighed. Et "lille" problem ved dette er at det kræver en uendelig mængde energi ;-)


Igen, så læner du dig op ad en teori der i bedste fald er mangelfuld, hvis ikke fejlbehæftet. Jeg mener ikke det er et indiskutabelt faktum at en punktkilde er det optimale, og dermed er det heller ikke nødvendigvis en fordel at komme så tæt som muligt på dét. Det kan med samme ret anføres at en line source er den optimale kilde. Eller måske rettere et uendeligt antal kilder (hvis en sangstemme fra centrum skal gengives af to højttalere med en anden placering end den oprindelige, så VIL vi have fraveget en 100% nøjagtig gengivelse, uanset hvad). Faktum er nok nærmere igen at den optimale kilde ikke findes, fordi selve grundkonceptet i at gengive lyd er fejlbehæftet. Det er et fænomen der ganske enkelt ikke findes en løsning på, og dermed heller ikke en optimal løsning. Der vil være fordele og ulemper ved alle teoretisk mulige måder at angribe det på.


HenrikStevn skrev:Alene det at vi skal sætte et uperfekt medie (luften) i svingninger ved hjælp af elektromekaniske apparater (højttalere) for at skabe lyd, gør at det bliver uperfekt. En forstærker kan have en forvrængning under 0,002%, men selv de bedste højttalere kommer ikke under 1%.


Nu siger du det ikke direkte, men du antyder at fordi højttaleren forvrænger, så overdøver du forstærkerens forvrængning. Det mener jeg ikke du med videnskaben i hånden kan fastslå. Tværtimod. Hvis de to forvrængninger er af forskellig art, så

Måske er det netop derfor mange foretrækker rørforstærkere selv om de forvrænger helt vildt. Det er for det første en type forvrængning som øret kan "finde ud af", fordi det modsvarer forvrængningen i luft, for det andet måske (det er min egen teori) fordi netop dén type forvrængning maskeres mere end den "hårdere" forvrængning fra transistor-forstærkere.

Jeg mener iøvrigt heller ikke at der endnu er opnået en fuld forståelse (ikke hos mig i hvert fald...) for hvordan lydkvaliteten påvirkes af de forskellige måder transistorer og digital-forstærkere forvrænger på. Ofte fremhæves digital-forstærkere på at de måler bedre, men det gør de jo kun hvis du måler på nogle bestemte ting. På andre områder måler de væsentligt dårligere, og hvem skal så afgøre hvilken måling der er vigtigst?


HenrikStevn skrev:Jeg har aldrig (og vil aldrig) argumentere for at man skal glemme den subjektive oplevelse til fordel for den objektive vurdering. Det jeg derimod argumenterer for er at en objektiv forskel ikke nødvendigvis er subjektivt hørbar, men at en reel hørbar subjektiv forskel altid vil være objektivt målbar. Og selvom den rent teknisk er værre, så kan den godt lyde bedre for lytteren.


Men det udgangspunkt forudsætter at du ved både hvad du skal måle efter, og hvordan du skal tolke de målinger. Min påstand er at videnskaben ikke er langt nok endnu til at vi kan gøre dét. Det bunder jeg blandt andet i dét jeg kan læse om akustik. Akustik er (med rette) noget af det absolut mest videnskabeligt researchede inden for lyd. Men når jeg læser de afhandlinger der findes, så slår det mig hvor banale de er, og hvor langt nede på forsøgs-stadiet tingene foregår, sammenlignet med eksempelvis billed-gengivelse, som er meget dybere forstået i videnskaben. Vi ved NØJAGTIGT hvordan mennesket ser farver, og hvordan det forholder sig til opløsning ved forskellige lysstyrker. Men samtidig så tror vi nok at vi vistnok har en nogenlunde plausibel forklaring eller to på hvordan hjernen kan finde ud af hvilken retning en lyd kommer fra. Men vi ved det ikke rigtigt, og de mulige forklaringer har ingen kunnet påvise videnskabeligt, og der er f.eks. stor usikkerhed om hvor meget ørets udformning betyder i dén henseende. Hvis vi ikke engang har en fuldgyldig forklaring på dét, hvordan skulle videnskaben så fejlfrit kunne levere den bedst mulige reproduktion?

Det skal siges at jeg ikke er i tvivl om at der er mange situationer hvor folk hører ting der ikke er der. Det har jeg selv oplevet. Og der ER nogle i den her branche der decideret forsøger at fuppe kunderne (eller måske nærmere lokker dem til at fuppe sig selv, men det er nok same-same). Men jeg mener ikke at sandheden ligger dér hvor du forsøger at ligge den. I mine øjne, og ører, ligger den et sted imellem de to yderender. Og jeg mener iøvrigt ikke vi kommer nærmere sandheden ved at sidde i hvér vores ende og hive.
Senest rettet af Otto J tors jul 17, 2014 11:00, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Otto J » tors jul 17, 2014 10:59

Encore skrev:Det er jo fristende at lade objektivisterne smage deres egen medicin, og det er interessant at ingen ville være med. Men dybest set mener jeg ikke det holder. I ville bare komme til at strides om hvor stor forskellen må være. Den må jo ikke være alt for stor hvis det skal mening - jeg mener, enhver halvdøv morfar kan høre forskel mellem en iPhones højttalere og et superanlæg.



Jeg forklarer mig nok ikke godt nok, men min pointe er nok også kryptisk. Men selve dét at vi ville komme til at strides om hvor stor en forskel skal være for at kunne spottes i en blindtest, er netop hele pointen med at opstille dét krav. Det er selve dét at det er diskutabelt, der er problemet.

Det skal dog siges at baggrunden for min opfordring dengang var at objektivisterne på den ene side ikke turde deltage, på den anden side argumenterede for at det var formålsløst at blindteste højttalere fordi det var "alment accepteret" at der er forskel på højttalere. Det er dér jeg så siger: Hvis den valgte test ikke kan bruges til at demonstrere en forskel der er "alment accepteret" som hørbar, så er testen fejlkonstrueret. Ingen argumenterede for at der ikke ville være "hørbar forskel" mellem to højttalere af forskellig fabrikat og med forskellige membran-materialer.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Otto J » tors jul 17, 2014 11:17

Forresten Henrik, mht. Gamma, så læs f.eks. det Poynton skriver om emnet:

http://store.spectracal.com/support/poy ... ector.html

og gamma anbefalingen, som mere eller mindre er en følge af Poynton's bemærkninger:

http://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec ... !PDF-E.pdf

Yderligere debat om dét synes jeg der skal en ny tråd til.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Encore » tors jul 17, 2014 11:49

Otto J skrev:
Encore skrev:Det er jo fristende at lade objektivisterne smage deres egen medicin, og det er interessant at ingen ville være med. Men dybest set mener jeg ikke det holder. I ville bare komme til at strides om hvor stor forskellen må være. Den må jo ikke være alt for stor hvis det skal mening - jeg mener, enhver halvdøv morfar kan høre forskel mellem en iPhones højttalere og et superanlæg.



Jeg forklarer mig nok ikke godt nok, men min pointe er nok også kryptisk. Men selve dét at vi ville komme til at strides om hvor stor en forskel skal være for at kunne spottes i en blindtest, er netop hele pointen med at opstille dét krav. Det er selve dét at det er diskutabelt, der er problemet.

Det skal dog siges at baggrunden for min opfordring dengang var at objektivisterne på den ene side ikke turde deltage, på den anden side argumenterede for at det var formålsløst at blindteste højttalere fordi det var "alment accepteret" at der er forskel på højttalere. Det er dér jeg så siger: Hvis den valgte test ikke kan bruges til at demonstrere en forskel der er "alment accepteret" som hørbar, så er testen fejlkonstrueret. Ingen argumenterede for at der ikke ville være "hørbar forskel" mellem to højttalere af forskellig fabrikat og med forskellige membran-materialer.


Men i nogle af Henriks links (som jeg er ved at gennemgå ét for ét) er der netop eksempler på at med højttalere fungerer ABX-tests. Eller rettere, at folk kan høre forskel - at de så dermed *fungerer* tror jeg man skal være varsom med at konkludere.
Brugeravatar
Encore
Seniormedlem
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: tors jan 03, 2008 19:31
Geografisk sted: København

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Encore » tors jul 17, 2014 11:51

Encore skrev:
HenrikStevn skrev:
Encore skrev:Men Henrik, du skylder mig stadig en respons pÃ¥ hvordan der skulle kunne være tale om confirmation bias, nÃ¥r folk som mig og mange andre oplever det modsatte af hvad vi forventer nÃ¥r vi fx sætter et par eksotiske strømstik pÃ¥ vores strømkabler  :)


Det behøver ikke være en bevidst forventning om en forbedring. Bare forventningen om en ændring er nok til at man kan opleve en ændring der reelt ikke er der.


