Bevensee skrev:Prøv lige at sammenligne DR data for vinyl og CD/download på den nye Nick Cave...
grausam skrev:Milu skrev:WOW! Jeg lover dig for den er dynamisk!
Mindst lige så dynamisk som enhver Chesky produktion.
Taler vi om dynamik eller transienter?
De 2 begreber vikles ofte ind i hinanden.
God dynamik er det samme som opløsning. Det giver mulighed for, at følge også de meget svage lyde i musikken.
På rigtig gode optagelser betyder det meget for specielt dybdeperspektivet, og fornemmelsen af at være i samme rum som musikerne.
Hvis det er kapow og tjuhbang, så er det ikke dynamik, men transientgengivelse vi er ude i.
Medlem skrev:Bevensee skrev:Prøv lige at sammenligne DR data for vinyl og CD/download på den nye Nick Cave...
grausam skrev:kennethjensen skrev:
Input I min dac sker via en sølv trafo, som sender signalet over i en dac chip. Dac out går direkte over i I/V trafoer, som sender signalet over i analog delen. I analog delen går signalet igennem 2 rør med en modstand pr rør. Også ud via udgangs trans.
Ind i pre via igen to rør og to modstande og ud via xlr koblet trans. Over i balanceret input trans i effekt trinnet. Første stage 6v6 rør via en modstand. Over til 211 power rør via en interstage trafo også ud fra 211 rør til udgangs trans.
Ingen kondensatorer i signal vejen nogen steder.
Samlet aktive komponenter igennem kæden er 5 modstande og 4 trans. Samlet passive komponenter 3 trans og 3 modstande
Du har så valgt at koble dine ting vha. transformatorer, som er en meget ulineær komponent.
Undervejs igennem transformatorerne tilsætter du i alle tilfælde hysterese og båndbreddebegrænsning, fasedrej og man kan blive ved.
Hvorfor er det et mål?
Et aktivt trin kan laves med meget lavere forvrængning end transformatorer. Trafokobling er noget man gør af nød, hvis f.eks. isolation eller impedanstilpasning er påkrævet, og typisk er det i professionelle installationer.
Men selv i det professionelle domæne, ved man godt, at hvis det kan undgås, vil det være det mest præcise. Se f.eks. mikrofonproducenterne, deres state of the art mikrofoner er typisk transformerløse.
Medlem skrev:"meget ulineær komponent" - hmmm.
Her tænker du vel ikke på step up transformatorer til en pickup, vel?
De kan nemlig fås meget lineære, f.eks. 10 Hz - 100 kHz (-2.5 dB + 0.5 dB). Er det ikke godt nok?
Jeg har aldrig hørt en riaa, som ikke er blevet bedre af at få koblet en (korrekt impedans tilpasset) trafo foran sig.
Det skyldes nok at de første 20 dB er meget meget kostbare og vanskelige at få til at dels lyde godt og dels til ikke at støje for meget.
Men ok, i riaa'er til 50.000 kroner kan det sikkert lyde fornuftigt uden, omvendt bruges der også step up trafoer, i andre 50.000 kroners riaa'er.
En trafo giver en mere åben, dynamisk og neutral lyd, med langt bedre sound stage.
Men jeg tænker at du først og fremmest tænker på udgangstrafoer til forstærkere?
En anden fordel ved step ups er reduktion af støj, og i mange situationer hvor der kan være lidt brum, er det også helt væk.
grausam skrev:Medlem skrev:"meget ulineær komponent" - hmmm.
Her tænker du vel ikke på step up transformatorer til en pickup, vel?
De kan nemlig fås meget lineære, f.eks. 10 Hz - 100 kHz (-2.5 dB + 0.5 dB). Er det ikke godt nok?
Jeg har aldrig hørt en riaa, som ikke er blevet bedre af at få koblet en (korrekt impedans tilpasset) trafo foran sig.
Det skyldes nok at de første 20 dB er meget meget kostbare og vanskelige at få til at dels lyde godt og dels til ikke at støje for meget.
