niklasthedolphin skrev:Med denne sammenligning skal man forestille sig f.eks. den bedste pladespiller eller CD eller radio eller.....eller......der nogensinde er lavet i hele den vide verden.
PÃ¥ denne signalkilde afspiller man den bedst optagede, bedst lydende LP, den bedst optagede CD, den bedste radiotransmission etc. etc. etc.
Vi er her ude i noget teori...
Der er to kandidater til toppen af listen, en analog eller digital master. En analog master kan lyde rigtig godt, men der vil altid være analog støj og en degradering af lyd over tid. Dette har man ikke med en digital master. Med udgangspunkt i, at vi har det ypperste produkt til rådighed, må mit valg falde på den digitale master.
Når vi nu er ude i den digitale verden, så er der endnu ingen eksperter, som beviseligt kan høre forskel på 16bit og 24 bit under optimale forhold. Endvidere kan samme eksperter heller ikke påvise at en resampling fra >44.1kHz til 44.1kHz er hørbar. Indtil andet er påvist, må de jo have ret. Derfor på en delt førsteplads kommer: HD recorder (24/192), HD recorder (24/96), DAT (16/48k), DAT (16/44.1), SACD, HDCD (20/44.1), CD (16/44.1), DVD-Audio (24/192), DVD-Audio (24/96)
Herefter må visse af komprimerede digitale formater komme, eftersom der er tale om absolut lille kompression - en så lille kompression, at den umuligt kan høres. Det kunne f.eks. være MP3 i 640 kbit, AC3 i 960 kbit, DAB i 1152 kbit etc.
Nu er vi nået til den analoge master, som vist er en spolebåndoptager.
Herunder kommer de analoge medier afledet af den analoge master: Pladespilleren kan få lov til at slås med HiFi videoen om hvem der skal stå først.
Herefter skippes adskillige pladser ned til de uacceptable medier, såsom minidisc, cassettebånd, fm, am og de hårdere komprimerede digitale medier.
Men alt dette er teori. I praksis fungerer det anderledes.