Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Full HD/HD-Ready vs. 2K/4K

Teori & generelt om billede-teknologi.

Full HD/HD-Ready vs. 2K/4K

Indlægaf Tag » ons mar 28, 2007 22:52

Prøver lige at få lidt klarhed om div. HD formater.

Der er Full HD med 1920x1080p/24 og HD-Rady med 1080i/50-60 og 720p/50-60.

Så er der Digital Cinemas med 2K (med en Native resolution på 2048 x 1080/24) og 4k (med en Native resolution på 4096x2160/24), hvad er disse formate og i hvilken format optager man Digitale film med, i dag er det 2K eller 4K, man kan hvis kun vise 2K i Biografer eller er man begynde med 4K ?

Komme ikke 2K tætte (med en Native resolution på 2048 x 1080) på Full HD (med en Native resolution på med 1920x1080p) ?

Det ville så sige at men er meget tæt på at få det samme opløsning der hjemme, som man har i biografer, men der hvis noget med den måden at man optager og hvis digitaler film på, der er på en anden måden en den der er lagt ned på HD-DVD og Blu-Ray disk, og det er først med Pj. og HD afspiller der kan udnytte det større farverum som der ligger i HDMI v1.3, ikke ?

Og hvad bringer fremtiden ?
Tag
Seniormedlem
 
Indlæg: 954
Tilmeldt: tirs jan 02, 2007 16:07

Re: Full HD/HD-Rady vs. 2k/4K

Indlægaf zerocool » tors mar 29, 2007 01:05

Tag skrev:Der er Full HD med 1920x1080p/24 og HD-Rady med 1080i/50-60 og 720p/50-60.

Ikke korrekt.

"Full HD" er et markedsføringsbegreb og særdeles udefinerbar størrelse.
"HD Ready" er en mærkning, man som producent kan benytte sig af, hvis man imødekommer en række halvhjertede krav, fastsat af brancheorginasitationen EICTA. Læs mere her: http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=51

Tag skrev:Så er der Digital Cinemas med 2K (med en Native resolution på 2048 x 1080/24) og 4k (med en Native resolution på 4096x2160/24), hvad er disse formate og i hvilken format optager man Digitale film med, i dag er det 2K eller 4K, man kan hvis kun vise 2K i Biografer eller er man begynde med 4K ?
 
Vedr. D-Cinema kan du læse mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/D-cinema
 
Tag skrev:Det ville så sige at men er meget tæt på at få det samme opløsning der hjemme, som man har i biografer, men der hvis noget med den måden at man optager og hvis digitaler film på, der er på en anden måden en den der er lagt ned på HD-DVD og Blu-Ray disk, og det er først med Pj. og HD afspiller der kan udnytte det større farverum som der ligger i HDMI v1.3, ikke ?
 
HDMI 1.3 giver mulighed for et større farvespektrum, kaldet x.v.Color, og understøtter 1.8 gange flere faver end RGB. Det betyder dog ikke automatisk, at du får adgang til det større farvespektrum, idet det også forudsætter at kildematrialet er kodet i x.v.Color.
Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Re: Full HD/HD-Rady vs. 2k/4K

Indlægaf Otto J » tors mar 29, 2007 09:42

zerocool skrev:
 
HDMI 1.3 giver mulighed for et større farvespektrum, kaldet x.v.Color, og understøtter 1.8 gange flere faver end RGB. Det betyder dog ikke automatisk, at du får adgang til det større farvespektrum, idet det også forudsætter at kildematrialet er kodet i x.v.Color.
 
Og hertil skal det siges at hverken HD-DVD/Blu-Ray, D-Cinema eller nogen af de formater der indspilles film i, benytter xvYCC (som jeg foretrækker at kalde det, x.v.Color er en Sony betegnelse). Med xvYCC og Deep Color har HDMI organisationen, langt om længe, søgt at definere en standard der er "definitiv", dvs. en standard der rækker udover øjets opfatteevne, og forbedringer udover denne standard er overflødige. Vi vil sÃ¥ledes _aldrig_, selv 1000 Ã¥r ude i fremtiden, have brug for større colorspace eller større farvedybde end xvYCC.
 
