Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Rundt om klokkeblomst

Vis de andre brugere dit Hifi eller Surround system, dine løsninger på problemer og hvordan du nyder musikken

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Analogueman » man apr 01, 2019 16:15

Klokkeblomst skrev:Nu blev internettet først skabt i slut 90’erne og alt står ikke deri...
Jeg kan heller ikke få verificeret min egen påstand om at hver flade tillægger 1db i følsomheden, men sikkert er det, jeg har den viden...
Et eller andet sted fra....

Næ, men hvis man vælger at henvise til sider, hvor der ikke står noget om emnet, der drøftes, så virker det absurd - i hvert fald på mig.

Så virker det da bedre blot at erkende, at man ikke aner, hvor man har sin viden fra.

Men så bør man også præsentere sin viden, så det er tydeligt, at det er ens egen opfattelse og ikke fremstille det som noget, der er universelt kendt/anerkendt.

Jeg fandt en artikel fra 1958 om stereo og Ping Pong Stereo, som for mig er en indikation på, at det (tidligere) har været et kendt begreb (jeg skal nok give et link, når jeg er hjemme og sidder foran min pc), så selv om internettet er en senere opfindelse, så rummer det i et utal af situationer langt ældre information. Også når det gælder Ping Pong Stereo.

Nu mangler vi blot at finde en beskrivelse af Ping Pong effekten og mikrofoners interaktion :wink:

YMMW
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Gekkofinger » man apr 01, 2019 18:23

elektrolytten skrev:
Gekkofinger skrev:Undskylder hvis jeg har fornærmet nogen. Jeg deler bare ikke din opfattelse. Og logikken af; live og stereo er hinandens modsætninger, live er alt på deres respektive pladser (?), dette genskabes ved stereo, så hvordan kan det være modsætninger? Det er vel en efterligning? Og det er vel også ørene der skaber en illusion af stereo ved live musik?
Hvad er det for en live lyd, som er konstanter, altså noget som ikke ændrer sig, og som slører det oprindelige? Er livelyd her ikke ved spillet live musik? Jeg forstå bare ikke din forklaring......
Beklager igen hvis nogen har følt sig udstillet. Det var ikke intentionen.


Tror du har misforstået mit indlæg , men det berettige dig ikke til at skrive som du gør, og kalde mig for en komplet idiot.

jeg skriver:

"Live og stereo er hinandens direkte modsætninger, ved live hører man alle objekter på deres respektive pladser direkte, mange kilder transformeres til to ved optagelse, ved stereo transformeres de to kilder ved hjælp af hjernen/en illusion igen til mange kilder/objekter, alle objekterne placeres på deres rette  plads, rummet perspektivet og proportioner genskabes.  
Jo mindre livelyd der er,  refleksioner fejl fra højtaler, anlæg osv jo bedre og nøjagtige vil denne process forløbe
"

Man kan diskuterer om det havde været mere forstårligt hvis livelyd havde været i gåseøjne.

Det jeg forsøger at forklarer er den misforståelse som mange har at livelyd og stereo stort set gå ud på det samme, der er en fællesmængde ja, men virkemåden målet er det eksakt modsatte for de to principper,  ved live skaber man lyd typisk for mange mennesker som alle helst skal have en god oplevelse , ved stereo gengiver man lyd og via hjernen skabes en illusion , og i princippet er der kun optimalt i en position og for en person.

Når jeg skriver livelyd i forbindelse med stereo så mener jeg lige nøjagtig det jeg skriver "Jo mindre livelyd der er,  refleksioner fejl fra højtaler, anlæg osv jo bedre og nøjagtige vil denne process forløbe"
Processen er dannelsen af en illusionen i vores hjerne, og med  livelyd mener jeg den lyd anlægget selv producerer, lyd som ikke er på kildefilen.

Det her kan virke banalt, men ikke desto mindre kører mange rundt i dette og bruger principper som laver deres helt egen lyd "live lyd" stereo bliver til skabelse af lyd i stedet for det burde være, gengivelse af lyd.
Det drejer sig om store dele af branchen og kundererne ,og rigtig mange Diy folk.

