Jpoulsen skrev:elektrolytten skrev:Ingen taler om at spille i et lyddødt rum heller ikke klokkeblomst formoder jeg, Det er bestemt ikke behageligt at opholde sig i et sådant en rum.
Det drejer sig om at den først ankommende lyd er fri for enhver påvirkning fra refleksioner, fra første refleksioner som bl.a. omfatter selve højtalerne , og de lidt senere som omfatter og de nærmeste vægge og gulv og luft, er dette realiseret er vi indrettet sådan at vi reagerer og laver illusionen på forkanten af lyden, på den først ankommende lyd , derfor er bl.a. transienter så vigtige.
På grund af disse forhold og hjernens virkemåde kan vi derfor side i en normal akustik, og kigge på et lyd-vindue som forhåbentligt indeholder alt hvad optagelsen kan give af rum proprationer og perspektiv.
Selve klangen og den absolutte præcision fastlægges hovedsagligt i selve højtaleren og elektronikken , men kan ødelægges af dårlige akustiske forhold. det er et samspil , hvis det optimale skal nås, med elektronik og højtaler som det vigtigste.
Et godt anlæg kan naturligvis spille i en relativ dårlig akustik ,men det vil ikke være optimalt.
Situationen med LEDE tilnærmer sig det det optimale at spille fri luft, og det virker.
LEDE skaber som sagt noget der nærme sig den optimale situation for at stereo kan virke som tilsigtet, stereo som er en illusion som skabes fra et lagret lydbillede. Som klokkeblomst skriver rummet skal ikke bidrage til denne illusion. så simpelt er det.
Bliver der sørget for alt dette ved live musik eller er det kun når samme musik skal gengives via hifi højttalere ?
Live og stereo er hinandens direkte modsætninger, ved live hører man alle objekter på deres respektive pladser direkte, mange kilder transformeres til to ved optagelse, ved stereo transformeres de to kilder ved hjælp af hjernen/en illusion igen til mange kilder/objekter, alle objekterne placeres på deres rette plads, rummet perspektivet og proportioner genskabes.
Jo mindre live lyd der er, refleksioner fejl fra højtaler, anlæg osv jo bedre og nøjagtige vil denne process forløbe, jo mere uspoleret indformation vil man modtage, alt live lyd vil være konstanter og vil forstyrre slører det oprindelige, hjernen kommer på overarbejde for at finde hoved og hale i lydbilledet, finde ind til det oprindelige få det hele til at passe.