HenrikW skrev:TCaudiostyle skrev:Hvad bruger man subwoofere til ?
Må vi høre ?
Er det mere bas ?
Er det dybere bas ?
Eller er det helt andre tingSom tidligere beskrevet så er min tændt når der ses film eller holdes fest og der godt fyldt i stuen, så er lidt ekstra "unf" altid godt.
mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
TCaudiostyle skrev:Hvad bruger man subwoofere til ?
Der er et punkt hvor enhederne i almindelige højttalere ikke længere rent fysisk kan flytte mere luft, og jeg bryder mig ikke om at presse mit udstyr ud over den naturlige fysiske grænse. Ved kun at benytte subwooferen såvel som de almindelige højttalere inden for deres egne fysiske grænser tvinger man ikke enhederne ud til et punkt hvor de begynder at komprimere eller ikke længere spiller i korrekt fase. svarer lidt til at man ikke må køre med for lave omdrejninger (sejtrække) eller for høje med en bil motor.
Må vi høre ?
ja da, alle er per definition velkommende til at kigge forbi, skeptiske eller ej
Er det mere bas ?
Det kan man selv regulere da jeg benytter en passiv sub med en ekstern forstærker
Kunsten er at få det rette niveua over hele linjen for at integrere en sub eller flere i sit system, det er her de fleste giver op og erklærer subwoofere ubrugelige til stereo.
Er det dybere bas ?
Ja, som før nævnt er der visse fysiske love der gælder, og skal man gengive dybe frekvenser ved mere eller mindre fuldt niveau er det nødvendigt at kunne flytte store mængder luft.
Eller er det helt andre ting
Filteret er kritisk, mit eget er eks ikke godt nok, så jeg har valgt en (kommende) løsning med at benytte forstærkere med indbygget aktive delefiltre der går uden om signal vejen. herudover er antallet af forstærkere der rent faktisk kan drive en større basenhed optimalt efter min bedste opfattelse begrænset. nå ja, så er mine højttalere designet til at blive benyttet i et aktivt delt system.
TCaudiostyle skrev:Jeps - ved elektronisk deling vinder man også ved at koble subbassignalet i mono
Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.
mr.superetik skrev:Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.Argumenterne er gamle og velkendte og bliver i denne tråd blot gentaget for gud ved hvilken gang. Det hjælper ikke med gentagelse af argumenter, når virkelighedens lyd opfattes anderledes af nogle af os.Længere er den ikke. Vi taler personlige erfaringer med skidtet.Roger-over and out
Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.
niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.Det er din holdning.Det har INTET med fakta at gøre."dolph"
Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.Det er din holdning.Det har INTET med fakta at gøre."dolph"
Det er fakta, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz.
Det er også fakta at bassen fra naturens side, er i mono her, grundet den korte afstand imellem vores ører.
Mener du at du kan retningsbestemme bassen under 50Hz ?
Hvis du gør, så tyder det faktisk på at dine højttalere tilsætter en masse harmonisk forvrængning, som du tror er den bas, og som du kan retningsbestemme. Men dybbas er det ikke.
niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.Det er din holdning.Det har INTET med fakta at gøre."dolph"
Det er fakta, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz.
Det er også fakta at bassen fra naturens side, er i mono her, grundet den korte afstand imellem vores ører.
Mener du at du kan retningsbestemme bassen under 50Hz ?
Hvis du gør, så tyder det faktisk på at dine højttalere tilsætter en masse harmonisk forvrængning, som du tror er den bas, og som du kan retningsbestemme. Men dybbas er det ikke.På mange af mine gode optagelser kan jeg retningsbestemme de dybeste instrumenter på scenen. Det kunne jeg ikke da jeg havde 1 subwoofer. Det hjalp på det da jeg fik 2 subwoofere men afstemningsproblematik med de egentlige højttalere gjorde at jeg gik bort fra det.Du kan jo ikke kalde noget for fakta bare fordi du synes at det skal være sådan."dolph"
Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.Det er din holdning.Det har INTET med fakta at gøre."dolph"
Det er fakta, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz.
Det er også fakta at bassen fra naturens side, er i mono her, grundet den korte afstand imellem vores ører.
Mener du at du kan retningsbestemme bassen under 50Hz ?
Hvis du gør, så tyder det faktisk på at dine højttalere tilsætter en masse harmonisk forvrængning, som du tror er den bas, og som du kan retningsbestemme. Men dybbas er det ikke.På mange af mine gode optagelser kan jeg retningsbestemme de dybeste instrumenter på scenen. Det kunne jeg ikke da jeg havde 1 subwoofer. Det hjalp på det da jeg fik 2 subwoofere men afstemningsproblematik med de egentlige højttalere gjorde at jeg gik bort fra det.Du kan jo ikke kalde noget for fakta bare fordi du synes at det skal være sådan."dolph"
De dybeste instrumenter, spiller ikke kun under 50Hz.
Det er bassen under 50Hz vi snakker om, og altså dybbassen.
Overtonerne på en kontrabas, gør jo at du kan retningsbestemme den, uden problemer.
Men de overtoner vil stadig gengives i stereo, selvom du gengiver bassen under 50Hz i mono, og du vil derfor stadig kunne høre hvor kontrabassen står.
Jeg kender godt til fænomenet overtoner som vi nyder bedst på analoge optagelser (hvorfor en kassettemaskine f.eks. lyder bedre end en CD) men det hjælper yderligere på perspektiveringen af instrumenterne når optagelserne er stereo hele vejen.
Du tager fejl med dine påstande om at de dybe toner altid er i mono.
"dolph"
niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.Det er din holdning.Det har INTET med fakta at gøre."dolph"
Det er fakta, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz.
Det er også fakta at bassen fra naturens side, er i mono her, grundet den korte afstand imellem vores ører.
Mener du at du kan retningsbestemme bassen under 50Hz ?
Hvis du gør, så tyder det faktisk på at dine højttalere tilsætter en masse harmonisk forvrængning, som du tror er den bas, og som du kan retningsbestemme. Men dybbas er det ikke.På mange af mine gode optagelser kan jeg retningsbestemme de dybeste instrumenter på scenen. Det kunne jeg ikke da jeg havde 1 subwoofer. Det hjalp på det da jeg fik 2 subwoofere men afstemningsproblematik med de egentlige højttalere gjorde at jeg gik bort fra det.Du kan jo ikke kalde noget for fakta bare fordi du synes at det skal være sådan."dolph"
De dybeste instrumenter, spiller ikke kun under 50Hz.
Det er bassen under 50Hz vi snakker om, og altså dybbassen.
Overtonerne på en kontrabas, gør jo at du kan retningsbestemme den, uden problemer.
Men de overtoner vil stadig gengives i stereo, selvom du gengiver bassen under 50Hz i mono, og du vil derfor stadig kunne høre hvor kontrabassen står.Jeg kender godt til fænomenet overtoner som vi nyder bedst på analoge optagelser (hvorfor en kassettemaskine f.eks. lyder bedre end en CD) men det hjælper yderligere på perspektiveringen af instrumenterne når optagelserne er stereo hele vejen.
Du tager fejl med dine påstande om at de dybe toner altid er i mono.
"dolph"
Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:Spencer skrev:mr.superetik skrev:Helt ærlig drenge. Forvent ikke at der nogensinde opnås enighed om benyttelsen af subber.Jeg tror godt I ved hvad jeg mener herom. Måske skulle vi blot akceptere at der er uenighed
Jeg prøver skam ikke at omvende nogen til at skifte.
Jeg konstaterer primært, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz, og at den dybe bas, har bedst af at være indspillet i mono.
Er den ikke indspillet i mono, har den bedst af at blive afspillet i mono, alene da begge enheder så vil deles om arbejdet (lavere forvrængning), og rumresonanserne passer til lyttepladsen, og giver forudsigelig bas.Det er din holdning.Det har INTET med fakta at gøre."dolph"
Det er fakta, at ingen mennesker kan retningsbestemme bas under 50Hz.
Det er også fakta at bassen fra naturens side, er i mono her, grundet den korte afstand imellem vores ører.
Mener du at du kan retningsbestemme bassen under 50Hz ?
Hvis du gør, så tyder det faktisk på at dine højttalere tilsætter en masse harmonisk forvrængning, som du tror er den bas, og som du kan retningsbestemme. Men dybbas er det ikke.På mange af mine gode optagelser kan jeg retningsbestemme de dybeste instrumenter på scenen. Det kunne jeg ikke da jeg havde 1 subwoofer. Det hjalp på det da jeg fik 2 subwoofere men afstemningsproblematik med de egentlige højttalere gjorde at jeg gik bort fra det.Du kan jo ikke kalde noget for fakta bare fordi du synes at det skal være sådan."dolph"
De dybeste instrumenter, spiller ikke kun under 50Hz.
Det er bassen under 50Hz vi snakker om, og altså dybbassen.
Overtonerne på en kontrabas, gør jo at du kan retningsbestemme den, uden problemer.
Men de overtoner vil stadig gengives i stereo, selvom du gengiver bassen under 50Hz i mono, og du vil derfor stadig kunne høre hvor kontrabassen står.Jeg kender godt til fænomenet overtoner som vi nyder bedst på analoge optagelser (hvorfor en kassettemaskine f.eks. lyder bedre end en CD) men det hjælper yderligere på perspektiveringen af instrumenterne når optagelserne er stereo hele vejen.
Du tager fejl med dine påstande om at de dybe toner altid er i mono.
"dolph"
Jeg siger at når du oplever dybe toner i virkeligheden, er de i mono, under 50Hz.
At der er nogle stereoptagelser der via en mixerpult vælger at lave det hele i stereo, er deres valg - men det er sjældent, og temmelig upraktisk, da forvrængningen i bassen fordobles, når kun én enkelt enhed, skal spille al dybbassen lige der.
Det er ikke muligt for et menneske at retningsbestemme bas under 50Hz.
Det er et uomtvisteligt videnskabeligt faktum, og ikke noget jeg har hittet på.
At den dybe basstreng på en kontrabas, producerer nogle overtoner langt højere oppe, som kan retningsbestemmes, rykker ikke ved hvad der er muligt at retningsbestemme i dybbassen.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster