Man kan jo sige, at din egen påstand kommer fra samme skuffe Schmidt Audio...
Hvad er det for kommercielle subs du har erfaringer med er bedre, end DIY..? Og hvilke DIY subs sammenligner du med? Er det THansen style, eller high end som her..?
Måske er det i virkeligheden også interessant at tale lidt om designparametrene for en sub, der er god nok til brug i high end hifi sammenhæng. Her er mine designprincipper.
1. ENHEDERNE:
Jeg bryder mig ikke om deciderede sub enheder. Altså enheder, med meget tung membran, svag motor og stor vandring. Den type enheder ses i rigtig mange subs, og de kan lave dyb bas i små kabinetter, men transientresponsen er ringe grundet højt Q og lav acceleration factor.
Personligt foretrækker jeg studieenheder med -i sub sammenhæng- lette membraner, høj følsomhed, og høj acceleration factor. Jo højere acceleration factor jo bedre, da acceleration factor er udtrykt ved Bl / Mms, altså motorkraft divideret med membranmasse. CIARE NDH 15 4-S matcher de kriterier.
http://oem.ciare.com/en/296/365/prodotti.php Og de kan køre med lavt Q på 0,55 i 60-70L nettovolumen (reflex eller lukket).
Acceleration factor for Ciare enheden er 24,19 / 0,143 = 169. Hvor mange 15" sub enheder har en acceleration factor på 169 eller derover..?
Og to modsatrettede enheder ophæver hinandens vibrationer. Det ser man heller ikke i mange subs, selvom det er oplagt at gøre. Mon ikke det vælges fra kommercielt fordi kabinetterne bliver for store til, at nogen vil have dem i stuen..? Mine gæster synes min sub er voldsom stor, og den er jo bare en størrelse medium
2. FORSTÆRKER:
Her må jeg indrømme, at jeg ikke kender markedet så godt mht Class D konstruktioner osv, men jeg synes det giver god mening at bruge forstærker af høj kvalitet, der ikke kun er til bas. En god lineær forstærker med høj dæmpningsfaktor såsom GroundSound H-amp virker rigtig godt.
3. DSP:
Min erfaring er, at det er umuligt at få topklasse resultat uden brug af DSP regulering. De par tonekontroller, der er på plate amps rækker sjældent. Man kommer noget af vejen, men det ultimative er DSP. Om det så er Velodyne SMS-1 som jeg bruger, Ground Sound filtre eller andet må være op til den enkelte. Der er mange gode løsnigner på dette område.
4. KABINET:
Matrix, matrix og så noget mere matrix. Der opstår enormt tryk inde i en subwoofer, og der skal et virkelig stift kabinet til for at undgå vibrationer. Mange kabinetter -DIY og kommercielle- er alt for ringe, og kabinetfarvninger er gift i forbindelse med subs til high end stereo som jeg forsøgte at forklare ovenfor.
Min erfaring med kabinetdesign til subs er, at det er vigtigere med masser af afstivninger (matrix), end meget tykke kabinetvægge. Her bruger jeg som billederne viser et indre kabinet i 19mm MDF med masser af matrix, og et hav af skruer til samling. Uden på dette er limet 16mm MDF som er pænt afsluttet. De forskellige tykkelser for at materialerne bryder forskelligt op. Det er det mest stive og resonansfrie kabinet jeg har bygget uden at det bliver sindsygt stort. Netto volumen er 120L og brutto volumen 200L.
Jeg kender ikke til kommercielle subs, der kommer i nærheden af samme lydkvalitet, men jeg har eksempelvis heller ikke hørt den monster sub som Magico lige har lanceret. Jeg vil tro, at den er markedets bedste subwoofer...
http://magico.net/Product/QSUB/QSUB_01.phpIMG_3820.jpg
IMG_3823.jpg
IMG_3860.jpg