mr.antisilver skrev:Når man sådan bagudanskuer hvilke handler, man igennem tiden har gjort indenfor hifi, er det rimeligt at spørge sig selv om, hvilke kriterier, der gør en handel god en anden dårlig.En af de helt afgørende forhold er naturligvis : hvor længe holdte produktet hjemme i stuen.Hvor hurtig blev man utilfreds.Underforstået at en god handel er lig med at produktets holdbarhedsdato er langfristet.Hurtige handler, spontane handler, blikfangshandler, svagtøjeblikshandler viser sig altid at udgøre en fare.Gennembearbejdede handler, hvor forarbejdet er grundigt gjort, er næsten altid den sikre måde.Nogle gange kan den hurtige handel dog også blive en succes med lidt held.Som forbruger er der mindst eet forhold, vi bør skrive os bag øret: tilbud er næsten altid = at produktet er prissat for dyrt i forhold til ydelse, hvorefter afsætningen svigter for importøren.Hifi verden rummer et paradoks, i hvert fald hos mig og andre i bekendtskabskredsen. Nemlig det med at man ude i verden ser/læser om produkter, der ikke er i Dk. Hvis disse produkter får gode anmeldelser opstår der en nærmest umættelig lyst til at kunne lytte apparatet. Hos nogle medfører det, da det er den eneste mulighed for at høre produktet, at man vælger at købe produktet-uden returret. Og sandsynligheden for tilfredshed, udover den påtagede, er minimal.Jeg mener at den type handel i reglen er af drømmende karakter.Køberen drømmer om det unikke og fravælger de sikre valg, der allerede er lyttet til og fokuserer på at det velkendte jo alligevel ikke er perfekt...men det nye velanmeldte produkt, der ikke er tilgængelig i Dk , kunne være svaret på køberens inderligste bønner om den perfekte lyd.Jeg har ikke selv købt noget uden test heraf privat(bortset fra enkelte pick up'er), men guderne skal vide, at jeg mange gange har haft lyst til det.Der er også de, der vælger at bygge selv, nogle med godt resultat, andre med utilfredsstillende resultater.Også her er man på chancen.Når alt dette er sagt, så er det klart, at hifi er en hobby, der over tid koster penge. Og der er intet odiøst i at spendere penge på det, der betyder noget for een.Hvor længe de købte apparater holder er direkte afledt af køberens grundighed, men også at producenternes dygtighed til at skabe bedre produktet.Onde tunger vil mene, at producenterne ikke er i stand til dette.Det mener jeg nu ikke.Jeg vil derimod mene, at producenternes "landvindinger" foregår i spring.Men i alt det her rejser sig et stort spørgsmål, som jeg ikke teknisk set er i stand til at svare på, nemlig : hvor hurtigt forringes selve elektronikken...f.eks kondensatorer og lyttere etc. Alle ved at der sker en forringelse over tid, men hvor stor er den egentlig. Et produkts ydeevne kan således langsomt men sikkert blive lidt mindre måned for måned. Ikke?I den forbindelse kunne det være interessant at få et seriøst svar på om f.eks 10 årigt gammelt grej kunne profittere af en udskiftning af de mest sarte komponenter og om dette er en alternativ vej til at købe nyt.Håber på en livlig debat:
Det sidste er vel let at svare på.
Mekanik slides. Kredsløb skal ind imellem justeres da "mekaniske" trimmere ikke altid er langtidsstabile. Rør har en begrænset levetid på grund af materialevandring "de slides".
De samme gælder elektrolytkondensatorer der under gunstige vilkår trods alt kan holde i 20-40 år. De kan ligge på lager i mindst lige så lang tid forudsat de ikke er defekte (utætte) Til gengæld skal de selv efter få måneders "stilstand" formateres før de igen holde de oprindelige data, en ikke ualmindelig årsag til at gamle forstærkeres ladelytter "står af" hvis forstærkeren lige pludselig kommer i drift igen efter en årrække. Her kan en variotrafo være en ven i nøden da formatteringen blot er en langsom opladning til max spænding/afladning (gentages nogle gange til lækstrømmen er på norm.niveau)
Halvledere, modstande og kondensatorer har ikke på samme måde en begrænset levetid hvis de bruges inden for deres specificerede arbejdsområder
Komponenter skal skiftes når de er defekte
Naboens græs er ikke grønnere
Arsenix
jan_stevns skrev:</
En ting der undrer mig lidt er at folk kun sjældent omtaler hvordan deres højttalere med tiden spiller anderledes, end de gjorde, da de lige var spillet til - for slet ikek at glemme det værste af det hele - vores ører
Ørerne?
Jeg synes det er vigtigere med tiden at udvikle sin musiksans og musikviden. Og komme så langt omkring i universet som muligt – inden ørerne står af.
Græsset er ikke grønnere ved naboen, men skal måske være det - så kommer man da lidt videre.
"Hifi verden rummer et paradoks, i hvert fald hos mig og andre i bekendtskabskredsen. Nemlig det med at man ude i verden ser/læser om produkter, der ikke er i Dk. Hvis disse produkter får gode anmeldelser opstår der en nærmest umættelig lyst til at kunne lytte apparatet. Hos nogle medfører det, da det er den eneste mulighed for at høre produktet, at man vælger at købe produktet-uden returret. Og sandsynligheden for tilfredshed, udover den påtagede, er minimal.
Jeg mener at den type handel i reglen er af drømmende karakter.Køberen drømmer om det unikke og fravælger de sikre valg, der allerede er lyttet til og fokuserer på at det velkendte jo alligevel ikke er perfekt...men det nye velanmeldte produkt, der ikke er tilgængelig i Dk , kunne være svaret på køberens inderligste bønner om den perfekte lyd."
can I get a haleluja
jeg er en af dem der gerne tager chancen med udstyr som jeg ellers ikke kan høre i DK, dog har nysgerrigheden aldrig været stor nok til at købe det fra nyt, men hvis jeg finde noget jeg synes virker interessant bliver det ofte købt ubehørt hvis jeg altså kan finde et brugt eksemplar.
og hvorfor ikke gøre det på den måde ? meget sjældent jeg har tabt andet end lidt småpenge på det. og det hjemmelige marked bliver bestemt ikke forsømt.
ved at læse engelske fora finder man ofte spændende produkter, og kan sammenholde det med de brugeres preferencer, selvfølgelig er dette ikke fordi jeg regner med at finde det ultimative produkt, men udelukkende for at kunne høre noget der ikke er tilgængeligt via vandte indkøbskananler i dk
jan_stevns skrev:</P><P>Det sidste er vel let at svare på.</P><P>Mekanik slides. Kredsløb skal ind imellem justeres da "mekaniske" trimmere ikke altid er langtidsstabile.
hmm - en del andre komponenter kan da også ændre sig en smule hen ad vejen, så en optrimning kan være en god ting [tm]
"lytter"
Nogle er rigtigt gode - andre taber ganske enkelt evnen til at virke som lytter - de tørrer ind , her hjælper kun en udskiftning
>Naboens græs er ikke grønnere
Protest ! - det er altid grønnere - ligesom månen er lavet af grøn ost - og jo - den næste forbedring, af alle ting, ligger lige om hjørnetOg naboens hund er en køter, børnene er nogle vanartede øgler, hans bil er en skrammelkasse, grillen stinker, men konen ? uha da da
En ting der undrer mig lidt er at folk kun sjældent omtaler hvordan deres højttalere med tiden spiller anderledes, end de gjorde, da de lige var spillet til -Og her er vi så tilbage i den mekaniske verden og tilhørende materialetræthed
for slet ikek at glemme det værste af det hele - vores ører
De er, i lighed med vores spejlbillede, som da vi var tyve
R.P. skrev:Ja ørerne kan vi ik skifte komponenter i, i hvert faldik med den samme performangce igen <br /><br />Men med hensyn til højtalere kan de sagtens renoveres, er enhederne lavet rigtigt med textilophæng, holder de meget længe, og der er rigtig mange af dem der ik laves mere, så dem kan det helt sikkert godt betale sig at renovere!
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst