3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:Dav,Mange bruge betegnelsen klinisk som beskrivelsen af noget udstyr.Hvad dækker det over?Klinisk = rent. -altså uden urenheder. Men det bruges for det meste negativt.det gør jeg også selv, men ved da, at den helt nøgton og klinisk gengivelse er mere korrekt end den farved. men lader jo så smag, bestemme over viden. (hvilket vel er meget menskeligt) og fravælger derfor det korrekte, for at opnå en klang mod det jeg personligt fortrækker.Hvad er klinisk: Thiel enheder. hvis de bruges rigtigt så har de vel den korrekte gengivelse, med minimum bidrag. men jeg har det som mange andre, der mangler lidt personlighed.(men må sgu nok til at prøve dem igen )Men hvad vil du beskrive som klinisk. og er det negativt? og siger du så til dig selv det er nok korrekt, men ikke min smag?Hvad er klinisk i din hifi verden?En overdreven fokusering på detaljer der ikke findes i virkelighedens lyde, ofte accentueret af højttalere med for meget niveau i de øvre frekvenser og/eller membranopbrydninger i samme område..
Thielenheder og enheder med metalmembraner er ganske velegnede hvis det er dét man er ude efter.
Arsenix
det kan vi nok ikke blive helt uenige om. men fokusering på detailer.... på bekostning af hvad. hvis alle detailer bliber gengivet, så spiller de vel bare det hele, og det er vel ok!
Først og fremmest på bekostning af "instrumentlyden". Når den er væk så ryger orkesterlyden ud med badevandet.
Forudsætningen for den "kliniske lyd", der desværre er en del af hifi-branchen, er netop en mikrofonering der forvrænger proportionerne.
Selvfølgelig skal alt med, men i den samme form som når du sidder på normal "publikumsafstand". Ingen af os sidder med hovedet under strengene på en akustisk guitar (eller limet fast på kassen), vi ligger heller ikke nede i flyglet og jeg har absolut ikke i sinde at melde mig frivilligt som plunger næste gang jeg skal i Vognporten ("Blue Room"), men desværre bliver meget musik optaget på den måde.
Arsenix
Japer skrev:Hej hej
Klinisk er for mig negativt. mekanisk klinisk det er det der for folk til at sælge hele deres anlæg og købe et fra bilka. Det er når de har været turen igennem og til sidst fundet ud af at det lyder meget flot men det fænger bare ikke og man bliver ikke siddende når man hører musik.
Kan stadig ikke forstå jeres korrekthedsflip. Hvor ved i fra hvordan en plade skal lyde. Tror i dem der optager og har mixet pladen er ude på at få det til at lyde klinisk skarpt eller på andre måder irriterende? Der er kun 2 ting der er korrekt for mig og det er når det lyder godt..
arsenix skrev:3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:Dav,Mange bruge betegnelsen klinisk som beskrivelsen af noget udstyr.Hvad dækker det over?Klinisk = rent. -altså uden urenheder. Men det bruges for det meste negativt.det gør jeg også selv, men ved da, at den helt nøgton og klinisk gengivelse er mere korrekt end den farved. men lader jo så smag, bestemme over viden. (hvilket vel er meget menskeligt) og fravælger derfor det korrekte, for at opnå en klang mod det jeg personligt fortrækker.Hvad er klinisk: Thiel enheder. hvis de bruges rigtigt så har de vel den korrekte gengivelse, med minimum bidrag. men jeg har det som mange andre, der mangler lidt personlighed.(men må sgu nok til at prøve dem igen )Men hvad vil du beskrive som klinisk. og er det negativt? og siger du så til dig selv det er nok korrekt, men ikke min smag?Hvad er klinisk i din hifi verden?En overdreven fokusering på detaljer der ikke findes i virkelighedens lyde, ofte accentueret af højttalere med for meget niveau i de øvre frekvenser og/eller membranopbrydninger i samme område..
Thielenheder og enheder med metalmembraner er ganske velegnede hvis det er dét man er ude efter.
Arsenix
det kan vi nok ikke blive helt uenige om. men fokusering på detailer.... på bekostning af hvad. hvis alle detailer bliber gengivet, så spiller de vel bare det hele, og det er vel ok!
