Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Med horn i panden

Alt om "gør-det-selv" højttalerkonstruktion.

Re: Med horn i panden

Indlægaf nilsvalla » lør jan 20, 2018 16:53

Spiller selv med vdH scs-12, som udvendig kabel, til både top og bund. Fantastisk sammenhængende. (ingen 2-vejs-lyd, som jeg gerne oplever med to forskellige kabler.
Har i tidligere tider også rewiret HT med scs-12, hvilket ikke var smart, da HT var "fintunet by ears" af producent, med de ledninger der nu engang sad i HT.
Rewirede, tilbage i 80érne,  en original 20w Hiraga med scs-12 (bÃ¥de strøm- og signalbærende kabler blev udskiftet), og wau en "lydforbedring".
Desværre tog en af mine venner livet af Hiragaen, da han i eufori skruede helt op for lydstyrken, hvilket den ikke kunne klare.
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Med horn i panden

Indlægaf mson » søn jan 21, 2018 02:05

MortenB skrev:...

Jeg havde en lille smule for meget diskant efter skiftet til ASR RIAA'en, nu med Duelund wires har jeg mÃ¥ske lidt for lidt diskant, sÃ¥ diskanten er klart ''rykket tilbage'' i lydbilledet. Til gengæld er mellemtonen rykket frem, sÃ¥ den tonale balance er skiftet en del - mere end jeg nogensinde har oplevet ved skift af wires. Ud over den tonale ændring er der helt klart kommet mere klarhed i mellemtonen. Samtidig er det som om alle kanter er rundet af transienterne. Det hele er organisk, har krop og naturlighed - men kanterne/transienterne er rundet lidt for meget af. Det bliver lige lidt pænere - og ultimativt lidt kedeligt  (I min verden udgøres musik i høj grad af transienterne).

Hmm... Jeg har papirmembraner i bas og mellemtone = organisk, krop og naturlighed. Jeg har Jantzen Superior seriekondensator i mellemtonen = organisk, krop og naturlighed... Og jeg har Duelund wirene som højttalerkabler i mellemtone/diskant. Det bliver for meget med interne wires som også trækker i dén retning, jeg skal lidt en anden vej for at finde den optimale balance.

TIl bas og mellemtone har jeg bestilt VDH: SCS-12 (bas), og SCS-16 (mellemtone). Jeg kender disse wires og de har max klarhed og ''bid'' på transienterne uden at være for anmasende. Jeg tænker (håber) de sikrer bedst mulige balance mellem naturlighed og åbenhed, incl alle de kanter på transienterne, som skal være der.
http://www.vandenhul.com/products/cable ... logen-free
http://www.vandenhul.com/products/cable ... logen-free

Til compressionsdriver/horn i øvre mellemtone og diskant vil jeg prøve lidt forskelligt:
VDH: SCS-16  (som mÃ¥ske bliver for meget)
Duelund: DCA 16 GA (som kunne være godt hér i kombination med VDH på mellemtone og bas)
Valab/MS Audio: AWG17 long crystal OCC copper wire (netop bestilt på Valab's e-bay shop).

Hvis nogen har forslag til wires, som I tænker kunne virke godt i øvre mellemtone & diskantomrÃ¥det, sÃ¥ vil jeg super gerne høre bud   :?:


Hej Morten,

Jeg bruger selv Duelund DCA16GA som højttalerkabel (fra forstærker til mine horn), men i en lidt anden konfiguration end du. Nu kender du ikke lyden fra mit setup, endnu i hvert fald, men jeg kan fortælle (uden at kende mærkerne), at den interne kabling i mine hornhøjttalere er sølvkabler til mellemtone og diskant driverne, og et kobberkabel til enheden i bashornet. Som højttalerkabel fra forstærker til højttalerne (single-wire) havde jeg en rum tid brugt Mundorf's Silver/gold 1,5mm solidcore kabel (99% sølv; 1% guld - og med teflon isolator), og det har jeg brugt i ca. 10 år på andre højttalere såvel.

Anyways, som stand-alone kabel var Mundorf trådene umiddelbart et godt match til mine horn, efter de var kommet i hus for lidt over 2 år siden. Men, med tiden fik jeg en følelse af, at "noget" manglede, men hvad kunne jeg først ikke umiddelbart sige (hvad også fortæller noget om den hårfine balance der kan være i afstemning af ens setup, samt aspekter her man måske først er ved, at danne en forståelse (og et behov) af). Med en ven, der har yderst veludviklede ører, talte vi meget om kabler generelt, og hvordan man helt overordnet kan ha' en intuitiv fornemmelse af, at de enten tilfører noget til lydbilledet, eller trækker noget fra - i begge tilfælde "artefakter" i forhold til en søgt autentisk og naturlig balance. Måske jeg tænker mest på tonalitet, energi og fylde i lyden her. Vores generelle indtryk af Mundorf trådene var/er, at de uagtet højttalerne spændt for havde et svagt "energi-suckout" i grundtone-området, samt en let mangel på organisk nærvær (med andre ord; trækker noget fra). I perioder kunne jeg godt finde lyden en anelse for "korrekt" eller stiv i geledene, men dog med en prisværdig monitor-egenskab og nøgternhed.

SÃ¥ læste jeg om nævnte Duelund kabel (fra din kant), læste op pÃ¥ det (særligt via Jeffs Place), og fik en tro pÃ¥, at de mÃ¥ske kunne levere (noget af) det jeg manglede i lyden fra mit setup. Jeg bestilte kablet, fik det koblet pÃ¥, og lang historie kort kunne mine indtryk af dem sidestilles med det du beskriver ovenfor; dvs. for tilbagetrukne i toppen, afrunding pÃ¥ transientkanter, men en yderst betagende, klar, informativ og organisk mellemtone med masser af liv (næsten lidt SET-agtig). Det blev bare stadig lidt for, ja, pænt i længden.  

Så fik en anden ven den idé, at vi lod Duelund kablet blive på, men koblede Mundorf parallelt ind over, stadig kun til ét sæt terminaler i hver ende, og derfor altså som et dobbelt-træk af to forskellige kabler pr. kanal (af nogle også kaldet en "shotgun"-konfigurering, i kraft af blot, at bruge dobbelt-trukne kabler over ét sæt terminaler, om de så er ens eller forskellige). Man får med andre ord to kabler koblet ind over hinanden, med hver deres egenskaber, som en art kabel-amalgam. Jeg kan kun sige, at dén konfiguration af kabler ramte et bulls-eye med transient-kanten generelt og det naturlige liv i toppen bevaret, men med Duelund-kablets nærvær, liv og tekstur oven i hatten. Det skal måske alligevel understreges, at et tredje udfald af lyden gav sig til kende her som hverken helt var det ene eller andet kabel, men en ny og meget kohærent syntese af de to kabler.

Hvad er mit råd så? At du, på trods af en måske teori-ladet forventning om noget der næppe fungerer, kaster dig ud i kabelamalgam-løsningen, og gerne med et sølvkabel i kombination med Duelund'et, eller selvfølgelig de VDH tråde (+ Duelund) du kommer til at have liggende uanset. Mundorf kablet er måske ikke en typisk repræsentant for sølv-lyd, hvis der findes en sådan, men det slægter unægteligt derhenad i mine ører. Spørgsmål er så, om du skulle kaste dig ud i det projekt på den interne kablings-side, eller mellem forstærker og højttalere - måske endda både/og (jeg ville måske starte med den udvendige side)? Blot et tip, hvis du ikke allerede har afprøvet det 8)
Kilde: Synology NAS + DIY medieserver -  USB-S/PDIF konverter: Audiophilleo 2 + PurePower DAC/pre: BCA Roquefort - Effekt: Belles SA-30 - Højtt.: Electro-Voice TS940D LX - Subwoofere: 2 x lilmike's "MicroWrecker" tapped horn - Sub forstærker: Crown K2 - DSP: Xilica XP-3060 - Signalkabel: Mundorf Silver/Gold XLR-RCA/Mogami 2549 XLR-XLR - Højtt.-kabel: Duelund Coherent Audio DCA16GA + Mundorf Silver/gold (shotgun) - Strømkabler: DIY m. IeGo kobberstik
mson
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 198
Tilmeldt: ons jul 01, 2009 09:09

Re: Med horn i panden

Indlægaf MortenB » søn jan 21, 2018 12:31

@Nilsvalla...
Øv med Hiraga forstærkeren, som brændte af, men tak for dine erfaringer med VDH - SCS12. Normalt er jeg ikke pjattet med forsølvet kobber wire, men VDH's er gode, måske fordi de har den langsomme bearbejdningsprocess han nævner de bruger... Og dit eksempel med at skifte internt i højttalere indikerer jo på perfekt vis, at wires skal betragtes som en del af delefiltret/afstemningen af konstruktionen. Lyden bliver ikke nødvendigvis bedre, bare fordi vi skifter til bedre komponenter / wires, da vi skubber til en delikat balance konstruktøren har valgt.
Interessant, at du bruger SCS-12 som højttalerkabler, hvis det viser sig, at de fungerer godt som interne wires er jeg meget fristet til at følge dit eksempel.

