Jpoulsen skrev:Kaj. skrev:[
Det var da en fantastisk ide. Hvorfor køber DU ikke dit eget domæne og laver DIN egen hjemmeside “HI-FI’ens ABC” eller noget i den retning. Så bliver du din egen moderator. Du får dit helt eget råderum.
Altså godt og vel 100% magen til det du lige har lukket ned i dyb fornærmelse ?
Ja det er vil kernen i dette , fornærmelse og total mangel på respekt for andres holdninger viden og kompetance , Inden for kort tid har jeg skulle finde mig i grove personlige fornærmelser fra Maleren Hifigen, Øpsie, Kaj, og nedgørelsen drejer sig udelukkende om min person, ikke om indholdet i mine indlæg.
At nedgøre andre uden kompetence og augmenter overhovedet er efter min menig noget af det værste og mest ødelæggende for en frugtbar diskussion.
Nævne man dette, og forklarer stille og roligt hvorfor man har sagt det man har sagt så forsætter nedgørelsen med fornyet styrke og flere kommer til som det ses.
Det er naturligvis ikke mit sidste tekniske indlæg af mange i denne tråd som for kommentarer kritik , tilføjelser eller uddybning.
Nej for det kan man ikke finde ud af, men at pisse på en person man åbenbart ikke bryder sig om, det kan man finde ud af, og her kan alle deltage , og gør det med stor entusiasme.
Det er meget muligt jeg ser hifi lidt anderledes end de fleste, jeg ser hifi holistisk, vil sige jeg ser det samme i en komponent som i et helt apparat, et apparat er bare flere komponenter sat sammen for at give en tilsigtet elektrisk funktion, en forstærker har eks.v. som funktion at leverer spænding og især strømforstærkning så fejlfrit som muligt.
En komponent består også af en konstruktion, som giver en tilsigtet funktion, med uundgåelige fejl , den perfekte fejlfrie komponent eksisterer ikke, på samme måde som det perfekte apparat heller ikke eksisterer , det er muligvis det vi hører som lydsignatur/klang.
Men tilsyneladende er det ligegyldigt hvor meget den målbare fejl reduceres , en lydsignatur er der stadigvæk
For at lave hifi skal man vide hvor man vil hen med begrebet klang/lydsignatur, skal det være noget som man kan lide, skal det passe til ens musiksmag osv, eller skal det sigte direkte imod så naturtro gengivelse af instrumenter som overhovedet muligt, jeg mener det sidste.
Man skal også vide hvad man vil med sin konstruktion, her er dog langt mere enighed , de fleste mener at der skal være så høj præcision som muligt , hvis det stemmer sammen med oplevelsen af den resulterende lyd/klang.
For her støder de to begreber præcision og klang sammen i en del tilfælde der kan nævnes , singelended vs symmetriske kredsløb , CD (digital) vs grammofon (analog), rør vs transistorer , kun et par eksempler af mange.
Det er vigtigt at nævne at selvom der er forskel på præcisionen mellem de forskellige tekniker/principper , så forsøger man inden for den enkelte teknik typisk at opnår højest mulig præcision.
Men det enkelte teknik/princip har en grundklang, et fodaftryk som overtrumfer den tekniske performers.
Derfor er det ikke altid givet at det princip som giver bedst tekniske performers, også er det som vurderes som bedst af øre og hjerne.
Det besynderlige er at en enkelt komponent kan være nok til at løfte lyden betragteligt som eksempelvis i Kaj's eksempel med hans low z forstærker som løftede sig over en 60 dollars Kina amp kun ved at skifte en kondensator i modkoblingssløjen.
Kan fortælle om en lignede oplevelse, jeg havde for en del år siden da Duelund levede , Duelund jeg og en del andre var sammen til en demonstration af Beolab 5 .
B&O's topprodukt dengang, der blev kompenseret for akustik og frekvensgang og hele molevitten med blip bot lyde, efter blib-bot showet lød det stadigvæk som en par højtalere bare med lidt større præcision.
Duelund havde et "netfilter" med, det blev sat på og hele lyden var som forandret til en langt mere naturtro lyd, kun med denne ene komponent i net ledningen.
Det interessante er at vi kan høre genkende autentisk instrument-lyd når vi hører den under stort set alle akustiske forhold,dæmpet rum ,udæmpet, DSP korrigeret rum eller ikke, gennem en åben dør , uden for et rum , omkring et hjørne ud af et vindue osv.
B&O manden var rimelig chokket, Duelunds filter fik lov at blive siddende og vi andre fik en lydmæssigt langt bedre oplevelse end vi ellers ville have fået.
Man kunne have lavet målinger før og efter, det blev ikke gjort og var også ligegyldigt om disse målinger havde været lidt bedre eller måske lidt dårligere .
Augmentet for at bruge Duelunds komponent var rigeligt overbevisende alene ved ved sit lydresultat, og alle tilstedeværende var enige , også B&O manden.