Selvfølgelig skal alt med, men i den samme form som når du sidder på normal "publikumsafstand". Ingen af os sidder med hovedet under strengene på en akustisk guitar (eller limet fast på kassen), vi ligger heller ikke nede i flyglet og jeg har absolut ikke i sinde at melde mig frivilligt som plunger næste gang jeg skal i Vognporten ("Blue Room"), men desværre bliver meget musik optaget på den måde.
Arsenix
nej det er jo selvfølgelig rigtigt. vi sidder jo i en eller anden afstand. så derfor burdte det jo også optages sådan.
men hvad med en Rock koncert f.eks. der er det jo netop, hvad de enkelte mic. optager man hører i ht'erne.
men du mener at den kliniske gengivlese opstår fordi vi optager de enekelte, og mixer til en helhed.
hvis vi optog helheden, ville en klinisk gengivelse være mindre sandsynlig.
3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:Dav,Mange bruge betegnelsen klinisk som beskrivelsen af noget udstyr.Hvad dækker det over?Klinisk = rent. -altså uden urenheder. Men det bruges for det meste negativt.det gør jeg også selv, men ved da, at den helt nøgton og klinisk gengivelse er mere korrekt end den farved. men lader jo så smag, bestemme over viden. (hvilket vel er meget menskeligt) og fravælger derfor det korrekte, for at opnå en klang mod det jeg personligt fortrækker.Hvad er klinisk: Thiel enheder. hvis de bruges rigtigt så har de vel den korrekte gengivelse, med minimum bidrag. men jeg har det som mange andre, der mangler lidt personlighed.(men må sgu nok til at prøve dem igen )Men hvad vil du beskrive som klinisk. og er det negativt? og siger du så til dig selv det er nok korrekt, men ikke min smag?Hvad er klinisk i din hifi verden?En overdreven fokusering på detaljer der ikke findes i virkelighedens lyde, ofte accentueret af højttalere med for meget niveau i de øvre frekvenser og/eller membranopbrydninger i samme område..
Thielenheder og enheder med metalmembraner er ganske velegnede hvis det er dét man er ude efter.
Arsenix
det kan vi nok ikke blive helt uenige om. men fokusering på detailer.... på bekostning af hvad. hvis alle detailer bliber gengivet, så spiller de vel bare det hele, og det er vel ok!
Selvfølgelig skal alt med, men i den samme form som når du sidder på normal "publikumsafstand". Ingen af os sidder med hovedet under strengene på en akustisk guitar (eller limet fast på kassen), vi ligger heller ikke nede i flyglet og jeg har absolut ikke i sinde at melde mig frivilligt som plunger næste gang jeg skal i Vognporten ("Blue Room"), men desværre bliver meget musik optaget på den måde.
Arsenix
nej det er jo selvfølgelig rigtigt. vi sidder jo i en eller anden afstand. så derfor burdte det jo også optages sådan.
men hvad med en Rock koncert f.eks. der er det jo netop, hvad de enkelte mic. optager man hører i ht'erne.
men du mener at den kliniske gengivlese opstår fordi vi optager de enekelte, og mixer til en helhed.
hvis vi optog helheden, ville en klinisk gengivelse være mindre sandsynlig.
Du kan ikke optage "helheden" med nærmikrofoni og dermed undgås den unaturlige instrumentlyd hvor detaljerne bliver dominerende.
Selvfølgelig kan man tildele hvert instrument en mikrofon der så optager på relativt tæt hold uden det bliver klinisk, men det er og bliver multimono, kønsløst, og kunne lige så godt være optaget på månen.
Et godt eksempel på multimono-liveoptagelser er Zappa. Det er let genkendeligt som "klippeklisterlyd" hvor publikum er det eneste ægte der er tilbage, desværre optaget i den forkerte retning. Der er dog undtagelser med nogle meget tidlige optagelser fra 60'erne.
Optagelse i fjernfelt sikrer at det er den naurlige instrumentlyd i det rum der nu spilles i du optager. Det gælder for så vidt også elektriske instrumenter som guitar/violin og orgel/klaver med egen forstærker/højttaler. Glem alt om at tappe signalet fra centrale mikserpulte til PA anlæg. Den lyd der optages skal være den lyd publikum hører og her ødelægger centrale forstærkeranlæg alt.
