Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Størrelsen eller gørelsen?

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Encore » lør jan 07, 2017 16:03

Milu skrev:Jeg tror, at det ligger i den måde vi vælger vores udstyr på, at det bliver for HiFi'sk så at sige.

Min procedure i forhold til valg af udstyr, var i mange år låne og så teste med yndlings hi-fi musik - altså at hi-fi musik, super indspilninger og så vælge det der var mest lækkert, eller passede mig bedst måske.
Men jeg tror og ved nu, at dét er en stor fejl jeg har gjort igennem tiden.
Det ender i en stor pærevælling lækkerhed, smukt, musikalsk. Men så ender man med et anlæg der er tillagt de dyder og så går det først rigtig rigtig galt når man vælger mindre heldig optagelser, og dem er de absolut flest af.
Og sagen er, at super indspilninger lyder godt på alle anlæg.


Helt enig. Selv vægter jeg musikalitet/drive/boogie-faktor/PRaT - eller hvad man nu vælger at kalde det - højest. Hvis der er drive og drama i musikken, så kan jeg leve med at det måske ikke er den mest forfinede lyd. Hvis jeg engang bliver nødt til at sælge mit dyre grej som både har drive og finesse, så vil det være det jeg går efter.

Milu skrev:I dag vælger jeg ud fra det der viser mig mest forskel, intet må lyde ens, og det må ikke ændre sig ved forskellige lydstyrker.


Comparison by contrast: http://www.audionote.co.uk/articles/art_audio_hell.shtml
Brugeravatar
Encore
Seniormedlem
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: tors jan 03, 2008 19:31
Geografisk sted: København

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Milu » lør jan 07, 2017 16:08

Encore skrev:
Milu skrev:Jeg tror, at det ligger i den måde vi vælger vores udstyr på, at det bliver for HiFi'sk så at sige.

Min procedure i forhold til valg af udstyr, var i mange år låne og så teste med yndlings hi-fi musik - altså at hi-fi musik, super indspilninger og så vælge det der var mest lækkert, eller passede mig bedst måske.
Men jeg tror og ved nu, at dét er en stor fejl jeg har gjort igennem tiden.
Det ender i en stor pærevælling lækkerhed, smukt, musikalsk. Men så ender man med et anlæg der er tillagt de dyder og så går det først rigtig rigtig galt når man vælger mindre heldig optagelser, og dem er de absolut flest af.
Og sagen er, at super indspilninger lyder godt på alle anlæg.


Helt enig. Selv vægter jeg musikalitet/drive/boogie-faktor/PRaT - eller hvad man nu vælger at kalde det - højest. Hvis der er drive og drama i musikken, så kan jeg leve med at det måske ikke er den mest forfinede lyd. Hvis jeg engang bliver nødt til at sælge mit dyre grej som både har drive og finesse, så vil det være det jeg går efter.

Milu skrev:I dag vælger jeg ud fra det der viser mig mest forskel, intet må lyde ens, og det må ikke ændre sig ved forskellige lydstyrker.


Comparison by contrast: http://www.audionote.co.uk/articles/art_audio_hell.shtml


Hov! :D Den har jeg ikke læst, spændende!
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Milu » lør jan 07, 2017 16:36

Ja Japer vi skal finde tilbage musikken - det er netop min holdning til det.

Angående tv. Jeg bruger mit anlæg 50/50 mellem musik og tv, mere eller mindre.
Og det er et FREMRAGENDE medie til at finde ud om jeg har styr på anlæggets evne til at vise forskel. Selv Tv-Avisen er særdeles glimrende til at vise det, og det SKAL vise de omgivelser det er optaget i. Så skifter det til en reporter i felten og oplevelsen er hel anden, eller vejret hvor de står og fortæller mens de drejer hovedet i forhold til mikrofonen. Og endnu bedre når de vejret trækker ud i sommerlandet og GLIMRENDE fanger det åbne rum omkring dem.
Eller se et boligprogram (Gud forbyde det! :lol: ) og kom ikke og påstå alle rum er velegnet til musik...
Skift til hårdt pumpet amerikansk film og bliv straks draget ind i et voldsom drama i konstant fart. Her møder man ofte voldsomme instrumenter som Pauker, et fantastisk instrument! Ikke umiddelbart dybt første slag (ca. 170 hz) men følg den lange udklingning af trommeskindet, dybt. Den her snuren i maven af de dybeste toner og adrenalin rus.
Eller se BBC's fantastiske naturudsendelser, omgivet af fugle insekter osv.
Eller geologiske udsendelser, de kræfter en vulkan frigiver! Waaaahuuu

Livet er herligt i dag med det udbud der er lige ved hånden! En lang rutsjebanetur af fornøjelse!
Jeg kan på ingen måde få armene ned over det udbud vi har i dag.
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Medlem » lør jan 07, 2017 17:08

Ja, det passer perfekt til det jeg efterhånden er endt op med. Efter mange års søgen og eksperimenteren.

Dermed ikke være sagt at det er det sidste grej jeg kommer til at eje - men jeg har fundet ud af hvordan jeg vil have det. Neutralt, først og fremmest.
Kun på den måde får jeg det optimale ud af min cd- og lp samling.

"Only if your audio system is designed to be as accurate as possible - that is, only if it is dedicated to high contrast reproduction - can it hope to recover the uniqueness of any recorded musical performance. Only then can it possibly achieve for the listener an emotional connection with any and every recording - no matter the instrumental or vocal medium and no matter the message. Boredom and frustration are the inevitable alternatives. Think about it".
Brugeravatar
Medlem
Supermedlem
 
Indlæg: 1369
Tilmeldt: lør jan 28, 2006 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Milu » lør jan 07, 2017 17:14

Et virkelig godt citat dér Medlem.

Nej jeg er da heller ikke færdig - og jeg bliver heller aldrig færdig, det er hobby delen i det, for mig.
Musikken er porten til mine følelser og et "rum" hvor jeg kan være i nuet, det er vigtigt for mig, har jeg opdaget.
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Gekkofinger » lør jan 07, 2017 19:39

Rart at læse en tråd, hvor folk ikke skælder ud på andre der har en anden mening end dem selv. Eller er vi bare enige om, at det er fedt at lytte til musik! Jeg syntes, at der er rigtig megen fed lyd der ud, også fra tv udsendelser som Milu er indepå. Selv Youtube rummer nogle fede musikoplevelser, som gennem en god DAC lyder ret fremragende. Fordi de er indspillet godt!

Jeg vil anbefale:
https://www.youtube.com/user/kexpradio
https://www.youtube.com/user/nprmusic

Rigtig megen fed musik at lytte til...og så med billeder til! Win Win!....
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf kennethjensen » lør jan 07, 2017 22:50

Gekkofinger skrev:Kenneth, det må du lige uddybe, det med de få komponenter. Lyder spændende. Jeg genoptog min hifi interesse med et sæt JMR Trenté til en pris af 2000 brugt. Dejlig musikalsk...nærmest magisk. Sagde jeg virkelig det.
Milu har helt ret, man skal have mulighed for, at gengive det meste musik på ok niveau. Men...som nørder, bliver vi nogle gange så forblændede af solen at vi kun kan høre fejl og mangler. Og så er man ilde stedt.
Men mænd elsker udstyr og går ikke gerne ned på det. Men Devialet er vel lidt der hen af en total løsning?



Input I min dac sker via en sølv trafo, som sender signalet over i en dac chip. Dac out går direkte over i I/V trafoer, som sender signalet over i analog delen. I analog delen går signalet igennem 2 rør med en modstand pr rør. Også ud via udgangs trans.

Ind i pre via igen to rør og to modstande og ud via xlr koblet trans. Over i balanceret input trans i effekt trinnet. Første stage 6v6 rør via en modstand. Over til 211 power rør via en interstage trafo også ud fra 211 rør til udgangs trans.

Ingen kondensatorer i signal vejen nogen steder.
Samlet aktive komponenter igennem kæden er 5 modstande og 4 trans. Samlet passive komponenter 3 trans og 3 modstande :)
Brugeravatar
kennethjensen
Supermedlem
 
Indlæg: 1010
Tilmeldt: ons dec 20, 2006 13:54

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf mson » søn jan 08, 2017 01:57

P.H. skrev:Tendensen inden for hifi synes at gå mod "less is more". Men kan vores "gamle hjerne" virkelig overbevises om dette? Vil vi ikke altid tænke "amerikansk": Jo større, jo bedre?


Tricky spørgsmål, særligt i kombination med din overskrift. Tænker du færre antal komponenter i kæden, såsom forstærker og DAC samlet i ét apparat a la NuPrime og Devialet, aktive højttalere inkl. DAC, etc., eller at HiFi-folket bruger færre penge på deres hobby, køber fysisk mindre produkter, eller..?

