Sig lige til hvis jeg gentager mig selv
Man kan kun ændre lyden ét sted med DSP. Elektrisk EQ er 1. dimensionalt og akustik er 3. dimensionalt.
Den eneste måde at opnå en 3D ændring i rummet, er ved at bruge flere lydkilder - hvilket netop er det, som multiple subs går ud på, hvilket B&O så har givet sig i kast med i hele frekvensområdet. Det kan så diskuteres hvor meget af et kompromis det er i forhold til at forbedre rummets akustik i stedet - men faktum er at det virker hamrende godt og er yderst fleksibelt - har hørt dem
Uanset hvad nogen påstår, så er det umuligt at få et bredt område med god lyd, ved hjælp af DSP. Du kan kun rette op 1 sted, nemlig der hvor mikrofonen måler. Man kan så tager flere målinger og midle resultatet - men det samlede resultat bliver selvfølelig også derefter - nemlig mindre præcist.
Det er højttalerens konstruktion og delefilter, som bestemmer hvor bredt den spreder og hvor afhængig den er at et givent rum. B&O har netop gjort denne spredning dynamisk/justerbar, ved hjælp af flere enheder, som så er styret af en DSP. Men DSP'en bestemmer blot de enkelte enheders 1D lydbillede. Det er grundet samarbejdet imellem de mange enheder, at lyden kan ændres i 3D, som det kan opleves med Beolab 90.
MikkelB - kan sagtens tilføje en DSP og rette lyden til, lige præcis i sweetspot, men risikere at det går helt galt når hovedet flyttes blot en anelse i en given retning, i forhold til hvor mikrofonen målte det måske flotte opnåede resultat.
Derfor anbefalede jeg flere subwoofere, fordi man netop her, kan kompensere for den altid problematiske bas, uden at ændre på så meget andet. Hvis den lille B&W vitterlig ikke kan leve op til drømmene, når først bassen er kommet på plads, så man ikke længere har maskeringseffekten fra den upræcise bas. Så kan man gå i gang der. En ganske billig DSP..... til langt mindre end de mange tusinde, som folk typisk hælder efter dette - kan snildt fjerne lidt energi, der hvor øret er mest følsomt og rette væsentligt op på det samlede lydbillede.
Jeg vil dog altid anbefale at man måler sin højttalere ganske tæt på, så man kan sortere rummet bort i den benyttede software og danne sig et meget bedre indtryk af hvad højttalere sender ud - uagtet af rummet. Begynder man at rette over ca 3-400hz i lyttepositionen, så dominere reflektionerne for meget og man år sjældent et fornuftigt resultat. Det gælder jo netop om at bruge en DSP på en måde, så fordelene er større end ulemperne