Jonas Bojer skrev:cvo2006 skrev:Afstedkommet af den seneste tids megen snak omkring Dali Gravity's extremt dårlige signal/støj-forhold, vil jeg vise et par billeder af det "gods" det var nødventigt at indkøbe, hvis man som jeg, engang for alle ville blæsestøj og varme til livs.Måske jeg spørger dumt ?Signal/støjforholdet måles det ikke elektrisk gennem forstærkeren og ikke ude ved højtaleren ?altså med en microfon ?Hilsen Jonas Bojer
Hej Jonas,
Nej, du spørger ikke dumt, for der hersker vistnok lidt forvirring omkring dette emne.
Signal/støjforholdet måles internt i forstærkeren mellem input og output, og altså ikke noget med en mikrofon.
Når forstærkere er udstyret med blæsekøling, går det direkte ud over S/N forholdet eller rettere det dynamikområde du har til rådighed i lyttepositionen, har du et lytterum på 30 kvardratmeter og spiller du musik ved moderate niveauer, så har du blæserstøjen (her taler vi Gravity) stående klart og tydeligt hver eneste gang niveauet på dine cd/vinyl plader falder bare en smule, og det betyder omvendt, at de 2 papst blæsere en Gravity er udstyret med, og som støjer 29-30 db, hæver støjgulvet med tilsvarende 29-30 db, og der er altså ikke ønskværdigt hvis du lytter til "delikate" klaversonater eller stille jazz.
Det er klart, at jo større lytterum du har og jo længere du kommer på afstand af forstærkeren (det er en fordel, at man lige kan skimte højttalerne ude i horisonten ), jo mindre generer larmen/spektaklet fra en Gravity, og jo mindre negativ indflydelse har de 2 dynamik dræbende blæsere.
Hilsen cvo2006