Jeg synes der sker interessante ting på HiFi-området, som større sub-grupper der blomstrer op i forbindelse med f.eks. LP-salget og dertil hørende afspilningsgrej (både som nostalgia/trend, og som udpræget über-highend), computerbaserede afspilningskilder (med aldeles komplicerede tweak-muligheder), integrerede løsninger (som førnævnt) - herunder DSP-baserede højttalerløsninger, hornhøjttalere + lavwatts rørforstærkere, PA-orienteret grej osv. og sammenblandinger på kryds og tværs af disse. Om noget taler det for høj diversitet, hvad jeg synes er en uforbeholden god ting, men at dømme efter HiFi-messer (i hvert fald her i DK; München f.eks. er sikkert en anden sag), så ligner det stadig en relativ høj grad af status quo i forhold til tidligere år, om end subgrupperne langsomt begynder at gøre sig mere gældende. For mig at se er der ikke noget overvejende tendentiøst i retning af, at folk bruger færre penge på deres grej (tværtimod), at komponent konfigurationen gøres mere simpel, eller endog, at komponenterne bliver fysisk mindre (set i forhold til de nærmeste årtier).

På visse områder vil jeg argumentere for, at vi ligefrem mangler størrelsen som et befordrende element for "gørelsen," og her tænker jeg først og fremmest højttalerne. There's no replacement for displacement, som man siger, og sammenholdt med højere følsomhed baner det vejen for mere simpelt topologiske forstærkere med færre watt (her: less is more), og muligheden for bedre lyd. Det er så bare én af subgrupperne førnævnt, hvor både more-is-more og less-is-more indgår. Der er i sandhed mange hylder at vælge imellem, og mange måder at opnå god lyd.
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf RAMMA » søn jan 08, 2017 10:21

Jakobsen skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
P.H. skrev:Men er der i dag nogen nyere indspilninger, der kan leve op til det udstyr?


Alt! Og det mener jeg seriøst! :)
Et topanlæg SKAL, efter min mening, kunne spille al slags musik, også den værst producerede slags - samtidig slippe den gode musik fri. Der gemmer sig fantastisk musik selv i en dårlig teknisk indspilning. Om det så er 1930 eller 2017, er ligegyldigt.


1000% enig og lidt mere.....

Efter at havde været en anelse forskelligt igennem, er jeg kommet til den konklusion også. Og less is more når vi snakker musik oplevelse.

Antal af komponenter i min signal vej fra digi out til højtalere kan tælles på to hænder. Her snakker vi komponenter i form af modstande og kondensatorer. Eller rettere mangel der på :)


jeg er ikke enig i jeres betragtninger angående nyere indspilninger
der findes da gode nye ... men de langt størstedelen er desværre middelmådige
og med det udstyr nogle af os har,
er udstyret langt bedre end kvaliteten på kildematerialet ...
lydkvalitets potentialet er langt fra udnyttet
det har faktisk fået mig til at synes det er lidt formåls-løst at
"opgradere" yderligere ...
der sidder en masse producere rundt omkring
der skulle skamme sig noget sÃ¥ grueligt ....  :evil:
en masse "musik" går simpelthen tabt i dårlig kvalitet
"dynamik" er en kvalitet i sig selv
og nÃ¥r de fjerner dynamikken med denne "loudness war"  :evil:  :evil:  :evil:
det er jammerligt når "umodificeret" direkte optaget MP3
lyder langt bedre end studieproduceret DSD/HighRez

alt andet lige lyder musik bare bedre med højere kvalitet
så kan i sige hvad i vil om hvor godt jeres anlæg er til at finde kvaliteter frem og hvor meget i har øvet jer på at lytte igennem dette støj/manglende dynamik osv.

jeg hører hvad i siger og prøver også selv ...
men jeg ærgrer mig så jeg bliver helt sur
over manglende kvalitet/ikke udnyttet lydkvalitet


Jeg støtter 100% op om de konklusioner Jacobsen har om de nye indspilninger fra minimum de sidste 10 år, det er kort sagt noget gennemført crap og lyder derefter, jeg er ligesom ham både sur og skuffet over det makværk som der producers idag, man skal være mere end almindeligt tolerant for at kunne udstå bare 5 min af det "lort", jo bedre anlæg jo mere tydeligt bliver det hvor ringe de producerer idag.
Paradoxet er at hvis man bruger de tidstypiske all in one Bluetooth anlæg, så lyder det såmænd ganske fornuftigt for musikken er jo lige netop produceret med henblik på lige netop den type anlæg som står i 95 % af alle hjem .

Hvordan nogen kan mene og tro at det lyder fremragende på det dyrt indkøbt udstyr er mig en gåde, er det fornægtigelse af sandheden, eller ?

Personligt bruger jeg ikke så meget som en bøjet 5 øre på det lort, længere er den ikke.
Hvad andre måtte bruge deres penge til og er villige til at acceptere, vil jeg ikke blande mig i, det er jo en personlig beslutning.

