LASSENCAD skrev:Spændende læsning efterhånden
Men snakken om
Højde i lydbilledet dybde perspektiv højde rum osv osv
Tænker man slet ikke på at det sikkert slet ikke er der????
Mange optagelser fra de bands vi nyder er måske slet ikke tilstede samtidig i studiet.
Sanger står i sin box gør sin del .. Næste dag ankommer bas og indspiller sin del osv osv ... Her kan der kun tales om eks rum fra den box sanger står i.
Bassen bliver bare koblet til optager delen og måske slet ikke via en mikrofon.
Jeg er helt med på at hvis alle er tilstede samtidigt og alt bliver opfanget via mikrofoner ja så kan der vel være noget af det.
Eller en live optagelse hvis der er gjort noget ud af det....
For noget tid siden oplevede jeg en diskussion imellem 2 af mine venner. Den ene havde en optagelse hvor han hørte dit og dat?? Hvortil den anden sagde umuligt .. Det ene ord tog det andet hvortil der blev skåret igennem
For den ene var tilstede under optagelsen .. så stoppede den diskussion
Man må bare erkende inden man diskuterer om hvad en forstærker kan om det nu også er på optagelsen .
I min samlingen har jeg de bedste optagelser hvor man får hele pakken fra før 1960.
Ellers mine Live optagelser
Netop!
Den største fejl man kan gøre, er at tune ind efter enkelte numre, da ingen har været der, og selv dem der har været der, ikke får den lyd på materialet, da det har været igennem utallige processer.
Den eneste måde at undgå farvning (hvis det er det man vil, det er jo ikke sikkert man vil), er at vælge efter det der viser mest forskel. I forskellen ligger sandheden. Når der altid er forskel er der ikke noget der er ens, og når der ikke er noget der er ens, er der ikke farvning.
Gevinsten på den anden side er enorm...