Hej
Jeg har en ældre Micro RX 1500 - en gammel sag på over 20 år.
Da jeg købte den havde den en alutallerken med vacuum på ca. 2,5 kg. med det meste af massen koncentreret i yderkanten og knipsede man med en finger på den - så var der rigtigt "ringeri" i den.
Jeg har efterfølgende fået fremstillet en i aluminium - massiv og uden vacuum (8,5kg) hvor der kun lige er drejet ud til lejet. Den ringer ikke - det er som at knipse på en brosten - til det blev jeg anbefalet en ruskindsmåtte - men sådan er der ikke meget dynamik i. Jeg have en ældre RecordInterfaceMat i acryl - da jeg fik den på - så kan det nok være der kom dynamik, fasthed og autoritet i lyden.
Jeg mener der er en plademåtte der hedder HarmoNicer også i et acryl lignene materiale der også skulle være ret god.
Så en alutallerken der ikke ringer i sig selv og en plademåtte i acryl i en eller anden udformning er ihvertfald en glimrende kombination
Per N skrev:Pladetallerken er en sjov størrelse, kan faktisk gøres overflødig, en ældre michell transcriptor der er LP'en helt afkoblet på nogle pedistaler med gummi på, så den egentlig ligger på luft stort set. Det er et spændende design.
hifihuset skrev:Jeg vil medgive at det man går efter ikke er afkobling fra pladetallerknen, men tilkobling til den. Mitchells er en smart løsning, ser stylet ud, men har altså visse ulemper i fht lydkvaliteten. En LP larmer jo når den afspilles ( skru helt ned for lyden og lyt med øret tæt på PU en) og det gælder kort fortalt om at minimere den larm PU den laver - og undgå ekko, m.v.
Det gør man eksempelvis ved at bruge pladestrammere og forskellige plademåtter, som i tråden om flydende ophæng - se delfinens nyligt opstartede tråd om netop dette.
hifihuset skrev:Ja i rillen. Og hvor ligger rillen?
Den liger i vinyl og vinylen transporterer lyden. Så hvis den ikke kobles op mod en større masse, så larmer det ret meget.
Nå, jeg bruger ikke selv en LP-klemme og kan bedst li lyden fra en filtmåtte, ret udæmpet overfor ekko. Det er nok bare tilvænning, smag og behag.
Der er dog noget forskel på at understørre en LP punktvis, som Mitchell gør, og så med en filtmåtte som understøtter hele LP-fladen. Det giver ikke HELT samme resultat.
Der findes ikke noget der er "det bedste".
Selv ikke for een som har verdens bedste LP12
:lol:
Hvis det lykkes dig at dæmpe ekko i rillerne så er det samtidig lykkedes dig at dæmpe de signaler der ligger klar til aftastning i rillerne.
Så du er den heldige vinder af en plade hvor kun noget af musikken kommer gennem nålen. Bravo.
Det med filtmåtter......................har det nogat at gøre med at jeg nævnte Rega Planet?
Jeg bruger ikke filt. Har mere succes med kork.
"dolph"
hifihuset skrev:Selv bravo.
Lad nu vær med det der "jeg ved alt" Dolph, det virker ikke rigtigt på mig.
Det er noget vrøvl at sige, at hvis jeg dæmper ekkoer i pladen ( ikke rillen) så har jeg dæmpet de signaler der ligger i rillen.
En rille er en bugtet vej, hvori nålen farer fra side til side med flere hundrede G-kræfter, hevet fremad af pladens/rillens fart. De udsving rillen udgør er signalet. Ekkoer ses ikke som signaler, men "er der" i materialet i noget mindre målestok end selv rillen. De er der som en resonnans i vinylen som ligger ved siden af og under rillen.
Linn bruger filt og det gør Rega osse og de gør det ikke fordi du har nævnt det.
Kork, javel ja, hver sin smag, fint nok. Det jeg oplever når jeg tweaker eller bare skifer underlag er at lyden forandrer sig. Ikke altid til "det bedre" såjeg beholder min Linnfilt.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst