3DX skrev:hvornår er et anlæg godt nok?
i min verden er det, når jeg må kasere plader. ja det lyder underligt. men alle ved at der er meget forskel på kvaliteten af cd og lp. ergo må et anlæg kunne afsløre disse, således at de værdste er ulyttelige.
senest er det "lifehouse" no name face, der på mine nye ht'er ikke rigtigt kan lyttes på, uden de fejl og mangler der er, ødlægger indtrykket.
heldigvis lyder de gode plader, så som Alison Krauss (næsten alle) tracy chapmann osv, så det meget bedre :S
Jeg er voldsomt uenig. Eller rettere: Anlægget er godt nok når du smider pladerne med dårlig musik ud, uanset om de er teknisk godt indspillet eller ej, og beholder pladerne med god musik, uanset om de er teknisk godt indspillet eller ej. Hvis ikke dét der din definition af at anlægget er godt, så er det fordi du lytter til lydkvalitet og ikke musik. Det er der så heller ikke noget i vejen med at gøre, men man bør dog overveje om dette er noget man gør bevidst.
Jeg kan nævne en række plader som er teknisk dårligt optaget/mastered, men som jeg absolut ikke har lyst til at smide ud - mest ekstreme eksempel er en Robert Johnson opsamling, som p.t. er udlånt, og som jeg er begyndt at savne kraftigt! Men det kan da ikke just kaldes en god indspilning? Et andet eksempel er Audioslave, som er godt _optaget_, men komprimeret til døde et sted i processen. Hvis ikke anlægget tillader mig at lytte _forbi_ den kunstige indspilning og høre musikken, så er der noget galt.
Jeg får tit det modargument at det anlæg der gør teknisk dårlige indspilninger til at holde ud at høre på nødvendigvis må maskere de gode indspilninger. Det mener jeg er en misforståelse - det er et spørgsmål om at de egenskaber anlægget skal have for at vise forskellen på en teknisk god og en teknisk dårlig indspilning, ikke er de samme som dem der skal til for at du kan nyde musikken. Et anlæg KAN maskere de gode indspilninger, men det kan så sandelig også maskere den gode musik - også selv om de gode indspilninger lyder nok så godt, ud fra et teknisk synspunkt. Man kan tale om at det ikke drejer sig om at nyde musik _på grund af_ lydkvalitet, men _på trods af_ lydkvalitet.