Ville man nogensinde acceptere dette ved billedgengivelse, nej så ville man ikke kalde det en gengivelse , men et maleri , hvilket der bestemt ikke er noget i vejen med. Men det er vanskeligt at diskuterer kvaliteten, fordi det drejer sig rigtig meget om smag, og hver maler har sit udtryk og hver sin kundekreds.

Der er også malerer som laver naturalistisk malerier,  vi er ikke tvivl når vi står over for et sådant,  et maleri som er et forsøg på en nøjagtig gengivelse af virkeligheden.
Vi kan diskuterer hvor tæt det er på virkeligheden ,  maleren er bundet på hænder og føder ,der er kun et facit ,og fremgangsmåden er fastlagt, det er og burde være nøjagtig det samme med stereo/audio.

Der er principper der dur til opgaven, og der er principper som ikke dur ,  vi kan bedømme resultatet , diskuterer hvor tæt det er kommet på virkeligheden, og så ellers arbejde videre mod målet. som nok aldrig nås 100% men mindre kan  gøre det.

Det blev lidt lidt filosofisk og langt , men håber trods alt det blev tydeligerer hvad jeg mener.

For mig er denne arbejdsplan, retning , forståelse helt afgørende for hvordan mine praktiske løsninger kommer til at se ud i forbindelse med hi-fi.
Havde jeg ikke dette grundlag at arbejde efter ville jeg ikke vide hvor jeg skulle hen og hvilke principper jeg skulle bruge, jeg ville kaste mig rundt i alle mulige og umulige løsninger, det vækker minder om engang.


Jeg har ikke kaldt dig en idiot. Er livelyd en koncertoptagelse, hvis det er det du mener, er den vel et mix af de forskellige instrumenter gennem et givent antal mic´s. Jeg ved ikke meget om optagelsesteknik, men til en koncert, mixet instrumentlyden ud gennem PA-højtalerne og tilpasses egenlyden fra musikkernes akustiske lyd. Der er altså forskel på niveauerne af instrumenterne og denne sammenbalanding af lyden er vigtig i mindre lokaler, hvor man hører det akustiske lettere. En live optagelse af et rockorkester kan ikke tages fra disse to kilder, hvis man vil have et ok resultat. Altså fra PA-mixet, som noget der kunne ligne, men ikke kan udgives pga. kvaliteten. Niveauet på trommerne er ikke tilpasset de andre instrumenter osv.  Selvfølgelig er det en anden proces at lave en lyd til brug for audiomedier. Og dagens liveoptagelser er, set fra hvor jeg står, en her del bedre en det station-crap vi fik serveret i 80érne? Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen, og syntes at din forklaring er uforstålig. Men hvis du har erfaring/viden omkring optagelsesteknikker og koncerter/live optagelser er det jo fint. Men nok om det. Der er bare for meget bævl og urelevante input på disse tråde, som pisser mig af. Kan ikke se hvad der er godt ved dette. Så nu holder jeg fra at gøre det selv....sån da...
Brugeravatar
Gekkofinger
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 467
Tilmeldt: fre maj 08, 2015 16:35
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Jpoulsen » man apr 01, 2019 21:38

Klokkeblomst skrev:Jeg tvivler meget stærkt på det...
Med mine 2stk 15” burde jeg så kunne spille  110db med 1watt... :D
De har en følsomhed på 98db og står i et hjørne...




Her fra

http://www.troelsgravesen.dk/8008-CORNER.htm
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Klokkeblomst » man apr 01, 2019 22:55

Og igen er det roomgain der refereres til i oplægget...
Du misforstår mig...
En flade giver +1db i hele frekvens spektret, ikke nede i bas området men i både bas mellemtone og diskant...

Det du referere til er roomgains indvirkning af lyden....

