arsenix skrev:Aslak Vind skrev:arsenix skrev:macwerk skrev:Den må jeg kigge på, takker
SÃ¥ dukkede diskanterne op
Havde jeg opskriften, burde jeg nok fortsætte med at spinde kabler og hænge dem til tørre. Ellers står den som bekendt på anskaffelse af et målesystem - Clio virker mere og mere tiltalende og overkommelig - men bliver jeg ikke genansat i min nuværende stilling, så bliver det nok noget jeg må låne/leje mig frem til.
Du siger til når kabeltrangen kommer over dig. Der er en budgetversion du kan kaste dig over om end arbejdsindsatsen er den samme.
Jeg har iøvrigt i dag været på visit for at høre et så godt som færdigt højttalerprojekt der ikke tidligere har været omtalt. Projektet er ikke nyt, det har faktisk været en noget langstrakt affære, men da jeg i sin tid havde en finger med i spillet ved undfangelsen var det en fornøjelse at se/høre resultatet.
Arsenix
Spændende projekt, og lækker visuel oplevelse. Har personligt nok mere fidus til spikes fremfor de udmærkede fødder der sidder på mine DCA 2.0. Hvorved adskiller dette projekt fra netop 2.0, umiddelbart ser de næsten ens ud?
Tillykke med projektet
Projektet er fra før DCA blev stiftet og der er flere forskelle end det umiddelbart synes hvis du med DCA2.0 mener den højttaler der oprindeligt var planlagt som et selvbygprojekt under betegnelsen "HiFi4all højttaleren"
Højttaleren er lidt mindre, indmaden er en traditionel matrixkonstruktion, forpladen er "knækket" så enhederne er anbragt på en cirkelbue og basenheden er monteret bagfra så chassis og bølge er skærmet af en udfræsning i selve baflen. Bassen er ikke trådophængt og filteret er monteret i en separat kasse.
Arsenix
Foretagsomheden vil ingen ende tage, i sidste uge havde jeg den store fornøjelse at høre "korkhøjttaleren" i en aktiv version. Filter og forstærkere er godt nok udviklet til en tilsvarende højttaler i 1/2 størrelse, faktisk den del der gemmer sig bag den sorte baffel men i dagens anledning var den sektion der tager sig af baffelkorrektion og L-G transformationen beregnet om til de større kabinetter.
På grund af højttalerens konstruktion med filteret anbragt separat var det muligt på ganske kort tid at skifte mellem den passive og den aktive opstilling. Eneste ubekendte i sammenligningen er at vi ikke havde adgang til samme effekttrin i begge opstillinger men der var dog tale om klasse D forstærkere over hele linien. Samme signal og højttalerkabler i begge opstillinger.
Hvad der dog er sammenligneligt er at filtergrenene/sugekredse er udført med de samme led bestående af spoler, modstande og kondensatorer men den aktive version har selvfølgelig nogle forstærker-/buffertrin indskudt i kæden ligesom baffelkorrektionen er fjernet fra filteret og lagt sammen med L-G korrektionen. De 2 effekttrin på 180W/4ohm pr. side er med reguleret strømforsyning. Impedanskorrektionen er bevaret på enhederne, i den aktuelle prøveopstilling dog kun på diskantenheden. Den aktive blev aflyttet både med og uden L-G korrektion.
Den passive som alle 5 tilstedeværende er bekendt med blev aflyttet kortvarigt og til slut som kontrol men ikke én gang under den 3 timer lange seance kom der kommentarer om at det lød "anderledes eller forkert" vi hørte simpelthen en masse musik - ikke før det passive filter kom på igen - det var meget meget mageligt, så nu er vi 5 der venter spændt på 3 (og 4) vejs versionen.
Det er det samme "duelundfilter" men det fylder mindre, inklusive forstærkertrin da både spoler og kondensatorer er flyttet til et impedansmæssigt mere omgængeligt miljø, ikke flere snaksagelige hel- og halvkilospoler og øldåsestore kondensatorer. Samtidigt er baffelkorrektionen flyttet fra filterdelen hvor den æder følsomhed til et separat (indstiks) print sammen med L-G korrektionen.
Af alle de 2 vejs "Duelundkonstruktioner" jeg har hørt gennem årene er det her ubetinget den mest helstøbte og vellykkede. Det bliver spændende om 3 vejs udgaven giver samme resultat - synd at Steen ikke nåede at opleve hvad vi faktisk har snakket om i årevis
Arsenix