Det er jeg selvfølgelig enig i, men det svarer ikke på mit spørgsmål. Vi taler om meget bevidste forventninger som ikke bliver indfriet, men hvor man tværtimod oplever det modsatte. Det kan ikke blive til confirmation bias.

Jeg kan huske at jeg så en paneldiskussion som Ethan Viner præsiderede, og hvor han også sagde at de mange audiofile narrestreger altid opleves af audiofilerne som at de udløser en forbedring til det bedre. Placebo-argumentet ville i højere grad kunne tages alvorligt hvis dette var rigtigt, men det er det ganske enkelt ikke. Det er faktuelt forkert.

Selvfølgelig kan vi alle rammes af placebo, men det forklarer ganske enkelt ikke nÃ¥r man oplever det modsatte af det man forventer. Det kan jeg i hvert fald ikke finde et konsistent og sammenhængende bud pÃ¥ en forklaring pÃ¥. Du er velkommen til at forsøge, Henrik. Du vil i givet fald blive den første  :)


Jeg venter stadig, Henrik  :wink:
Brugeravatar
Encore
Seniormedlem
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: tors jan 03, 2008 19:31
Geografisk sted: København

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Peter Steffensen » tors jul 17, 2014 12:44

Encore skrev:Jeg kan huske at jeg så en paneldiskussion som Ethan Viner præsiderede, og hvor han også sagde at de mange audiofile narrestreger altid opleves af audiofilerne som at de udløser en forbedring til det bedre. Placebo-argumentet ville i højere grad kunne tages alvorligt hvis dette var rigtigt, men det er det ganske enkelt ikke. Det er faktuelt forkert.

Jeg er enig i, at Ethan Viners udsagn er forkert. Sjældent spørger audiofiler hinanden om, hvad man IKKE skal købe. Derfor fokuseres budskaberne på det der har virket positivt i ens system. Jeg har gennem tiden købt mange ting til anlægget og måttet erkende at det indimellem ikke lige var det, jeg havde forestillet mig. Men jeg glemmer normalt hurtigt disse fejlkøb og koncentrerer mig om succes'erne. Det er dem jeg fortæller om.
Hilsen
Peter / info@sound-defined.dk

Man skal ikke tro, man skal lytte.
Peter Steffensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 664
Tilmeldt: fre mar 13, 2009 12:04

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Genetic » tors jul 17, 2014 12:55

Hvad egentlig begrundelsen for R2R ikke er godt?
Genetic
Nyt medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man jul 14, 2014 00:48

Re: Forskelle på folk

Indlægaf Skorpio » tors jul 17, 2014 12:58

ZIG skrev:@LH2A

La Défense.

Som Otto siger, der er ingen facit. Derfor kan man heller ikke argumentere for at nogen bliver narret el. spilder deres penge på udstyr, for der er jo ingen facit.


Det dækker måske nogenlunde, hvad jeg selv mener. Det nytter ikke noget at sige til en anden, " Du er blevet bedraget".

Men når man selv opdager, at man måske er blevet narret eller har ladet sig rive med af andres veltalenhed, så er man jo nødt til at revidere sit syn på sig selv, branchen, anlægget og måske musikken i det hele taget.

Dét er ikke en behagelig proces - og man vil gøre meget for at undgå det - la défense.

Men jeg er blevet bedraget mange gange. Jeg har sikkert også bedraget mig selv, og der er ingen garanti for, at det ikke vil ske igen.

Og nej, jeg synes heller ikke, at man skal bruge for meget krudt på at overbevise en anden om noget som helst - for det vil sjældent bære frugt. Men derfor har man lov til at præsentere sine egne tanker, deltage lidt i modspillet og skifte emnet, når det hele bliver for træls.

