schlager skrev:
Men ingen tvivl om at når et elektrisk signal skal laves om til et akustisk (højtaler) og omvendt, altså bevægelse til elektrisk (mikrofon og LP),det er der vi har det største ”overførselstab” og dermed største unøjagtighed.
Det drejer sig ikke kun om mængden af unøjagtighed , men mere om strukturen karakteren af unøjagtigheden/fejlen , højtaler , pickup , rør har en struktur i fejlen som vi er bekendt med. i modsætning til digital,, symetriske kredsløb, crossover THD med mere. hvis lige ikke findes naturligt.
Hver gang jeg har været til en sammenligning mellem digital og vinyl er vinyl kommet ud som vinder, i øvrigt i mod min vilje.
Er sikker på at Kaj og andre kritikere vil opleve det samme, hvis man sammenligner med et RIAA/grammofon setup i den absolutte topklasse.
Men jeg tror naturligvis stadigvæk på at havde det været mit eget digitalsetup så var det gået anderledes.
Men jeg er faktisk ikke sikker, og har ikke lyst til at udfører en direkte sammenligning med risiko for igen at skulle bøvle med plader pickup og RIAA pladerensning statisk elektricitet justering brum og sus.....
På indspille siden er endnu et vigtigt fænomen, som mange har svært ved at forende sig med.
Det er et langt stykke af vejen muligt at optage vinyl sounden til et digitalt medie, og bevarer vinyl sounden, dette passer godt med at digital mediet er et langt mere præcist medie.
Men man kan også nemt præsenterer high-end lyd med MP3 altså hvis folk ikke er klar over det, ellers går den ikke
. Så om vi bryder os om noget er mere kompliceret end minimum fejl.
Ringe lyd på digital skyldes bl.a. Dynamic range compression , eller mere specifikt brickwall, brickwall er det som giver et lydiagram et udseende som om der har kørt en grønthøster på toppen af signalet, denne situation er simpelthen ikke mulig med vinyl eller ved live musik. Musik ser simpelthen ikke sådan ud.
Hvis man bruger en CD master hvor der er brickwall, så vil brickwall ikke overleve skæringen , tilførslen af RIAA korrektion og slet ikke den efterfølgende og afspilning med pickup og Anti RIAA .
Her er en video af produceren Ian Shepherd som viser hvad jeg taler om:
https://youtu.be/n-AE9dL5FG8 Brickwall ses tydeligt på cd , men ikke på vinyl udgaven, Dynamic Range værdien er 4 db højre på vinyl, og lytningen selv gennem Youtube og PC højtalere bekræfter at vinyl lyde bedre lyden er mere fri og naturlig ikke så klemt.
Men Ian Shepherd har en pointe, han har selv produceret sangen, og ved derfor at der er brugt den samme master til vinyl og CD.
Han fatter ikke hvad der foregår, men som det både kan ses og høres så er det som om musikken bliver genskabt på vinyl.
Som sagt er det ikke muligt at lave brickwall på vinyl, i stedet ser det ud til at der bliver lavet noget "DSP" ved skæring, trykning, RIAA tilførsel, og til sidst afspilning som sikkert ikke er 100% korrekt i forhold til det oprindelige signal, men det må nødvendigvis have en naturlig forbindelse til musikken/signalet, det er ikke fuldstændigt tilfældigt hvad der sker/tilføres. Her skal man have fat i en DSP-ekspert der sikkert kan sige mere om hvad der foregår.
Hi-Fi består af præcision og klang.