Det er min mening om den sag" like it or not "
HIFI HILSEN FRA
RAMMA
Brugeravatar
RAMMA
Supermedlem
 
Indlæg: 1902
Tilmeldt: fre nov 04, 2005 22:40
Geografisk sted: sydjylland

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf grausam » søn jan 08, 2017 10:37

kennethjensen skrev:

Input I min dac sker via en sølv trafo, som sender signalet over i en dac chip. Dac out går direkte over i I/V trafoer, som sender signalet over i analog delen. I analog delen går signalet igennem 2 rør med en modstand pr rør. Også ud via udgangs trans.

Ind i pre via igen to rør og to modstande og ud via xlr koblet trans. Over i balanceret input trans i effekt trinnet. Første stage 6v6 rør via en modstand. Over til 211 power rør via en interstage trafo også ud fra 211 rør til udgangs trans.

Ingen kondensatorer i signal vejen nogen steder.
Samlet aktive komponenter igennem kæden er 5 modstande og 4 trans. Samlet passive komponenter 3 trans og 3 modstande :)


Du har så valgt at koble dine ting vha. transformatorer, som er en meget ulineær komponent.
Undervejs igennem transformatorerne tilsætter du i alle tilfælde hysterese og båndbreddebegrænsning, fasedrej og man kan blive ved.
Hvorfor er det et mål?
Et aktivt trin kan laves med meget lavere forvrængning end transformatorer. Trafokobling er noget man gør af nød, hvis f.eks. isolation eller impedanstilpasning er påkrævet, og typisk er det i professionelle installationer.
Men selv i det professionelle domæne, ved man godt, at hvis det kan undgås, vil det være det mest præcise. Se f.eks. mikrofonproducenterne, deres state of the art mikrofoner er typisk transformerløse.
grausam
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 243
Tilmeldt: tirs mar 10, 2015 17:12

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf P.H. » søn jan 08, 2017 11:18

Oprindeligt skabes musik jo af stemmer, ægte (analoge) instrumenter som blæsere, strygere osv. mange besnæres netop af disse instrumenters naturlige klang.
Med hifi ønsker vi vel at genskabe den levende oplevelse af musikken.
Jeg forstår ikke at så mange mennesker accepterer lydgengivelsen fra "småt og smart" segmentet. De samme mennesker er formodentlig flittige koncertgængere.
Selvfølgelig har ny teknologi gjort at hifi ikke nødvendigvis behøver at fylde så meget rent fysisk, men skal det både være småt og godt bliver det oftet meget dyrt.
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf grausam » søn jan 08, 2017 11:24

RAMMA skrev:
Jeg støtter 100% op om de konklusioner Jacobsen har om de nye indspilninger fra minimum de sidste 10 år, det er kort sagt noget gennemført crap og lyder derefter, jeg er ligesom ham både sur og skuffet over det makværk som der producers idag, man skal være mere end almindeligt tolerant for at kunne udstå bare 5 min af det "lort", jo bedre anlæg jo mere tydeligt bliver det hvor ringe de producerer idag.
Paradoxet er at hvis man bruger de tidstypiske all in one Bluetooth anlæg, så lyder det såmænd ganske fornuftigt for musikken er jo lige netop produceret med henblik på lige netop den type anlæg som står i 95 % af alle hjem .

Hvordan nogen kan mene og tro at det lyder fremragende på det dyrt indkøbt udstyr er mig en gåde, er det fornægtigelse af sandheden, eller ?

Personligt bruger jeg ikke så meget som en bøjet 5 øre på det lort, længere er den ikke.
Hvad andre måtte bruge deres penge til og er villige til at acceptere, vil jeg ikke blande mig i, det er jo en personlig beslutning.

Det er min mening om den sag" like it or not "


