God hi-fi skal helst opfylde tre punkter efter min mening, og hoved udgangspunktet er at lave en nøjagtig kopi af en optagelse.
1. det skal teoretisk være en god/optimal løsning, 2. det skal målemæssigt være en god/optimal løsning, 3. det skal lyde rigtigt i forhold til live, sidste punkt trumfe til en hvis grad de to første krav.
Valget er nemt når alle tre punkter er opfyldt.
Horn falder klart igennem på de to første punkter, det måler ikke godt, og det er teoretisk ikke den optimale løsning.
Diskant med horn:
- Med horn Supravox
- pav1pwaterfall.gif (13.51 KiB) Vist 2992 gange
En meget effektiv dome uden horn , frekvensgang og vandfald kan blive bedre med en mindre effektiv enhed. :
- Effektiv dome 98 db Supravox
- tg1waterfall.gif (9.61 KiB) Vist 2992 gange
Begge er taget fra Supravox's side
https://www.supravox.fr/en/produit/pavillon-1-for-1-inch-driver/Lyttemæssigt er der nogen som påstår at horn er meget mere dynamiske, ser man på evnen til at starte og stoppe så passer dette ikke.
Efter min mening giver det sig udslag i en slags konstant " in your face sound"/ beaming, uden nævneværdig tegning af hverken perspektiv og rum , ødelæggelse at rytme/timing i kompliceret klassisk musik , og en konstant farvning af lyden.
En godt system uden horn kan give følelsen af at kigge et i et andet rum, men også at lyden er til stede i rummet , ved et horn system er lyden på de systemmer jeg har hørt altid i samme rum , og som sagt jeg mener ikke den er optimal.
Angående lydtryk kan horn have en force , men ikke i forhold til hvis der sammensættes mange gode hi-fi enheder på en buet linjekilde , så kan der opnås lige så høje lydtryk som med horn i normale stuer , og uden horns efter min mening ulemper.
Men klart skal man spille med en farvet, slimgerene singleended triode så kan horn være den eneste mulige løsning.
Nogen har sikkert også valgt horn først og derefter singleended triode for bløde lidt op på det hele, såkaldt kompensering, hvilket iøvrigt er meget udbredt inden for hifi.
Er enig med Twist i at til hi-fi består af meget andet end høje lydtryk og en følelse af såkaldt "dynamik".
Hi-Fi består af præcision og klang.