Zig


Godt indlæg, bÃ¥de selverkendelse og visdom  8)
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

Re: Forskelle på folk

Indlægaf HenrikStevn » tors jul 17, 2014 13:09

Peter Steffensen skrev:@HenrikStevn: jeg er enig i de sidste linier i dit indlæg. Det som jeg opponerer imod er, at det ofte vil være meget svært at måle de rigtige parametre og at tolke om de har noget at gøre med hvad man hører eller ej. At det måske er umuligt, betyder ikke at man ikke kan høre forskel.


Hele problematikken bunder i at der ikke er et 1:1 forhold mellem de objektive målinger og den subjektive oplevelse. Vi kan måle alle parametre helt ned til det niveau hvor vi analyserer kobberets struktur under elektronmikroskop, men der er endnu ikke opsat en tilstrækkeligt god model for hvordan det komplekse samspil mellem disse parametre påvirker den opfattede lyd. Vi har nogle erfaringsmæssige retningslinjer der kan hjælpe os, men altså ikke en komplet model.

Derfor starter man med teknik og målinger (og erfaring) og laver sit design. Her er f.eks. højttalerenhedernes Thiele-Small-egenskaber vigtige, lige så vel som nogle matematiske retningslinjer for kabinetdimensioner, portdimensioner og så videre. Når man mener designet er klar lyttetester man, og tweaker eventuelt forskellige parametre. Måske vil disse ændringer få højttaleren til at lyde mere tiltalende, men måle værre på en enkelt parameter, men ændringen vil altid være målbar. Vi kan bare ikke være 100% sikre på om den er subjektivt positiv eller negativ (det afhænger også af lytteren) før man rent faktisk lytter.

Hvilken måleopstilling ville du vælge for at detektere forskellen på f.eks. to forskellige LAN kabler?

Og hvad med to forskellige vibrationsafkoblinger under en DAC?

Begge dele høres tydeligt hos mig og bør derfor kunne måles. Kom med dit bud på parametre og målemetode.


For netværkskabler (Cat5e osv.) ville jeg først og fremmest helt basalt teste hastigheden på netværket. Hvis der allerede er en betydelig afvigelse der, må et af kablerne være defekt, og så nytter det ikke at teste mere på det. Men hvis hastigheden er ok, så vil en frekvenstest af kablet afsløre meget. Et Cat5-kabel kan f.eks. ikke bære nær så høje frekvenser som Cat5e før signalstyrken dæmpes betydeligt. Det måles i hvor mange dB dæmpning hvert kabel giver på signalet. Det kan bestemmes præcis ved hvilken frekvens dæmpningen overskrider en fastsat grænse, hvor man kan sige at kablet ikke længere kan være med. Udover det kan man selvfølgelig måle indstråling og udstråling, men i kraft af dets parsnoede natur er netværkskabel ret modstandsdygtigt overfor dette, specielt de skærmede varianter.

Omkring vibrationsdæmpning af DACs kan man i første omgang med et fintfølende seismometer rent faktisk måle hvilken vibration DACen oplever med og uden vibrationsdæmpning, så man i første omgang ved hvor stor den rent fysiske forskel er. Herefter kan man så måle på de helt gængse parametre som amplitude, frekvensrespons, forvrængning, signal/støjforhold, fase, kanaladskillelse og -balance og jitter-afvisning.

Hvis der ingen forskelle er i disse test kan man udvide med en dobbelt blindtest, for at tage højde for evt. parametre vi ikke har medtaget eller ikke har haft mulighed for at måle. Jeg er stor fortaler for at blindtests foretages så ustresset som muligt. Hvis det er muligt bør folk lytte i deres egne hjem, i deres eget tempo, med deres egen musik. Så længe protokollen om dobbelt blindhed overholdes kan deltagerne få præcis så meget tid som de har lyst til.

De må også meget gerne udvælge særligt problematisk musik. Man arbejder tit med "problem samples" under udvikling og test af psykoakustiske encodere som MP3 og AAC, lydfiler der er notorisk svære at komprimere overbevisende. Her tester man i øvrigt meget subjektivt med blindtests, da vi lige netop er ude i psykoakustik hvor hjernen bevidst skal snydes til at tro at lyden er komplet.

Otto J skrev:Vi kan til dels blive enige om at du kan komme inden for en ensartethed hvor det til et givent formål er tæt nok til at forskellen er irrelevant. Men du kan ikke opstille et sæt måleresultater som garanterer at hvis to skærme måler ens, så ser de med 100% sikkerhed også ens ud. Se nedenfor.


Eftersom justeringen af skærmen på et eller andet plan altid gøres ud fra en skala med flere eller færre trin, og de forskellige indstillinger indvirker på hinanden, så er det selvfølgelig rigtigt at man aldrig kan ramme to skærme helt 100% ens. Jeg vil dog mene at hvis man starter med gode skærme som udgangspunkt, så kan man komme tæt nok på til selv krævende grafisk arbejde, men man skal stadig nok ikke bruge skærmen som et decideret præcisionsinstrument.

Nu vendte du lige behændigt mit argument om. Dét den her debat handler om, er jo at DU mener subjektive resultater ikke bare kan men bør udelades. Vi to (men sikkert ikke alle) er enige i at 100% subjektiv udvikling er noget rod. Men er du også enig med mig i at man ikke kan konstruere en god højttaler udelukkende med målinger, uden subjektive lyttesessioner?


Nej nej, jeg mener jo lige netop at subjektive resultater bør medtages, men aldrig som første (eller eneste) trin i processen.

Som jeg også skrev før, du kan ikke (uden en stor portion held) designe en god højttalere 100% objektivt eller 100% subjektivt. Du er nødt til at starte objektivt og afslutte subjektivt.

I sidste ende skal folk jo forhåbentlig lytte til højttaleren.

Igen, så læner du dig op ad en teori der i bedste fald er mangelfuld, hvis ikke fejlbehæftet. Jeg mener ikke det er et indiskutabelt faktum at en punktkilde er det optimale, og dermed er det heller ikke nødvendigvis en fordel at komme så tæt som muligt på dét. Det kan med samme ret anføres at en line source er den optimale kilde. Eller måske rettere et uendeligt antal kilder (hvis en sangstemme fra centrum skal gengives af to højttalere med en anden placering end den oprindelige, så VIL vi have fraveget en 100% nøjagtig gengivelse, uanset hvad). Faktum er nok nærmere igen at den optimale kilde ikke findes, fordi selve grundkonceptet i at gengive lyd er fejlbehæftet. Det er et fænomen der ganske enkelt ikke findes en løsning på, og dermed heller ikke en optimal løsning. Der vil være fordele og ulemper ved alle teoretisk mulige måder at angribe det på.


Så vi er egentlig ude i at vi bør have en uendelig mængde punktkilder der er uendeligt perfekte højttalere? Hvis nu vi leger science fiction, så kunne man sige at hvis vi kunne få luften til at sætte sig selv i svingninger, eller hvert eneste luftmolekule til at arbejde som en højttaler, så ville vi komme tættere på idealet end nogensinde før. En højttaler er jo bare en uperfekt adapter mellem elektriske signaler og luften.

Nu siger du det ikke direkte, men du antyder at fordi højttaleren forvrænger, så overdøver du forstærkerens forvrængning. Det mener jeg ikke du med videnskaben i hånden kan fastslå. Tværtimod. Hvis de to forvrængninger er af forskellig art, så

Måske er det netop derfor mange foretrækker rørforstærkere selv om de forvrænger helt vildt. Det er for det første en type forvrængning som øret kan "finde ud af", fordi det modsvarer forvrængningen i luft, for det andet måske (det er min egen teori) fordi netop dén type forvrængning maskeres mere end den "hårdere" forvrængning fra transistor-forstærkere.

Jeg mener iøvrigt heller ikke at der endnu er opnået en fuld forståelse (ikke hos mig i hvert fald...) for hvordan lydkvaliteten påvirkes af de forskellige måder transistorer og digital-forstærkere forvrænger på. Ofte fremhæves digital-forstærkere på at de måler bedre, men det gør de jo kun hvis du måler på nogle bestemte ting. På andre områder måler de væsentligt dårligere, og hvem skal så afgøre hvilken måling der er vigtigst?


Du har helt ret angående forvrængning i højttalere. De forvrænger generelt på en mindre ubehagelig måde. Lidt ligesom med rørforstærkere.

Sådan som jeg har forstået det, så forvrænger rørforstærkere med harmonisk forvrængning, altså overtoner ligesom musikinstrumenter har overtoner til deres grundtoner. En transistor- eller klasse D-forstærker forvrænger derimod med intermodulation eller "uharmonisk" forvrængning, som lyder "umusikalsk" og aggressiv.

Der er ingen tvivl om at hvis man vil overstyre sin forstærker, så er en rørforstærker et bedre valg. Derfor bruger man dem til f.eks. guitarforstærkere hvor man lige netop bruger det som effekt.

Men hvis man derimod vil spille inden for forstærkerens parametre hvor den ikke overstyrer, så vil transistor og klasse D give en mere ensartet og korrekt gengivelse af formatet. Det synes nogen så lyder "kedeligt", men jeg vil mene at det mere handler om deres valg af musik og hvor godt (eller dårligt) den er optaget.


Men det udgangspunkt forudsætter at du ved både hvad du skal måle efter, og hvordan du skal tolke de målinger. Min påstand er at videnskaben ikke er langt nok endnu til at vi kan gøre dét. Det bunder jeg blandt andet i dét jeg kan læse om akustik. Akustik er (med rette) noget af det absolut mest videnskabeligt researchede inden for lyd. Men når jeg læser de afhandlinger der findes, så slår det mig hvor banale de er, og hvor langt nede på forsøgs-stadiet tingene foregår, sammenlignet med eksempelvis billed-gengivelse, som er meget dybere forstået i videnskaben. Vi ved NØJAGTIGT hvordan mennesket ser farver, og hvordan det forholder sig til opløsning ved forskellige lysstyrker. Men samtidig så tror vi nok at vi vistnok har en nogenlunde plausibel forklaring eller to på hvordan hjernen kan finde ud af hvilken retning en lyd kommer fra. Men vi ved det ikke rigtigt, og de mulige forklaringer har ingen kunnet påvise videnskabeligt, og der er f.eks. stor usikkerhed om hvor meget ørets udformning betyder i dén henseende. Hvis vi ikke engang har en fuldgyldig forklaring på dét, hvordan skulle videnskaben så fejlfrit kunne levere den bedst mulige reproduktion?


Vi kan ikke nødvendigvis sammenkoble en bestemt måling med en bestemt indvirkning på lyden, men vi kan altid måle og registrere forskellen. Det er rigtigt at akustik stadig er et felt hvor vi kan lære mange ting, specielt om hvordan vi opfatter lyde fra forskellige sider, jf. hovedets og ørets udformning og hvordan hhv. korte og lange lydbølger bøjer sig mere eller mindre omkring dem.

Samtidigt forstår vi dog nok til at vi kan lave nogenlunde overbevisende kunstig surround-lyd fra bare to højttalere eller et sæt hovedtelefoner. Det er ikke perfekt, men man kan faktisk få det til at lyde som om en lyd kommer bagfra uden baghøjttalere, ved at skrue lidt på frekvenserne.

Det mest overbevisende er binaurale lydoptagelser til afspilning i hovedtelefoner. Det er dog ikke kunstigt lavet, men derimod optaget vha. et kunstigt hoved med mikrofoner i ørene. Men resultaterne fra målinger på disse hoveder og optagelser er med til at give os en bedre forståelse af rumlig placering af lyd. Det er et meget fascinerende emne, og jeg vil anbefale alle at prøve binaurale optagelser med hovedtelefoner på. De er uhyggeligt overbevisende.

http://www.qsound.com/demos/binaural-audio.htm

Det fungerer også med musik:

https://www.youtube.com/watch?v=ecOrBqQAuXg

I øvrigt tak for linkene til information om gammareference.

Encore skrev:Jeg venter stadig, Henrik  :wink:


På en beskrivelse hvorfor man ikke nødvendigvis oplever det man forventer? Der er forskel på hvad man bevidst og ubevidst forventer. Der er tusindvis af faktorer der spiller ind.

Men helt konkret har jeg allerede beskrevet at hvis man forventer en forskel, så har man også en tendens til at høre en forskel, uanset om den er der eller ej. Du starter allerede med den forventning at der vil være en forskel, så den mening er allerede forudindtaget. Du er nødt til at træde et enkelt skridt tilbage og ikke nødvendigvis forvente en forskel. Det er nemmere sagt end gjort, og vi falder allesammen i på et eller andet tidspunkt. Derfor er man nødt til at kunne bakke sine udsagn op hvis man skal kunne sige noget med sikkerhed.
HenrikStevn
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: man jul 07, 2014 13:49

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.