Langt hen ad vejen kan man jo kun være enig i, at det meste musik der produceres nu om dage, er i en jammerlig kvalitet.
Det jeg bare gerne vil bemærke, at sådan har det altid været.
Andelen af godt produceret musik er IMO nogenlunde konstant.
Det der IMO er forskel på er, hvor meget det kan lykkes at manipulere med tingene.
I vinyldagene kunne man på maxisingler lave særligt komprimerede og "Hot Cut" udgaver af musik, som også var udgivet på f.eks. LP.
Jeg glemmer da ikke den dag, jeg plaskede en maxisingle med Gloria Gaynor´s "I Will Survive" på min pladespiller. Jeg havde LP pladen, men for hunden da, hvor var maxién loud.
Det kunne man ikke gøre på LP udgaven, fordi så var der ikke plads til de øvrige numre.
Så allerede dengang pegede det i retning af, hvad vi står midt i nu.
Men det segment hvor det er værst, er jo populærmusikken, og det er godt nok sjældent, at lige præcist den slags har været spændende indspillet.
Der var nogle få bands, som tydeligvis gik op i lydkvalitet, men der var langt imellem dem.
Jeg kan nævne en lille række fra gamle dage f.eks. Little Feat, Pink Floyd, Alan Parsons, Dire Straits, Steely Dan, FleetwoodMac, Mike Oldfield m.fl.
Der var lydkvaliteten en del af udtrykket, men det mere mainstream var altså lige så ringe, som det plejede at være.
Der kom så nogle breakthroughs igennem tiden, jeg kan nævne Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", Roger Waters "Pro´s and Cons of Hitchiking", "Radio Kaos" og senere "Amused to Death", men de var enlige svaler.
Tidens helt store rockbands som f.eks. U2 er noget klamphuggeri at lytte til.
Så det man må sande er, at der er nogen der kan og vil, og så er der resten, og sådan mener jeg altid det har været.

Vender man sig imod det klassiske, så er der en forskel i udviklingen, fordi antallet af udgivelser af klassisk er faldet med rekordfart.
Før i tiden fandtes der ustyrligt mange labels, som allesammen byggede deres repertoire op omkring et bestem orkester, og ofte også omkring en bestemt lokation.
Som eksempel kan nævnes Philips med Royal Concertgebouw Orchestra, DG med Berliner Philharmoniker, EMI Academy of Saint Martin in the Fields osv.
Der var mange forskellige, og de skulle allesammen skabe et grundrepertoire, som bestod af de bedst sælgende komponister, dirigeret af den bedst kendte dirigent.
Og som den tekniske udvikling skred frem, blev optagelserne bedre og bedre. Den analoge storhedstid for det klassiske kulminerede engang i 70érne, og der var antallet af udgivelser også meget stort i forhold til i dag.
Efter den tid kom digitaliseringen af den klassiske musik, og modsat hvad mange tror, så skete den meget tidligt. Telarc var nok den mest prominente af de første, ganske vist blev det udgivet på vinyl, men optagelserne var digitale. De blev hurtigt efterfulgt af Decca, Denon og mange andre.
I den periode konsolideredes pladeselskaberne, det ene slog sig sammen med det andet og vise versa. Antallet af udgivelser faldt stille og roligt, men der kom enkelte lyspunkter. Et af dem var Denon, som i sidste halvdel af 80érne og op til omkring 97-98 udgav i meget flot kvalitet.
De skabte også i den periode grobund for flere der senere blev superstjerner hos DG.
Og DG er så en af dem der stadig findes, det de udgiver har i mange år været liveoptagelser, som desværre netop pga. live elementet er af en særlig karakter, som ikke er særlig attraktiv på et anlæg.
De fleste af dem der faktisk gjorde det godt med klassisk musik, er holdt op med det pga. manglende afsætning. Interessen er desværre skrumpet til et niveau, hvor kun meget få selskaber kan få forretning ud af det, og de foretager for det meste liveoptagelser at no cost, og deler så udbyttet med orkesteret.
Når man så prøver at streame klassisk musik, så opdager man med det samme, at det oftest er meget gamle og ukendte optagelser, som streamingselskaberne tilbyder. For det meste lyder de frygteligt.

Summa sumarum så er det IMO business as usual for pop og rock folket, der er som sædvanlig en lille del af det hele, som der er gjort noget ud af.
For klassikomanerne ser det værre ud, de er nødt til, at vende blikket lidt bagud, hvis de vil have fornuftig lyd, idet de tidligere "ædle" labels er lukket. Telarc og Denon eksisterer ikke mere, og nu er verden omtrent delt mellem Universal, Warner og Sony, som tilsammen ejer de fleste labels, og lukker dem efter behov.
grausam
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 243
Tilmeldt: tirs mar 10, 2015 17:12

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Jakobsen » søn jan 08, 2017 11:36

grausam skrev:
kennethjensen skrev:

Input I min dac sker via en sølv trafo, som sender signalet over i en dac chip. Dac out går direkte over i I/V trafoer, som sender signalet over i analog delen. I analog delen går signalet igennem 2 rør med en modstand pr rør. Også ud via udgangs trans.

Ind i pre via igen to rør og to modstande og ud via xlr koblet trans. Over i balanceret input trans i effekt trinnet. Første stage 6v6 rør via en modstand. Over til 211 power rør via en interstage trafo også ud fra 211 rør til udgangs trans.

Ingen kondensatorer i signal vejen nogen steder.
Samlet aktive komponenter igennem kæden er 5 modstande og 4 trans. Samlet passive komponenter 3 trans og 3 modstande :)


Du har så valgt at koble dine ting vha. transformatorer, som er en meget ulineær komponent.
Undervejs igennem transformatorerne tilsætter du i alle tilfælde hysterese og båndbreddebegrænsning, fasedrej og man kan blive ved.
Hvorfor er det et mål?
Et aktivt trin kan laves med meget lavere forvrængning end transformatorer. Trafokobling er noget man gør af nød, hvis f.eks. isolation eller impedanstilpasning er påkrævet, og typisk er det i professionelle installationer.
Men selv i det professionelle domæne, ved man godt, at hvis det kan undgås, vil det være det mest præcise. Se f.eks. mikrofonproducenterne, deres state of the art mikrofoner er typisk transformerløse.


ja det er nok den almene mening om trafoer ...

men her er det igen udførslen = kvaliteten af transformatoren og implementeringen der betyder
hvis man laver det rigtigt duer det bare ... så kan det godt være en "elektro-ingenør" ryster på hovedet ... men muligvis ved han bare ikke bedre
jeg har ingen dybere teknisk viden på området selv
her er det bare mine ører der har givet mig min mening

har selv en tranformator koblet preamp der lyder intet mindre end fantastisk
her må implemeteringen være helt i top ... der kunne sagtens være "bedre" trafoer (= sindsyg dyre) men det virker, er en "kina-bras" bygget bæst
signal vejen er som kenneths .. "less is more"
fuld hardviret ... ville nok være sindsyg dyr hvis den var "vestlig"-produceret
stadig snakker vi en næsten 40kkr
Senest rettet af Jakobsen søn jan 08, 2017 11:44, rettet i alt 2 gange.
Setup:
SOtM sMS-200 Ultra & sPS-500
Schiit Yggdrasil
Pure Sound L300
Rogue Audio Apollo
Pioneer S-1EX
Tellurium Q Graphite USB, RCA
Tellurium Q Black Diamond HT, XLR
Tellurium Q Black Power Strøm
Acoustic Revive LAN isolator og LAN kabel
Quantum Qbase8
Seperat strømgruppe og dedikeret jord
Brugeravatar
Jakobsen
Seniormedlem
 
Indlæg: 511
Tilmeldt: fre nov 18, 2005 18:26
Geografisk sted: Kolding

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Milu » søn jan 08, 2017 11:42

RAMMA skrev:
Jakobsen skrev:
kennethjensen skrev:
Milu skrev:
P.H. skrev:Men er der i dag nogen nyere indspilninger, der kan leve op til det udstyr?


Alt! Og det mener jeg seriøst! :)
Et topanlæg SKAL, efter min mening, kunne spille al slags musik, også den værst producerede slags - samtidig slippe den gode musik fri. Der gemmer sig fantastisk musik selv i en dårlig teknisk indspilning. Om det så er 1930 eller 2017, er ligegyldigt.


1000% enig og lidt mere.....

Efter at havde været en anelse forskelligt igennem, er jeg kommet til den konklusion også. Og less is more når vi snakker musik oplevelse.

Antal af komponenter i min signal vej fra digi out til højtalere kan tælles på to hænder. Her snakker vi komponenter i form af modstande og kondensatorer. Eller rettere mangel der på :)


jeg er ikke enig i jeres betragtninger angående nyere indspilninger
der findes da gode nye ... men de langt størstedelen er desværre middelmådige
og med det udstyr nogle af os har,
er udstyret langt bedre end kvaliteten på kildematerialet ...
lydkvalitets potentialet er langt fra udnyttet
det har faktisk fået mig til at synes det er lidt formåls-løst at
"opgradere" yderligere ...
der sidder en masse producere rundt omkring
der skulle skamme sig noget sÃ¥ grueligt ....  :evil:
en masse "musik" går simpelthen tabt i dårlig kvalitet
"dynamik" er en kvalitet i sig selv
og nÃ¥r de fjerner dynamikken med denne "loudness war"  :evil:  :evil:  :evil:
det er jammerligt når "umodificeret" direkte optaget MP3
lyder langt bedre end studieproduceret DSD/HighRez

alt andet lige lyder musik bare bedre med højere kvalitet
så kan i sige hvad i vil om hvor godt jeres anlæg er til at finde kvaliteter frem og hvor meget i har øvet jer på at lytte igennem dette støj/manglende dynamik osv.

jeg hører hvad i siger og prøver også selv ...
men jeg ærgrer mig så jeg bliver helt sur
over manglende kvalitet/ikke udnyttet lydkvalitet


