Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Psykoakustik

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf E45 » fre jul 27, 2007 13:48

Jeg kan ikke få linket til at virke, men det går også nok uden.

Vi kunne jo blive ved i evigheder under dette emne, sÃ¥ jeg gÃ¥r dig imøde og siger at ja, hifi har med smag at gøre. Det har PA ogsÃ¥, fordi det ikke kun er en teorirække frit svævende i rum i ingenmandsland, det bruges og oversættes jo hver dag af forskellige konstruktører (der osse er en slags mennesker, selvom mange af dem er ingeniører)  :) og derfor kan vi med sindsro sige, at der altid er et subjekt inde over tolkningen af PS og "den rigtige" lyd.

Sådan lidt ved siden af, vil jeg i parantes bemærke at jeg tror der hver dag sælges hifi som "lyder godt", men som er ret langt fra faktuelt at kunne reproducere en bare nogenlunde troværdig gengivelse af det der er på en given CD. Men fok er jo alligevel glade for deres grej - og lyd.
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf mr.superetik » fre jul 27, 2007 14:33

ZIG skrev:Du her nok ret superetik

Ja, lige netop i hvorledes vi bør definere og placere psykoakustikken havde jeg ret, men derfor kan der jo godt være en debat af de forhold, der ligger førend psykoakustikken, som vel nærmest var hvad du ønskede en debat omkring

ZIG skrev:

I al korthed vil jeg gerne have en diskussion omkring: Hvordan vi får det meste ud af vores lytning?



Det kan siges nemt og det kan gøres yderst vanskeligt. Det nemme og ogsÃ¥ korrekte svar er ganske enkelt, at man via læring og træning af perceptionens neurale "ved-lyd-iværksatte-neurale- output"(der perceptionsmæssigt inddrager de "baner" i de psykiske landskab, der er tilvirket denne funktion) mÃ¥ finde sin egen metode til at fÃ¥ skabt et tÃ¥leligt mix af egne krav om objektive forhold og smags/kompromis forholdet.Iøvrigt bemærker jeg, at en hvilken som helst lytters "hjernefunktionsbillede" kan aflæses via de til neurologien tilrÃ¥deværende scanningsmetoder. Der er kolossale forskelle imellem  mennesker i forhold til, hvilke og hvor store omrÃ¥der, der aktiveres (forgreningsmæssigt) ved een bestemt stimuli.

Den svære derimod er noget andet, nemlig at gå ud og få styr på så meget som muligt og end op med de rette akustiske forhold i stuen, det rette udstyr (efter at alt det dårlige er bortkastet). Jeg mener, man skal benytte både en teoretisk og praktisk tilgang til, hvad der tilfredsstiller den enkeltes særlige behov. F.eks. kan de, der ønsker en pinlig naturtro "afbildning" af en lille kirkeoptaget kammerkoncert, nok komme frem til noget ganske andet end den, der bare ønsker at trykke den max af på 115 db.

Men det bliver rigtigt svært, nÃ¥r man ønsker sig et neutralt, korrekt lydende "aftryk" af virkeligheden samtidgt med at det samtidigt opleves som spændende og ikke kedeligt. og i det hele taget ønsker sig et system, der bemestrer alle discipliner Der findes dog hifi producenter, der har den type mÃ¥l og det er nok dér man skal lede.

ZIG skrev:
Det er placebo. Det er en psykotweak. Det er psykoakkustik.

Zig

Jeg bør nok undlade at diskutere placebo, da jeg ikke mener, jeg selv nogensinde kan snydes. Nu gjorde jeg det alligevel ..heh. Men iøvrigt anerkender jeg, at der findes mennesker, der af underfundige grunde lader sig "biase" af ofte forestillingsmæssige årsager. Men der findes , som sagt også de, der ikke kan passes ind herunder. Jeg er iøvrigt også uhypnotiserbar.

Psykotweak, som fænomen, forstår jeg ikke helt. Jeg plejer at sige det sådan, at til ethvert humør findes der musik. Så måske handler det blot om at "fiske" de rette musik frem til denne rette lejlighed.

Så det er vel ganske nemt, når det kommer til stykket.

God Weekend

hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf mr.superetik » fre jul 27, 2007 14:44

Glemte lige en bibemærkning.
Nu har der været nogle, der har hævdet, at vi alene kan håndtere 40 m/s.
Det er jeg helt uenig i.Forstået således, at mennesket kan skyde sin opmærksomheds/fokusering evne derhen, hvor man måtte ønske det.Og det centrale er således, at mennesket i praksis kan panorere glidende over store mængder data.
Dernæst er jeg enig i enkelte debattørers synspunkt om, at perception ikke er lig den bevidste del heraf alene, særligt da denne er den mindste størrelse, når vi sanser og perciperer, er det min opfattelse, at det væsentlige netop er vores evne til at panorere perceptionsmæssigt iindenfor det spektrum, vi har tillært os.

En anden interessant betragtning er, hvor stor en ændring af den objektive lydkvalitet, der skal til, for at aktivere klar bevidsthed herom.
Dette er en udfordring at få klarlagt, idet jeg mener, at det er denne minimumsstørrelse, der mere end noget andet afgør, hvor kritiske , vi hver især er. Og har jeg ret, har jeg også ret i, at dette kan læres over tid.
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf xo » fre jul 27, 2007 15:35

Det er ikke så vigtigt at fokus måske er begrænset, men det er tydeligvis enorme informationsmængder der håndteres af menneskehjernen. Så enorme mængder at nogle tvivler på man nogensinde kan simulere menneskehjernen. Men lad os nu se. :)
 
Personligt ser jeg det lidt som en tragt, hvorigennem abstraktionsniveauet hæves til derhen hvor bevidstheden beskæftiger sig med abstrakte forhold, mens "underbevidstheden" er beskæftiget med at forholde sanseindtryk til abstrakte fænomener og sammehænge.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf ZIG » fre jul 27, 2007 15:54

"There is unrest in the forest
there is trouble with the trees."

Jeg har ikke den samme tillid til videnskab, som I har.

Videnskab arbejder med replicerbare hyptoser og bruges til at forudsige verden - nemlig den del af verden, der kan forudsiges. Du vil ikke snydes superetik, og jeg vil ikke forudsiges.

Hvis jeg skulle bygge en højtaler, vil jeg have brug for videnskab - selv om jeg også vil tro, at jeg vil have brug for imagination, intution og en kærlighed til musik.

Men som end-user tvivler jeg på, at jeg har brug for videnskab.

Jeg vil helst ikke forudsiges i mit eget hjem. Ej heller i mit eget sind.

Og når jeg tænker over det, så vil jeg heller ikke snydes. Jeg vil ikke loves for meget.

Og det er nemlig problemet med High Fidelity og Videnskab. De lover alt for meget.

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf E45 » fre jul 27, 2007 15:55

Det med de 40b/s opfattet i bevidstheden stÃ¥r nok stadig ved magt, men du (Superetik) skal nok lige tænke pÃ¥ at det ligger implicit i det med de 40b/s, at de er udtryk for det man fÃ¥r fat i/koncentrerer sig om. De resterende godt mio b/s fra alle mulige andre receptorer bliver kastet væk. De er opfanget af underbevidstheden, men de bliver ikke hentet op i bevidstheden.  Oversat til en stuesituation, betyder det at du ikke bruger perceptionsdata til at sidde og se pÃ¥ stuen, den kender du jo, du ved hvordan der lugter, du kender lydene fra huset/lejligheden o.s.v. sÃ¥ du kan koncentrere dig om at opsamle lydene fra dit anlæg. SÃ¥ du vælge den lille mængde information, imens du eksformerer stort set alt andet.

Og det med at panorere over et spektrum, her er det nok lydspektrum du mener, det er da sikkert rigtigt, især hvis det gælder at vi har hørt CD en mange gange før. Jo flere gange man har hørt en skive, jo bedre kan man høre forskelle på lydene fra den, hvis man eksempelvis lige har købt en ny forstærker og lige skal høre hvad den kommer med af forskelle til det man havde før.

Det ER noget vanskeligt noget at diskutere dette emne, dels fordi ingen af os er eksperter på området og dels fordi vi nok ikke helt kan skelne mellem hvornår vi instinktivt har opfattet noget og hvornår vi bevidsthedsmæssigt forholder os til noget.

Og jeg vil give dig helt ret, der er nogle producenter som har fat i den lange ende mht at fremkomme med en neutral og tilnærmelsesvis korrekt gengivelse af indspilninger.
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf mr.superetik » fre jul 27, 2007 16:44

hifihuset skrev:Det med de 40b/s opfattet i bevidstheden står nok stadig ved magt, men du (Superetik) skal nok lige tænke på at det ligger implicit i det med de 40b/s, at de er udtryk for det man får fat i/koncentrerer sig om. De resterende godt mio b/s fra alle mulige andre receptorer bliver kastet væk. De er opfanget af underbevidstheden, men de bliver ikke hentet op i bevidstheden.

Jeg er helt uenig.Men har nok ikke tydeliggjort det ordentlig. Tor Nørretraanders værk har jeg læst en enkelt gang for efterhånden mange år siden og sidenhen helt og aldeles afvist som det, du selv kalder populisme. Det hans budskab i den bog var, omhandlede entropi. Og jeg vil da mene, hans bog er blevet gennemhaglet så eftertrykkeligt op igennem 1990'erne. Men det var da en sjov lille bog.

Det afgørende er, som jeg opfatter det, (og jeg læner mig op af neuropsykologiske videnskabsgrene, som jeg finder langt mere i pagt med virkeligheden og benytter tillige forholdet mellem bevidsthed og underbevidsthed, som du ogsÃ¥ selv er inde pÃ¥)) at det kan bevises videnskabeligt, at til enhver sansestimuli (f.eks. et bestemt stykke musik) aktiveres der en individuel aktivering af bestemte og unikke hjernesektorer og deres forgreningskompleksitet og dette kan bl.a.  ses ved scanninger. Dette gør igen, at hjernen netop opfanger langt mere end de 40 b/s bedømt pÃ¥ hele det kompleks, der kan ses bl.a. ved benyttelse af Md og ct scanninger. Disse scanninger viser ogsÃ¥, at 2 mennesker har et helt unikt mønster knyttet til samme stiumli, ergo er det klare forskelle i bÃ¥de kvatiteten som kvaliteten af det forgreningsnet, der bliver bragt ind ved perception.

Hvis man, som T.Nørretranders gør, forsøger at gøre alt op i, hvad vi sprogligt bevidst kan håndtere, mister man både dybden og mængden af informationskomplekset, vi perciperer , bl.a via aktivering af for os ubevidst sektorer i hjernen.

Jeg vedgÃ¥r, at omrÃ¥det er vanskeligt , men jeg fastholder 2 forhold, som væsentlige : den enkelte kan panorere over voldsomme mængder sansedata, der langt overstiger de 40 b/S, nÃ¥r der tages højde for, at der aktiveres sektorer i hjernen, der er fordannede til netop en bestemt type perception. Den del af den nye perception, der jo opleves pÃ¥ baggrund af den dannelse af strukturen, der har formet det neurale netværk historisk, kan enten søge at bygge videre ved f.eks. at forsøge at udvide det neurale netværk ved f.eks. at være ansporet af ønsket om yderligere forfinelse af f.eks. lytning af mozart. Det kan være , at der ønskes at "manipulere" med grænsen for, hvornÃ¥r vi oplever forskelle og dette vil alt andet lige udvide det neurale netværk og dettes følsomhed i fremdrift.Det kan ogsÃ¥ gÃ¥ tilbage, hvis den enkelte bliver "ligeglad"I  sidstnævnte tilfælde "eroderes "den neurale forbindelse eller indgÃ¥r uhensigtsmæssige connectioner, der f.eks. svækker graden af opmærksomhed pÃ¥ f.eks. selve lydkvaliteten.

hifihuset skrev:
Og det med at panorere over et spektrum, her er det nok lydspektrum du mener, det er da sikkert rigtigt, især hvis det gælder at vi har hørt CD en mange gange før. Jo flere gange man har hørt en skive, jo bedre kan man høre forskelle på lydene fra den, hvis man eksempelvis lige har købt en ny forstærker og lige skal høre hvad den kommer med af forskelle til det man havde før.

Nej.Jeg sigtede ikke til et lydspektrum pÃ¥ den mÃ¥de. Det, jeg mente var, at selve panoreringsmuligheden sikrer, at det, det enkelte menneske har tillært sig via bl.a sansningen, uværgerligt fører til et bestemt "hjernebillede" og dermed inddragelse af helt bestemte nurale forbindelser og synapser.Dette er en prælagring for os, nÃ¥r vi hører musik.Vi har dannet en struktur, der aktiveres og den aktiveres hver eneste gang, samme stykke musik genafspilles.SÃ¥ vi arbejder faktisk med os selv og vores tidligere sansningers dannelse af forgreningsnet i hjernen, nÃ¥r vi lytter. Og set i forhold til panoreringen, sÃ¥ sigtede jeg til, at hvis telefonen nu ringer, medens vi lytter med een bestemt hjernesynapsestruktur aktiveret og fokuseret og telefonen pludselig ringer, ja da aktiveres en helt anden type struktur og vi panorerer gnidningsløst over i en ubevidst proces, der bortfjerner den helt ensidige optagethed af musikken. Dette foregÃ¥r utrolig automatiseret.Ingen har problemer hermed. Og nÃ¥r vi er færdige med teleofonopkaldet, kan vi panorere tilbage igen til det koncentrationskompleks, vi  blev afbrudt i.

Hvad jeg derimod ikke er klar over,er, hvorfor der tilsyneladende er forskelle pÃ¥ forskellige personers mulighed for at høre kvantitative og kvalilitative forskelle. Det er ganske enkelt en erfaring, jeg har og som jeg ogsÃ¥ tror du har, Jacob, at der er nogle mennesker , der ganske enkelt ikke er i stand til at høre en forskel, som du hører, hvilket ikke som sÃ¥dan har noget med, at den, der ikke hører det, er hverken døv eller hørehæmmet.Tværtimod kan vi "lande" den i den anden persons neurale netværk, hvor de personer, der ikke har arbejdet med lydkvalitetsforskelle ogsÃ¥ er præget af dette i deres neurale forgreninger og simpelthen har en alt for høj barriere for, hvornÃ¥r  der perciperes forskelle. Fejlen, forstÃ¥ mig ret, kan altsÃ¥ ikke placeres i de ydre høreorganer, men derimod i den historie det indre neurale netværk har gennemgÃ¥et. Dette vil tilmed kunne mÃ¥les og eftervises inddirekte via CT og MR scanninger, hvilket jeg rent faktisk hÃ¥ber pÃ¥ bliver forskningsprojekter fremefter: altsÃ¥ at dokumentere, at personer, der ikke oplever kvalitetsmæssige forskelle i samme grad, som en mere trænet, bør teoretisk have en langt mindre aktiv visning ved disse scanninger.

hifihuset skrev:
Det ER noget vanskeligt noget at diskutere dette emne, dels fordi ingen af os er eksperter på området og dels fordi vi nok ikke helt kan skelne mellem hvornår vi instinktivt har opfattet noget og hvornår vi bevidsthedsmæssigt forholder os til noget.

Ja.Gu' er det da svært at forholde sig til. Og gu' kommer man ekstremt langt ud i teori og det alene er jo vanskeligt. Men du har naturligvis ret i, at ingen med 100 % sikkerhed subjektivt kan skælne mellem rene perceptioner og det, der tilhører den subjektive bearbejdning inden det viser sig som musik. Og strengt taget vil det nok give langt mere for de fleste om de brugte ressourcerne på at høre så meget forskelligt grej som muligt og ad den vej fandt sig deres lydforelskelse. For det er vigtigst af alt.At folk har så god en lyd at de pirres til at dyrke deres interesse.
Senest rettet af mr.superetik fre jul 27, 2007 17:17, rettet i alt 1 gang.
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf mr.superetik » fre jul 27, 2007 17:07

ZIG skrev:




Men som end-user tvivler jeg på, at jeg har brug for videnskab.

Uden videnskab ingen reproduceret musik, mr.Zig


zig skrev:


Jeg vil helst ikke forudsiges i mit eget hjem. Ej heller i mit eget sind.

Forudsigelse og bearbedningsprocesser er vel væsenforskellige, ikke sandt?

zig skrev:
Og når jeg tænker over det, så vil jeg heller ikke snydes. Jeg vil ikke loves for meget.

Jamen...det er heller ikke sikkert, du bliver snydt. Men husk dog lige pÃ¥, at du selv kan være den, der unddrager(snyder) sig mest. Man er nødt til at prøve sig frem og her mÃ¥ man ogsÃ¥, som du jo egentlig har været inde pÃ¥, ikke udelukke noget  helt. Du kalder det psykotweak. Jeg kalder det samme neuralforgreningsforbedring. Du kan spørge dig selv, om du hører de forskelle, andre (f.eks. anmeldere) hører og beskriver.

zig skrev:
Og det er nemlig problemet med High Fidelity og Videnskab. De lover alt for meget.

Zig

Jeg synes ikke der loves for meget. Jeg mener, det er muligt idag at opnå en lyd derhjemme, der om dygtigt sammensat, kan både tilsikre musikpassionen og illusionen om at fjerne tid og sted.
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf ZIG » fre jul 27, 2007 21:25

Dine indlæg superetik giver andledning til ... pause og eftertanke.

Den fysiologiske side af sagen interesserer mig desværre ikke (men er sikkert interessant for andre). Vores bevidste verden er selvfølgelig funderet i hjernens kemi. Men jeg kan simpelthed ikke begejstres  over eventuelle indsigter herfra.

Jeg vil holde fast med, at sindets veje, selv om neuronerne uværgeligt følger med, er uforudsigelige. Det kan sammenlignes med software og hardware. Man kan ikke vide, om et program vil stoppe med et svar. Man kan ikke vide, hvornår det eventuelt vil stoppe og man kan ikke vide, hvad det vil stoppe med. Man er nødt til at køre programmet.

Hardwaren og et program er ganske deterministisk men de er samtidig uforudsigelige.

Derfor kan det stadig nytte at tale om almene ting med almene ord. Jeg tvivler ikke på at neuronerne i komplekse forgreninger kan flytte rundt på ordene. Men jeg tror også, at ordene kan flytte rundt på forgreningerne.

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Karsten@StudioSound » fre jul 27, 2007 21:41

Nu er bevidst farvning og maskering af detaljer ikke lige det jeg sigter mod her, men skulle jeg ønske det, ville jeg klart gøre det digitalt. På den måde kan man jo noget enklere og mere kontrolleret tilføje eller fjerne det der måtte være passende, efter smag. Desuden er der jo så også muligheden for det neutrale, som egentligt ikke nødvendigvis er så tosset :)

Hilsner,
Karsten
Brugeravatar
Karsten@StudioSound
Branchemedlem
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 14:58
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf mr.superetik » fre jul 27, 2007 21:45

ZIG skrev:

Jeg vil holde fast med, at sindets veje, selv om neuronerne uværgeligt følger med, er uforudsigelige.

Derfor kan det stadig nytte at tale om almene ting med almene ord. Jeg tvivler ikke på at neuronerne i komplekse forgreninger kan flytte rundt på ordene. Men jeg tror også, at ordene kan flytte rundt på forgreningerne.

Zig
Det er muligt, at sindets veje, sådan filosofisk set, er uforudsigeligt. Men det er kun uforudsigeligt for den, der ikke ved hvad man skal betragte i den underlæggende basis, her forstået som "urskoven af prægningen og dennes matrix"
Så den del af debatten lader vi blot fare. Det er blot jeg, der har en klar og utvetydig interesse i at begribe den fulde konsekvens af hørelsen, dens prægning og betydninger heraf for den senere oplevede "objektivitet ved hørelsen".
Men jeg skrev også, at det nok ikke er her den almindelige entusiast vil få¨udbytte af indsatsen.Det kan han i meget højere grad opnå ved at få klarlagt, hvilket lydideal, han bryder sig om ved vurderinger i praksis med meget forskelligt udstyr.
 
En lille krølle på din verdensanskuelse vedr. din såkaldte tro på, at ordene kan ændre kemien, kan jeg sige, at det er nøjagtigt hvad jeg selv mener. Processen kan virke begge veje.Altså fra kemi til ord/oplvelse/sindstilstand. Og fra forsøg på at beherske sidstnævnte kan kemien muligvis ændres en smule også. Dog er den bevidste del, som vi taler om her, forsvindende. Og dermed risikerer vi at drøfte noget, der reelt ikke har den store betydning for de allerfleste.
Men kan vi ikke spore debatten tilbage til det, du egentlig, som jeg forstod dig, ønskede med denne debat, nemlig dit behov for at kunne gøre et eller andet for at blive klar til at lytte...så du opnår mest muligt musikalsk udbytte. Dette kan jeg jo vælge at tolke sådan, at du faktisk ønsker en teknik, der kan skarpne dine sanser straks, du begynder at lytte. Er det ikke dit egentlige ærinde?
 
hilsen
mogens
Brugeravatar
mr.superetik
Profil Lukket
 
Indlæg: 564
Tilmeldt: fre nov 24, 2006 01:18

Indlægaf xo » fre jul 27, 2007 22:31

Der er faktisk praktisk anvendelig forskning, der peger på at bevise om et program stopper, specifikt en driver. Softwaren hedder Terminator, for de interesserede.

Men man skal skelne mellem forudsigelighed og determinisme. Blot fordi en proces er deterministisk betyder det ingenlunde at den er forudsigelig. Men hvorvidt verden er absolut determineret er en anden diskussion.

Det hele kommer an på kompleksitet, antal variable og afhængigheder.

Spændende indlæg, Superetik!

Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf Lydcentrum » fre jul 27, 2007 23:24

Karsten@StudioSound skrev:Nu er bevidst farvning og maskering af detaljer ikke lige det jeg sigter mod her, men skulle jeg ønske det, ville jeg klart gøre det digitalt. På den måde kan man jo noget enklere og mere kontrolleret tilføje eller fjerne det der måtte være passende, efter smag. Desuden er der jo så også muligheden for det neutrale, som egentligt ikke nødvendigvis er så tosset :)

Hilsner,
Karsten
 
Du kan ikke fjerne rummets efterklangstid.
Den vil være der, indtil du dæmper den. Eller er du uenig, og vil også fjerne den digitalt??
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Lydcentrum » fre jul 27, 2007 23:29

Desuden, er de antagede 40ms en ok antagelse, men hos Fast Audio regnes der med 50 ms, der svarer til en vandring på 17 meter. Disse skal gerne være dæmpet over 60 db i forhold til audiosignalet....
Tidligere Branchemedlem, nu fleksjobber.
Lydcentrum
Seniormedlem
 
Indlæg: 541
Tilmeldt: tors okt 12, 2006 16:39
Geografisk sted: Kolding

Indlægaf ZIG » lør jul 28, 2007 07:39

xo - Som jeg forstod videoen om "Terminator" så handlede det om at forudsige eventuelle konflikter mellem driver og OS - givet de tilbagevende problemer jeg har med Safari er det meget nyttigt - men jeg tror ikke, det influerer på "the halting problem".

Superetik

Men kan vi ikke spore debatten tilbage til det, du egentlig, som jeg forstod dig, ønskede med denne debat, nemlig dit behov for at kunne gøre et eller andet for at blive klar til at lytte...så du opnår mest muligt musikalsk udbytte. Dette kan jeg jo vælge at tolke sådan, at du faktisk ønsker en teknik, der kan skarpne dine sanser straks, du begynder at lytte. Er det ikke dit egentlige ærinde?


Joh tak, det ku' være dejligt - men jeg er ikke særlig optimistisk. Jeg er ganske forbavset over at møde så mange tilhængere af "fakta" - og jeg er nok mere interesseret i en "sludder for en sladder". Eller for at sige det lidt finere: En heuristisk tilgang til musikalsk glæde.

F.eks.
Jeg har fået for vane at poste på Hvad hører du nu? og jeg har lagt mærke til, at hvis jeg lader computeren være tændt, så får jeg egentlig ikke lyttet til musikken - hvilket er ret dumt. Så jeg er nødt til at bruge lidt selv-disciplin og lægge den computer fra mig.

Eller, hvis jeg må tillade mig at citere Lydcentrum fra en anden tråd (hvor han dog er i dialog med mig om dette emne):

Jeg prøver lige skrive noget der virker for mig.
Giv dig god tid, tag fri fra hverdagen (når du sætter dig i lyttestolen), få ro omkring dig, og tænk på et sted du ville være lige nu, og forestil dig den musik du skal bruge for at komme dertil, eller det musik der ville spille på det sted.......
Mit korte bud


Ja, ja i forhold til det store videnskab er dette i en meget lille men dog meget menneskelig målestok.

Små ting vi kan gøre - for at øge vores glæde. For der er en anden side til vores hobby - nemlig frustration og neurose.

Lad mig citere hifihuset fra en anden tråd:

Men jeg tænkte at jeg også påførte ham nye problemer og dilemmaer; køber man for mange penge føler man sig forpligtiget til at lytte mere, købe flere CD ere, forlange ro i stuen når de andre vil se TV, være irriteret over man skal arbejde helt frem til 1600 og så er de andre der i familien jo - og de larmer! Skændes med konen om det absolut rimelige ii at købe en skide CD-maskine til 40K når vi trænger til nye hvidevarer.


Og det kunne også være rart, hvis man undgik nogen af de faldgruber....

Men det kræver lidt refleksion over "psyko" delen. Og det er måske ikke så let.....

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.