Jonas_h skrev:lydjørgen skrev:Når man ikke mere kan bruge hi-fiiii.... udtryk/floskler til at beskrive lyden , så er man på rette vej.
Meget enig. Ofte går hifi-diskussioner galt fordi folk forholder sig til følelser i stedet for kvantitative udtryk.
Nu lyder jeg endnu engang som Harman-fanboy, men de prøver for så vidt muligt at undgå eksotiske udtryk og forholder sig til fakta der er til at forstå: "Hævet bas", "dip i mellemtonen", "dårlig off-axis respons" osv osv.
Det ville gøre det meget lettere at snakke om acquired taste hvis "Jeg foretrækker den silkebløde behagelige lyd som trækker sig væk og kommer godt under huden" blev til "Jeg foretrækker et lille dip ved 1-2khz så lyder er mere tilbagelænet".
Så er jeg også Harman-fanboy
Og jeg elsker generelt godt gennemført arbejde, når det gælder om at præsentere og forklare hvordan, man mener noget hænger sammen - hvilket jeg f.eks også synes at ham her gør:
http://education.lenardaudio.com/en/12_amps.htmlOg der er mange emner, som man snildt kan bruge mange timer på at læse igennem:
http://education.lenardaudio.com/en/12_amps.htmlNu har jeg målt højttalere/subwoofere og indstillet DSP''er i lange baner - i en årrække. Og konklusioner er stadig at størstedelen af det vi høre, skyldes - mest - frekvensgangen både ligefrem foran højttaleren(on-axis) og især også ud til siderne(off-axis). Få producenter viser off-axis målingerne eller viser kun en sum eller 2-3 stykker af disse, ved f.eks 15 0g 30 grader i det horisontale plan. De måler det måske slet ikke - hvem ved?
Men pointen med at visse flere af disse målinger i samme graf, er at man kan se hvor højttaleren har de mest tydelige problemer. I grove træk gælder det om at få en højttaler til at spille næsten lige så godt off-axis, som on-axis, fordi vi i de fleste tilfælde ikke kan undgå nære reflektioner i vores lytterrum. Og da vi i ca 80% af tilfældende lytter til reflektioner, så bliver dette pludselig meget vigtigere end on-axis målingen, som dog stadig skal være i orden. For sidder du i lyttepositionen og får én lyd direkte fra højttaleren og en anden fra reflektionerne - så bliver det let noget rod.
1/3 af det vi bedømmer, som god lyd er typisk bassen. Derfor kan de fleste også bedst lide mindre højttalere, fordi næsten alle på messerne ikke formår at tage et par mindre subwoofere med og stille dem strategisk i lokalet, så det værste bulder og brag bliver udfaset og derved giver lytteren en reel oplevelse af hvad selve højttaleren kan højere oppe i frekvensområdet. Bare en DSP, kunne have gjort underværker.
Jeg har lige solgt en forstærker til en god ven, som har 2 Dali HE1288 i hver side i hans gildesal. Der var vi nød til at dæmpe 10-15dB i området fra omkring 60 il 110Hz, samt lidt i overgange imellem de to 8" mellemtoner og diskant hornet. Pludselig lød højttaleren faktisk ganske glimrende og næsten helt civiliseret
Programmet var ret enkelt. Han brugte en gammel windows maskine til afspilning, hvor jeg blot lagde APO equalizer ind, som så blot ligger i baggrunden og retter op på de værste problemer:
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/Når frekvensgange er nogenlunde fornuftig, så begynder forskellen er være noget mindre imellem de forskellige højttalere og begynder mere at handle om hvor højt og dybt man vil spille. Dog skal det lige hamres fast at en DSP kun kan ændre på hvor højt en enhed/højttaler spiller ved en given frekvens. Den kan ikke ændre på udstrålingen. Så hvis en 8" beamer ved 3kHZ - altså at den spreder dårligere og derfor "spiller" mindre lyd ud til siderne. Så er det pga. dens diameter/størrelse - hvilket en DSP ikke kan rette op på - lige så vel, som et dårligt kabinet. Og dette vil man kunne måle ganske nemt - med en off-axis måling
Jeg tror efterhånden også, at for mange har hørt såkaldte neutrale højttalere i form af typisk passive højttalere, med for alt for mange komponenter, som skal forsøge at rette frekvensgangen op - hvilket kan dræbe dynamik og SPL. Typisk benytter vi også bassen/SPL til at bedømme om en højttalere er dynamisk og lyder "fed" eller "live". Og dette kræver kontrol over bassen og en velafbalanceret højttaler. Igen noget der referere direkte tilbage til målingerne og gode konstruktioner.
Jeg bygger selv og syntes næsten altid det er rart at komme hjem til mit eget "neutrale" anlæg - som ikke har for meget eller for lidt bas eller mellemtone osv osv - men blot i højere grad spiller det, som er indspillet - hvilket faktisk lyder ganske godt