Nilau skrev:Hej...Tråde der omhandler netkabler, kappeledning og hvad de nu måtte kaldes - har åbenbart en tendens til at løbe løbsk...De 'skeptikere' der himler op om det angiveligt vanvittige i at investere ret betragtelige summer i disse kabler, skulle måske lige spise brød til. De [skeptikerne] kan jo alligevel ikke frelse de fortabte sjæle der har solgt deres sjæle og tegnebøger til Lednings-Lucifer!For de der har lyst til at prøve, hvad der kan opnås med netkabler, er der dén mulighed, at der indkøbes et skønsomt udvalg af løser længder netkabel hos en velassorteret elektriker - foruden nogle net- og apparatstik. Og så kan der komme sving i skruetrækker og afisoleringstang!Pludselig rammer man et kabel, som giver en langt bedre lyd! Gør notater og fortsæt jagten! Det er helt håbløst billigt på denne måde...men der kan være store ting i vente...Husk - at et kabel, som virker på en bestemt måde i forbindelse med eksempelvis en effektforstærker, kan have en ganske anden "lyd" på et andet apparat. (Ja-ja...det er nok ikke selve kablerne der giver "lyden", men snarere den (tilfældige) interaktion med apparatet, som får elektronikken til at yde på en anderledes måde...).Husk også - at det sandelig ikke er altid at et 'nyt' netkabel er en givinst for den samlede lyd. Nogle gange sker der en forværring. Smag og behag er jo heldigvis forskellig. Jeg vil mene, at man i grunden ikke/aldrig kan anbefale et givent kabel som en universel (god) løsning, da 'performance' kan ændres alt efter hvilket apparat det benyttes på! Den gamle floskel gælder stadig: "Brug dine egne ører og bedøm selv". Men vær tålmodig. (Nu bliver jeg nok lynchet!): Giv hvert enkelt så megen tid som muligt, da et kabel kan ændre sig undervejs!. Eksempel: For nogen tid siden faldt jeg tilfældigvis over en stump netkabel, som jeg mente havde "potentiale". Jeg fabrikerede to styk færdigt kabel, og det ene blev spændt på min DA-konverter. Og det gav virkelig en positiv indflydelse på lyden. Vældig glad var man! Men, men...efter et par dages brug var der ligesom et eller andet helt galt. Mellemtonen (jeg véd det er bredt formuleret!) var blevet hård og 'massiv' og decideret øretrættende! Hvad var nu det? Jeg ved det ikke! Hurtigt fik jeg tilsluttet det andet, helt tilsvarende kabel, og det lød virkelig godt igen. Nu er der gået to-tre dage og "kabel nummer to" har udviklet sig i samme massive retning!Det er (blandt andet!) sådanne sager der gør, at den 'tekniske' side af hifi aldrig er kedelig. Det pirrer nysgerrigheden, og det er nok ikke det værste der kan ske!Med venlig hilsenNiels L. (Nilau)
Ja men det er det rene galimatias at ofre formuer på ledninger/kabler al den tid der er tale om ganske almindelige industristandardiserede materialer, og det er ikke prisen der gør udslaget, hvis der da er et udslag.
Både Erasmus og kejseren lever i bedste velgående
Smag og behag er stadig den redningsbåd mange klamrer sig til når det går galt
Almene anbefalinger kan godt være på sin plads. Et eksempel er isolationsmaterialer der kan bære en statisk ladning, de bør så vidt muligt undgås i et audiosystem.
Hvorfor skulle et materiale ikke i sig selv kunne bidrage med en "egenlyd" ? Forskellige materialer har forskellige egenskaber, så selvfølgelig påvirker de slutproduktet, spørgsmåler er blot hvordan, hvornår og i hvilket omfang
Arsenix den Opmærksomme
Anders Skov skrev:Hej Arsenix,
Interessant højtaler konstruktion du har der, kan du ikke fortælle lidt mere om den?
Joo, 3 vejs lukket, matrix i både bas- og mellemtonekabinet. D29/9300 diskant, tysk mellemtone SPH130 (let ombygget) 2 x Grundig 8" basenheder (fra en gammel studiemonitor) også let ombygget. Synkronfilter a=4 og c=800Hz(simulation kan ses her) http://tkhifi.homepage.dk/due3vejs/duesynkronsimu3vejs.html alle kondensatorer er flade alu/papir/voks eller cylindriske metaliseret papir/voks (værdier over 20uF) elektrolytter i alle 3 nedre impedanskorrektioner. Voksimpregneret flad kobbertråd m/silkeisol. Hjemmeviklede spoler med et par undtagelser. Enkelte hjemmelavede grafitmodstande (kun seriemodstande) alle 3 filtersektioner er placeret udvendigt (en skuffe i bunden og under toppen) Frekvenskurven i lytteposition er meget tæt på B&K's gamle idealkurve.