Desuden får du ikke det ønskede roomgain med en dipol konstruktion, som du kan se i mine målinger Lægger man hverken fra eller til ved dipol lyd...
Det er derfor dipol lyd er så fantastisk imod room modes, heri roomgain...
Dynavox TPR3, Vincent sp-331, DBX 131S.
Van den hul hybrid. HT kabel
Heco Direkt Einklang højtt.
Pro-ject VTR-E, AT100E PU.
Spotify via bluetooth, USB cd samling.
Denon W4300H 5.2.4 atmos, Toshiba Blu-r 1250
Dali zensor 1, Dali zensor vokal, CV SL5M.
Diy Subw. 2x8” back2back 280w. 22-150hz.
LOEWE bild1 40”tv
Brugeravatar
Klokkeblomst
Seniormedlem
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: fre feb 10, 2017 02:11
Geografisk sted: Herning

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Jpoulsen » man apr 01, 2019 23:38

Klokkeblomst skrev:Og igen er det roomgain der refereres til i oplægget...
Du misforstår mig...
En flade giver +1db i hele frekvens spektret, ikke nede i bas området men i både bas mellemtone og diskant...

Det du referere til er roomgains indvirkning af lyden....

Desuden får du ikke det ønskede roomgain med en dipol konstruktion, som du kan se i mine målinger Lægger man hverken fra eller til ved dipol lyd...
Det er derfor dipol lyd er så fantastisk imod room modes, heri roomgain...


Det er også roomgain der er interessant.
Du skrev at ved hjørneplacering fik man 3 db hvor jeg skriver 9 til 12 db, vi snakker vel bas i det at det kun er op til 1 kHz du vil være i stand til at ændre på den enhed i modfase/fase.
Roomgain er kun ønsket ved lukkede kamre og/eller korrektion (og muligvis med højttalere der ikke kan lave bas)
En dipol har som sagt 8-tals udstråling og anslår rummets resonanser væsentlig mindre end kassehøjttalere, men helt fri bliver man ikke.
Der vil stadig være roomgain bare i mindre grad.

Går ud fra at det er sådan her du mener du vil bruge de to 8" ?


Ellers kan du lave en dipol ala denne her  :lol:
Læg mærke til at der er flere sektioner bag hinanden  :D

Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Klokkeblomst » man apr 01, 2019 23:50

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Du har fuldstændig ret i hvordan jeg vil lave den, og efter at have research’et en del, kan jeg intet finde om dette princip.
Dog vil min have en skillevæg imellem enhederne så de ikke sidder i samme rum...
Og desuden får den i modfase en basport som gerne skulle hjælpe ved de 30hz.
Så dybbassen bliver ikke dipol, kun alt over 60hz....
Dynavox TPR3, Vincent sp-331, DBX 131S.
Van den hul hybrid. HT kabel
Heco Direkt Einklang højtt.
Pro-ject VTR-E, AT100E PU.
Spotify via bluetooth, USB cd samling.
Denon W4300H 5.2.4 atmos, Toshiba Blu-r 1250
Dali zensor 1, Dali zensor vokal, CV SL5M.
Diy Subw. 2x8” back2back 280w. 22-150hz.
LOEWE bild1 40”tv
Brugeravatar
Klokkeblomst
Seniormedlem
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: fre feb 10, 2017 02:11
Geografisk sted: Herning

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Klokkeblomst » tirs apr 02, 2019 00:29

Selve enhederne vil gå lineært ned til 60hz...
Og med et 90cm højt kabinet 25cm i bredden og dybden og med en basport tunet til 30hz får jeg gratis 10db foræret ved de 30hz.
Så den samlede højttaler går altså lineært fra 30-40.000hz.
Monopolt fra 30-60hz, dipol fra 60-2000hz, monopolt fra 2000-40.000hz.
Delefrekvenser ved 2000hz og 10.000hz.
Dynavox TPR3, Vincent sp-331, DBX 131S.
Van den hul hybrid. HT kabel
Heco Direkt Einklang højtt.
Pro-ject VTR-E, AT100E PU.
Spotify via bluetooth, USB cd samling.
Denon W4300H 5.2.4 atmos, Toshiba Blu-r 1250
Dali zensor 1, Dali zensor vokal, CV SL5M.
Diy Subw. 2x8” back2back 280w. 22-150hz.
LOEWE bild1 40”tv
Brugeravatar
Klokkeblomst
Seniormedlem
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: fre feb 10, 2017 02:11
Geografisk sted: Herning