Hvad fjernfelt så er, er igen afhængigt af mikrofonopstilling/antal, orkesterstørrelse, optagerum osv.
Ved et større orkester optaget med 2 mikrofoner vil man typisk anbringe mikrofonerne over eller lige bag dirigenten med en indbyrdes afstand på en ½ meters penge. Med 3 mikrofoner (mono + h/v) bliver afstanden mellem mikrofonerne noget større. Der er fordele og ulemper ved begge metoder.
Min praktiske erfaring er først og fremmest med big band hvor 3 mikrofonopstillingen kan give lidt støtte til bas og klaver der ellers let overdøves af blæserne, men 2 mikrofonopstillingen er den mest objektive m.h.t. totalindtrykket
Er afstanden til orkestret for stor bliver rummet let dominerende. Rummet og publikum skal selvfølgelig være der og kunne identificeres, men ikke stjæle opmærksomheden.
Nemt er det ikke, men yders tilfredsstillende når det lykkes.
Og så foretrækker jeg så afgjort en gammel umanipuleret monoptagelse (DR's jazz produktioner fra de tidlige 60'ere er et godt eksempel) frem for en mikset mangemikrofon optagelse
Arsenix
3DX skrev:det er jo en fair, og vel begrundet indstilling at have.
men begrænser det ikke hvad men kan købe og høre en del?
mere end bare at sortere det der er lavet til Ipod og MTV fra.
hvordan ved man hvordan de forskelige plader er optaget ?
Ser jeg bort fra de optagelser hvor jeg selv har haft en finger med i spillet eller på anden måde ved "hvem,hvor,hvordan og hvornår" så må man forlade sig på alment tilgængelige oplysninger.
Hvor tit man løber ind i virkeligt gode optagelser er meget afhængigt af hvilke genrer man dyrker og hvilke selskaber musikken udgives på
Arsenix
arsenix skrev:3DX skrev:det er jo en fair, og vel begrundet indstilling at have.
men begrænser det ikke hvad men kan købe og høre en del?
mere end bare at sortere det der er lavet til Ipod og MTV fra.
hvordan ved man hvordan de forskelige plader er optaget ?Ser jeg bort fra de optagelser hvor jeg selv har haft en finger med i spillet eller på anden måde ved "hvem,hvor,hvordan og hvornår" så må man forlade sig på alment tilgængelige oplysninger.
Hvor tit man løber ind i virkeligt gode optagelser er meget afhængigt af hvilke genrer man dyrker og hvilke selskaber musikken udgives på
Arsenix
ok det kunne vi nok alle lære noget af. men savner du så aldrig noget, fordi du ved at det og det, bare ikke lever op til dine krav til optage teknik.
jeg syntes bare det fact, at noget er mixet så ringe at det ikke er til at hører på, er en møg dum begrænsning. jo flere teknike kriterier man har, jo snævre må udvalget jo blive.
God snak folks!
Klinisk:
Mad via sonde
Børnefabrikation: Lægen inseminerer
Søvn via sovepiller
Lykke via lykkepiller
Oplysning: TVA med Sick
Udvikling: Jelved task force
Vejrudsigten: på Dass
Musik via ??? anlæg
SES. skrev:God snak folks!
Klinisk:
Mad via sonde
Børnefabrikation: Lægen inseminerer
Søvn via sovepiller
Lykke via lykkepiller
Oplysning: TVA med Sick
Udvikling: Jelved task force
Vejrudsigten: på Dass
Musik via ??? anlæg
Der er jo intet galt idet, i nød kan klinisk være nødvendigt.
musikalsk:
øl uden brus...
viden via. religion....
3DX skrev:SES. skrev:God snak folks!
Klinisk:
Mad via sonde
Børnefabrikation: Lægen inseminerer
Søvn via sovepiller
Lykke via lykkepiller
Oplysning: TVA med Sick
Udvikling: Jelved task force
Vejrudsigten: på Dass
Musik via ??? anlæg
Der er jo intet galt idet, i nød kan klinisk være nødvendigt.
musikalsk:
øl uden brus...
viden via. religion....
knald med kondom....i mangel på bedre
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst