Der bliver nævnt noget om flere subwoofere. I denne sammenhæng vil jeg henlede opmærksomheden på Earl Geddes, som fint forklare hvorfor én subwoofer faktisk altid vil være for lidt og flere er bedre, i denne video:
http://www.ustream.tv/recorded/28637776/highlight/323843Hvis man ikke helt magter at se de ca 50 minuter, hvilket jeg klart vil anbefale. SÃ¥ kommer her, min "korte" sammenfatning af hans foredrag.
Teoretisk set og sikkert også med en helvedes masse penge og tid. Kunne det sikker lade sig gøre at tage en subwoofer der måler nydeligt på en parkeringsplads og placere den i en stue, som er bygget perfekt til formålet. Dvs med kæmpe ultrapræcise bastraps, som lige rammer det korrekte Q og antal dB, der skal til for at bibeholde den jævne/flotte frekvenskurve, som kan måles på parkerinspladsen - uden reflekterende overflader af nævneværdig art.
Problemet er nemlig, at når man med kun en subwoofer, prøver at producere lyd med meget lang bølgelængde, så får man, som i nok alle ved, et boost og nogle udfasninger ved de frekvenser, som er et matematisk resultat af subwooferens placering, med hensyn til rummet udformning. Det er fysikkens regler og de er ret svære at ændre på. Den lange bølgelængde gør det nemlig umuligt at skelne imellem reflektion eller direkte lyd. Hvilket også er derfor at Rober GS var inde på at DSP løsninger kun bør kompensere for rummet under ca 3-400hz. Man kan så sagtens dæmpe et boost i én lytteposition, men så opstår der bare andre problemer. Man kan ikke bare kompensere for en udfasning, ved at hæve bassen. Det giver bare endnu flere problemer i form af forvrængning og andet skidt. En udfasning suger nemlig bare lystigt energien ud af dit system, indtil du nærmer dig begrænsningerne af forstærker, enhed osv.
Derfor er Earl's ide om at bruge absolut minimum 2 subwoofere og helst 3 - rigtig snedig - ikke lige ud af landevejen, men langt bedre end nok alt andet.
Hvis man sidder bomstille og lytter, kan man nok tage de fleste DSP løsninger og ved hjælp af mikrofonen indjustere et lille punkt, hvor bassen er fornuftig. Men alle andre steder vil frekvenskurven pga rummet, svinge op og ned.
Med flere subwoofere, vel og mærke placeret forskellige steder i rummet - kan man udjævne det samlede akustiske resultat, ved at lade subwooferne udjævne hinandes problemer, med hensyn til deres placering og rummets udformning. Dvs når en subwoofer har et boost ved f.eks 45hz, så har en anden subwoofer en udfasning - så optimalt indjusteret får man en fin ret frekvensgang, uden at rummet, skal "bestemme" hvor bassen er god. Over de ca 400hz, kan man så sigte efter en højttaler med en ret frekvensgang, da reflektionerne ved disse kortere bølgelængder er meget nemmere at holde i skak. Desuden vil lytterummet være meget behageligere at sidde i, når akustikken kommer på plads. Der kommer simpelthen en ro, der gør det nemmere at fokusere på musikken og slappe af som helhed.
Men lyt til Earl og tjek efter om det er mig der har misforstået noget. Det er også et emne der interessere mig rigtig meget. Lige nu har jeg "kun" 2 subs, men opnår en ret lækker bas, syntes jeg selv. Men jeg kører også fuldt aktivt, og kan derfor bestemme hvordan mine mellembasser ruller af, ned imod mine subs. Hvilket jeg mener er vigtigt for at opnå harmoni i overgangen mellem arbejdsområderne.
Jeg kan sagtens forstå hvad MortenB har gang i. Og måske opnår han en slags harmoni imellem de 2 bassektioner på fronterne og subwooferen, i overgangsområdet(frekvensgangen). Som faktisk minder lidt om 3 subwooferes arbejde, placeret 3 forskellige steder. Hvilket kunne være med til at forklare hvordan det lykkedes, så godt. Hans rum er også noget anderledes end manges lytterum og derfor er det svært at sammenligne.
Men jeg ved også at selv nogle af hifi-spidserne, har en lydfilosofi, som jeg ikke er enig i. Så derfor kan lyd være noget frygtligt svært noget, at dele med andre. Med mindre man alle sammen, får snakket indgående om teorien og handlingen bag en given konstruktion, har flere lytterum at skifte imellem i samme hus, på samme dag, med lignende setup's, som inden for meget kort tid(gerne få minuter), kan demonstrere forskellen på 2 eller flere indstillinger. F.eks, så kan jeg med min Groundsound 28'er, indstille 4 presets i DSP'en, som gør det muligt at sidde i sofaen og tilføje eller fjerne f.eks en PEQ i basområdet, med et tryk på fjernbetjeningen. Dette er et superfedt værktøj, til at demonstrer hvor meget og hvor lidt man tror man kan høre. Jeg har selvfølgelig måleudstyr til at underbygge om det akustiske resultat er sammenligneligt med det, som jeg justere i filteret.
Sidst vil jeg lige nævne at jeg ikke er ekspert eller det der ligner. Jeg er bare hiinørd og tekniknørd, som har mødt mange, prøvet meget og stadigvæk er åben overfor input
PS. Prøv f.eks at læs omkring hvor meget indflydelse humør, træthed, mad, drikke osv har på vores opfattelse af en given lydkarakteristik. Det hedder psykoakustik og kan forklare en del omkring hvorfor det er svært at dele en lydoplevelse med andre.