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Jpoulsen » tirs apr 02, 2019 01:31

Klokkeblomst skrev:Selve enhederne vil gå lineært ned til 60hz...
Og med et 90cm højt kabinet 25cm i bredden og dybden og med en basport tunet til 30hz får jeg gratis 10db foræret ved de 30hz.
Så den samlede højttaler går altså lineært fra 30-40.000hz.
Monopolt fra 30-60hz, dipol fra 60-2000hz, monopolt fra 2000-40.000hz.
Delefrekvenser ved 2000hz og 10.000hz.


Ja så kan jeg ikke følge med længere.
En 8" foran og en bagved med en skillevæg imellem så de får hver deres kabinet og delt ved 2000 men du kan alligevel styre effekten i området mellem 30 og 60 Hz.
Med enhederne i fase som den gif og med en skillevæg mellem kan du være 99,9 % sikker på udfasning = ingen bas.
Hvorfor du ikke kan finde noget på det tror jeg er fordi naturlovene siger at det vil udfase sig selv ikke virke.
Jeg går ud fra at du stadig vil bruge 2 stk 8" en 4" og den nye diskant ?
Hvis jeg var dig ville jeg bruge en 15", 1 eller 2 stk 8", en 4" og diskanten og det hele i dipol på nær diskanten. (en plade med 10.15 cm sider på)
Delefrekvenserne ville jeg lægge ved ca 100 Hz, 300 Hz og ca 3-4000 hz
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Klokkeblomst » tirs apr 02, 2019 02:31

Ifølge mine beregninger mister jeg først bas hvis højttaleren ikke vinkles ind imod lytte position...

Men nu er de jo slet ikke bygget, stumperne er på vej med posten...

Men skulle det være rigtigt at der ingen bas vil være, så ligger jeg tilfældigvis inde med 2styk 15” basser som bare står og samler støv...
Dem kunne jeg jo ganske vist lave om til en cardioid dipol subwoofer... :lol:
Vedhæftede filer
1E833544-E9A4-4F1B-BFCB-153009177154.jpeg
Cardioid dipol
1E833544-E9A4-4F1B-BFCB-153009177154.jpeg (16.2 KiB) Vist 2365 gange
Dynavox TPR3, Vincent sp-331, DBX 131S.
Van den hul hybrid. HT kabel
Heco Direkt Einklang højtt.
Pro-ject VTR-E, AT100E PU.
Spotify via bluetooth, USB cd samling.
Denon W4300H 5.2.4 atmos, Toshiba Blu-r 1250
Dali zensor 1, Dali zensor vokal, CV SL5M.
Diy Subw. 2x8” back2back 280w. 22-150hz.
LOEWE bild1 40”tv
Brugeravatar
Klokkeblomst
Seniormedlem
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: fre feb 10, 2017 02:11
Geografisk sted: Herning

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Analogueman » tirs apr 02, 2019 05:50


Her på matriklen ville sådan en konstruktion nok have uoverstigelig lav WAF.

Men det er sgu lige før, at betrækket på lyttepositionens stol og skammel er værre :)
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er
Analogueman
Seniormedlem
 
Indlæg: 555
Tilmeldt: ons aug 20, 2014 07:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf elektrolytten » tirs apr 02, 2019 10:27

