Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forstærkerens betydning for gengivelsen

Alt om højttalere.

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » søn nov 18, 2018 06:55

sigma6 skrev:
Så du mener, at den eneste grund til at man parallelkobler kondensatorer, er fordi man derved forøger kapaciteten?


Kunne du ikke uddybe  lidt , jeg forstÃ¥r simpelthen ikke dit spørgsmÃ¥l, eller din konstatering, eller hvad det nu er.
Det var en kommentar til dette indlæg:
http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=146691#p146691
Der kan være flere grunde  bl.a. elektriske til at parallellkoble kondensatorer , men mit udgangspunkt var det som forklares i videoen om lydkarakteren .
Senest rettet af lydjørgen søn nov 18, 2018 07:52, rettet i alt 1 gang.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » søn nov 18, 2018 07:30

@Preklar
Det er normalt ok at tage billede hvis man kreditere ophavsmanden, hvis der ikke udtrykkeligt står noget andet.
Men om man mÃ¥ modificere billedet  sÃ¥ det giver en hel anden mening end oprindeligt tiltænkt er jeg ikke klar over, det er i hvert tilfælde ikke særlig god stil , og jeg har fuld forstÃ¥else for at man bliver lidt knotten hvis ens arbejde udnyttes pÃ¥ denne  mÃ¥de.

I øvrigt kan det undre en hvorfor du endelig er her pÃ¥ fora'et , det virker som om du ikke er voldsomt interesseret i hi-fi, men langt mere interesseret i kun at pisse pÃ¥ dem du er uenig med , typisk fuldstændig uden  augmentation.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » søn nov 18, 2018 08:04

Pouls video.
Er man nået ud over at tro på, at to komponenter med samme elektriske værdi opfører sig ens i alle sammenhænge er Pouls video kun bekræftelsen på, at man har bestået pensum. For en komponent indeholder parasitter. Elektriske værdier der intet har med komponentens oprindelige hensigt at gøre. Og det er disse fremmedelementer der resulterer i de lydmæssige forskelle man oplever ved brug at to forskelligt fremstillede komponenter. To kondensatorer eksempelvis som måles til den samme kapacitans, men er fremstillet af forskellige materialer i forskellig udformning. En kondensator indeholder mindst fire elektriske værdier og det må derfor ikke undre at de giver varierende resultat alt efter deres anvendelse. Det er parasitterne som resulterer i variationerne i det lydresultat man kommer frem til i al elektronikproduktion.
Real life capacitor.jpg
Real life capacitor.jpg (51.71 KiB) Vist 2679 gange


Parallelkobling.
Forbinder man flere ens kondensatorer parallelt reducerer man ESR og ESL. Jo flere jo mindre værdi og indflydelse får de parasitiske værdier ESR og ESL på lydsignalet.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf sigma6 » søn nov 18, 2018 09:35

lydjørgen skrev:
sigma6 skrev:
Så du mener, at den eneste grund til at man parallelkobler kondensatorer, er fordi man derved forøger kapaciteten?


Kunne du ikke uddybe  lidt , jeg forstÃ¥r simpelthen ikke dit spørgsmÃ¥l, eller din konstatering, eller hvad det nu er.
Det var en kommentar til dette indlæg:
http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=146691#p146691
Der kan være flere grunde  bl.a. elektriske til at parallellkoble kondensatorer , men mit udgangspunkt var det som forklares i videoen om lydkarakteren .

Jeg må indrømme at jeg ikke kendte dette "Trick"
Jeg ved at man normalt, i hvert fald i HF udstyr, sætter 2 kondensatorer parallel for at opnå højere kapacitet, lavere modstand og induktans.
sigma6
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: man nov 14, 2005 22:09

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » søn nov 18, 2018 11:23

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:45, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » søn nov 18, 2018 11:45

Man behøver ikke være hverken Gud eller Guru for at slå op i fakta journalen. Der er ikke noget som helst clairvoyant over det med mindre man erklærer sig som ateist og kalder en 1uF kondensator for en 1uF kondensator uanset dens herkomst og fremstillingsmetode, bare værdien står på den. Rent grafisk opfører en kondensator sig sjældent, som den burde. Og derfor har en forstærker (og alt anden elektronik) - dens komponenter - betydning for gengivelsen. Kondensatorer er ikke det eneste der er underlagt problematikken. Men jeg stopper ved kondensatorerne.
Capacitor impedance.jpg
Capacitor impedance.jpg (46.24 KiB) Vist 2585 gange
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » søn nov 18, 2018 12:11

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:45, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » søn nov 18, 2018 13:10

Preklar skrev: ... jeg er stÃ¥et af mht Lydjørgen og Kaj  :shock:

Skal det opfattes som en trussel eller et løfte  :?:  :wink:
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » søn nov 18, 2018 13:20

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:45, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » søn nov 18, 2018 13:30

sigma6 skrev:
lydjørgen skrev:
sigma6 skrev:
Så du mener, at den eneste grund til at man parallelkobler kondensatorer, er fordi man derved forøger kapaciteten?


Kunne du ikke uddybe  lidt , jeg forstÃ¥r simpelthen ikke dit spørgsmÃ¥l, eller din konstatering, eller hvad det nu er.
Det var en kommentar til dette indlæg:
http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=146691#p146691
Der kan være flere grunde  bl.a. elektriske til at parallellkoble kondensatorer , men mit udgangspunkt var det som forklares i videoen om lydkarakteren .

Jeg må indrømme at jeg ikke kendte dette "Trick"
Jeg ved at man normalt, i hvert fald i HF udstyr, sætter 2 kondensatorer parallel for at opnå højere kapacitet, lavere modstand og induktans.


Du har helt ret, det ses også på Kaj equivalent af en kondensater med parasitic component, alt dette er det jeg vil kalde konstruktions-teknik og har endelig ikke noget at gøre med det jeg forsøger at forklarer.

Parasitic component sammen med impedanstilpasning har stor betydning ved HF teknik (meget høje frekvenser) men har meget lidt , til stort set ingen elektrisk betydning ved audio frekvenser.

Men ved audio kan disse snylte-komponenter have en sound sammen med resten af komponenten og i forbindelse/kombination med andre komponenter.
Man skal vide at alle steder hvor der er en potentiale-forskel der vil også være en kondensator, hvor det der er imellem de to potentialer er kondensatorens dialektrikum ,og det som bære potentialet er pladerne i kondensatoren, man kan nu se det for alvor begynder blive indviklet.
Disse "snylte kondensatorer" findes overalt i vores apparater, mellem komponenter mellem kabler, og fra komponenter til kabinet, køleplader osv.

Derfor holdt jeg mit lange indlæg  til det som er det væsentlige,  nemlig at en kondensator modstand osv er en komponent som har en elektrisk værdi , og kan udfører en beregnet og forudsigelig elektrisk funktion  , men samtidig og kun inden for audio har komponenten ogsÃ¥ en sound/en lydsignatur som kun er forudsigelig hvis man har den fornødende lytteerfaring.

Lydresultatet kan være godt eller dårligt og det berører typisk alle paramenter inden for lyd og hele frekvensområdet, og om komponenten er stor eller lille af værdi gør ingen forskel.
Og da der stort set ingen forskel er mÃ¥lemæssigt pÃ¥ output om man vælge det ene eller det andet, sÃ¥ kan man enten ignorer det,  eller vælge at lytte sig frem til den bedste kondensator.

begrebet Parasitic component er en del af problematikken, men det hjælper ikke noget bare at se på disse, det er hele komponenten og hvad den er lavet af som er afgørende sammen med konstruktionen, og de omgivelser som komponenten sider i.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » søn nov 18, 2018 14:12

Preklar skrev:Tricket med at parallelkoble en mindre god kondensator med en god kondensator er jo noget der er gjort i 100 år men at man kan gøre en ringe modstand bedre ved at seriekoble den med en bedre modstand er for mig det rene clairvoyance.
Det svarer til at man har 5 meter elendigt signalkabel som man så gør til et godt kabel ved at sætte yderligere ½ meter supergodt kabel i forlængelse.



Hvis du forlænger et kabel med det samme kabel så forbliver lyden den samme bare mere og mere ulden jo længere kablet bliver, det er værdien på de omtalte snylte/fejl/parasit komponenter som stiger.

Men forlænger du med et kabel med andre materialer og bedre lyd ,så for man faktisk bedre lyd. , et kabel har en lyd uanset om det 1 cm eller 100.
De er derfor mange fabrikanter vælger at at arbejde med den inter kabling i højtalere og forstærkere. Det virker faktisk.

Jo, det virker pÃ¥ samme mÃ¥de med modstande som med kondensatorer, man kunne  ogsÃ¥ have valgt  at parallelforbinde med en meget stor modstand i stedet for at serieforbinde med en meget lille modstand, resultatet er det samme.

Nu var den snak bare for at illustrer at det også virker med modstande, i praksis er det smartere at udskifte modstanden i stedet for , da en modstand koster det samme og fylder det samme uanset værdi.
Ja enig det virker lidt som hekseri, jeg kan i hvert tilfælde ikke forklare det fyldestgørende, og det er helt unikt for audio
Senest rettet af lydjørgen søn nov 18, 2018 14:27, rettet i alt 1 gang.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » søn nov 18, 2018 14:22

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:44, rettet i alt 1 gang.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf boydk » søn nov 18, 2018 15:18

lydjørgen skrev:
Parasitic component sammen med impedanstilpasning har stor betydning ved HF teknik (meget høje frekvenser) men har meget lidt , til stort set ingen elektrisk betydning ved audio frekvenser.

Men ved audio kan disse snylte-komponenter have en sound sammen med resten af komponenten.


Undskyld... men enten er ekstremt sløv i opfattelsen, eller også har du lige leveret den største selvmodsigelse. STORT SET INGEN BETYDNING VED AUDIOFREKVENSER.....
og så det, som man hører (audiofrekvenser):
MEN VED AUDIO KAN DISSE SNYLTEKOMPONENTER HAVE EN SOUND......
Men det er nok mig, der ikke har fattet en dyt.
Som jeg ser det, har Kaj haft fat i den lange ende ganske længe. Han lader til at have forstået kabelproblematikken, komponentproblematikken, problemet ved akustiske hurdler m.m.
OM 4½ Ã¥r lægger jeg mit radiomekanikerliv pÃ¥ hylden. Til den tid har det været 53 lærerige Ã¥r med alt, hvad det har indebæret. En del af indlæggene pÃ¥ "Nerds" har s´gu været den bedste underholdning  :mrgreen:  :mrgreen:
Turntable: FFYX DIY Kit
Tonearm: STAX UA-9 & Jelco SA-750L
Cartridge: Ikeda 9TS, Sumiko Palo Santos Presentation, Shure V15-IV MR, Goldring 920IGC/Jico-SAS, SAEC-C1, Ortofon Rondo Bronze, Ortofon Jubilee, ZYX Ultimate 100.
Degritter Ultrasonic Record Cleaner.
Stepup: DIY Silk Audio MC220-A, DIY Cinemag 1254, DIY Sowter 9570 PC-OCC
Preamp: Vincent SA-T7
Riaa: DIY Pass Labs X-Ono clone
CD/SACD/DVD-A drive: Oppo BDP-93EU
Dac: DIY AK-4399-6N16B-V out
Poweramp: 2 x Advance Acoustic MAA-1000
Speaker: Magneplanar MG3.6/R
Cable: Cardas Hexlink Tonearm connect, Cardas Hexlink RCA, DIY IBM Token Ring + Albedo Pure Silver som signalkabel. VdH Magnum Hybrid til HT.
boydk
Seniormedlem
 
Indlæg: 721
Tilmeldt: fre okt 19, 2012 08:02
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » søn nov 18, 2018 16:47

boydk skrev:
lydjørgen skrev:
Parasitic component sammen med impedanstilpasning har stor betydning ved HF teknik (meget høje frekvenser) men har meget lidt , til stort set ingen elektrisk betydning ved audio frekvenser.

Men ved audio kan disse snylte-komponenter have en sound sammen med resten af komponenten.


Undskyld... men enten er ekstremt sløv i opfattelsen, eller også har du lige leveret den største selvmodsigelse. STORT SET INGEN BETYDNING VED AUDIOFREKVENSER.....
og så det, som man hører (audiofrekvenser):
MEN VED AUDIO KAN DISSE SNYLTEKOMPONENTER HAVE EN SOUND......
Men det er nok mig, der ikke har fattet en dyt.
Som jeg ser det, har Kaj haft fat i den lange ende ganske længe. Han lader til at have forstået kabelproblematikken, komponentproblematikken, problemet ved akustiske hurdler m.m.
OM 4½ Ã¥r lægger jeg mit radiomekanikerliv pÃ¥ hylden. Til den tid har det været 53 lærerige Ã¥r med alt, hvad det har indebæret. En del af indlæggene pÃ¥ "Nerds" har s´gu været den bedste underholdning  :mrgreen:  :mrgreen:


Der står elektrisk! betydning. og jeg fatter heller ikke selv en dyt, jeg har bare konstateret sammen med mange andre bl.a. Poul fra PS audio som jeg havde et link til.

Det du referer til er endelig et logisk augment imod at komponenter og deriblandt snylte komponenter skulle have en specifik sound ,  at der skulle være lydforskelle modstande imellem.

Som radiomekaniker er du sikkert  klar over eller kan tænke dig til at skifter du en modstand eller kondensator som er i orden i et apparat, vil det være meget vanskeligt at mÃ¥le denne udskiftning pÃ¥ output af forstærkeren.

Det jeg prøver at siger er at alt efter hvilken type kondensator eller modstand man udskifter , sÃ¥ vil der kunne opstÃ¥r en lyd-forandring som man kun kan forbløffes over, en lydforskel som  ikke kan mÃ¥les pÃ¥ output, og som ikke kan forklares tilfredsstillende.
skulle man bruge et teknisk augment sÃ¥ kunne det have noget med  hot spot at gøre. Det kunne forklarer noget ,men ikke det hele.

Man kan mÃ¥le  lokale forskelle pÃ¥ selve komponenten, men eksempelvis modstande er virkelig meget perfekte, selv de billigste.
Det kunne indikerer at vi ikke mÃ¥ler det rigtige pÃ¥ output, mÃ¥ler det som giver klangforskelle pÃ¥  apparater.

Som jeg  tidligere skrev,  sÃ¥ er der shit modstande som bare lyder dÃ¥rligt og ikke er særlig forskellige i lyden,  og der er de virkelig gode modstande hvor man har haft audio i tankerne, brugt de reneste og bedste materialer og ikke prøvet pÃ¥ at lave dem uendelig smÃ¥, de mÃ¥ler alle utroligt godt.

Men blandt disse modstande er der langt større lydforskelle end blandt de dårlige , de gode har alle en personlighed, en lydkarakter/lydsignatur der er unik for lige den modstand og den kan altid kendes i enhver sammenhæng.
Senest rettet af lydjørgen søn nov 18, 2018 17:14, rettet i alt 2 gange.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf sigma6 » søn nov 18, 2018 17:09

lydjørgen skrev:
boydk skrev:
lydjørgen skrev:
Parasitic component sammen med impedanstilpasning har stor betydning ved HF teknik (meget høje frekvenser) men har meget lidt , til stort set ingen elektrisk betydning ved audio frekvenser.

Men ved audio kan disse snylte-komponenter have en sound sammen med resten af komponenten.


Undskyld... men enten er ekstremt sløv i opfattelsen, eller også har du lige leveret den største selvmodsigelse. STORT SET INGEN BETYDNING VED AUDIOFREKVENSER.....
og så det, som man hører (audiofrekvenser):
MEN VED AUDIO KAN DISSE SNYLTEKOMPONENTER HAVE EN SOUND......
Men det er nok mig, der ikke har fattet en dyt.
Som jeg ser det, har Kaj haft fat i den lange ende ganske længe. Han lader til at have forstået kabelproblematikken, komponentproblematikken, problemet ved akustiske hurdler m.m.
OM 4½ Ã¥r lægger jeg mit radiomekanikerliv pÃ¥ hylden. Til den tid har det været 53 lærerige Ã¥r med alt, hvad det har indebæret. En del af indlæggene pÃ¥ "Nerds" har s´gu været den bedste underholdning  :mrgreen:  :mrgreen:


Der står elektrisk! betydning. og jeg fatter heller ikke selv en dyt, jeg har bare konstateret sammen med mange andre bl.a. Poul fra PS audio som jeg havde et link til.

Det du referer til er endelig et logisk augment imod at komponenter og deriblandt snylte komponenter skulle have en specifik sound ,  at der skulle være lydforskelle modstande imellem.

Som radiomekaniker er du sikkert  klar over eller kan tænke dig til at skifter du en modstand eller kondensator som er i orden i et apparat, vil det være meget vanskeligt at mÃ¥le denne udskiftning pÃ¥ output af forstærkeren.

Det jeg prøver at siger er at alt efter hvilken type kondensator eller modstand man udskifter , sÃ¥ vil der kunne opstÃ¥r en lyd-forandring som man kun kan forbløffes over, en lydforskel som  ikke kan mÃ¥les pÃ¥ output, og som ikke kan forklares tilfredsstillende.
skulle man bruge et teknisk augment sÃ¥ kunne det have noget med  hot spot at gøre. Det kunne forklarer noget ,men ikke det hele.

Man kan mÃ¥le  lokale forskelle pÃ¥ selve komponenten, men eksempelvis modstande er virkelig meget perfekte, selv de billigste.

Som jeg  tidligere skrev,  sÃ¥ er der shit modstande som bare lyder dÃ¥rligt og ikke er særlig forskellige i lyden,  og der er de virkelig gode modstande hvor man har haft audio i tankerne, brugt de reneste og bedste materialer og ikke prøvet pÃ¥ at lave dem uendelig smÃ¥, de mÃ¥ler alle utroligt godt.

Men blandt disse modstande er der langt større lydforskelle end blandt de dårlige , de gode har alle en personlighed, en lydkarakter/lydsignatur der er unik for lige den modstand og den kan altid kendes i enhver sammenhæng.


Så du mener at de fine og dyre komponenter har en egenlyd, så et apparat bliver voicet til det du kan lide? Altså at hifi er subjektiv.

"Men blandt disse modstande er der langt større lydforskelle end blandt de dårlige , de gode har alle en personlighed, en lydkarakter/lydsignatur der er unik for lige den modstand og den kan altid kendes i enhver sammenhæng."
sigma6
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 185
Tilmeldt: man nov 14, 2005 22:09

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.