Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forstærkerens betydning for gengivelsen

Alt om højttalere.

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » lør nov 10, 2018 08:06

Lydjørgen. Du bygger selv, mener jeg at huske du har fortalt. Hvilke forstærkere spiller du på lige nu? For de må jo tage højde for de fordele og ulemper du fylder spalterne med?
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » lør nov 10, 2018 08:24

Kaj. skrev:Lydjørgen. Du bygger selv, mener jeg at huske du har fortalt. Hvilke forstærkere spiller du på lige nu? For de må jo tage højde for de fordele og ulemper du fylder spalterne med?


Hvad jeg gør, og har , hvad har det med sagen at gøre , er det helt umuligt for dig  at argumenterer og diskuterer på et generelt plan??. uden du absolut skal blander modpartens personlige forhold ind i det hele.

Jeg tror faktisk langt de fleste er klar over hvad ulemperne ved klasse A er: dyrt, stort, bruger meget strøm, lav effektivitet , masser af varme udvikling, begrænset levetid med mere.
Der er faktisk kun ulemper i forhold til de øvrige klasser, kun lyden vinder.
Og ja jeg konstruerer og  bygger selv ,og er elektroniktekniker.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » lør nov 10, 2018 09:11

Jeg forstår ikke konceptet i at søge efter "varme" i forstærkeren, når det er så tydeligt at højttalerens frekvensgang og udstrålingsmønster betyder så voldsomt meget for det vi høre.
Så igen -> valg af enheder, placering af disse i givent udformet kabinet og måske vigtigst af alt, delefilteret.
Jeg kan ikke høre så meget forskel på voldsomt dyre forstærkere og de mere billige, men solide af slagsen. Men jeg kan dælme høre forskel på de forskellige typer af højttalere.
Jeg har i flere år benyttet følgende effekttrin:
http://groundsound.com/pa3cc.php
Det spiller rent, klart og har den der transientvillighed, som giver dynamik og kontrast i lydbilledet. Jeg har 6 kanaler med disse trin og de har været slæbt rundt til alle mulige højttalere i flere år uden at efterlade specielle lydforskelle, som ikke kunne forklares med de selv samme problematikker, som jeg indledte dette indlæg med.
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » lør nov 10, 2018 09:58

Lydjørgen.
Jeg savner konkretisering af dine teorier. Resultatet af at føre dine teorierne ud i livet.

Hvor mange tror du der helt konkret ved hvad klasse A er? Essensen af den tekniske udførelse. Ud over historiefortællingen om at klasse A er bedst. Uden at vide det er en angivelse af rækkefølgen i konstruktionsmetoderne af et forstærkerkredsløb. Hvor A kom før B. AB er resultatet af kombinationen af fordelene ved A og B. Effektivitet som det vigtigste. Mindre varmetab.

Jeg foretrækker at basere udtalelser på erfaringerne fra de praktiske udførelser af teoretiske konstruktioner og derfor var min tanke at du som selvbygger er i stand til også at øse af dine erfaringer på området. Du har ofte udtalt at selv en skrue har betydning for lyden. Det kan du kun have erfaret gennem eksperimenter med egne konstruktioner.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » lør nov 10, 2018 10:57

Husk nu at få lyttet til lidt musik indimellem :)

Jeg fik lyttet “Nøddeknækkeren” igennem i går aftes. Det gik sådan set udmærket. Jeg blev grebet af musikken uden at ane noget som helst om akustik, udstrålingsmønstre og klasse X-forstærkere.

Jeg har det med at købe, hvad jeg synes, der lyder godt, og som i forhold til min pengepung og mine prioriteringer (og prioriteter!) udgør et fornuftigt pris-/kvalitetsforhold. Hvad det skyldes, at jeg synes, det lyder godt, bekymrer mig mindre.

Er jeg håbløst fortabt :?:
Senest rettet af Analogueman lør nov 10, 2018 11:02, rettet i alt 1 gang.
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » lør nov 10, 2018 11:00

...... fortabt? Nej, du gør jo lige præcis det man bør gøre når grejet er klar til det. Nyde musikken. Hvad skal vi ellers med al det elektroniske isenkram?
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » lør nov 10, 2018 11:18

Kaj. skrev:Lydjørgen.
Jeg savner konkretisering af dine teorier. Resultatet af at føre dine teorierne ud i livet.