Men ok, i riaa'er til 50.000 kroner kan det sikkert lyde fornuftigt uden, omvendt bruges der også step up trafoer, i andre 50.000 kroners riaa'er.
En trafo giver en mere åben, dynamisk og neutral lyd, med langt bedre sound stage.
Men jeg tænker at du først og fremmest tænker på udgangstrafoer til forstærkere?
En anden fordel ved step ups er reduktion af støj, og i mange situationer hvor der kan være lidt brum, er det også helt væk.
Ulineariteter i en komponent, har ikke noget med frekvensgang at gøre.
Det der menes er, at input ikke er lig med output + eller - gain, som ville være det ideelle.
Og så er det i øvrigt helt ligemeget om transformeren sidder som step-up eller som noget andet.
Ulineariteterne i f.eks. em step-up transformer består i, at den for det første skal opbygge en vis mængde magnetisk flux, før den overhovedet begunder at lave output på sekundærsiden. Det kaldes hysterese, og er i øvrigt en ulinearitet, som også bpndoptagere lider af.
Dernæst vil der altid være en vis kapacitet i en transformer, og det betyder, at kapaciteten først skal oplades, før der sker noget.
Dernæst er der frekvensomfanget, transformere kan ikke lide lave frekvenser, idet kernerne har en tendens til, at gå i mætning.
Det betyder at overføringsfunktionen ikke er ens ved alle frekvenser.
Der er også fasedrej i en transformer, og for at det ikke skal være løgn, så er der også en lavpasfilterfunktion.
En transformer i signalvejen er, som jeg allerede har nævnt, nogenlunde ækvivalent med 1 kilometer kabel, og det vil vi jo helst ikke have.
Men den kan såmænd udmærket have en statisk frekvensgang fra 10Hz til 100 KHz -2,5 + 0,5 dB.
Medlem skrev:
Det er sikkert helt rigtigt, men i praksis er der (for mig) ingen hørbare problemer, hvis det er lavet ordentligt.
Jeg tror du overdriver betydningen. LCD skærme har pixel fejl, det er en ulempe ved den type skærm. Og det vil vi jo ikke have. Men billedet står sørme fint alligevel. Altså et godt kompromis.
Der er jo også flere kompromiser ved en aktiv forstærker til samme formål, som kan være trælse at bøvle med.
Ja, step ups har mere forvrængning når frekvensen falder, men har mindre når frekvensen stiger.
Omvendt forvrænger mange aktive forstærkere mere, når frekvensen stiger.
Men hvis du lader øret afgøre hvad du mener er det bedste, vil jeg tro at du rammer en step up hver gang.
grausam skrev:Medlem skrev:
Det er sikkert helt rigtigt, men i praksis er der (for mig) ingen hørbare problemer, hvis det er lavet ordentligt.
Jeg tror du overdriver betydningen. LCD skærme har pixel fejl, det er en ulempe ved den type skærm. Og det vil vi jo ikke have. Men billedet står sørme fint alligevel. Altså et godt kompromis.
Der er jo også flere kompromiser ved en aktiv forstærker til samme formål, som kan være trælse at bøvle med.
Ja, step ups har mere forvrængning når frekvensen falder, men har mindre når frekvensen stiger.
Omvendt forvrænger mange aktive forstærkere mere, når frekvensen stiger.
Men hvis du lader øret afgøre hvad du mener er det bedste, vil jeg tro at du rammer en step up hver gang.
Nu har jeg gennem tiden hørt en hel del step-up headamps og trafoer.
Og man kommer bare ikke uden om transformerlyden, hvad man så end måtte finde på.
Hvis man godt kan lide den lyd, så er det såmænd fint nok, men det er i højere grad en effektbox, end det er en high fidelity løsning på et forstærkningsproblem.
I aktive forstærkertrin kan man holde impedanserne meget lavere og mere lineære, og derved undgå støj og for tidlig afrulning i begge ender.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster