Kaj. skrev:Klokkeblomst spørger i trådens indledning: Hvad vælger i, og hvorfor...for hvis man ikke har råd til det hele på en gang må man prioritere?!
Efter femten siders forklaringer er min konklusion, at vi alle tilstræber det bedst mulige. Vores individuelle personlige ideal. Afvejet efter smag og økonomi.
Henvendt til alle. Er det ikke fuldstændig ligegyldigt hvor på skalaen kvaliteten befinder sig og hvorvidt andre er enige med dit valg?
Tak til Kaj for at forsøge at bringe tråden tilbage på sporet.
Ja, det er sådan set ligegyldigt, hvad andre synes om mine valg, da det jo er mig, der skal lytte til mit hi-fi (eller high-end). Så det er først og fremmest mine behov, der bliver prioriterede. Men erfaringsudveksling er altid velkommen, hvilket vel er en af de primære årsager til, at vi har fora som fx Nerds.
Jeg skifter ikke så ofte ud i anlægskæden, men når jeg endelig gør, så har mine seneste køb nok haft en tendens i retning af at være high-end.
Bedste eksempel herpå er nok mine Vivid Audio Giya G4 højttalere, som næsten er high-end pga. følgende:
1) De lyder helt og aldeles fremragende (synes jeg)
2) Der ligger et omfattende udviklings- og testarbejde bag (med et godt resultat - ellers kunne det jo være lige meget)
3) Der er valgt proprietære materialer (fx er højttalerenhederne selvudviklede og ikke en anden producents - eventuelt modificerede - enheder)
4) Materialevalg og -form er sket under størst mulig hensyntagen til den lykkelige kombination af lydkvalitet, funktionalitet, langtidsholdbarhed og æstetik (det sidste vil nogle nok anfægte ...)
5) Forarbejdningskvalitet og finish er i topklasse
6) De er uden "bling", dvs. et meget nøgternt produkt, hvor der ikke er tilføjet noget betydningsløst ekstravagant (som fx forgyldte beskyttelsesgitre og diamantbesatte fartstriber). De er således først og fremmest mere et sofistikeret produkt end et egentligt luksusprodukt
Ovennævnte giver så også en slags definition på, hvad jeg forstår ved high-end.
Når jeg benævner mine Giyaer som næsten high-end, så skyldes det, at de ikke er det ypperste, som producenten kan tilbyde. Hvis man har rummet til det, så er "de tre større brødre" nok bedre. Konceptuelt er de dog det samme.
Men da jeg har besluttet mig for, at storebrødrene aldrig vil kunne spille optimalt i mit kommende lytterum, og jeg derfor ikke vil kunne udnytte deres potentiale, så har jeg holdt mig til lillebror.
Så kan storebrødrene være nok så meget mere high-end

Min Hørning SATI Transference Titanium pladespiller burde egentlig også være high-end, men den har ikke budt på andet en skuffelser og frustrationer, siden den blev leveret.
Men det får I nok at høre om senere i en anden tråd, når jeg har taget yderligere dybe indåndinger

Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er