@mson...
Tak for inputs, interessant at dine Duelund erfaringer med fremtrædende mellemtone og afrundede transienter matcher, hvad jeg hører. SÃ¥ er vi nok ikke helt tossede   :lol:   Og dit rÃ¥d med at eksperimentere er jo præcis, hvad jeg allerede er gÃ¥et i gang med. Vi er ude i fin-tuningen med de interne wires og det er vigtigt.
Et alternativ til den måde du har lavet shotgut parallelkobling er at bruge én type wire til ''+'' og en anden type wire til ''-''. Det ser vi også sommetider i signalkabler, hvor den ene leder er af sølv, og den anden af kobber. Målet er det du nævner med at få det bedste kompromis.
Jeg har tænkt mig at forsøge alle mulige, og umulige, kombinationer af wires i højttalerne. Nu har jeg bestilt lidt forskelligt, så er der noget at eksperimentere med.

Jeg har nu justeret lidt op for diskantniveauet i filtret og skruet et nøk op i bassen på Hypexerne for at matche den fremtrædende mellemtonegengivelse fra Duelund wires. Det er bittesmå justeringer, og det virker på sin vis, nu er den tonale balance genskabt. Men jeg oplever stadig de (for) afrundede transienter, og det hænger ikke helt så godt sammen, som det gjorde før, lyden virker godt nok mere åben med Duelund wirene, men også mere betonet/farvet. Der er bedre neutralitet og sammenhæng med Thomann gummikablerne, som så mangler noget åbenhed i mellemtonen...
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Med horn i panden

Indlægaf MortenB » søn jan 28, 2018 16:34

Så har jeg fået implementeret niveaujusteringen i diskantfiltrene. Seriemodstanden foran diskantfiltret er flyttet hen til terminalerne ved bagpladen, hvor jeg også har monteret omskifteren. På den måde kunne jeg lave en superkort signalvej rundt om omskifteren. Elma omskifter og Mundorf Supreme + Mills modstande, så bliver det ikke bedre...

Seriemodstanden kan nu justeres i området 6R5 til 8R2 i 5 trin via en fin lille knap placeret ved terminalerne. Hvis det viser sig senere, at jeg har brug for andre værdier er det let / billigt at skifte modstandede.

IMG_0950.jpg
IMG_0950.jpg (70.19 KiB) Vist 8494 gange


IMG_0952.jpg
IMG_0952.jpg (69.72 KiB) Vist 8498 gange
Senest rettet af MortenB fre feb 02, 2018 10:44, rettet i alt 1 gang.
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Med horn i panden

Indlægaf nhj4 » søn jan 28, 2018 21:23

Prøv også at arbejde med flere modstande sammen.
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (929.17 KiB) Vist 8406 gange
Brugeravatar
nhj4
Seniormedlem
 
Indlæg: 821
Tilmeldt: man nov 14, 2005 19:12

Re: Med horn i panden

Indlægaf Jandk » søn jan 28, 2018 21:46

nhj4 skrev:Prøv også at arbejde med flere modstande sammen.


Det giver absolut ingenting med mindre de eksisterende modstande ikke kan tåle effekten.
Har også set personer bruge flere modstande i parallel på signalsiden og påstået at det blev bedre.
Men 2-3 volt og en impedans på 10 til 100Kohm så er strømmen ikke ret stor.
Eneste årsag til at bruge flere modstande i parallel er for at ramme en værdi præcist
Alle bakker ud når talen går på blindtest - Årsagen er at så kan hjernen ikke længere manipuleres af det øjnene ser :-D
Jandk
Seniormedlem
 
Indlæg: 709
Tilmeldt: man nov 28, 2016 23:28

Re: Med horn i panden

Indlægaf MortenB » søn jan 28, 2018 22:04

Jeg kan heller ikke se nogen pointe i de dér parallelkoblinger.

Jeg foretrækker at bruge de mest transparente modstande til formålet selvom de koster lidt mere.
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Med horn i panden

Indlægaf nhj4 » søn jan 28, 2018 23:41

Jandk skrev:
nhj4 skrev: værdi præcist
Lige præcis
Brugeravatar
nhj4
Seniormedlem
 
Indlæg: 821
Tilmeldt: man nov 14, 2005 19:12

Re: Med horn i panden

Indlægaf Jandk » man jan 29, 2018 00:41

nhj4 skrev:
Jandk skrev:
nhj4 skrev: værdi præcist
Lige præcis


Du viser bare billeder af parallelkoblede modstande til værdier man sagtens kan fÃ¥ uden at parallelkoble  :D
Alle bakker ud når talen går på blindtest - Årsagen er at så kan hjernen ikke længere manipuleres af det øjnene ser :-D
Jandk
Seniormedlem
 
Indlæg: 709
Tilmeldt: man nov 28, 2016 23:28

Re: Med horn i panden

Indlægaf nhj4 » man jan 29, 2018 07:21

Jandk skrev:
nhj4 skrev:
Jandk skrev:
nhj4 skrev: værdi præcist
Lige præcis


Du viser bare billeder af parallelkoblede modstande til værdier man sagtens kan fÃ¥ uden at parallelkoble  :D

