Kaj. skrev:Man må jo acceptere at musikeren/sangeren og producer vælger lydeffekter og betoning til at skabe en sound. Kunstnerens signaturlyd. Der er vitterlig stor forskel på gengivelsen af solisters sangstemmer. Hvor naturligt de lyder.
Jeg besluttede for mere end 40 år siden, at undgå tonekontroller og equalizere. Jeg oplevede at de medførte flere ulemper end fordele. Og allerværst at jeg med deres tilstedeværelse tilpassede lyden, så jeg mistede fornemmelsen for hvor anlæggets klanglige nulbalance befandt sig. Det fandt jeg nødvendigt når jeg med mellemrum rettede på såvel elektronik som højttalere. Rum og placering. For har man for mange ubekendte i ligningen mister man overblikket. Er det indspilningen eller anlægget der er noget galt med, når det ikke lyder rigtigt? Det er spørgsmålet der udløste min måde at indrette mig på.
Jeg besluttede jeg også at neutralisere eller udkoble tonekontroller helt fra de gamle dage, men det var fordi jeg blev forledt af "high fidelity" test, som altid nævnte, at en vis disethed/uklarhed fulgte med når man indkoblede tonekontroller - og det ville jeg ikke have. Jeg undrer mig iøvrigt i dag over hvordan man for 30-40 år siden kunne høre så mange småting, når det topklassegrej vi har i dag er langt mere opløsende overfor kildematerialet, end det testfolkene oftest havde til rådighed. I dag går jeg ind for, at når man i studiet kan dreje som bare pokker på knapperne, så kan jeg også hvis det lyder bedre (hvilket er mere neutralt)