Gekkofinger skrev:
Jeg har ikke kaldt dig en idiot. Er livelyd en koncertoptagelse, hvis det er det du mener, er den vel et mix af de forskellige instrumenter gennem et givent antal mic´s. Jeg ved ikke meget om optagelsesteknik, men til en koncert, mixet instrumentlyden ud gennem PA-højtalerne og tilpasses egenlyden fra musikkernes akustiske lyd. Der er altså forskel på niveauerne af instrumenterne og denne sammenbalanding af lyden er vigtig i mindre lokaler, hvor man hører det akustiske lettere. En live optagelse af et rockorkester kan ikke tages fra disse to kilder, hvis man vil have et ok resultat. Altså fra PA-mixet, som noget der kunne ligne, men ikke kan udgives pga. kvaliteten. Niveauet på trommerne er ikke tilpasset de andre instrumenter osv. Selvfølgelig er det en anden proces at lave en lyd til brug for audiomedier. Og dagens liveoptagelser er, set fra hvor jeg står, en her del bedre en det station-crap vi fik serveret i 80érne? Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen, og syntes at din forklaring er uforstålig. Men hvis du har erfaring/viden omkring optagelsesteknikker og koncerter/live optagelser er det jo fint. Men nok om det. Der er bare for meget bævl og urelevante input på disse tråde, som pisser mig af. Kan ikke se hvad der er godt ved dette. Så nu holder jeg fra at gøre det selv....sån da...
Jo du har, og det er dokumenteret, jeg erkender dog også at jeg måske bære noget af skylden for at du ikke forstår hvad jeg skriver , men igen det berettige dig ikke til at kalde mig for en idiot.
Færdig med det og frem til det som det drejer sig om , det hænger også fint sammen med det klokkeblomst og Jpoulsen har gang i.
Så vidt jeg forstår ønsker klokkeblomst at udslukke den bas/lyd der ellers ville ramme hjørnet sidevægge endevæg osv.en lyd som vil blande sig med det direkte signal, og denne uvedkommende lyd er eksakt det jeg kalde "live lyd" i mit indlæg, dertil kommer alle fejl fra selve anlægget forstærkere højtalere osv.
Klokkeblomst vil såvidt jeg forstår, skabe en direkte strålende højtaler. således at hvis højtaler og forstærkere osv er ideale, så for man kun få den optagede lyd i ørerne det som er på selve LP CD eller Filen, og ingen "livelyd" .
B&O kalder dette for Beam Width Control i Beolab 90, de bruger 14 højtalere/kanaler med hver sin forstærker og masser af DSP til at skabe dette lydmæsigt døde område omkring højtaleren , som sikre at man kun modtager direkte upåvirket lyd , således at vores hjerne for optimale muligheder for at genskabe det optagede lydbillede/som en illusion.
Et perspektiv kan skabes naturligt ved at optage med to eller tre mikrofoner, eller det kan skabes kunstigt ved at bruge multimikrofon teknik, hvert instrument optages for sig .
Perspektivet/rum og de udøvendes placering skabes så i miksepulten ved hjælp af pan-pot (niveau forskelle mellem venstre og højre kanal) , fase bearbejdning, frekvensmanipulering og rumklister ekko osv.
Det er ligegyldigt om det er naturligt eller kunstigt, tale vi om hi-fi vil vi hører det som det er.
Men klart naturlige optagelser og perspektiv bør bruges som referencen når udstyr skal bedømmes, eller hvis man kører lidt DIY og selv laver sit udstyr.
Akustik skal gribes an som var målet at anlægget kommer til at virke som en stor "hovedtelefon".
Det Beolab 90 laver kaldes også LEDE live end/dead end. Og det kan laves rent akustisk, det ses i pladestudio osv, men det vil sætte et alvorligt præg på stuen.
Derfor er Beolab genial og sætter i øvrigt personer som Tool og Linkwitz på plads, personer som ikke har beskæftiget sig med andet end at kompenserer for dit og dat og satse på hvad folk kan lide osv. de er ikke kommet ind til kernen af hvad problemet er hvis der skal skabes hi-fi med to kanaler, men kompenserer med masser af deres egen "livelyd" i deres løsninger. selv om den rigtige løsning er enkel.
Linkwitz kommer dog ind på de rigtige løsninger her.
http://www.linkwitzlab.com/Constant_directivity_louds.htm og her lytter linkwitz til en Beolab 90
http://www.linkwitzlab.com/Constant_directivity_louds.htm#BeoLab90Hans konklusion efter at have hørt Beolab:"My conclusion:
Excellent performance in aspects of neutrality of timbre, of dynamic range, of resolution at all levels, of attack and decay, of spatial rendering in width, depth and focus !!!
The BeoLab90 tops what I have heard from any commercial loudspeaker!"
Men så alligevel, da han kommer hjem og lytter på hans eget udstyr så er det naturligvis lige et hak bedre , kende vi dette fra os selv, jeg gør.
Derudover ærgre det ham sikkert at han ikke kan lave Beolab 90 , han er nødt til at holde fast sit dipol princip.
Grundprincippet for Beolab 90 er det rigtige hvis hi-fi er målet (mindst mulig "livelyd"), men det skal stadigvæk implementeres , så resultaterne kan utvivlsomt varierer betragteligt som ved alt anden hi-fi.
Linkwitz lytter også til Kii Audio THREE lige under Beolab afsnittet, også en højtaler som arbejde efter disse principper (constant directivity) med hjælp fra DSP.
Her er linkwitz ikke helt så begejstret. men det behøver som sagt ikke være princippet skyld. Det viser bare at perfektionering og implementering af et princip er afgørende, og ikke nødvendigvis princippet i sig selv, derfor er audiobranchen et kaos af forskellige ideer/løsninger/principper på det samme problem.
Det virker faktisk som om nogle ikke har forstået stereos virkemåde og dets præmisser.
Der er to elementer i hi-fi, naturtro klang og præcision, to ting som tit modarbejder hinanden , optimal hi-fi har begge elementer helt på plads.
Jeg har altid ment at den absolutte præcision bl.a. kan måles på hvordan proprationer og perspektiv fremstår, jo bedre dette er, jo mere forsvinder højtalerne, for til sidst bare at fremstår som et møbel som hvis man ikke vidste at lyden kom derfra ville man ikke tro på det.
Lyden har fuldstændig sluppet højtaleren i en grad , så en guitar kan spille på nøjagtig samme måde der hvor højtaleren står som hvis den havde været i midten af lydbilledet, proprationer er rigtige , og perspektivet kan være lille og udvide sig som en kasse i højde brede og dybde til kæmpestort, langt udover højtalerens placering i alle retninger , bagvæg og loft kan brydes. Alt afhænger af hvad der er på kildematerialet, jo mindre "livelyd" jo større variation vil der være på perspektivet.
Modsætningen er et anlæg hvor to højtalere står og spiller og man er ikke tvivl om dette.