sigma6 skrev:lydjørgen skrev:sigma6 skrev:
Så du mener, at den eneste grund til at man parallelkobler kondensatorer, er fordi man derved forøger kapaciteten?
Kunne du ikke uddybe lidt , jeg forstår simpelthen ikke dit spørgsmål, eller din konstatering, eller hvad det nu er.
Det var en kommentar til dette indlæg:
http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=146691#p146691Der kan være flere grunde bl.a. elektriske til at parallellkoble kondensatorer , men mit udgangspunkt var det som forklares i videoen om lydkarakteren .
Jeg må indrømme at jeg ikke kendte dette "Trick"
Jeg ved at man normalt, i hvert fald i HF udstyr, sætter 2 kondensatorer parallel for at opnå højere kapacitet, lavere modstand og induktans.
Du har helt ret, det ses også på Kaj equivalent af en kondensater med parasitic component, alt dette er det jeg vil kalde konstruktions-teknik og har endelig ikke noget at gøre med det jeg forsøger at forklarer.
Parasitic component sammen med impedanstilpasning har stor betydning ved HF teknik (meget høje frekvenser) men har meget lidt , til stort set ingen elektrisk betydning ved audio frekvenser.
Men ved audio kan disse snylte-komponenter have en sound sammen med resten af komponenten og i forbindelse/kombination med andre komponenter.
Man skal vide at alle steder hvor der er en potentiale-forskel der vil også være en kondensator, hvor det der er imellem de to potentialer er kondensatorens dialektrikum ,og det som bære potentialet er pladerne i kondensatoren, man kan nu se det for alvor begynder blive indviklet.
Disse "snylte kondensatorer" findes overalt i vores apparater, mellem komponenter mellem kabler, og fra komponenter til kabinet, køleplader osv.
Derfor holdt jeg mit lange indlæg til det som er det væsentlige, nemlig at en kondensator modstand osv er en komponent som har en elektrisk værdi , og kan udfører en beregnet og forudsigelig elektrisk funktion , men samtidig og kun inden for audio har komponenten også en sound/en lydsignatur som kun er forudsigelig hvis man har den fornødende lytteerfaring.
Lydresultatet kan være godt eller dårligt og det berører typisk alle paramenter inden for lyd og hele frekvensområdet, og om komponenten er stor eller lille af værdi gør ingen forskel.
Og da der stort set ingen forskel er målemæssigt på output om man vælge det ene eller det andet, så kan man enten ignorer det, eller vælge at lytte sig frem til den bedste kondensator.
begrebet Parasitic component er en del af problematikken, men det hjælper ikke noget bare at se på disse, det er hele komponenten og hvad den er lavet af som er afgørende sammen med konstruktionen, og de omgivelser som komponenten sider i.
Hi-Fi består af præcision og klang.