Det betyder sÃ¥ til gengæld at vi har meget lidt at bruge det til her og nu, og sÃ¥ længe vi taler film og tv en hel del Ã¥r fremover. PS3 er en lidt anden snak, men der er stadigvæk "issues" med at bruge xvYCC: Der findes p.t. ingen tv-teknologi der i sin nuværende form kan fremvise det fulde xvYCC colorspace - heller ikke LED eller Laser. Specielt Laser har dog potentialet til det i fremtiden. Dét der bekymrer mig omkring xvYCC er to ting: For det første, sÃ¥ bruger producenterne det til at argumentere for at farverne i de nuværende kilder kan gengives med kraftigere farver. Hvis man viser en PAL eller HDTV kilde med xvYCC colorspace, sÃ¥ vil farverne være MEGET forkerte. Eftersom markedsføringsafdelingen siger at det bare skal være sÃ¥dan, piller man sÃ¥ i billedet pÃ¥ kryds og tværs, for at undgÃ¥ at græs er neongrønt og ansigter er pink. At opnÃ¥ en god farvegengivelse bliver umulig. Heldigvis, sÃ¥ findes der som sagt ikke tv der reelt viser xvYCC colorspace, i praksis ligger RGB grundfarverne tættere pÃ¥ PAL/HDTV end pÃ¥ xvYCC pÃ¥ langt de fleste tv der kommer med xvYCC. Dette betyder kort sagt at gevinsten/problemet med xvYCC bliver fjernet - og det giver sÃ¥ problem nummer to: Hvad sker der sÃ¥ nÃ¥r der rent faktisk KOMMER xvYCC materiale (f.eks. PS3 spil), og man sender dette til et tv der understøtter det, men som ikke reelt har farverummet til at vise det? SÃ¥ har vi igen et helt forkert farverum i forhold til kildematerialet, og farvegengivelsen bliver forkert. Vi risikerer med andre ord at ende med tv der HVERKEN kan gengive PAL, HDTV eller xvYCC nogenlunde korrekt.
 
Det korte af det lange er, at colorspace ikke bare skal være så stort som muligt - det skal gengives som det blev indspillet. Man kan ikke bare lave om på colorspace som man vil, når det først er indspillet i ét colorspace. Inden nogen skriger "jamen hvad så med film der er indspillet med D-cinema colorspace, og vises i HDTV?", så bliver filmene netop remastered til HDTV colorspace, med en helt ny color grading, når man overfører film til HDTV. Selv om opløsningerne ligner hinanden, så er HDTV _ikke_ bare en 2K D-Cinema der er lagt ned på en skive, der ligger temmeligt meget billedbehandling ind imellem.
 
Mht. PS3, så vil computergrafik generelt være den første signalkilde hvor der er en reel mulighed for at bruge xvYCC. Vi løber imidlertid ind i samme problemer: Hvad gør man når spillet er lavet til xvYCC, tv'et understøtter xvYCC, men i praksis viser farverne som HDTV? Og hvordan designer man spillet med xvYCC farver, samtidig med at man skal sørge for at det ser rigtigt ud på et almindeligt tv? At konvertere mellem colorspaces er ikke så simpelt som at konvertere mellem opløsninger, og når der er så langt imellem dem som der er mellem PAL/NTSC/HDTV og xvYCC, så kan man ikke bare lige lave en simpel algoritme til konverteringen.
 
