MortenB skrev:Jeg tænkte bare på dem som eksempler Kenneth... Man kunne nævne det samme med enhedernes materiale, og igen blot et eksempel:
En stof domediskant bryder typisk temmelig meget op og har derfor relativt høj forvrængning ift en beryllium dome, der typisk forvrænger langt mindre. Nogen synes at eks Scan Speaks nye beryllium domer er alt for anonyme og kedelige. De lyder ikke af noget... Andre vil sige, at dét netop er pointen med dem.
Jeg tror mange high end højttalere lyder mere anonymt grundet lavere forvrængning, og forvrængningen er jo rigtig høj i mange højtallere, så meget af signaturen findes her...
Her tror jeg du er inde på noget rigtigt. Nemlig den forvrængning den "lille" ht'er frembringer og med tiden er gjort "universiel" korrekt lydende da alle har sådan en type.
Det absolut billigste at fremstille er jo netop små 2-vej systemer som der udbydes selv til svimlende beløb (for mig uforståeligt). Hvis vi ser bort fra det forvrængnings bidrag der kommer via mekanikken (svingspolens vandring nær xmax, centrering, BxL linearitet etc...) så frembringer en lille enhed der dækker et stort frekvens område intermodulationsforvrængning (det gør alle enheder uafhængig af størrelse som funktion af vandring)
Kort sagt, kan du se enheden bevæge sig pga Trentemøllers værk, bliver alle de højereliggende frekvenser enheden også skal klare, moduleret ind på så der skabes nye frekvenser! (der er ingen to-vejs fremstiller der tør vise forvrængningskurver ved to tone målinger @ feks 25W).
Ovenstående forvrængning kan være årsag til en lydsignatur vi alle har vænnet os til pga stor udbredelsen af de "små" kasser.
Et flervejs system, der undertrykker IMD kva lavere vandring i de respektive frekvensområder som enhederne er sat til, er langt mere kompliceret at fremstille! Det betyder at der skal bruges laaang tid på at trimme frekvensområderne ind som resultat kan give en lydsignatur der ikke lige er "stræbt" efter (pga måske lavere forvrængning, klare lyd, måske ligefrem kedelig lyd).
Dækningsbidraget er derfor allerede lavt -> disse systemer fravælges og placeres i fanatiske diy hænder (som jeg selv) ....
Er enig i den betragtning at prissættelsen naturligvis er ud fra "hvor meget kan vi maksimum tage"? Et tilsvarende system koster 50k, det samme tager "jeg" osv.. uden at der reelt er mere værdi i det.
Kompliseret eksakt videnskab, tjaaaaa???? Nu kan den interesserede feks. prøve at google en JBL2226 enhed der nu produceres på 25+ år. Hvis der var noget nyt undeer solen havde JBL nok lavet lidt om på den... Det er udviklingskrævende at sende folk i rummet, kan jeg sige det samme om det at lave højttalere....?
Der er en god artikel her: http://www.enjoythemusic.com/diy/1211/15_inch_woofers.htm