Gekkofinger skrev:
Jeg har ikke kaldt dig en idiot. Er livelyd en koncertoptagelse, hvis det er det du mener, er den vel et mix af de forskellige instrumenter gennem et givent antal mic´s. Jeg ved ikke meget om optagelsesteknik, men til en koncert, mixet instrumentlyden ud gennem PA-højtalerne og tilpasses egenlyden fra musikkernes akustiske lyd. Der er altså forskel på niveauerne af instrumenterne og denne sammenbalanding af lyden er vigtig i mindre lokaler, hvor man hører det akustiske lettere. En live optagelse af et rockorkester kan ikke tages fra disse to kilder, hvis man vil have et ok resultat. Altså fra PA-mixet, som noget der kunne ligne, men ikke kan udgives pga. kvaliteten. Niveauet på trommerne er ikke tilpasset de andre instrumenter osv.  Selvfølgelig er det en anden proces at lave en lyd til brug for audiomedier. Og dagens liveoptagelser er, set fra hvor jeg står, en her del bedre en det station-crap vi fik serveret i 80érne? Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen, og syntes at din forklaring er uforstålig. Men hvis du har erfaring/viden omkring optagelsesteknikker og koncerter/live optagelser er det jo fint. Men nok om det. Der er bare for meget bævl og urelevante input på disse tråde, som pisser mig af. Kan ikke se hvad der er godt ved dette. Så nu holder jeg fra at gøre det selv....sån da...


Jo du har, og det er dokumenteret, jeg erkender dog også at jeg måske bære noget af skylden for at du ikke forstår hvad jeg skriver , men igen det berettige dig ikke til at kalde mig for en idiot.

Færdig med det og frem til det som det drejer sig om , det hænger også fint sammen med det klokkeblomst og Jpoulsen har gang i.

Så vidt jeg forstår ønsker klokkeblomst at udslukke den bas/lyd der ellers ville ramme hjørnet sidevægge endevæg osv.en lyd som vil blande sig med det direkte signal, og denne uvedkommende lyd er eksakt det jeg kalde "live lyd" i mit indlæg, dertil kommer alle fejl fra selve anlægget forstærkere højtalere osv.

Klokkeblomst vil såvidt jeg forstår, skabe en direkte strålende højtaler. således at hvis højtaler og forstærkere osv er ideale, så for man kun få den optagede lyd i ørerne det som er på selve LP CD eller Filen, og ingen "livelyd" .

B&O kalder dette for Beam Width Control  i Beolab 90, de bruger 14 højtalere/kanaler med hver sin forstærker og masser af DSP til at skabe dette lydmæsigt døde område omkring højtaleren , som sikre at man kun modtager direkte upåvirket lyd , således at vores hjerne for optimale muligheder for at  genskabe det optagede lydbillede/som en illusion.

Et perspektiv kan skabes naturligt ved at optage med to eller tre mikrofoner, eller det kan skabes kunstigt ved at bruge multimikrofon teknik, hvert instrument optages for sig .
Perspektivet/rum og de udøvendes placering skabes så i miksepulten ved hjælp af pan-pot (niveau forskelle mellem venstre og højre kanal) , fase bearbejdning, frekvensmanipulering og rumklister ekko osv.
Det er  ligegyldigt om det er naturligt eller kunstigt, tale vi om hi-fi vil vi hører det som det er.
Men klart  naturlige optagelser og perspektiv bør bruges  som referencen når udstyr skal bedømmes, eller hvis man kører lidt DIY og selv laver sit udstyr.

Akustik skal gribes an som var målet at anlægget kommer til at virke som en stor "hovedtelefon".

Det Beolab 90 laver kaldes også LEDE live end/dead end. Og det kan laves rent akustisk, det ses i pladestudio osv, men det vil sætte et alvorligt præg på stuen.

Derfor er Beolab genial og sætter i øvrigt personer som Tool og Linkwitz på plads, personer som ikke har beskæftiget sig med andet end at kompenserer for dit og dat og satse på hvad folk kan lide osv. de er ikke kommet ind til kernen af hvad problemet er hvis der skal skabes hi-fi med to kanaler,  men kompenserer med masser af deres  egen "livelyd" i deres løsninger. selv om den rigtige løsning er enkel.

