arsenix skrev:GamuTGoller skrev:arsenix skrev:GamuTGoller skrev:Groove skrev:Jonas Bojer skrev:Groove skrev:
Konkret spørgsmål til Densen og Gammut:
Har i opgivet at bruge ægte velkendte lyde som reference og derfor tilpasser produkterne efter en bred personlig smag?Lyder flot, men PROBLEMET er at det ikke altid er virkeligheden som findes på pladen, og farver du så lyden på anlægget fra en plade der ikke indeholder virkeligheden så får du jo en farvning og når den plade med virkeligheden og den gode musik og live stemning kommer på bliver den tilfarvet så musikken dør.Tror man skal gå andre veje da pladerne ikke indeholder virkeligheden.Hilen Jonas BojerJeg mener jo netop at der er mulighed for at undgå plader....Hej,
som reference har du da ret, man er nødt til at komme ud og høre noget musik...
Men vi laver trods alt produkter til de folk der køber plader. Hvis vi selv lavede vore optagelser er der vel ingen der med sikkerhed kan garantere at deskulle være bedre end pladernes optagelser, det er stadig en "optaget" version vi skal bruge.
Der findes adskillige optagelser med fornuftige valg til mikrofon placeringer og slut mix, som desværre næsten altid er nødvendigt for aqt kompensere for de indbyggede problemer associeret med at optage via 1 stereo eller 2 eller flere mikrofoner.
Den puristiske holdning har det ligesom med at forsvinde naar man kigger paa hvikle problemer der er med at optage, men er der intelligente og dygtige folk bag en optagelse, kan det faktisk lade sig gøre at lave ganske fornuftigt, men med det vidensniveau jeg besidder ang. optage teknik ser det for mig ud til at vi desværre er afhængige af nogle "kunstnere" der skaber lyden....der ligner optagelser igen højttaler/forstærker/CD verdenen......
Hvor godt kan det saa blive.....ja som jeg ser det kan det blive en ganske fornuftig reproduktion, naar man tager med i betragtning at vore ører/hjerne ser stort paa nogle fejl og er meget kritisk for nogle andre, saa med lidt intelligent tænkning og dygtigt arbejde baade paa optage siden og reproduktions siden er det absolut muligt at skubbe grænserne en del endnu.
Problemerne tårner sig først op for alvor hvis højttalerne rettes ind efter kulørte optagelser men simple umanipulerede optagelser er da tilgængelige. En del kan findes i kataloget hos svenske BIS (klassisk) og ligeledes svenske Phontastic (jazz m.v.) Lokalt har pladeselskabet Rondo udgivet en række optagelser med Rødovre Concert Band (et af verdens bedste) Optagelserne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra "Københavns båndamatørklub" som de oprindeligt hed. 70 blæsere + slagtøj 2 B&K mikrofoner og en båndmaskine. http://www.concertband.dk/dk/indspil.htm
Pladeselskaber som New World Records, Leo Records og de hedengangne Pope og Klavins har også leveret fremragende optagelser
Råkost på plade er så absolut tilgængelig, men koncertgængeri er nødvendigt hvis referencen skal holdes ved lige
med musikals hilsen
Arsenix
koncert gængeri eller anden live oplevelse af musik er essensen og grundlaget for det vi laver. Vort lyd grej er lavet til at tage den oplevelse med hjem.
Min påstand er at mange optagelser vokser med kvaliteten af reproduktions kæden, hvis ellers det er reel kvalitets forbedring.
Mange optagelser bliver gjort værre end de egentligt er af resonansproblemer og maskerings effekter i højttalere CD'er og forstærkere, samt i koblingen mellem disse via kablerne, så de fleste gange vil en mere nøjagtig reproduktion medføre en bedre musikalitet uden overdreven fokusering på detaljer. detaljer bliver hvis kæden reproducere nøjagtigt en del af instrumenterne stemmerne....hvem taler om detalje reproduktion når man taler om musik og musik oplevelser.....detaljer er i min verden synonymt med en mere akurat reproduktion med en medfølgen naturlig større musikalitet.
Angående Biler så er jeg vokset op på et værksted, og uddannet mekaniker, og inkarneret bil enthusiast så jeg vil da gerne være synonym med Ferrari's ry for performance niveau, men nødig med den oplevelse den og andre extreme sportsbiler giver. De er fede at prøve og det giver et adrenalin sus at fyre 600HK af uden at vide helt hvor man ender, men det er ikke knap det samme som at give sig selv oplevelsen af at få nogen til at spille musik for sig, eller prøve at genskabe den oplevelse vha vor meget diskuterede elektro-mekanisk-akustiske apparaturer.
HiFi anmeldere er besat af detaljer, især dem der ikke findes i virkeligheden men er et produkt af højttaleren (eller forstærkeren m.v.) selv
Det er forhåbentlig ikke på offenlig vej du dyrker dine 600 hestes affyringer
Arsenix
De 600 HK har jeg desvære ikke til rådighed til dagligt, de blev stillet til rådighed af en god ven der kan priorotere hans kapital lidt anderledes og mindre fornuftigt end jeg kan, og så er han ikke underlagt de 180% afgifter vi er her i DK...og det hjælper jo også....