Den nuværende er en slags Mk.II udgave da der oprindelig var en Vifa D27 og en 5½" celestion som diskant/mellemtone. SPH 130'eren er den samme enhed som i Duelunds køkkenhøjttaler. Alle enhedernes akustiske akse er rettet ind mod lyttepositionen (placeret på en cirkelbue r=3.5 meter)
Jeg har billeder fra højttalerens tilblivelse (forrige århundrede)
baskabinet uden forplade, der er tale om genbrug og den gamle forplade er skåret af i en stuur stuur rundsav (af 4 gange) brønden til de 2 x 8" er hugget ud med et stort stemmejern
Thomas C skrev:Hvilken slags lim har du brugt til at fastgøre afstivningerne
Er det en elastisk lim, eller en fast (som f.eks ren trælim)
Men ellers ser det jo nydeligt ud - og iøjnefaldende, at der fatisk er blevet en super HT, ud af enheder til "rimelige" priser.
Men billige enheder med det helt rigtige filter, spiller jo nok også bedre end super dyre enheder, hvor filteret ikke matcher helt
Matrix'en i baskabinettet er samlet med PVA lim, monteringsklæber i mellemtonekabinettet, men som skrevet er baskabinettet genbrug.
Billige enheder ? mellemtonen fås næppe bedre, med udskiftning af støvhætten er den tæt på at være fejlfri op til 10-12k. D29/9300 er det enelige pletskud blandt domediskanter (og ringradiatorer) se evt http://www.tymphany.com/products_ScanSpeak.html
Basenhederne ? tjaa, de var gratis men jeg ved faktisk ikke hvad jeg skulle skifte dem ud til.
Her er en rå måling i 2 meters afstand kun med en filterspole (ikke den endelige) montret (+ impedanskorrektion). Den blå linie er den targetkurve enheden skulle nå (det lykkedes) Udfasningerne ved 25Hz og 200Hz (gulvreflekttion) kan ikke høres på et sweep
Samtidigt kan man se hvad rumforstærkningen gør, i nærfelt er niveauet ca.-7dB ved 45Hz hvorunder systemet ruller af med 12dB/okt. Målingen er foretaget i et rom på 12-14m^. Spolen på målingen havde en dc modst. på 0,6 ohm, den endelige er under 0.2 ohm (ringkerne med tyk tråd) Det færdige LP filter er ganske simpelt. En spole og en kondensator. Impedanskorrektionen (rc og rcl) og en lille sugekreds ved 3,5kHz er parallelle korrektionskredse.
Dyre enheder garranterer ikke andet end en tom pengepung, men jeg er glad for at projektet ikke skulle gøres op i håndværkertimepriser.
Arsenix
ikke nok så dyre enheder (bygge klodser) kan sikre et godt resultat. lige så lidt som stiga bolde, klipe klistre tekninker, hjemme rørte supper og guru støv kan.
der er kun en ting der sikre et godt resultat, og det er at konstruktøren ved hvad han laver.
men jo bedre udgangs punkt man har, jo bedre kan resultat bliver...
det siger vel næsten sig selv
miju skrev:Kan du høre det så VIRKER DET!
sshd skrev:miju skrev:Kan du høre det så VIRKER DET!
Yep. Enig. Korrekt.
Men nu er det imidlertid sådan, at vi ikke altid hører det vi tror vi hører.
Et nemt eksempel på dette, er at vi ikke hører efter/sidder i egne tanker og må have et spørgsmål gentaget. I visse situationer er vi flove over ikke at have hørt efter eller har glemt informationen og basserer vores videre handling på en formodning om, hvad der i virkeligheden blev sagt.
Med lyd kan det være enormt svært at høre små forskelle. Vi vender os hurtigt til den lyd der kommer. Har vi en forventning til, at noget virker, så bilder vi os selv ind, at det virker/lyder bedre. Dette kaldes for placeboeffekten. En meget kraftig effekt, som stammer fra medicinalindustrien.
