MortenB skrev:...
Jeg havde en lille smule for meget diskant efter skiftet til ASR RIAA'en, nu med Duelund wires har jeg måske lidt for lidt diskant, så diskanten er klart ''rykket tilbage'' i lydbilledet. Til gengæld er mellemtonen rykket frem, så den tonale balance er skiftet en del - mere end jeg nogensinde har oplevet ved skift af wires. Ud over den tonale ændring er der helt klart kommet mere klarhed i mellemtonen. Samtidig er det som om alle kanter er rundet af transienterne. Det hele er organisk, har krop og naturlighed - men kanterne/transienterne er rundet lidt for meget af. Det bliver lige lidt pænere - og ultimativt lidt kedeligt (I min verden udgøres musik i høj grad af transienterne).
Hmm... Jeg har papirmembraner i bas og mellemtone = organisk, krop og naturlighed. Jeg har Jantzen Superior seriekondensator i mellemtonen = organisk, krop og naturlighed... Og jeg har Duelund wirene som højttalerkabler i mellemtone/diskant. Det bliver for meget med interne wires som også trækker i dén retning, jeg skal lidt en anden vej for at finde den optimale balance.
TIl bas og mellemtone har jeg bestilt VDH: SCS-12 (bas), og SCS-16 (mellemtone). Jeg kender disse wires og de har max klarhed og ''bid'' på transienterne uden at være for anmasende. Jeg tænker (håber) de sikrer bedst mulige balance mellem naturlighed og åbenhed, incl alle de kanter på transienterne, som skal være der.
http://www.vandenhul.com/products/cable ... logen-freehttp://www.vandenhul.com/products/cable ... logen-freeTil compressionsdriver/horn i øvre mellemtone og diskant vil jeg prøve lidt forskelligt:
VDH: SCS-16 (som måske bliver for meget)
Duelund: DCA 16 GA (som kunne være godt hér i kombination med VDH på mellemtone og bas)
Valab/MS Audio: AWG17 long crystal OCC copper wire (netop bestilt på Valab's e-bay shop).
Hvis nogen har forslag til wires, som I tænker kunne virke godt i øvre mellemtone & diskantområdet, så vil jeg super gerne høre bud
Hej Morten,
Jeg bruger selv Duelund DCA16GA som højttalerkabel (fra forstærker til mine horn), men i en lidt anden konfiguration end du. Nu kender du ikke lyden fra mit setup, endnu i hvert fald, men jeg kan fortælle (uden at kende mærkerne), at den interne kabling i mine hornhøjttalere er sølvkabler til mellemtone og diskant driverne, og et kobberkabel til enheden i bashornet. Som højttalerkabel fra forstærker til højttalerne (single-wire) havde jeg en rum tid brugt Mundorf's Silver/gold 1,5mm solidcore kabel (99% sølv; 1% guld - og med teflon isolator), og det har jeg brugt i ca. 10 år på andre højttalere såvel.
Anyways, som stand-alone kabel var Mundorf trådene umiddelbart et godt match til mine horn, efter de var kommet i hus for lidt over 2 år siden. Men, med tiden fik jeg en følelse af, at "noget" manglede, men hvad kunne jeg først ikke umiddelbart sige (hvad også fortæller noget om den hårfine balance der kan være i afstemning af ens setup, samt aspekter her man måske først er ved, at danne en forståelse (og et behov) af). Med en ven, der har yderst veludviklede ører, talte vi meget om kabler generelt, og hvordan man helt overordnet kan ha' en intuitiv fornemmelse af, at de enten tilfører noget til lydbilledet, eller trækker noget fra - i begge tilfælde "artefakter" i forhold til en søgt autentisk og naturlig balance. Måske jeg tænker mest på tonalitet, energi og fylde i lyden her. Vores generelle indtryk af Mundorf trådene var/er, at de uagtet højttalerne spændt for havde et svagt "energi-suckout" i grundtone-området, samt en let mangel på organisk nærvær (med andre ord; trækker noget fra). I perioder kunne jeg godt finde lyden en anelse for "korrekt" eller stiv i geledene, men dog med en prisværdig monitor-egenskab og nøgternhed.
Så læste jeg om nævnte Duelund kabel (fra din kant), læste op på det (særligt via Jeffs Place), og fik en tro på, at de måske kunne levere (noget af) det jeg manglede i lyden fra mit setup. Jeg bestilte kablet, fik det koblet på, og lang historie kort kunne mine indtryk af dem sidestilles med det du beskriver ovenfor; dvs. for tilbagetrukne i toppen, afrunding på transientkanter, men en yderst betagende, klar, informativ og organisk mellemtone med masser af liv (næsten lidt SET-agtig). Det blev bare stadig lidt for, ja, pænt i længden.
Så fik en anden ven den idé, at vi lod Duelund kablet blive på, men koblede Mundorf parallelt ind over, stadig kun til ét sæt terminaler i hver ende, og derfor altså som et dobbelt-træk af to forskellige kabler pr. kanal (af nogle også kaldet en "shotgun"-konfigurering, i kraft af blot, at bruge dobbelt-trukne kabler over ét sæt terminaler, om de så er ens eller forskellige). Man får med andre ord to kabler koblet ind over hinanden, med hver deres egenskaber, som en art kabel-amalgam. Jeg kan kun sige, at dén konfiguration af kabler ramte et bulls-eye med transient-kanten generelt og det naturlige liv i toppen bevaret, men med Duelund-kablets nærvær, liv og tekstur oven i hatten. Det skal måske alligevel understreges, at et tredje udfald af lyden gav sig til kende her som hverken helt var det ene eller andet kabel, men en ny og meget kohærent syntese af de to kabler.
Hvad er mit råd så? At du, på trods af en måske teori-ladet forventning om noget der næppe fungerer, kaster dig ud i kabelamalgam-løsningen, og gerne med et sølvkabel i kombination med Duelund'et, eller selvfølgelig de VDH tråde (+ Duelund) du kommer til at have liggende uanset. Mundorf kablet er måske ikke en typisk repræsentant for sølv-lyd, hvis der findes en sådan, men det slægter unægteligt derhenad i mine ører. Spørgsmål er så, om du skulle kaste dig ud i det projekt på den interne kablings-side, eller mellem forstærker og højttalere - måske endda både/og (jeg ville måske starte med den udvendige side)? Blot et tip, hvis du ikke allerede har afprøvet det