shras skrev:Ang. refleksion og diffraktion i lytterummet, så er det jo netop hvad øret opfatter som "rigtig lyd" (eller normal lyd om du vil).
Har du nogensinde lyttet til en højtaler i et lyddødt rum? Det er den mest kedelige og livløse oplevelse du kan forestille dig, og dette er netop grunden til at lytterummet efter min mening ikke skal være alt for akustisk dødt.
Duelund Coherent Audio skrev:shras skrev:Ang. refleksion og diffraktion i lytterummet, så er det jo netop hvad øret opfatter som "rigtig lyd" (eller normal lyd om du vil).
Har du nogensinde lyttet til en højtaler i et lyddødt rum? Det er den mest kedelige og livløse oplevelse du kan forestille dig, og dette er netop grunden til at lytterummet efter min mening ikke skal være alt for akustisk dødt.
Som jeg forstår det, er det ikke udelukkende hvad Otto sigter til.
Udformningen på en højttaler skal være sådan, at lyden lettest muligt kan komme væk fra den, så at sige...
Pæne skruer og kanter, der stikker op fra baffelen bør derfor undgås... Analogien til vand er sikkert ikke forkert, jeg har i hvert fald ofte hørt Steen bruge den.
Problemet opstår ofte at enhederne selv er forkert udformede med kanter i umiddelbar nærhed af membranen, disse må enten bearbejdes eller fravælges...
shras skrev:Ang. refleksion og diffraktion i lytterummet, så er det jo netop hvad øret opfatter som "rigtig lyd" (eller normal lyd om du vil).
Har du nogensinde lyttet til en højtaler i et lyddødt rum? Det er den mest kedelige og livløse oplevelse du kan forestille dig, og dette er netop grunden til at lytterummet efter min mening ikke skal være alt for akustisk dødt.
Otto, TC skrev:shras skrev:Ang. refleksion og diffraktion i lytterummet, så er det jo netop hvad øret opfatter som "rigtig lyd" (eller normal lyd om du vil).
Har du nogensinde lyttet til en højtaler i et lyddødt rum? Det er den mest kedelige og livløse oplevelse du kan forestille dig, og dette er netop grunden til at lytterummet efter min mening ikke skal være alt for akustisk dødt.
Det skyldes vel i bund og grund at ingen rent faktisk _spiller_ i et lyddødt rum, så er højttalerne konstrueret til at fungere under de forhold der er realistiske for køberen? Eller? Bortset fra det, så er der jo forskel på en kontrolleret efterklang og kaotiske reflektioner - en jævn, ensartet efterklang må alt andet lige være at foretrække.
shras skrev:Jeg vil nok vende den om og postulere at vores hjerne har vænnet sig til at lyden reflekteres fra flere retninger, og at det derfor bliver referencen.
3DX skrev:måske skulle vi tilføre noget kaos, for at opnår/ genskabe det kaos der var i koncertsalen
Otto, TC skrev:3DX skrev:måske skulle vi tilføre noget kaos, for at opnår/ genskabe det kaos der var i koncertsalen
Tja, det bringer os jo tilbage til den evigtgamle diskussion: Skal anlægget gengive det der er på pladen så korrekt som muligt, eller skal det spille musik så medrivende som muligt? Hvilket kun kan besvares med et mod-spørgsmål: Er indspilningerne _lavet_ til at blive gengivet så korrekt som muligt, eller er de lavet til at få et gennemsnitligt anlæg til at spille musik så medrivende som muligt?
sorthvid skrev:Jeg er ikke ingeniør - Gud være lovet -
er det endnu en OIR over nogen er det, eller hvad
og den der H4A stil bære intet fornuftigt med sig. du har jo allerede her fået alle ing. mod dig.
det svare til at jeg started et indlæg, og skrev at det kun er ing. der må svare, da jeg ikke mener ander er kloge nok til at blande sig.
det dur ikke
men tror jeg kan bidrage med noget til denne tråd; enten hjælpe den videre eller afspore den.
Kender noget til lys og hvordan det bevæger sig i bølger, noget henad lyd, forestiller jeg mig. Både lys og lyd kommer fra et punkt, når det er en pære eller en højttaler og rammer alt indenfor en rimelig afstand i udstrålingens retning. Men med lys aftager intensiteten ret kraftigt; når lyset har fordoblet sin vanding er intensiteten faldet til det kvarte.
det er ca. det samme med lyd
Og hvis lyd har karakteristika derhen ad, så er det derfor vi kan tåle at høre på reflekteret lyd og overhovedet kan skelne mellem den direkte og den reflekterede lyd.
Lys er bølger med forskellig frekvens og det er frekevensen der gør vi kan se lysets farve. Dog kan vi ikke se dagslys/luftens farve, fordi den er for høj for vort øje, pudsigt. Lyd er (måske) henad lys og jeg tænker tit på at enhver stue med sin specielle lyd/klangkarakteristik, har det med at sætte sit kraftige præg på lydBILLEDET - fra anlægget. Så når man hører på et anlæg, hører man temmelig meget på rummet også.
man lytter mere til rummet end anlæget! desvære
Og især når man har to HTere til hjemmestest, så er det klart at karakteristikaene kan spille til gunst eller ugunst for den ene eller anden HT/forstærker.
Spændende tråd, Otto!
sorthvid skrev:Vi skal have med at det er hjernen og ikke ørerne der lytter. Hvorfor? Jo fordi hjernen er underlagt den mentale opmærksomhed. Det er "mig" som bestemmer hvad jeg lytter efter og hvad jeg ikke vil høre. Derfor kan vi bl.a. sidder til et middagsselskab og tale med en som sidder på kryds overfor os og samtidig undgå at høre hvad side manden siger. Hørelsen er altså selektiv og hjernen kan hurtigt regne akustiske forhold ud og kompenserer for fejl i rummet, så godt den kan. Folk der er vant til deres stue lægger ikke mærke til den akustik de har, det gør kun besøgende - i 1 minut, så er rummets karakteristik indlagret og vi er tilpassede. Er man eksempelvis kommet ind i et tætpakket rum med tæpper, skruer vi instinktivt/ikke-refelektret op for vores talevolumen.
Omvendt kan man forestille sig øret kan dæmpe sin følsomhed/lyttelyst i et /alt for) udæmpet rum med et par lyse diskanter og et dårligt anlæg der spiller skingert. Der ER jo faktisk set mange gange at folk er glade for anlæg vi rynker på næsen ad og hvordan kan det ellers være?
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster