At blive i stand til at gøre den gode handel er en disciplin, der efterhånden har/er ved at få yderst trange kår i dette land. For hvad er det lige, der skal tilm for at den enkelte bliver i stand til at lave en for ham selv fornuftig handel.
Lad os prøve at kigge lidt på det.
Jeg har før sagt, at vore hifi anlæg udelukkende bør være midlet til musikfornøjelser og det synspunkt forlader jeg ikke. Når dette er sagt således, så har jeg jo alligevel også sagt, at det jo så heller ikke er helt ligegyldigt, hvorledes vi får ”strikket” anlægget sammen – selvom anlægget i sig selv aldrig må blive centret for dyrkelsen af vore musikfornøjelse; den førsteret bør selve musikken for altid besidde. I et tidligere debatoplæg skrev jeg om faren ved at selve anlægget overtog rollen som mål og dermed efterlod musikfornøjelserne som et slags ”billigt biprodukt” Jeg tror det tidligere debatoplæg talte helt for sig selv og behøver således næppe at gå det igennem igen her.
Det jeg derimod vil opholde mig ved denne gang, er selve branchen og hvorledes den medvirker til at højne interessen for reproduceret musik her til lands.
Først er vi jo nødt til at se lidt på, hvad det drejer sig om, set med de enkelte branchemedlemmers ”øjne”. Og det drejer sig naturligvis alene om markedsføring og salg som i enhver anden branche og dog er hifi branchen speciel. Speciel fordi den udelukkende beskæftiger sig med blot en sans.. og dermed så at sige forsøger at målrette markedsføringsindsatsen omkring denne ene sans. Jeg er og bliver aldrig forretningsmand som sådan, men ikke dermed være sagt, at jeg ikke ser mig i stand til at analysere mig frem til disses strategier for deres salgsarbejde. Det handler om at være kritisk på en hvad jeg vil kalde passende måde. Det tankeunivers som eks. Gammelkommunister har præsenteret mig for, har jeg for længst sendt på pension, for ærligt talt.. det var jo ganske forrykt, hvilke spøgelser, man med dette stykke ”samfundsvidenskabelige værktøj” blev i stand til at se. Verden er da – heldigvis – langt mere kompleks end den ret simple udgave af samfundsbetragtninger, der kunne udledes heraf. I dette kommunistiske univers blev alt jo betragtet som fremmedgørende, thi ethvert innoveret produkt, der rakte udover, hvad der basalt kunne fordres, var unødvendige…i enhver forstand. Sådan er det naturligvis ikke. Og var det således. kunne alle som en her. .smide deres hifi anlæg ud med badevandet i morgen.
Når dette er sagt, så er der dog et lille men: for det med at udstyre hver enkelt af os med en veludviklet kritisk sans er da et ubetinget gode for den almindelige forbruger. Men den slags sans for en kritisk tilgang til markedsføring og salg kan jo da erhverves på mange måder, niveauer og endda med en vis videnskabelighed over sig. Når vi forsøger at anvende denne individuelt afgrænsede grad af kritik, hvormed man ”analyserer” markedet på ”vores” branche, så ser vi tydeligt, at hifi branchen hverken er et hak bedre eller ringere end enhver anden branche. Det drejer sig om at sælge mest muligt, ja selv PoulHalvpris ønsker det og anvender til stor forundring hans tidligere erhvervede universitetspladder hertil og det virker nok hverken bedre eller værre end hvad GamuT, Rega og andre med mere traditionel markedsføring anvender.
Men der er altså problemer i vor branche…
I bilbranchen laver man tests, bl.a. crashtest , køreglædetests og økonomitest m.fl. af biler. Til dette anvender bilindustrien forskellige testmetoder og benytter anmeldere/tester og årligt udnævnes årets bil akkurat som vi har Eisa award’en. For et stykke tid siden faldte korthuset sammen om én bilmodel, der har solgt virkelig godt herhjemme grundet vort afgiftssystem, nemlig Suzuki Alto. Den har været et hit på salgslisterne lige indtil det blev kendt, at denne bil aldrig havde fået foretaget en crashtest og spekulationerne om, hvad der kunne ske i netop den bil, tog til .. og afsætningen fadede ud. Her vil jeg mene, at kritisk journalistisk gennembearbejdet vurdering af denne bil(som også netop, da den blev foretaget påpegede den manglende crashtest), kunne have medført, at afsætningen var blevet ringere, hvilket efter mit standpunkt havde været langt bedre, for hvorfor skal folk købe den bil, der måske er allerfarligst at køre rundt i, når en bedre oplysning om denne bils åbenlyse mangler lå lige for. Men producenten, i dette tilfælde Suzuki, spændte ben for denne crashtest og unddrog dermed køberne denne ret vitale information. At de slap af sted med dette kan der gisnes en del om. Fakta er vel, at Danmark er det eneste sted i verden, hvor en bil med yderst latterlig sikkerhed, kunne blive en sællert. På grund af afgifter og manglende anmeldelse!!
Se.. dette rejser den problematik, at producenterne og importørerne jo, når de nægter at sende noget til vurdering hos bilfaglige og i vores branche hififaglige personer, i værste fald kan slippe godt af sted med denne pindsvineadfærd. De formastelige har endda lært at det politiske systems spindoktorer, hvor det længe har været god latin at sige mindst muligt, gøre mindst muligt etc. og så lade modstanderne om at lave alle fejlene. Smart strategi, men dum og fordummende og nedgørende overfor den almindelige dansker/forbruger. Nu om dage skal vi kunne meget; ja vi skal endda forholde os til, at selv danske hifiimportører/producenter anvender spindoktoragtige strategier, hvor man lader alle de andre produkter om at få de kritiske bemærkninger og dermed så at sige opnår, at det ikke anmeldte produkt fremtræder relativt pletfri.
Min holdning hertil kan næppe overraske. Jeg går skarp i rette med den type holdning og mener at det er ødelæggende for den gennemsnitlige forbruger, der vel altid har en interesse i, at der bliver foretaget anmeldelser af de produkter, der kunne have relevans for ham. Nu kan man sige, at når vi taler hifi, så bliver det ikke så vitalt, som en manglende crashtest, men i min øje alligevel slemt nok, idet dele af branchen på den måde nægter at bidrage til en relativ åbenhed og i videre forstand til en fornuftig hifi kultur. Nogle af disse producenter anfører imod mit synspunkt, at lyd alligevel er helt subjektivt.. og det skal de altså ikke ha’ lov at slippe med, for det er ikke korrekt og om det var, ville det ikke være et argument imod anmeldelser, for de kunne i den ”optik” jo så betragtes som en kvalificeret sammenligning og dersom producenten rent faktisk har lavet et godt produkt, ja så har han vel intet at frygte.
Man kan vel sige, at producenter/importører med den type holdning, vel enten har noget at skjule eller stikker en ”plade” om, at de kun vil anvende den anmelder, de plejer at anvende og dermed bliver i stand til at forudberegne hvad en sådan anmeldelses udfald måtte blive. Og så er vi tilbage ved producenternes brug af spindoktor adfærd: de vil styre alt, selv anmeldere bliver møjsommeligt udvalgt. Se.. dette er IKKE i vores interesse som forbrugere. Vores interesse er åbenhed, ærlige/upartiske test og virksomhedernes ”spillen med” via deres deltagelse. Men dette er åbenbart under afvikling og det eneste man kan stille op som forbruger er, at man er nødt til at inddrage dette aspekt, når vi skal købe. Vi er nødt til at være bevidste om, at store danske aktører såsom Densen og GamuT ikke ønsker denne åbenhed, senest har GamuT jo her på sitet tydeliggjort dette, som jo afstedkom en uheldig reaktion fra mig, der dog var ærlig, idet den fortalte historien om den frustration, der opstår, når producenter vogter deres apparaters ”jomfruelighed” som var de boende i Talebans Afghanistan med alt hvad dette medførte af strafaktioner imod de, der brød denne jomfruelighed. Men hallo… det er Danmark anno 2006 og ikke et middelalderligt feudalt samfund, vi bor i, hvilket forhåbentligt ikke kommer bag på hifi branchen anno 2006.
Derfor… det er Om’er af de helt store. Må vi så be’ om at få jeres apparater stillet til rådighed for testpersonalet. Således at det igen bliver sjovt at beskæftige sig med hifi, thi det er altid berigende at læse andres vurderinger. Der ligger jo i en sådan vurdering ikke et krav om enighed. Læseren af anmeldelse er vel klog nok til at kunne forholde sig til anmeldelsen eller er det mon sådan, at branchen vitterligt anskuer deres kunder som kvæg, uden selvstændig tanke og aspirationer, der ikke overgår behovet for drøvtyggerlyd. Nej, vel.
Her på sitet er brugerne faktisk alle som en i stand til en selvstændig tankevirksomhed, hvorfor en anmeldelse her allerhøjest vil være en inspiration, både når der kommer positive som negative kritikpunkter. Men nej.. branchen vil åbenbart svælge i deres hjemmegjorte udgave af spindokteriet.
DET ER EN OM’er
En god handel får trange kår, når branchen kun vil være tilknappede
Venligst mogens