Og så har jeg slet ikke været inde på et andet stort, potentielt problem: xvYCC uden Deep Color dur ikke. 8 bit farvedybde er simpelthen ikke nok når farverummet bliver større, da de 8 bit pludselig skal dække over dobbelt så mange forskellige farver. Farvegradueringen er derfor for lille, og xvYCC _skal_ kombineres med Deep Color, for at være brugbar i praksis. Problemet er for det første at såvel xvYCC som Deep Color er "optional" i HDMI 1.3 standarden, derfor kan du godt have et HDMI 1.3 tv der har det ene, men ikke det andet. For det andet, at på samme måde som med xvYCC, så hjælper det ikke at have Deep Color i overførslen, hvis panelet ikke kan vise det. Der findes yderst få displays i dag der reelt gengiver mere end 8 bit, uanset hvad markedsføringen ellers må sige - det antal farver producenten praler med, dækker over signalbehandlingen, ikke panelet. Hvis vi udvidder colorspace med xvYCC, uden at udviklingen i panelerne kan følge med, så bliver problemerne med color banding endnu større i fremtiden.
 
Altså: xvYCC med Deep Color er et fænomenalt format. Vi skal bare være obs på at vi ikke bare sådan lige kan skifte fra det ene til det andet, og vi kan SLET ikke bruge xvYCC til at forbedre de signalkilder vi allerede har. xvYCC _kræver_ at hele kæden, dvs. kilden, overførslen og selve displayet, håndterer xvYCC rigtigt. Problemet er at det er dyrt at producere et tv der håndterer forskellige colorspaces rigtigt - det er MEGET få displays i dag der gengiver både PAL, NTSC og HDTV colorspace rigtigt - langt de fleste bruger bare ét bestemt colorspace (som regel et helt fjerde), til at gengive alle tre formater. Dén går ikke med xvYCC - men lur mig om ikke producenterne har tænkt sig at forsøge.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf zerocool » tors mar 29, 2007 10:28

Super godt indlæg, Otto
 
AV Precision skrev:Og hertil skal det siges at hverken HD-DVD/Blu-Ray, D-Cinema eller nogen af de formater der indspilles film i, benytter xvYCC (som jeg foretrækker at kalde det, x.v.Color er en Sony betegnelse).
 
Mener Sony sidder for bordenden af JEITA, men ja vi kan hurtigt blive enig om at x.v.YCC er en mere rammende betegnelse. Alternativt IEC61966-2-4.
 
AV Precision skrev:Dén går ikke med xvYCC - men lur mig om ikke producenterne har tænkt sig at forsøge.
 
Det første display med x.v.color-brandet bliver Sonys eget Bravia KDL-70XBR3 og hvor heldigt de slipper fra det, må vi vente at se: http://gizmodo.com/gadgets/home-entertainment/sonys-33k-70inch-lcd-with-xvcolor-226822.php
 
Billede filnavn: 2k9ec308ed34.jpg
Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf Tag » tors mar 29, 2007 10:36

Det er vel grund til at vi ikke lige med det samme se HDMI 1.3 på market, når alt fra disk til afspiller og TV/Pj. skal overholde 100% x.v.YCC.

Men det bliver spænde om men kan se forskel.

Ville x.v.YCC ikke kunne gøres bagud kompitible med RGB, derved ville man kunne løse nogle problerm ?

Et krav ved HDMI er at HDMI 1.3 skal værre bagud kompitible med den gamme HDMI standart, hvad det ikke kan værre når man indføre først x.v.YCC.
Tag
Seniormedlem
 
Indlæg: 954
Tilmeldt: tirs jan 02, 2007 16:07

Indlægaf Otto J » tors mar 29, 2007 10:51

zerocool skrev:Mener Sony sidder for bordenden af JEITA, men ja vi kan hurtigt blive enig om at x.v.YCC er en mere rammende betegnelse. Alternativt IEC61966-2-4.
 
Lad os bare give dig lov til at kalde det x.v.color...  Same difference.
 
zerocool skrev:
AV Precision skrev:Dén går ikke med xvYCC - men lur mig om ikke producenterne har tænkt sig at forsøge.
 
Det første display med x.v.color-brandet bliver Sonys eget Bravia KDL-70XBR3 og hvor heldigt de slipper fra det, må vi vente at se: http://gizmodo.com/gadgets/home-entertainment/sonys-33k-70inch-lcd-with-xvcolor-226822.php
 
 
 
Det er jo dét der er så ustyrligt morsomt:
 
Først skriver man:
"x.v.Colorâ„¢ reproduces 1.8 times as many natural colors as existing HDTV signals."
 
Dernæst:
"The TRILUMINOS LED backlight is used to create a pure white light by emitting pure red, green and blue light allowing for the creation of a wider spectrum of color (102% of the NTSC color gamut) and produces colors like you see them in the real world. "
 
Hvorfor tror du at de markedsfører hvor stor en procentdel af NTSC farverummet de kan vise, men ikke hvor stor en procentdel af xvYCC farverummet de kan vise? Og en sidebemærkning: Når al resten af markedsføringen går ud på at fortælle hvor fantastisk det tv er til HDTV, hvorfor er det så en procentsats af NTSC de reklamerer med? KUNNE det have lidt at gøre med at de har over 100% af NTSC, men under 100% af HDTV?
 
Med andre ord: "Jubii, vi har et tv der kan modtage xvYCC colorspace, og xvYCC er bare suverænt. Vores tv kan godt nok ikke VISE xvYCC, men det er jo en ubetydelig detalje..."
 
Marketings-vrøvl fra ende til anden. SÃ¥ længe deres "xvYCC" signaler stammer fra almindelige signaler der er transcoded til xvYCC, og deres tv sÃ¥ i sagens natur transcoder det tilbage igen, sÃ¥ gør det da i det mindste ingen skade (det giver sÃ¥ heller ingen fordel), men hvad har de sÃ¥ tænkt sig at gøre den dag der rent faktisk KOMMER xvYCC kilder? De har valget mellem at klippe, eller i hvert fald heftigt komprimere, enhver detalje der ligger udover tv'ets reelle farverum, hvilket i sagens natur igen vil overfløddiggøre xvYCC, eller de kan lave en gemen konvertering til det mindre farverum - hvilket vil halvere farvemætningen af _alle_ farver, ogsÃ¥  de almindelige farver som vi har dem i HDTV - ansigstfarver osv,  og sÃ¥ iøvrigt kompensere for dette ved at manipulere farvegengivelsen pÃ¥ alskens tænkelige mÃ¥der (det gør de jo i forvejen). Under alle omstændigheder, sÃ¥ betyder det at xvYCC giver flere problemer end det løser. Jeg kan fÃ¥ øje pÃ¥ to andre muligheder: 1: De ved at det alligevel ikke kommer i dette tv's levetid, eller (den mere sandsynlige) 2: "Jamen, sÃ¥ skal du jo bare have vores nye XBR7, den har 92% af xvYCC colorspace!"
 
Deep color er en anden snak - især fra PS3, eller hvis nogen skulle finde på at lave et bedre format end HD-DVD/Blu-ray, vil det kunne give en forbedring, uden ulemper. Det kan også have betydning hvis man flytter signalbehandling, såsom color management, væk fra displayet, for at undgå color banding. Men xvYCC i et tv der ikke er i stand til at gengive det, er mildt sagt fis i en hornlygte.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » tors mar 29, 2007 11:12

Tag skrev: Det er vel grund til at vi ikke lige med det samme se HDMI 1.3 på market, når alt fra disk til afspiller og TV/Pj. skal overholde 100% x.v.YCC.

xvYCC er i sin spæde barndom. Det er ikke noget vi får brug for lige med det samme. Problemet er at markedet i dag bevæger sig lynhurtigt - når en teknologi er annonceret, vil forbrugerne have det _NU_! De vil ikke vente på at teknologien er moden nok til rent faktisk at blive sat på markedet. Husk på, til sammenligning, at HDTV standarderne blev fastlagt for _mange_ år siden, og de er først rigtigt på vej ind på det danske marked nu. Der gik f.eks. også rigtigt mange år fra plasma blev fremvist som prototype, til det første reelt var på markedet. Sådan virker det ikke længere, SED er dømt dødt fordi de ikke kunne få det på markedet 2-3 år efter annonceringen af teknologien.

Tag skrev: Men det bliver spænde om men kan se forskel.

Med xvYCC 100% implementeret, er der ingen tvivl om at du kan se forskel. Du vil f.eks. kunne gengive neon-reklamer fuldstændigt realistisk, noget intet medie i dag er i stand til.

Tag skrev: Ville x.v.YCC ikke kunne gøres bagud kompitible med RGB, derved ville man kunne løse nogle problerm ?

I princippet jo. Reelt, nej. Du vil ikke uden videre kunne tage en xvYCC kilde og vise det som HDTV (xvYCC kan ogsÃ¥ være RGB, sÃ¥ jeg er lidt ked af at stille de to ting overfor hinanden), uden at forvanske farverne pÃ¥ én eller anden mÃ¥de, det kræver en ny color grading.Du kan godt lave en nedkonvertering, som vil være "brugbar", men resultatet vil være ringere end HDTV som vi kender det i dag. Problemet er, at nÃ¥r du i dag optager en film, sÃ¥ tager du hensyn til hvilke farver du kan gengive. Du lader ikke en vigtig information ligge som forskellem mellem to forskellige neon-grønne farver, for det kan tv'et ikke vise. I de gode gamle Technicolor-dage, viste man ikke ansigter og græsplæner samtidig, det kunne man ikke uden at forvanske den ene - man tog højde for systemtes begrænsninger. Hvis du pludselig optager en film hvor du IKKE tager højde for HDTV's begrænsninger, fordi xvYCC giver dig mulighed for at se det hele, sÃ¥ fÃ¥r du en optagelse der ikke er "designet" til at blive vist som HDTV, og det giver problemer nÃ¥r du laver konverteringen - fuldstændigt som at du ikke vil kunne tage en hvilken som helst HDTV udsendelse og konvertere den til Technicolor, eller for den sags skyld sort/hvid, uden problemer.

Det er tungt stof dét her, så jeg håber jeg forklarer mig godt nok - det er noget den almindelige forbruger aldrig nogensinde kommer i nærheden af at få kendskab til, de ved bare at de skal have HDMI 1.3, så er alle glade...


Tag skrev: Et krav ved HDMI er at HDMI 1.3 skal værre bagud kompitible med den gamme HDMI standart, hvad det ikke kan værre når man indføre først x.v.YCC.

Igen, både og. Dét der vil ske hvis du har en xvYCC kilde og et tv uden HDMI 1.3, er at nedkonverteringen til HDTV vil ske i afspilleren i stedet for i tv'et. Det gør ingen forskel overhovedet, i forhold til et tv der kan modtage xvYCC men ikke vise det - dét skal også nedkonvertere det, med førnævnte problemer.

Du kan sammenligne det med en 1080P kilde og et 720P tv. Signalet skal nedkonverteres til 720P på et tidspunkt, om du gør det i kilden eller i tv'et, det er principielt ligegyldigt. Forskellen er, at et 1080P signal nedkonverteret til 720P stadig ligner sig selv, bare med knapt så mange detaljer. xvYCC nedkonverteret til HDTV vil se grundlæggende anderledes ud.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf zerocool » tors mar 29, 2007 13:00

AV Precision skrev:Hvorfor tror du at de markedsfører hvor stor en procentdel af NTSC farverummet de kan vise, men ikke hvor stor en procentdel af xvYCC farverummet de kan vise? Og en sidebemærkning: Når al resten af markedsføringen går ud på at fortælle hvor fantastisk det tv er til HDTV, hvorfor er det så en procentsats af NTSC de reklamerer med? KUNNE det have lidt at gøre med at de har over 100% af NTSC, men under 100% af HDTV?

Jamen, vi er helt enige. Min kommentar var myntet på om den nye sony-skærm så overhovedet kan håndtere de gamel color-spaces korrekt - dvs. PAL, NTSC og HDTV.

Gør dig selv, og de andre brugere af forummet, den tjeneste at lære korrekt citatteknik.
Brugeravatar
zerocool
Supermedlem
 
Indlæg: 1462
Tilmeldt: fre dec 30, 2005 23:18
Geografisk sted: Ã…rhus C

Indlægaf Tag » tors mar 29, 2007 18:41

Med det nye farverum, som skulle værre bede end det man nu bruger til at lave Digitale film med, er det ikke rigtig ?

Bliver spænde når STAR WARS udkomme på HD, Epis. II og III, er jo optaget digitale med en opløsning på med en Native resolution på med 1920x1080/24p, derved ville man kunne få en 1:1 overførglse for første gange, hvis man da har en afspiller og skærm der understytter dette.

Udvikling gå hurtig, med den rigtig 3 DLP, med 1080p/24 er man i klasse med mange digitale biograf og med HD-DVD og Blu-Ray er vi helt i mål.

Det var hvis et spicale udviklet Sony HDCAM, som der blive brugt, det spicale skulle værre at man skulle kunne køre 24p bilder på sek. det samme som bruges i gammledags biografer.

Kamerat skulle værre en film udgave af Sonys HDCAM, som skulle kunne optage på HD på grund af den større data mængte, kamera systemet skulle hedde Sony CineAlta, vi har også haft besøg af dette kamere til Lars von Trier’s Dogville, hvad der ikke mange der ved er skudt 100% digitale.

Man er så små begyndt at gå over til 4K (som er det dobble af 2K), både på optager side og afspilling siden, man ville snart se Digitale Biografer med 4K Pj. i sted for de 2K Pj. man bruger i dag.

Så mund ikke at 2K, mere og mere bliver for TV markett, som også ville kunne viste i Digital Biografer og 4K som en rent Biograf/Film format.

Selv de små halv prof HD kamera, kan måle sig med de stor, derved er det mulig at prod. spille film få næste næste ingen penge, som ville kunne vistes i de Digitale Biograf uden at det går ud over kvalittet.

Et intersant link:

http://www.filmdailies.com/index.php?tag=cinealta
Tag
Seniormedlem
 
Indlæg: 954
Tilmeldt: tirs jan 02, 2007 16:07

Indlægaf Otto J » tors mar 29, 2007 19:03

zerocool skrev:

Jamen, vi er helt enige. Min kommentar var myntet på om den nye sony-skærm så overhovedet kan håndtere de gamel color-spaces korrekt - dvs. PAL, NTSC og HDTV.

Det har de aldrig kunnet alligevel, så dét skal man nok ikke hidse sig for meget op over... Men fra et principielt synspunkt, er der ikke noget i vejen for at gengive et format med mindre farverum end tv'ets, du kan bare ikke gå den anden vej. Praksis forholder sig anderledes, idét det kræver at man har rimeligt godt styr på behandlingen af farverne. Så længe det er vigtigere at få prisen på skærmen ned, og så ellers lyse mere end dét apparat der står ved siden af, skal vi ikke forvente at producenterne lægger mere vægt på dét. De har ikke gjort det hidtil, så hvorfor skulle de begynde på det nu? Projektor-markedet er en helt anden snak, her er der en _langt_ større vilje til at gengive tingene ordentligt - eller, i det mindste give folk _muligheden_ for det, med en ordentlig opsætning.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » tors mar 29, 2007 19:10

Tag skrev: Med det nye farverum, som skulle værre bede end det man nu bruger til at lave Digitale film med, er det ikke rigtig ?

Jo.

Tag skrev: Bliver spænde når STAR WARS udkomme på HD, Epis. II og III, er jo optaget digitale med en opløsning på med en Native resolution på med 1920x1080/24p, derved ville man kunne få en 1:1 overførglse for første gange, hvis man da har en afspiller og skærm der understytter dette.