God morgen, håber du får en god uge.
Brugeravatar
nhj4
Seniormedlem
 
Indlæg: 821
Tilmeldt: man nov 14, 2005 19:12

Re: Med horn i panden

Indlægaf Gekkofinger » man jan 29, 2018 16:45

Så så drenge! Ikke hidse sig op over lidt modstand!
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Med horn i panden

Indlægaf Analogueman » man jan 29, 2018 18:46

Og da slet ikke af den parallelforbundne slags ... som vi alle ved, så er modstand, der kommer i serier, meget værre :lol:
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Med horn i panden

Indlægaf nilsvalla » tirs jan 30, 2018 16:10

Det kan A-mand godt have ret i.
Her i huset er der ihvertfald stor modstand, når konen gennemtrumfer "Barnaby".
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Med horn i panden

Indlægaf MortenB » fre feb 02, 2018 11:00

SÃ¥ er alt internt kabling skiftet til VDH: SCS-12 til bas, og SCS-16 til mellemtone og diskant.

Jeg må sige, at jeg er overrasket over effekten af de interne kabler i højttalerne. Sagt ud fra, at jeg i bedste fald synes man oplever minimale forskelle med kabler. Nu med VDH wires synes jeg den ''tonale ujævnhed'' der var med Duelund wires er væk, og det virker mere tonalt korrekt og naturligt, synes jeg. Diskanten har fuld åbenhed, kanterne på transienterne er tilbage og transparensen højere, end med Thomann gummikablerne og Duelund wires. Jeg synes det er et skridt i den rigtige retning.

Hmmm... Gad vide, hvordan det ville lyde med SCS-12 som højttalerkabler, både til bassektionen (Hypex'erne) og til mellemtone/diskantsektionen (LM-219'eren)..!? Jeg skal bruge 32 meter wire for at finde svaret, og det er ikke helt gratis...

Højttalerkablerne er stadig Duelund DCA16GA (dobbelt) til mellemtone/diskantfiltret, og på basserne kører jeg med noget teflonisoleret tykt solid core kobber. Sikkert ikke nogen ideel kombination, men det var, hvad jeg havde.

Mht  Duelund DCA16GA fÃ¥r jeg opfattelsen af, at de skal bruges med omtanke fordi de er relativt farvede lydmæssigt. Til højttalere med for meget diskant, hvilket gælder foruroligende mange kommercielle højttalere efterhÃ¥nden, sÃ¥ er Duelund DCA16GA helt geniale, da de har denne lidt tilbagetrukne og afrundede top. Her vil de klart opleves som en stor gevinst. Men ifm højttalere, som er mere ''naturtro afstemt'' og uden den fremhævede diskant synes jeg de runder tingene lidt for meget af. I hver tilfælde som intern wiring i højttalerne.
Hilsen,
Morten
Brugeravatar
MortenB
Supermedlem
 
Indlæg: 2094
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 00:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Med horn i panden

Indlægaf nilsvalla » fre feb 02, 2018 11:54

Jeg syntes eneste hurdle med scs-12, er kablets stivhed.
Jeg terminerer begge mine kabelsæt direkte i terminalerne, uden brug af bananer, og spænder gerne så hårdt som muligt (kostede engang en ellers solid terminal livet).
Der mangler lidt plads omk terminalerne i mine diskant ht, så alle wirene siddder kun fastspændt i en del af kablet.
Prøver derfor, af og til, spille med kun et sæt scs-12 (fra amp til ht), jeg tilslutter basenhed, hvor der bedre plads, og andre gange prøver jeg også alternativer.
Men der går kun en periode, så jeg tilbage ved de to sæt scs-12 (i dual-supply), det slipper musikken helt og mere ubeskåret igennem.
Og da mine scs-12 er købt tilbage i 1988, er det efterhånden mange comebacks der tale om.
Sidste jeg prøvede med kun et sæt,  jeg tilslutter bas og derfra biwirer  til toppen, skete der det, basniveauet blev mindre (hmmf), skønt biwiren kun skulle føde omrÃ¥det over 3000hz.
Men jeg tænker, instrumenters frekvensområde, er bredet ud over et område, flere enheder tager sig af. Og hvis instrumenters sammenhæng, imellem deres
bund og top, ryger sig en tur, f.eks pg.a forskellige og ikke lydsammenhængende kabler, bliver fornemmelsen jo den, instrumentet, f.eks bassen, fremstår mere beskåret og dermed, mindre. :D

ps. prisen var dengang 180kr monometer.
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

ForegåendeNæste

Tilbage til DIY-højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.