Hvor mange tror du der helt konkret ved hvad klasse A er? Essensen af den tekniske udførelse. Ud over historiefortællingen om at klasse A er bedst. Uden at vide det er en angivelse af rækkefølgen i konstruktionsmetoderne af et forstærkerkredsløb. Hvor A kom før B. AB er resultatet af kombinationen af fordelene ved A og B. Effektivitet som det vigtigste. Mindre varmetab.

Jeg foretrækker at basere udtalelser på erfaringerne fra de praktiske udførelser af teoretiske konstruktioner og derfor var min tanke at du som selvbygger er i stand til også at øse af dine erfaringer på området. Du har ofte udtalt at selv en skrue har betydning for lyden. Det kan du kun have erfaret gennem eksperimenter med egne konstruktioner.



Du behøver ikke bekymre dig om jeg har erfaring ,det har jeg masser af både praktisk og teoretisk, jeg burde måske nok have leveret et par link ,så her kommer et par håber du så er glad:

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_amplifier_classes
https://www.audioholics.com/audio-amplifier/amplifier-classes
For den mere visuelt orienterede https://youtu.be/rj6h4qYxkCc
Senest rettet af lydjørgen lør nov 10, 2018 18:33, rettet i alt 2 gange.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » lør nov 10, 2018 11:36

Twist skriver:
De fleste vil nok fortrække en tør bas - eller at der er kontrol over tingene. Og nu tænker jeg ikke kun på de dybeste oktaver som næsten mere mærkes end de høres.

Mange rum har resonanser omkring de 100 Hz, og der opstår tilsvarende problemer for højttalere placeret i disse rum

På mine højttalere er toppen mindre udtalt. Og mht. toppen oplevede jeg en negativ effekt i, at ville dæmpe med akustisk skum tæt på lyttepositionen

Men jeg har på mine elektrostater masser af luft i hele mellemtoneregistret. Og i mit tilfælde væltede en bas der ikke stoppede rettidigt hele illusionen af, at højttalerne så at sige gerne skulle forsvinde. Men nu skyldtes det nogle rene akustiske forhold og ikke forstærkeren.


Hvis dine elektrostater er "envejs-ht" med bare et akustisk centrum, bliver uro i bunden mere ødelæggende for perspektivet, end det måske ville være blevet med flervejs-ht.
Har forøvrigt også haft de der Threshold sa-2 som jeg syntes lød bedre end de store sa-1.
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Gekkofinger » lør nov 10, 2018 12:51

lydjørgen skrev:
Preklar skrev:
Kaj. skrev:
Milu skrev:Hvis du vil have noget der dengang gjorde Klasse A fremragende, ideen bag klasse A, så er det i dag LAAAANGT overgået.

Overgået. Af hvad? Og hvorfor?


Det kan vel næsten kun være en Benchmark AHB2 der er tale om den har jo er signal støjforhold på 132 db
Ja det har den så ikke men storytelling og opgivelser er ikke forgæves  :D
Den har et SN tal på 128 db med kortsluttede indgange men der er vel forhåbentlig ingen der forsøger at spille musk med kortsluttede indgange  :lol:

Jeg mndes en masse storytelling omkring benchmark DAC der var fuldstændg immun overfor jitter, en DAC som man kan få smidt i nakken i dag tl en 1/10 af prisen og som nogle folk gjorde betydelig bedre med få midler.

Men man skal vel tro på nisser i denne tid og så skal man så også lige huske at holde vejret når man lytter til musik på anlæg med den slags SN tal, da vejrtræknngen ellers vil ødelægge det hele.

John Atkinson fra Steriophile er lidt inde på emnet her i denne video, var også selv inde på det i  mit sidste lange indlæg. https://www.youtube.com/watch?v=NdjO9ZIx8ag&feature=youtu.be&t=2281

Det er intet problem i at lave kanon gode data , bare giv forstærkeren en ordentlig spandfuld modkopling , lav effektforstærkeren  som man laver opamp, de små sorte med 8 ben, som har fantastiske data, men alligevel lyder forskelligt. Selv om noget måler nul komma dyt så har det stadigvæk en sound (fejl kalde nogle det) vi kan bare ikke måle det.
Jeg ser det lidt som når vi måler en bil's tophastighed acceleration hestekræfter osv. Alt sammen fint nok, men for virkelig at bedømme bilen er vi nødt til at køre i den ,side bag rattet.

Mange audiophile prøver at undgår opamp's  generelt, fordi de alle har en sound tilfælles, lyden af koorigering (modkbling/elektronik)   som gør at det hele er ååå så præcist flat glat og ligegyldigt, og man sider konstant og lægger mærke til dette, og det gør man altså  ikke når man hører livemusik, og det er live performers sound vi alle søger.

Naturligvis er klasse A bedre end A/B , men ville aldrig drømme om at lave småsignal-kredsløb forforstærkere Dac osv.  i andet end klasse A.

Men det koster kassen at lave en ordentlig dimensioneret klasse A effektforstærker, og er den ikke korrekt dimensioneret kan fordelene ved klasse A hurtigt tabes på gulvet.

Nogle af fordelene ved klasse  er en mere naturtro fyldighed i lyden uden noget er upræcist, eller fuldt med 2 ordens THD ,lyden er bare mere rigtig og fyldig, og der er en bedre evne til at trække vanskelige belastninger, og  et bedre perspektiv.
Vil man helt undgår modkobling , så er der simpelthen ingen vej uden om klasse A.

Som konstruktør er man hele tiden i et dilemma , skal man lave sindssygt gode data og en "sound af præcis elektronik" . eller skal man prøve at ramme tonen af live musik.
Personligt mener jeg man skal tilstræbe begge dele , med lyden af live musik som den afgørende faktor,  det siger jeg fordi nul fejl aldrig! kan opnås, nulfejls teorien er ikke mulig, og fordi meningen med et hi-fi anlæg er at gengive lyden af musik og musikinstrumenter, og naturlige lyde generelt.

John Atkinson siger nice i videoen om den "upræcise lyd" , jeg vil heller sige rigtig, eller som musik faktisk lyder live.
Det sidste i den retning opnår man ved at vælge sine komponenter og materialer ved lyttetest.


For helved Jørgen! Den video HAR jeg jo lagt på for 3 sider siden? Følg nu lidt med! Og endeligt, fik vi hul på hvorfor klasse A er godt eller skidt. Der er trods alt nogle med bare lidt humor her! Det er lidt befriende! Og hold nu op med det med, hvis jeg må se din så.....det er vi ovre nu! Pi...spilleri må blive hjemme, ikke her på Nerds!! Jeg har større monotrin end din? Come on! Analogueman er sgu snart den eneste bare lidt rigtige mand her. Er sikker på at han osse kører noget Joan Ørting der hjemme. Kvinder og anlæg. Glem ikke passionen! Men fedt at I sidder at kører på hinanden, så har vi andre noget at læse......
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf gasolin » lør nov 10, 2018 12:57

Min forstærker er ældre end din  :lol:
gasolin
Seniormedlem
 
Indlæg: 739
Tilmeldt: man feb 09, 2009 18:37
Geografisk sted: Vestfyn

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » lør nov 10, 2018 13:54

Gekko skriver:
Come on! Analogueman er sgu snart den eneste bare lidt rigtige mand her. Er sikker på at han osse kører noget Joan Ørting der hjemme. Kvinder og anlæg. Glem ikke passionen!



"Men sikkert også eneste med fingre, feminine nok til håndtere 10 kugler."  :lol:
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » lør nov 10, 2018 14:08

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:57, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » lør nov 10, 2018 15:27

nilsvalla skrev:Gekko skriver:
Come on! Analogueman er sgu snart den eneste bare lidt rigtige mand her. Er sikker på at han osse kører noget Joan Ørting der hjemme. Kvinder og anlæg. Glem ikke passionen!



"Men sikkert også eneste med fingre, feminine nok til håndtere 10 kugler."  :lol:

Efter 15 år med elitekaproning kan jeg godt garantere, at der intet feminint er over mine hænder ... til gengæld har jeg i det mindste nogle kugler at lege med ...
Senest rettet af Analogueman lør nov 10, 2018 16:56, rettet i alt 1 gang.
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf nilsvalla » lør nov 10, 2018 16:18

Preklar skrev:



:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Kommer til tænke på uheldige Cornelis Vreeswijk der inviterede to smukke "kvinder" med sig hjem og opdagede til sin gru de begge havde kugler.
nilsvalla
Seniormedlem
 
Indlæg: 892
Tilmeldt: ons feb 13, 2013 09:32
Geografisk sted: vestSjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » lør nov 10, 2018 17:12

Ja, “dobbelt op” var i denne sammenhæng ikke nødvendigvis en fordel :D
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.