Preklar skrev:nilsvalla skrev:ps Preklar.
Nej det ikke ligegyldigt hvilken amp der på.
Hvis en amp spiller "forskelligt", vil den jo gøre det uanset rummet.
Ampens indflydelse på ht-spredning, bliver som jeg ser det, stadig et issue uanset rummet.
Højttalernes placering og lyttepladsen kan være så dårlig at det er bedøvende ligegyldigt hvad der er på af forstærker.
Og så er det altså ikke forstærkeren der får højttalernes spredning bedre eller dårligere, det er enhedernes placering. kabinettets udformning og delefilteret
PS er den ene af dine højttalere trådløs
Enig spredningen er sandsynligvis den samme for en given højtaler uanset forstærker, men ved forstærker skift kan man tolker/oplever lydbilledet anderledes , det gælder ikke kun effektforstærker , men alle led i elektronikkæden, alle led kan ændre klang og perspektiv , selv kabler .
Jo bedre system, jo mere kan perspektivet varierer ændre størrelse i forhold til hvad kilden dikterer.
Og jo bedre vil man fornemmer "spredningen" er for højtaleren.
Selvom spredningen på højtalerne sandsynligvis ikke har ændret sig en tøddel, så vil vi/hjernen tolker/oplever det sådan , når lydbilledet pludselig ikke er bundet af højtalernes placering og er blevet helt usynlige.
"Process lyd slipper højtaler" kan antage alle mellemstadier mellem et fuldstændigt statisk lydbillede mellem højtalerne, et lydbillede som har ca samme højde som højtaleren, en statisk og begrænset dybde.
Lydbilledet antager typisk en bue fra højtaler til højtaler både i horisontalt og vertikalt plan, dette er typisk for en lydbillede som ikke har sluppet højtalerne.
Den anden yderlighed er at perspektivet er variabelt i en næsten naturstridig grad efter kilden, den ovenfor omtalte bue mellem højtalerene horisontalt og vertikalt er nu rettet helt ud og instrumenter kan spille lige bag ved højtaleren , lige over den , eller inde i den, på samme måde som hvis instrumentet var placeret i midten af lydbilledet.
Man vil kunne står op, side ned , lyden/perspektivet er den samme ,men kan rykke sig væk fra midten, perspektiv og klang er det samme, men perspektivet følger med/bliver forskubbet, (sangeren i midten følger typisk med , er lige foran en som hvis man sad i midten.
Her er dog forskelle fra plade til plade , nogle gange bliver sangeren i midten af lydbilledet selv om man flytte sig væk fra sweet spot og andre gange følger sangeren som sagt med, jeg har ikke styr på hvorfor der er den forskel på optagelser.
Ved det frie lydbillede kan man stå i døråbningen til rummet og kigge på lydbilledet, det har højde , brede og dybde, faktisk bliver det tæt på hvordan man oplever musik i virkeligheden på dette punkt.
Det dårlige perspektiv vil typisk falde helt sammen hvis man forlader sweet spot,
Det mest interessante er at man kan opleve det dårlige statiske perspektiv , og det gode variable lydbillede på samme højtaler , det behøver ikke være en high-end højtaler, en god mellemklasse højtaler stor eller lille vil kunne have begge perspektiver afhængig af hvilken elektronik der trækker dem, placeringen af højtalerne skal naturligvis være i orden, det er et krav..
Det er tydeligt at flere her i debatten meget gerne vil have alt til at handle om data og hardwaren, og har vanskeligt ved at erkender eller måske ignorer man at der er et "interface" til vores hjerne som tolker lydbilledet, og laver en illusion , i modsætning til live og Tv hvor vi høre/ser begivenheden direkte vi høre alle lydkilderne, vi ser alle billederne , objekterne i lyden eller billedet udspringer fra hvor objektet er placeret .
Anderledes er det som bekendt med stereo her er kun to lydkilder som rammer os, lydbilledet skal herefter omsættes af hjernen til mange lydkilder i et perspektiv/et rum.
Denne process kan som sagt antage mange former.
Højtalernes opgave er at formidle dette perspektiv ikke at lave det efter min mening.
"Interfaces" mellem menneske og anlæg er ikke 100% forstået og dokumenteret , man kan ikke måle stereoperspektivet det kan kun opleves, man ved heller ikke 100% hvor stor en forskel der er på tolkningen af et lydbilled fra person til person, min personelge erfaring er at der ikke er den store forskel på vores perception, hvis der var ville man heller ikke kunne lave VR og kunsthovedstereo. Og mennesket havde sikkert heller ikke overlevet i millioner af år hvis vi alle hørte forskelligt
Så problemet opstår når hovedtelefonen erstattes af to højtalerer som spiller i et rum, og når lydbilledet bliver komplekst.
En stor del af problemet kan løses med en LEDE Live End Dead End, kan laves manuelt med akustiske remedier, eller med DSP so B&O gør
Som en nævnte er der ingen tvivl om at vi selv fylder huller ud i gengivelsen hvis det er muligt, og hvordan det virker er også uklart.
Jeg tror at jo mere perfekt lyden er jo nemmere er det at fylde manglende huller ud.
Tror at evnen til at fylde huller ud stiger eksponentielt med kvaliteten af gengivelsen, men det er kun gætværk ud fra lytteerfaring
Hi-Fi består af præcision og klang.