Her bliver et større antal testpersoner udvalgt. Halvdelen af disse får medicin med et muligt aktivt stof. Resen får medicin uden virksomme stoffer. Hverken læge, sygeplejerske eller patient ved om de får virksomt eller uvirksomt stof. Når testperioden er afsluttet noteres forbedringer og forringelser. Det forunderlige er, at nogle af de patienter, der fik det uvirksomme stof viser fremgang i samme grad som dem der fik det aktive.
Sådan er det også med lyd. Køber man to kabler til henh. 20 og 2000 kr og samtidigt læser en masse positive anmelders af det dyre kabel, så har man en forventning om, at det dyre kabel lyder bedre. Når man sidder derhjemme og lytter og ved hvilket kabel, der spiller, og det er meget svært at høre forskel, så vil underbevistheden automatisk vælge det dyre kabel, da det er dyrere og man har læse positive omtalelser.
Ved man derimod ikke hvilket kabel der spiller, sættes underbevistheden ud af funktion. Og aligevel ikke. Ved man, at man sammenligner to kabler, så vil underbevistheden tro at der er en forskel og man vil ofte foretage et gæt frem for at sige, at man ikke kan høre forskel. Ved to kabler er der 50% chance for at gætte rigtigt. Gætter man rigtigt to gange i træk har man haft 25% chance for at have gættet rigtigt. Det er slet ikke nok statistisk set, for at komme med nogen udtalelser om forskel på kablerne. Man skal op på, at identificere det rigtige kabel 7 gange i træk eller 13 gange ud af 14 for at komme ned under 1% sandsynlighed for at gætte.
Så enhver udtalelse om, at der er forskel på to kabler, og man ikke har udført en blindtest flere gange med et statistisk overbevisende resultat er rent gætteri (derfor kan det godt være rigtigt). Men er det grundlag for at bruge tusindvis af kroner på kabler? Måske hvis man har for mange penge eller ikke har andet at bruge dem på...
Personligt har jeg brugt ca. 60.000 kr på mit stereogrej. Heraf 200 kr til samtlige kabler. Af de mange penge jeg har sparet på kabler og tweaks, har jeg toptunes akustikken i mit 50 kvm lytterum, så den er perfekt. Det er et tweak der virker.
Og sidstnævnte har du selvfølgelig (også) testet blindt, oder hur ?
Arsenix
arsenix skrev:Og sidstnævnte har du selvfølgelig (også) testet blindt, oder hur ?
Arsenix
sshd skrev:
Ved man derimod ikke hvilket kabel der spiller, sættes underbevistheden ud af funktion. Og aligevel ikke. Ved man, at man sammenligner to kabler, så vil underbevistheden tro at der er en forskel og man vil ofte foretage et gæt frem for at sige, at man ikke kan høre forskel. Ved to kabler er der 50% chance for at gætte rigtigt. Gætter man rigtigt to gange i træk har man haft 25% chance for at have gættet rigtigt. Det er slet ikke nok statistisk set, for at komme med nogen udtalelser om forskel på kablerne. Man skal op på, at identificere det rigtige kabel 7 gange i træk eller 13 gange ud af 14 for at komme ned under 1% sandsynlighed for at gætte.
Personligt har jeg brugt ca. 60.000 kr på mit stereogrej. Heraf 200 kr til samtlige kabler. Af de mange penge jeg har sparet på kabler og tweaks, har jeg toptunes akustikken i mit 50 kvm lytterum, så den er perfekt. Det er et tweak der virker.
Du er da vist logget ind i et forkert forum!
Det er meget muligt at du ikke kan høre forskelle på kabler, og derfor forfalder til gætteri jvf. dine bemærkninger vedr. det 'statistiske' - men lad venligst være med at pådutte andre en tilsvarende tvivlsom hørelse!
Er du i øvrigt helt sikker på at dit lytterum faktisk er blevet bedre efter din 'toptuning'? Er du helt sikker på, at du faktisk er i stand til at huske hvordan det lød før? Måske har de xxx kroner du har anvendt på formålet spillet dig et puds? Eller har du to 100% identiske lytterum, hvoraf det ene nu er 'toptunet'?
Er det hele bare statistik og gætværk?
Mvh.
Nilau
arsenix skrev:Og sidstnævnte har du selvfølgelig (også) testet blindt, oder hur ?
Arsenix
Janils skrev:Ha ... den var go! Kan se det for mig, hvordan række efter række af mænd bærer diffusorer og absorbenter ind og ud af rummet ... eller også lader de bare som om de gør det.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster