schlager skrev:Forstår heller ikke hvorfor Duelunds løsninger ikke er vidt udbredte bland producenter og DIY folk, når de er så meget bedre. Men der er jo åbenbart så meget jeg ikke forstår
Det er de da også, DCA regnes for noget af det bedste inden for komponenter , Og det arbejde alle med , nogen mener ikke der er forskel på kabler og komponenter, de opnår en klang, andre arbejde bevidst med at der er lydforskelle, de for en anden og efter min mening bedre hifi klang.
Gryphon regnes for noget det bedste inden for færdige systemer, og de var ikke nået dertil uden Duelund
Duelund startede i øvrigt ud med horn men havnede et andet sted
Men tager vi lige filteret så laves der stort set ikke passive filtrerer mere i den høje ende og DIY folk gør heller ikke.
Det som interesserer mig, er som sagt grundprincipperne og Duelunds grundprincipper lever videre uanset hvordan de implementeres de kan sagtens overføres til DSP endda med fordele, du bruger bl.a selv tanken om en bred mellemtone som hjælpes i begge ende.
Hvorfor, fordi det intuitivt er rigtigt, det du sikkert ikke bruger er lavt Q bløde afrulninger. Det skulle du prøve,
Så er man dog nødt til at starte ud med en virkelig god enhed, eventuelt modificeret, det var også en stor del af Duelunds arbejde. Og klart hornet skal væk, afrulninger skal ikke styres af en tragt ,mere sygt kan det ikke blive.
Selv om du synes dit system er godt nu og andre måske også synes det, så kan det altid blive laaaangt bedre på de parametre som ikke umiddelbart er målbare, målinger er fint til at kontrollere om alt virker efter hensigten og evt til at vælge mellem to ting/objekter, jeg bruge selv målinger og ville ikke undvære det , men jeg kender også begrænsningerne.
Målinger fortæller absolut intet eller meget lidt om den oplevede lyd. Det er næsten lige så værdiløst som formler og simuleringer.
Men det ser altid pisse seriøst ud , jeg kan også lukke munden på folk med lidt formel rytteri. men det kan som sagt stort set ikke bruges til en dyt hvis målet er naturtro gengivelse.
Man kunne sige det var et stærkt argument hvis man kunne få de målbare fejl ned på nul , som sagt er det ikke muligt , og det som adskiller audio fra alt andet elektronik er at dette ingen gang er et validt argument.
Mange er ikke enige med Ethan Winers null test ,heller ikke jeg,
Fine målinger eller formelrytteri kan i mange tilfælde lukke enhver diskussion , for i hvor er det dog seriøst osv. men den går ikke med mig, for jeg har været der hvor jeg troede at målinger og formler kunne fortælle en masse, ja næsten alt, men opdagede at det endelig bare fortalte om tingene virkede efter hensigtén. Duelund kendte også de begrænsninger og meget af hans arbejde var i forundring og udforskning over at det var sådan.
Hvorfor har målinger så lidt betydning for det oplevede, jo det kan forklares med at du kan sidde hvor som helst i en god koncertsal eller på et værtshus/mindre spillested og opleve god live lyd, en lyd som mange hifi entusiaster ville gøre hvad som helst for at få fat i.
Målte man hvad du modtog på de forskellige pladser, ville man kunne måle vidt forskellige resultater. men det vidt forskellige er alt sammen generet fra kilden som er live instrumenter og rigtigheden og lyden af det kan ikke diskuteres, det vil altid lyde live hvis det er live.
Man kan ikke lave en måling og sige det er live og det er ikke , her kan øre hjerne noget helt unikt , det var det Duelund også arbejdede med og prøvede at forklarer hvad ”dette unike” var og hvordan vi mennesker skulle kobles på teknikken for at opleve det udefinerede hvor lyden gå fra gengivelse til virkelig at være en illusion som er svær at skelne fra virkeligheden.
En vigtig ting for illusionen er perspektivet, at det variabelt og er instrumenter og personer i naturlig størrelse , at noget så naturligt som at folk faktisk står op og synger er opfyldt, at et orgel er langt højere end dette osv betyder at lyden breder sig langt udover højttalernes placering i alle retninger , at lydbilledet ikke er bundet til højtalernes placering, simpelthen naturlige proportioner når lydbilledet har naturlige proportioner/størrelse og fylder rummet så lyder det også langt højere uden det endelig er så forfærdeligt højt, man behøver overhovedet ikke et statisk lille perspektiv med horn som står og skriger med 110 db.
For at opnår et perspektiv som beskrevet er det faktisk ikke højtalerne som er afgørende, det er ikke dem der skal lave perspektiv ,de skal kun formidle det de få som input , det som stammer fra kilde-signalet, jeg har lavet den slags perspective som sjældent høres med stort set alle højttalere kun ved at arbejde med elektronikkens kvalitet bag højtalerne, kabler strømforsyninger komponenter og besynderligt nok så er topologien/diagrammet ikke særlig afgørende.
Klang rytme kan du hører kvaliteten af gennem et vindue, perspektiv bør kunne vurderes lige meget hvor man står i rummet, lydbilledet bør kun forrykke sig med ens valg af placering, f.eks. en sanger er i midten rykker man ud foran den ene højtaler vil sangeren følge med og synge over denne højttaler for højden af lydbilledet skal naturligvis være den samme overalt. Resten af lydbilledet vil være lige så stort som hvis man sad i midten.