Jeg støtter 100% op om de konklusioner Jacobsen har om de nye indspilninger fra minimum de sidste 10 år, det er kort sagt noget gennemført crap og lyder derefter, jeg er ligesom ham både sur og skuffet over det makværk som der producers idag, man skal være mere end almindeligt tolerant for at kunne udstå bare 5 min af det "lort", jo bedre anlæg jo mere tydeligt bliver det hvor ringe de producerer idag.
Paradoxet er at hvis man bruger de tidstypiske all in one Bluetooth anlæg, så lyder det såmænd ganske fornuftigt for musikken er jo lige netop produceret med henblik på lige netop den type anlæg som står i 95 % af alle hjem .

Hvordan nogen kan mene og tro at det lyder fremragende på det dyrt indkøbt udstyr er mig en gåde, er det fornægtigelse af sandheden, eller ?

Personligt bruger jeg ikke så meget som en bøjet 5 øre på det lort, længere er den ikke.
Hvad andre måtte bruge deres penge til og er villige til at acceptere, vil jeg ikke blande mig i, det er jo en personlig beslutning.

Det er min mening om den sag" like it or not "


Meget meget simpelt og logisk.
De små Bluetooth knallert systemer er mellemtone og intet andet. Så problemerne bliver cuttet væk.

Som skrevet før, jo mere du vælger at "farve" dit anlæg jo værre bliver kompromitteret musik.
Så i stedet for bruge al din vrede på producenterne, vil det måske være en god ide at kigge indad.

Ja nu skal jeg give dig et paradox! :D
Jeg har valgt et par højttalere der også bliver valgt til studio brug. Jeg bruger dem som nærfelt monitors, i et studio lignende miljø. De er hysterisk åbne. Nu er de sat sammen med ModWright sættet, der næsten har samme karakteristik som mine Eggs.

Jeg får ALLE fejl/skavanker/makværk smidt lige i hovedet.
Men musik mæssigt er det så indvolverende, at efter første strofe af musikkenglemmer jeg, at det faktisk er en skodindspilning. Så fyrer jeg en luftguitar af, synger med, eller danser rundt - selv om jeg ikke burde, da det jo er en skodindspilning.
Se dét er et paradox!
Men den frihed til at vælge hvilken musik jeg vil høre - det er ubetaleligt!
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Størrelsen eller gørelsen?

Indlægaf Jakobsen » søn jan 08, 2017 11:49

grausam skrev:
RAMMA skrev:
Jeg støtter 100% op om de konklusioner Jacobsen har om de nye indspilninger fra minimum de sidste 10 år, det er kort sagt noget gennemført crap og lyder derefter, jeg er ligesom ham både sur og skuffet over det makværk som der producers idag, man skal være mere end almindeligt tolerant for at kunne udstå bare 5 min af det "lort", jo bedre anlæg jo mere tydeligt bliver det hvor ringe de producerer idag.
Paradoxet er at hvis man bruger de tidstypiske all in one Bluetooth anlæg, så lyder det såmænd ganske fornuftigt for musikken er jo lige netop produceret med henblik på lige netop den type anlæg som står i 95 % af alle hjem .

Hvordan nogen kan mene og tro at det lyder fremragende på det dyrt indkøbt udstyr er mig en gåde, er det fornægtigelse af sandheden, eller ?

Personligt bruger jeg ikke så meget som en bøjet 5 øre på det lort, længere er den ikke.
Hvad andre måtte bruge deres penge til og er villige til at acceptere, vil jeg ikke blande mig i, det er jo en personlig beslutning.

Det er min mening om den sag" like it or not "


Langt hen ad vejen kan man jo kun være enig i, at det meste musik der produceres nu om dage, er i en jammerlig kvalitet.
Det jeg bare gerne vil bemærke, at sådan har det altid været.
Andelen af godt produceret musik er IMO nogenlunde konstant.
Det der IMO er forskel på er, hvor meget det kan lykkes at manipulere med tingene.
I vinyldagene kunne man på maxisingler lave særligt komprimerede og "Hot Cut" udgaver af musik, som også var udgivet på f.eks. LP.
Jeg glemmer da ikke den dag, jeg plaskede en maxisingle med Gloria Gaynor´s "I Will Survive" på min pladespiller. Jeg havde LP pladen, men for hunden da, hvor var maxién loud.
Det kunne man ikke gøre på LP udgaven, fordi så var der ikke plads til de øvrige numre.
Så allerede dengang pegede det i retning af, hvad vi står midt i nu.
Men det segment hvor det er værst, er jo populærmusikken, og det er godt nok sjældent, at lige præcist den slags har været spændende indspillet.
Der var nogle få bands, som tydeligvis gik op i lydkvalitet, men der var langt imellem dem.
Jeg kan nævne en lille række fra gamle dage f.eks. Little Feat, Pink Floyd, Alan Parsons, Dire Straits, Steely Dan, FleetwoodMac, Mike Oldfield m.fl.
Der var lydkvaliteten en del af udtrykket, men det mere mainstream var altså lige så ringe, som det plejede at være.
Der kom så nogle breakthroughs igennem tiden, jeg kan nævne Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat", Roger Waters "Pro´s and Cons of Hitchiking", "Radio Kaos" og senere "Amused to Death", men de var enlige svaler.
Tidens helt store rockbands som f.eks. U2 er noget klamphuggeri at lytte til.
Så det man må sande er, at der er nogen der kan og vil, og så er der resten, og sådan mener jeg altid det har været.

Vender man sig imod det klassiske, så er der en forskel i udviklingen, fordi antallet af udgivelser af klassisk er faldet med rekordfart.
Før i tiden fandtes der ustyrligt mange labels, som allesammen byggede deres repertoire op omkring et bestem orkester, og ofte også omkring en bestemt lokation.
Som eksempel kan nævnes Philips med Royal Concertgebouw Orchestra, DG med Berliner Philharmoniker, EMI Academy of Saint Martin in the Fields osv.
Der var mange forskellige, og de skulle allesammen skabe et grundrepertoire, som bestod af de bedst sælgende komponister, dirigeret af den bedst kendte dirigent.
Og som den tekniske udvikling skred frem, blev optagelserne bedre og bedre. Den analoge storhedstid for det klassiske kulminerede engang i 70érne, og der var antallet af udgivelser også meget stort i forhold til i dag.
Efter den tid kom digitaliseringen af den klassiske musik, og modsat hvad mange tror, så skete den meget tidligt. Telarc var nok den mest prominente af de første, ganske vist blev det udgivet på vinyl, men optagelserne var digitale. De blev hurtigt efterfulgt af Decca, Denon og mange andre.
I den periode konsolideredes pladeselskaberne, det ene slog sig sammen med det andet og vise versa. Antallet af udgivelser faldt stille og roligt, men der kom enkelte lyspunkter. Et af dem var Denon, som i sidste halvdel af 80érne og op til omkring 97-98 udgav i meget flot kvalitet.
De skabte også i den periode grobund for flere der senere blev superstjerner hos DG.
Og DG er så en af dem der stadig findes, det de udgiver har i mange år været liveoptagelser, som desværre netop pga. live elementet er af en særlig karakter, som ikke er særlig attraktiv på et anlæg.
De fleste af dem der faktisk gjorde det godt med klassisk musik, er holdt op med det pga. manglende afsætning. Interessen er desværre skrumpet til et niveau, hvor kun meget få selskaber kan få forretning ud af det, og de foretager for det meste liveoptagelser at no cost, og deler så udbyttet med orkesteret.
Når man så prøver at streame klassisk musik, så opdager man med det samme, at det oftest er meget gamle og ukendte optagelser, som streamingselskaberne tilbyder. For det meste lyder de frygteligt.

Summa sumarum så er det IMO business as usual for pop og rock folket, der er som sædvanlig en lille del af det hele, som der er gjort noget ud af.
For klassikomanerne ser det værre ud, de er nødt til, at vende blikket lidt bagud, hvis de vil have fornuftig lyd, idet de tidligere "ædle" labels er lukket. Telarc og Denon eksisterer ikke mere, og nu er verden omtrent delt mellem Universal, Warner og Sony, som tilsammen ejer de fleste labels, og lukker dem efter behov.


så sandt så sandt ..

problemet er også at digitale unoder lyder lang værre end analoge unoder ...
digitale bliver agressive og skarpe mod analoge bare bliver uldne og uklare
( her er det bare firkantet og bare generelt ment)
Setup:
SOtM sMS-200 Ultra & sPS-500
Schiit Yggdrasil
Pure Sound L300
Rogue Audio Apollo
Pioneer S-1EX
Tellurium Q Graphite USB, RCA
Tellurium Q Black Diamond HT, XLR
Tellurium Q Black Power Strøm
Acoustic Revive LAN isolator og LAN kabel
Quantum Qbase8
Seperat strømgruppe og dedikeret jord
Brugeravatar
Jakobsen
Seniormedlem
 
Indlæg: 511
Tilmeldt: fre nov 18, 2005 18:26
Geografisk sted: Kolding

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.