Linkwitz kommer dog ind på de rigtige løsninger her.  http://www.linkwitzlab.com/Constant_directivity_louds.htm og her lytter linkwitz til  en Beolab 90 http://www.linkwitzlab.com/Constant_directivity_louds.htm#BeoLab90

Hans konklusion efter at have hørt Beolab:"My conclusion: Excellent performance in aspects of neutrality of timbre, of dynamic range, of resolution at all levels, of attack and decay, of spatial rendering in width, depth and focus !!!
The BeoLab90 tops what I have heard from any commercial loudspeaker!
"

Men så alligevel, da han kommer hjem og lytter på hans eget udstyr så er det naturligvis lige et hak bedre , kende vi dette fra os selv, jeg gør.
Derudover ærgre det ham sikkert at han ikke kan lave Beolab 90 , han er nødt til at holde fast sit dipol princip.

Grundprincippet for Beolab 90 er det rigtige hvis hi-fi er målet (mindst mulig "livelyd"), men det skal stadigvæk implementeres , så resultaterne kan utvivlsomt varierer betragteligt som ved alt anden hi-fi.

Linkwitz lytter også til Kii Audio THREE  lige under Beolab afsnittet, også en højtaler som arbejde efter disse principper (constant directivity) med hjælp fra DSP.
Her er linkwitz ikke helt  så begejstret. men det behøver som sagt ikke være princippet skyld. Det viser bare at perfektionering og implementering af et princip er afgørende, og ikke nødvendigvis princippet i sig selv, derfor er audiobranchen et kaos af forskellige ideer/løsninger/principper på det samme problem.
Det virker faktisk som om nogle ikke har forstået stereos virkemåde og dets præmisser.

Der er to elementer i hi-fi, naturtro klang og præcision, to ting som  tit modarbejder hinanden , optimal hi-fi har begge elementer helt på plads.

Jeg har altid ment at den absolutte præcision bl.a. kan måles på hvordan proprationer og perspektiv fremstår, jo bedre dette er,  jo mere forsvinder højtalerne, for til sidst bare at fremstår som et  møbel som hvis man ikke vidste at lyden kom derfra ville man ikke tro på det.

Lyden har fuldstændig sluppet højtaleren i en grad , så en guitar kan spille på nøjagtig samme måde der hvor højtaleren står som hvis den havde været i midten af lydbilledet, proprationer er rigtige , og perspektivet kan være lille og udvide sig som en kasse i højde brede og dybde til kæmpestort, langt udover højtalerens placering i alle retninger , bagvæg og loft kan brydes. Alt afhænger af hvad der er på kildematerialet, jo mindre "livelyd" jo større variation vil  der være på perspektivet.
Modsætningen er et anlæg hvor to højtalere står og spiller og man er ikke tvivl om dette.
elektrolytten
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Jpoulsen » tirs apr 02, 2019 11:23

elektrolytten skrev:
Gekkofinger skrev:
Jeg har ikke kaldt dig en idiot. Er livelyd en koncertoptagelse, hvis det er det du mener, er den vel et mix af de forskellige instrumenter gennem et givent antal mic´s. Jeg ved ikke meget om optagelsesteknik, men til en koncert, mixet instrumentlyden ud gennem PA-højtalerne og tilpasses egenlyden fra musikkernes akustiske lyd. Der er altså forskel på niveauerne af instrumenterne og denne sammenbalanding af lyden er vigtig i mindre lokaler, hvor man hører det akustiske lettere. En live optagelse af et rockorkester kan ikke tages fra disse to kilder, hvis man vil have et ok resultat. Altså fra PA-mixet, som noget der kunne ligne, men ikke kan udgives pga. kvaliteten. Niveauet på trommerne er ikke tilpasset de andre instrumenter osv.  Selvfølgelig er det en anden proces at lave en lyd til brug for audiomedier. Og dagens liveoptagelser er, set fra hvor jeg står, en her del bedre en det station-crap vi fik serveret i 80érne? Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen, og syntes at din forklaring er uforstålig. Men hvis du har erfaring/viden omkring optagelsesteknikker og koncerter/live optagelser er det jo fint. Men nok om det. Der er bare for meget bævl og urelevante input på disse tråde, som pisser mig af. Kan ikke se hvad der er godt ved dette. Så nu holder jeg fra at gøre det selv....sån da...


Jo du har, og det er dokumenteret,


Så link til det sted hvor han kalder dig for en idiot eller klap i  :evil:
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Jpoulsen » tirs apr 02, 2019 11:25

Analogueman skrev:
Her på matriklen ville sådan en konstruktion nok have uoverstigelig lav WAF.

Men det er sgu lige før, at betrækket på lyttepositionens stol og skammel er værre :)


Det var ganske enkelt aldrig gået her.
Kagerullen var kommet frem og jeg havde fået 2 valg  :lol: Men fair nok, musikken skal ikke ligefrem ødelægge et hjem  :wink:
Jpoulsen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 191
Tilmeldt: fre mar 08, 2019 19:41

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf Klokkeblomst » tirs apr 02, 2019 11:44

Det ser nu meget designer agtigt ud...et råt look... :lol:

Se nu kom der noget med posten, og hold da op hvor er de da små...
Ribbon fylder intet...
Vedhæftede filer
75EC95AD-B184-41EC-A18B-838C07EFF578.jpeg
75EC95AD-B184-41EC-A18B-838C07EFF578.jpeg (117.69 KiB) Vist 2270 gange
F5CA5D05-7476-4D77-A662-EFE03D6C8FF1.jpeg
F5CA5D05-7476-4D77-A662-EFE03D6C8FF1.jpeg (173.92 KiB) Vist 2270 gange
Dynavox TPR3, Vincent sp-331, DBX 131S.
Van den hul hybrid. HT kabel
Heco Direkt Einklang højtt.
Pro-ject VTR-E, AT100E PU.
Spotify via bluetooth, USB cd samling.
Denon W4300H 5.2.4 atmos, Toshiba Blu-r 1250
Dali zensor 1, Dali zensor vokal, CV SL5M.
Diy Subw. 2x8” back2back 280w. 22-150hz.
LOEWE bild1 40”tv
Brugeravatar
Klokkeblomst
Seniormedlem
 
Indlæg: 841
Tilmeldt: fre feb 10, 2017 02:11
Geografisk sted: Herning

Re: Rundt om klokkeblomst

Indlægaf elektrolytten » tirs apr 02, 2019 11:46

Jpoulsen skrev:
elektrolytten skrev:
Gekkofinger skrev:
Jeg har ikke kaldt dig en idiot. Er livelyd en koncertoptagelse, hvis det er det du mener, er den vel et mix af de forskellige instrumenter gennem et givent antal mic´s. Jeg ved ikke meget om optagelsesteknik, men til en koncert, mixet instrumentlyden ud gennem PA-højtalerne og tilpasses egenlyden fra musikkernes akustiske lyd. Der er altså forskel på niveauerne af instrumenterne og denne sammenbalanding af lyden er vigtig i mindre lokaler, hvor man hører det akustiske lettere. En live optagelse af et rockorkester kan ikke tages fra disse to kilder, hvis man vil have et ok resultat. Altså fra PA-mixet, som noget der kunne ligne, men ikke kan udgives pga. kvaliteten. Niveauet på trommerne er ikke tilpasset de andre instrumenter osv.  Selvfølgelig er det en anden proces at lave en lyd til brug for audiomedier. Og dagens liveoptagelser er, set fra hvor jeg står, en her del bedre en det station-crap vi fik serveret i 80érne? Jeg forstår stadig ikke helt hvor du vil hen, og syntes at din forklaring er uforstålig. Men hvis du har erfaring/viden omkring optagelsesteknikker og koncerter/live optagelser er det jo fint. Men nok om det. Der er bare for meget bævl og urelevante input på disse tråde, som pisser mig af. Kan ikke se hvad der er godt ved dette. Så nu holder jeg fra at gøre det selv....sån da...


Jo du har, og det er dokumenteret,


Så link til det sted hvor han kalder dig for en idiot eller klap i  :evil:

Hvor mange gange synes du selv jeg skal svarer dig http://nerds.dk/board/viewtopic.php?p=149037#p149037
elektrolytten
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tors feb 21, 2019 14:42
Geografisk sted: Nordsjælland

ForegåendeNæste

Tilbage til Mit anlæg


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.