Der bliver lagt _alt_ for meget vægt på 1:1. Star Wars II og III er netop ikke de bedste hvad billedkvalitet angår, fordi de _kun_ er optaget i 1080P. 35mm film indeholder langt højere opløsning end dét, og en god transfer fra 35 mm film til 1080P kan levere langt bedre billede end SW II+III nogensinde kommer til. SW er støjfri, men det får du også med 4K optagelser, der ligeledes giver langt bedre billedkvalitet.

Som jeg har sagt 800 gange før: Hvis du vil have en "korrekt" gengivelse af en film, i dette tilfælde Star Wars, så sørg for at farvegengivelse, kontrast og gamma er i orden. Opløsningen har meget mindre betydning.

Tag skrev: Udvikling gÃ¥ hurtig, med den rigtig 3 DLP, med 1080p/24 er man i klasse med mange digitale biograf og med HD-DVD og Blu-Ray er vi helt i mÃ¥l.

Det er langtfra nok. Hvis ovenstående øvrige faktorer ikke er på plads, så kan du have nok så meget 1:1, og stadig have langt ringere billede. Bemærk iøvrigt at HD-DVD og Blu-Ray er ringere formater end D-Cinema. I biograferne har du større farvedybde og mindre komprimering. Bortset fra dét, så er de bedste hjemmebiografer allerede nu langt foran de "rigtige" biografer, hvad billedkvalitet angår. Du fokuserer alt for meget på at gøre ligesom i biografen, og for lidt på "bare" at levere et godt billede.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Tag » tors mar 29, 2007 19:25

Hej Otto.

Du skriver ja til mit spørsmål om "Med det nye farverum, som skulle værre bede end det man nu bruger til at lave Digitale film med, er det ikke rigtig ?" Og bagefter skriver du "I biograferne har du større farvedybde og mindre komprimering.", det kan jeg ikke fatte.

Som film intresset, ville man gerne havde en så tæt på film oplevelse som man kan komme, og jeg har en ref. da jeg har værre filmopertør i en rigtig biograf, dog med normalt 35mm. film, og har set hvor stor forskel der er på film kopier, ja selv fra rulle til rulle, det gælder skaphed og farver, som kan svinge meget på samme film, plus div. dårlig behandling af filmen i nogle biografer.

Derfor min intresse, for at se hvorlang man er kommet i dag og i fremtiden, det er rigtig at gammeldags film, er det beste film matrale.

Vi skal vel op på 8K, før vi nærme sig Film ?
Tag
Seniormedlem
 
Indlæg: 954
Tilmeldt: tirs jan 02, 2007 16:07

Indlægaf Otto J » tors mar 29, 2007 19:34

Tag skrev: Hej Otto.

Du skriver ja til mit spørsmål om "Med det nye farverum, som skulle værre bede end det man nu bruger til at lave Digitale film med, er det ikke rigtig ?" Og bagefter skriver du "I biograferne har du større farvedybde og mindre komprimering.", det kan jeg ikke fatte.

xvYCC har større farverum end D-Cinema. Men D-Cinema har større farverum end HD-DVD og Blu-Ray. HD-DVD/Blu-Ray understøtter ikke xvYCC.

Tag skrev:Som film intresset, ville man gerne havde en så tæt på film oplevelse som man kan komme, og jeg har en ref. da jeg har værre filmopertør i en rigtig biograf, dog med normalt 35mm. film, og har set hvor stor forskel der er på film kopier, ja selv fra rulle til rulle, det gælder skaphed og farver, som kan svinge meget på samme film, plus div. dårlig behandling af filmen i nogle biografer.

Derfor min intresse, for at se hvorlang man er kommet i dag og i fremtiden, det er rigtig at gammeldags film, er det beste film matrale.

Det er også helt fint, men du skal kigge på meget mere end opløsning, og hvor stort farverummet er. Hvis du vil have den mest filmiske gengivelse af dine film, så skal du sørge for at gengive billedet så præcist som muligt i forhold til de standarder filmen er lagret i - dvs. HDTV skal gengives så præcist som muligt som HDTV, både hvad angår opløsning, men så sandelig også (i langt højere grad faktisk) inden for farverum, farvedekodning, kontrast/lysstyrke og gamma. Det er ikke så simpelt som at gengive den samme opløsning som i biografen.

Tag skrev:Vi skal vel op på 8K, før vi nærme sig Film ?

Ja, men igen skal du passe på med at sætte lighedstegn imellem hvad der virker i biografen, og hvad der virker derhjemme. Du får aldrig brug for mere end 1080P derhjemme, forskellen til 8K vil være usynlig medmindre du har en billedstørrelse der svarer til første række i biffen. I biografen er det anderledes, fordi dem på første række også skal have et skarpt billede - det behøver du ikke tage hensyn til derhjemme. Derfor er du langt bedre stillet med at "nøjes" med 1080P (som jo altså er en særdeles høj opløsning!), og derefter koncentrere dig om farveægthed osv.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Tag » tors mar 29, 2007 20:07

Kan som godt følge dig Otto, men det var vel også for at få tinge lidt på plads og se hvor langt vi er kommet, selfølige er 1080p/24 riglige til hjemme brug, hvis du da ikke ønsker at lave en Hjemmebiograf med plads ti 1000 personer og mere, og så er det vel svært at kalde den få en hjemmebiograf, med 1080p kan du vel også lave en biograf til 50-100 personer uden problerm (ikke fordi jeg har en ønske om det), det er hvad jeg ville kalde for en Vennebiograf.
Tag
Seniormedlem
 
Indlæg: 954
Tilmeldt: tirs jan 02, 2007 16:07

Indlægaf Otto J » tors mar 29, 2007 20:21

Tag skrev:Kan som godt følge dig Otto, men det var vel også for at få tinge lidt på plads og se hvor langt vi er kommet, selfølige er 1080p/24 riglige til hjemme brug, hvis du da ikke ønsker at lave en Hjemmebiograf med plads ti 1000 personer og mere, og så er det vel svært at kalde den få en hjemmebiograf, med 1080p kan du vel også lave en biograf til 50-100 personer uden problerm (ikke fordi jeg har en ønske om det), det er hvad jeg ville kalde for en Vennebiograf.
 
Præcist. Derfor vil jeg sige, at hvis du spørger hvor langt vi er nÃ¥et - sÃ¥ er vi nÃ¥et dertil, at 1080P/24 (gengivet som 24 fps eller en multiplikation heraf!) er "endestationen" hvad opløsning/framerate angÃ¥r, indtil der laves om pÃ¥ biograf-standarderne. HDTV's colour space er "tæt nok" pÃ¥ D-Cinema til at det ikke er specielt væsentligt med xvYCC, igen før filmene optages i et andet format end nu (xvYCC vil først og fremmest fÃ¥ betydning for konsol-spil, PC-tilslutning osv). Derfor vil jeg sige det sÃ¥dan at det reelt kun er kvaliteten af dit udstyr, der afgør hvor tæt du kan komme pÃ¥ den "filmiske" oplevelse. Jeg har netop set Barco Blackwing Two i dag, og bortset fra at farvegengivelsen ikke er _helt_ sÃ¥ ægte som pÃ¥ de bedste DLP'er, sÃ¥ er vi altsÃ¥ temmeligt tæt pÃ¥ at være i mÃ¥l. Alt kan selvfølgelig forbedres, bedre optik kan give skarpere billede osv, og som sagt er der punkter som DLP'erne gør bedre, sÃ¥ en 3-chip 1080P DLP kan vi stadig glæde os til - men der er ikke nogen væsentlige _specifikationer_ som man kunne ønske sig - det er, som sagt, et spørgsmÃ¥l  om den grundlæggende kvalitet herfra.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Næste

Tilbage til Display, Tv & signalkilde-teknik


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.