Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forstærkerens betydning for gengivelsen

Alt om højttalere.

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Hifiigen » tors nov 29, 2018 13:44

Kaj. skrev:Man må jo acceptere at musikeren/sangeren og producer vælger lydeffekter og betoning til at skabe en sound. Kunstnerens signaturlyd. Der er vitterlig stor forskel på gengivelsen af solisters sangstemmer. Hvor naturligt de lyder.

Jeg besluttede for mere end 40 år siden, at undgå tonekontroller og equalizere. Jeg oplevede at de medførte flere ulemper end fordele. Og allerværst at jeg med deres tilstedeværelse tilpassede lyden, så jeg mistede fornemmelsen for hvor anlæggets klanglige nulbalance befandt sig. Det fandt jeg nødvendigt når jeg med mellemrum rettede på såvel elektronik som højttalere. Rum og placering. For har man for mange ubekendte i ligningen mister man overblikket. Er det indspilningen eller anlægget der er noget galt med, når det ikke lyder rigtigt? Det er spørgsmålet der udløste min måde at indrette mig på.


Jeg besluttede jeg også at neutralisere eller udkoble tonekontroller helt fra de gamle dage, men det var fordi jeg blev forledt af "high fidelity" test, som altid nævnte, at en vis disethed/uklarhed fulgte med når man indkoblede tonekontroller - og det ville jeg ikke have. Jeg undrer mig iøvrigt i dag over hvordan man for 30-40 år siden kunne høre så mange småting, når det topklassegrej vi har i dag er langt mere opløsende overfor kildematerialet, end det testfolkene oftest havde til rådighed. I dag går jeg ind for, at når man i studiet kan dreje som bare pokker på knapperne, så kan jeg også hvis det lyder bedre (hvilket er mere neutralt) :wink:
Vh
Hifiigen
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » tors nov 29, 2018 14:59

Janils skrev:Den 100% figur ser da meget fin ud, men mangler der ikke signalkilderne?
Vil nok mene pladespiller/pickup/arm er næsten på lige fod med højttalerne. Der er i begge tilfælde tale om mekaniske transducere.

Jeg er glad for du nævner pladespiller/pickup. Det undlod jeg at medtage i grafikken. Jeg anvender ikke pladespiller længere. Du har ganske ret i at en pickup i kraft af at den er en mekanisk transducer kan have egenskaber lige så forskellig som højttalere. Det har jeg tidligere med svigtende held forsøgt at redegøre for. De der spiller vinyl har hårdnakket insisteret på at vinyl og pickup er den helt rigtige lyd. Og det har jeg valgt at acceptere man mener. Derfor udeladt det af grafikken upåagtet at du har fuldstændig ret i din betragtning.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » tors nov 29, 2018 15:47

Kaj, det var da en temmelig karikeret og unuanceret fremstilling af os, der foretrækker vinyl som signalkilde :?:

Du får det fremstillet sådan, at vinyltilhængerne altid synes, at vinyl lyder bedst/mest naturligt.

Pladespillere, pu'er og tonearme kan lyde endog meget forskelligt. Jeg kender ingen, der foretrækker vinyl som signalkilde, der påstår noget andet. Personligt har jeg lagt øre til en del pladespillerkombinationer, som på ingen måde lød godt/naturligt, og jeg er næppe den eneste, der har haft den oplevelse.

Påstanden er vist snarere, at man kan opnå den mest naturlige lyd fra vinyl, hvis man på kompetent vis forstår at sammensætte de forskellige komponenter og give dem gode betingelser. Deri ligger der jo netop en erkendelse af, at der er tale om komponenter med forskellige (elektro-) mekaniske egenskaber og dermed også med forskellige positive såvel som negative indvirkninger på lyden.

Jeg synes, man skal vælge den signalkilde, som man finder størst fornøjelse ved, og så i øvrigt få hørt noget musik :)
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Gekkofinger » tors nov 29, 2018 17:41

Åh nej....ikke den med digital Vs. Analog igen? Eller rør og transistor. Men det er ret sigende, at man tydeligt kan høre forskel ved at skifte rør i sin forforstærker. Selvom man kan blive snydt, og tro at det lyder bedre, bare fordi de nye rør har mere gain og spiller en grad højere? Der er vist noget med at højere lyder bedre, snyder hjernen. Det er derfor vi er ved at være lidt halvdøve.......
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Gekkofinger » tors nov 29, 2018 17:44

Kvindelig hifi anmelder!!!!! Brug hovedtelefoner.....
https://www.youtube.com/watch?v=GDEXbht ... gs=pl%2Cwn
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » tors nov 29, 2018 18:10

Slettet pga brugeren MEDLEM
Senest rettet af Preklar tors dec 06, 2018 16:28, rettet i alt 2 gange.
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » tors nov 29, 2018 18:24

Gekkofinger skrev:Ã…h nej....ikke den med digital Vs. Analog igen?

Det var sådan set heller ikke det, som mit indlæg gik ud på. Mit indlæg rettede sig mod den stereotype (hæhæ) fremstilling af en bestemt gruppe.
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Gekkofinger » tors nov 29, 2018 19:55

En form for HiFisplaining? Hmmm...generelt er omgangstonen ok her. Nu kender nogen jo ret godt de andre bidragsydere. Så måske man kan lade være med at bitche så meget? Men måske det er tid til en ny tråd? Trådstarter?...hvor er du henne?
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » tors nov 29, 2018 20:33

Ja, hvad med en tråd om kablers betydning for gengivelsen :lol:

Spil nu den plade :wink:
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » tors nov 29, 2018 20:40

Analogueman.

Jeg læste det sådan at det var dig der satte lighedstegn mellem højttalere og pickup, da der i begge tilfælde er tale om mekaniske transducere. Hvilket vi begge er enige om, samtidig med at vi begge kender til konsekvenserne af brugen af disse. Det er heller ikke ukendt, at vinylentusiaster i stor udstrækning foretrækker mediet. Det er i al sin enkelthed, det jeg i denne sammenhæng påpeger.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » tors nov 29, 2018 20:55

Preklar skrev:
Hifiigen skrev:
Kaj. skrev:Man må jo acceptere at musikeren/sangeren og producer vælger lydeffekter og betoning til at skabe en sound. Kunstnerens signaturlyd. Der er vitterlig stor forskel på gengivelsen af solisters sangstemmer. Hvor naturligt de lyder.

Jeg besluttede for mere end 40 år siden, at undgå tonekontroller og equalizere. Jeg oplevede at de medførte flere ulemper end fordele. Og allerværst at jeg med deres tilstedeværelse tilpassede lyden, så jeg mistede fornemmelsen for hvor anlæggets klanglige nulbalance befandt sig. Det fandt jeg nødvendigt når jeg med mellemrum rettede på såvel elektronik som højttalere. Rum og placering. For har man for mange ubekendte i ligningen mister man overblikket. Er det indspilningen eller anlægget der er noget galt med, når det ikke lyder rigtigt? Det er spørgsmålet der udløste min måde at indrette mig på.


Jeg besluttede jeg også at neutralisere eller udkoble tonekontroller helt fra de gamle dage, men det var fordi jeg blev forledt af "high fidelity" test, som altid nævnte, at en vis disethed/uklarhed fulgte med når man indkoblede tonekontroller - og det ville jeg ikke have. Jeg undrer mig iøvrigt i dag over hvordan man for 30-40 år siden kunne høre så mange småting, når det topklassegrej vi har i dag er langt mere opløsende overfor kildematerialet, end det testfolkene oftest havde til rådighed. I dag går jeg ind for, at når man i studiet kan dreje som bare pokker på knapperne, så kan jeg også hvis det lyder bedre (hvilket er mere neutralt) :wink:


Jeg det er faktisk rigtig smart at man pÃ¥ en EQ af en eller anden art kan ændre lyden til noget man selv synes lyder rigtig godt i stedet for at købe kabler til 50.000 kr eller skifte modstande hist og her og ende op med at det nok skal lyde sÃ¥dan selvom det er lettere trist at høre pÃ¥  :D


Jo mere neutralt jeg "tuner" mit anlæg, med den hedenske DSP - jo mere nyder jeg musikken. Lige nu, ligger jeg nok i omegnen af +/-2dB fra ca 500hz og opefter, samt en god jævn spredning. Bassen er også ganske jævn og uden stor udsving fra neutral, andet end måske en lille smule ekstra i det dybe - sådan kan jeg godt lide det - men ingen bulder og rungen.
Så længe jeg kun rette noget med min DSP, som enheden gør forkert - og ikke noget akustikken, rummet eller kabinettet gør forkert ( det kan man nemlig ikke) - så ændre jeg jo kun i den ene dimension, som en normal DSP kan.
Og hvis musikken er for dÃ¥rligt indspillet, sÃ¥ er der heldigvis sÃ¥ meget musik tilgængeligt, at jeg aldrig bliver færdig med at opdage nye kunstnere eller numre  :D
Sidder f.eks nu og lytter til noget elektronisk progressions "drømmemusik" af Martin Roth, som jeg aldrig har hørt før. Det har meget dyb og stram bas og smÃ¥ effekter, der langsomt udvikler sig til et slags meditativt univers af afslapning - hvilket let nydes i sofaen efter en hÃ¥rd dag pÃ¥ arbejdet  :mrgreen:
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf digital_thor » tors nov 29, 2018 20:59

Kaj. skrev:Man må jo acceptere at musikeren/sangeren og producer vælger lydeffekter og betoning til at skabe en sound. Kunstnerens signaturlyd. Der er vitterlig stor forskel på gengivelsen af solisters sangstemmer. Hvor naturligt de lyder.

Jeg besluttede for mere end 40 år siden, at undgå tonekontroller og equalizere. Jeg oplevede at de medførte flere ulemper end fordele. Og allerværst at jeg med deres tilstedeværelse tilpassede lyden, så jeg mistede fornemmelsen for hvor anlæggets klanglige nulbalance befandt sig. Det fandt jeg nødvendigt når jeg med mellemrum rettede på såvel elektronik som højttalere. Rum og placering. For har man for mange ubekendte i ligningen mister man overblikket. Er det indspilningen eller anlægget der er noget galt med, når det ikke lyder rigtigt? Det er spørgsmålet der udløste min måde at indrette mig på.


Det er jo derfor man mÃ¥ler pÃ¥ skidtet  :wink:  Nogle kan godt lide at fare lidt vild pÃ¥ rejsen - og nyder det. Men andre vil ogsÃ¥ bare gerne i mÃ¥l og tænder GPS'en   :wink:
digital_thor
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 462
Tilmeldt: tors aug 11, 2011 12:56

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » tors nov 29, 2018 22:04

Kaj. skrev:Analogueman.

Jeg læste det sådan at det var dig der satte lighedstegn mellem højttalere og pickup, da der i begge tilfælde er tale om mekaniske transducere. Hvilket vi begge er enige om, samtidig med at vi begge kender til konsekvenserne af brugen af disse. Det er heller ikke ukendt, at vinylentusiaster i stor udstrækning foretrækker mediet. Det er i al sin enkelthed, det jeg i denne sammenhæng påpeger.

Det var så Janils og ikke mig, der satte lighedstegn …

Du skriver, at "Det har jeg tidligere med svigtende held forsøgt at redegøre for.", og "De der spiller vinyl har hårdnakket insisteret på at vinyl og pickup er den helt rigtige lyd."

Når du benytter en retorik som "med svigtende held" og "hårdnakket insisteret", så mener jeg stadigvæk, at du fremstiller vinylentusiaster som unuancerede og uimodtagelige for almindelig fornuftig argumentation.

Det var den stereotype fremstilling, som jeg fandt i overkanten, og som jeg nødvendigvis måtte kommentere på, fordi jeg generelt oplever en anderledes nuanceret tilgang til at have pladespilleren som sin primære lydkilde.

Der er vel i bund og grund ingen af de to grupper, der er mere eller mindre hårdnakket insisterende end den anden :?:

Og det kan vel ikke overraske, at vinylentusiaster foretrækker lp'er, lige som tilhængere af digital lyd foretrækker en digital kilde? Det er givetvis mine kognitive evner, der er gået helt på stand-by, men jeg forstår ikke, hvad det er, du vil sige med den sætning?

Det svarer jo til at sige, at bilentusiaster i stor udstrækning godt kan li' biler, hvilket jo på ingen måde forkert :)

Nå, som Gekkofinger ville have skrevet, så har jeg vist bitchet nok i denne omgang … nu vil jeg spille en plade i min jagt efter den helt rigtige lyd ...
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » tors nov 29, 2018 22:20

Analogueman.

Jeg undskylder forvekslingen. Det ændrer dog ikke betragtningerne omkring transducerne.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Analogueman » fre nov 30, 2018 11:01

Enig, det ændrer ikke betragtningerne omkring transducere. Det var så heller ikke det, jeg kommenterede på, men selvfølgelig altid rart at få en bekræftende tillægsoplysning :)
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.