Gekkofinger skrev:Undskylder hvis jeg har fornærmet nogen. Jeg deler bare ikke din opfattelse. Og logikken af; live og stereo er hinandens modsætninger, live er alt på deres respektive pladser (?), dette genskabes ved stereo, så hvordan kan det være modsætninger? Det er vel en efterligning? Og det er vel også ørene der skaber en illusion af stereo ved live musik?
Hvad er det for en live lyd, som er konstanter, altså noget som ikke ændrer sig, og som slører det oprindelige? Er livelyd her ikke ved spillet live musik? Jeg forstå bare ikke din forklaring......
Beklager igen hvis nogen har følt sig udstillet. Det var ikke intentionen.
Tror du har misforstået mit indlæg , men det berettige dig ikke til at skrive som du gør, og kalde mig for en komplet idiot.
jeg skriver:
"
Live og stereo er hinandens direkte modsætninger, ved live hører man alle objekter på deres respektive pladser direkte, mange kilder transformeres til to ved optagelse, ved stereo transformeres de to kilder ved hjælp af hjernen/en illusion igen til mange kilder/objekter, alle objekterne placeres på deres rette plads, rummet perspektivet og proportioner genskabes.
Jo mindre livelyd der er, refleksioner fejl fra højtaler, anlæg osv jo bedre og nøjagtige vil denne process forløbe"
Man kan diskuterer om det havde været mere forstårligt hvis livelyd havde været i gåseøjne.
Det jeg forsøger at forklarer er den misforståelse som mange har at livelyd og stereo stort set gå ud på det samme, der er en fællesmængde ja, men virkemåden målet er det eksakt modsatte for de to principper, ved live skaber man lyd typisk for mange mennesker som alle helst skal have en god oplevelse , ved stereo gengiver man lyd og via hjernen skabes en illusion , og i princippet er der kun optimalt i en position og for en person.
Når jeg skriver livelyd i forbindelse med stereo så mener jeg lige nøjagtig det jeg skriver "
Jo mindre livelyd der er, refleksioner fejl fra højtaler, anlæg osv jo bedre og nøjagtige vil denne process forløbe"
Processen er dannelsen af en illusionen i vores hjerne, og med livelyd mener jeg den lyd anlægget selv producerer, lyd som ikke er på kildefilen.
Det her kan virke banalt, men ikke desto mindre kører mange rundt i dette og bruger principper som laver deres helt egen lyd "live lyd" stereo bliver til skabelse af lyd i stedet for det burde være, gengivelse af lyd.
Det drejer sig om store dele af branchen og kundererne ,og rigtig mange Diy folk.
Ville man nogensinde acceptere dette ved billedgengivelse, nej så ville man ikke kalde det en gengivelse , men et maleri , hvilket der bestemt ikke er noget i vejen med. Men det er vanskeligt at diskuterer kvaliteten, fordi det drejer sig rigtig meget om smag, og hver maler har sit udtryk og hver sin kundekreds.
Der er også malerer som laver naturalistisk malerier, vi er ikke tvivl når vi står over for et sådant, et maleri som er et forsøg på en nøjagtig gengivelse af virkeligheden.
Vi kan diskuterer hvor tæt det er på virkeligheden , maleren er bundet på hænder og føder ,der er kun et facit ,og fremgangsmåden er fastlagt, det er og burde være nøjagtig det samme med stereo/audio.
Der er principper der dur til opgaven, og der er principper som ikke dur , vi kan bedømme resultatet , diskuterer hvor tæt det er kommet på virkeligheden, og så ellers arbejde videre mod målet. som nok aldrig nås 100% men mindre kan gøre det.
Det blev lidt filosofisk og langt , men håber trods alt det blev tydeligere hvad jeg mener.
For mig er denne arbejdsplan, retning , forståelse helt afgørende for hvordan mine praktiske løsninger kommer til at se ud i forbindelse med hi-fi.
Havde jeg ikke dette grundlag at arbejde efter ville jeg ikke vide hvor jeg skulle hen og hvilke principper jeg skulle bruge, jeg ville kaste mig rundt i alle mulige og umulige løsninger, det vækker minder om engang.