Kaj. skrev:Lydjørgen. Du bygger selv, mener jeg at huske du har fortalt. Hvilke forstærkere spiller du på lige nu? For de må jo tage højde for de fordele og ulemper du fylder spalterne med?
Kaj. skrev:Lydjørgen.
Jeg savner konkretisering af dine teorier. Resultatet af at føre dine teorierne ud i livet.
Hvor mange tror du der helt konkret ved hvad klasse A er? Essensen af den tekniske udførelse. Ud over historiefortællingen om at klasse A er bedst. Uden at vide det er en angivelse af rækkefølgen i konstruktionsmetoderne af et forstærkerkredsløb. Hvor A kom før B. AB er resultatet af kombinationen af fordelene ved A og B. Effektivitet som det vigtigste. Mindre varmetab.
Jeg foretrækker at basere udtalelser på erfaringerne fra de praktiske udførelser af teoretiske konstruktioner og derfor var min tanke at du som selvbygger er i stand til også at øse af dine erfaringer på området. Du har ofte udtalt at selv en skrue har betydning for lyden. Det kan du kun have erfaret gennem eksperimenter med egne konstruktioner.
lydjørgen skrev:Preklar skrev:Kaj. skrev:Milu skrev:Hvis du vil have noget der dengang gjorde Klasse A fremragende, ideen bag klasse A, så er det i dag LAAAANGT overgået.
Overgået. Af hvad? Og hvorfor?
Det kan vel næsten kun være en Benchmark AHB2 der er tale om den har jo er signal støjforhold på 132 db
Ja det har den så ikke men storytelling og opgivelser er ikke forgæves
Den har et SN tal på 128 db med kortsluttede indgange men der er vel forhåbentlig ingen der forsøger at spille musk med kortsluttede indgange
Jeg mndes en masse storytelling omkring benchmark DAC der var fuldstændg immun overfor jitter, en DAC som man kan få smidt i nakken i dag tl en 1/10 af prisen og som nogle folk gjorde betydelig bedre med få midler.
Men man skal vel tro på nisser i denne tid og så skal man så også lige huske at holde vejret når man lytter til musik på anlæg med den slags SN tal, da vejrtræknngen ellers vil ødelægge det hele.
John Atkinson fra Steriophile er lidt inde på emnet her i denne video, var også selv inde på det i mit sidste lange indlæg. https://www.youtube.com/watch?v=NdjO9ZIx8ag&feature=youtu.be&t=2281
Det er intet problem i at lave kanon gode data , bare giv forstærkeren en ordentlig spandfuld modkopling , lav effektforstærkeren som man laver opamp, de små sorte med 8 ben, som har fantastiske data, men alligevel lyder forskelligt. Selv om noget måler nul komma dyt så har det stadigvæk en sound (fejl kalde nogle det) vi kan bare ikke måle det.
Jeg ser det lidt som når vi måler en bil's tophastighed acceleration hestekræfter osv. Alt sammen fint nok, men for virkelig at bedømme bilen er vi nødt til at køre i den ,side bag rattet.
Mange audiophile prøver at undgår opamp's generelt, fordi de alle har en sound tilfælles, lyden af koorigering (modkbling/elektronik) som gør at det hele er ååå så præcist flat glat og ligegyldigt, og man sider konstant og lægger mærke til dette, og det gør man altså ikke når man hører livemusik, og det er live performers sound vi alle søger.
Naturligvis er klasse A bedre end A/B , men ville aldrig drømme om at lave småsignal-kredsløb forforstærkere Dac osv. i andet end klasse A.
Men det koster kassen at lave en ordentlig dimensioneret klasse A effektforstærker, og er den ikke korrekt dimensioneret kan fordelene ved klasse A hurtigt tabes på gulvet.
Nogle af fordelene ved klasse er en mere naturtro fyldighed i lyden uden noget er upræcist, eller fuldt med 2 ordens THD ,lyden er bare mere rigtig og fyldig, og der er en bedre evne til at trække vanskelige belastninger, og et bedre perspektiv.
Vil man helt undgår modkobling , så er der simpelthen ingen vej uden om klasse A.
Som konstruktør er man hele tiden i et dilemma , skal man lave sindssygt gode data og en "sound af præcis elektronik" . eller skal man prøve at ramme tonen af live musik.
Personligt mener jeg man skal tilstræbe begge dele , med lyden af live musik som den afgørende faktor, det siger jeg fordi nul fejl aldrig! kan opnås, nulfejls teorien er ikke mulig, og fordi meningen med et hi-fi anlæg er at gengive lyden af musik og musikinstrumenter, og naturlige lyde generelt.
John Atkinson siger nice i videoen om den "upræcise lyd" , jeg vil heller sige rigtig, eller som musik faktisk lyder live.
Det sidste i den retning opnår man ved at vælge sine komponenter og materialer ved lyttetest.
nilsvalla skrev:Gekko skriver:
Come on! Analogueman er sgu snart den eneste bare lidt rigtige mand her. Er sikker på at han osse kører noget Joan Ørting der hjemme. Kvinder og anlæg. Glem ikke passionen!
"Men sikkert også eneste med fingre, feminine nok til håndtere 10 kugler."
Preklar skrev:
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst