Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

The Stories Brands Tell

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf Otto J » tirs sep 04, 2007 09:07

ZIG skrev:

Nej, du er ikke en hifi-entusiast. Du er i så fald en musik-entusiast. Hvis altså, det forholder sig sådan. Men jeg må sige, at jeg forstår dig ikke. Logisk set burde du have en musikforretning og ikke en "kedelig kasse" forretning. :wink:
 
For det første, så har jeg ikke en hifi-forretning, men en hjemmebio forretning. For det andet, så er jeg heldigvis lodret uenig. HVIS jeg havde en hifi forretning, så ville jeg fokusere på at levere hifi der kan fortælle musikkens historier, ikke hifi der kan fortælle apparaternes historier. Jeg mener ikke at et apparat hvor "historien" er at den formidler musikerens sjæl og energi er en kedelig kasse. Tværtimod, så er der ikke noget der generer mig mere end udstyr der er spændende at læse om, men trælse at høre på.
 
Hvorfor har jeg så ikke en film-forretning i stedet for en hjemmebio-forretning? Først og fremmest fordi jeg mener der er rigeligt af butikker hvor jeg kan købe gode film og god musik, men alt for få butikker der leverer udstyr der formidler dette ordentligt. Jeg fokuserer på musikken og ikke lydkvaliteten, ja - men hvis lydkvaliteten ikke er i orden, så kan jeg ikke høre musikken. Derfor er lydkvaliteten en forudsætning for at jeg kan nyde musikken. Men jeg gider ikke sidde og høre Nils Lofgren hele dagen, bare fordi det lyder godt.
 
Dét jeg reelt lever af, er en meget videnskabelig indgangsvinkel til især billedkvalitet og til dels surround-lyd. Det er jo i sig selv også en historie, at billederne vises så korrekt som muligt. Men mange tror at fordi jeg fokuserer så meget på korrekte billeder, så er det vigtigste for mig at test-billeder ser rigtigt ud. Det er ikke rigtigt - testbillederne er bare et redskab. Hvis det gør mig til mere film-entusiast end hjemmebio-entusiast, så har jeg det helt fint med dét. Jeg vil hellere levere udstyr til folk der bruger det til at se film, end til folk der bruger det til at sidde og studere billedkvaliteten. Målsætningen er at jeg nørder med teknikken, for at mine kunder slipper for at gøre det. Netop derfor synes jeg faktisk IKKE jeg leverer "kedelige kasser", jeg leverer bedre film-oplevelser. Det er dét der er MIN historie. Hvis man så synes det er kedeligt at jeg ikke går rundt og fortæller de historier der knytter sig til den enkelte producent, så er det ens egen sag, det er nu engang sådan jeg arbejder.
 
Kort sagt: Jeg er lodret uenig i at der skal knyttes en historie til et produkt, for at man kan være glad for det. Det eneste det kræver er at produktet rent faktisk ER godt nok, til at det er ydelsen og ikke historien man kan imponere naboen med. Måske er det vestjyden i mig der godt kan lide at underspille, men jeg vil hellere fremvise et kedeligt masseproduceret japaner-system der sparker røv, end et superlækkert træ-og-læder italiensk designet, håndbygget anlæg der sovser det hele til. Hvis man interesserer sig mere for produkterne end hvad der kommer ud af dem, så vil man sikkert være uenig.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » tirs sep 04, 2007 09:18

ZIG skrev:

Selvfølgelig lytter vi, når vi er til demo. Vi er "all ears". Men med alt det vi har læst og alt det vi har hørt, er det en lytning, der er fyldt med "chit-chat". Og det er min påstand, at det er historierne, der præger vores lytning og ikke omvendt.

Se det har du jo fuldstændigt ret i. Diskussionen er om det BØR være sådan. Historierne kan jo netop få dig til at begå fejlkøb, hvis du forføres af dem til at købe et produkt der egentlig ikke er godt nok. For så sker der dét som du nævnte som eksempel i første indlæg, når historien falder sammen, så forsvinder glæden over produktet. Hvis glæden over produktet bunder i en reel ydelse, som gør at man nyder musikken hver eneste gang man sætter en plade på, så kan man være ligeglad med historien.

Men som sagt, du har ret i at det ER historierne der sælger i praksis, og ikke ydelsen. Hvad vi chit-chatter om, og hvad vi ser når vi kigger på produkterne, påvirker i _meget_ høj grad hvad vi hører. I en grad så du kan fortælle en historie om et anlæg, spille på det, fortælle en anden historie og spille på det samme anlæg, og så opfattes lyden pludselig vidt forskelligt. Hvis det er historien og apparaterne der fascinerer én, så er det jo også helt fint. Men jeg synes _netop_ det bliver kedeligt hvis det er apparaterne og lydkvaliteten der skal fascinere én, og ikke musikken.

Hvis jeg fik lov til at bestemme, så købte mine kunder systemer ala hjemmebio'er i USA, hvor alt grejet er gemt væk i et skab, og højttalerne bygget ind i væggen, eller placeret bag lærredet. Med sådan et system kan man ikke "snyde", for alt hvad man har at forholde sig til er om filmen fungerer eller ej. Man bliver ikke "forført" af om grejet er "lækkert" eller ej. Hvis man gerne VIL forføres, i stedet for "bare" at se filmene bedst muligt, så er det naturligvis helt fair. Jeg er bare uenig i at det ligefrem bør være et mål at lade sig forføre af elektronikken, frem for at lade sig forføre af musikken/filmen.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » tirs sep 04, 2007 09:24

kibri skrev: Men har vi ikke alle oplevet deomoer, hvor en meget engageret sælger/designer, starter i sætningen: "Hvis i lægger mærker til...." ? Mere skal der ikke nævnes, så nikker 90%.

Jeg har oplevet under en demo, jeg skal undlade at nævne navne, at der skulle laves en A/B demo af to produkter. Der spilles et minuts penge på produkt A, hvorefter der skiftes til produkt B og samme nummer sættes i gang. Efter MAX 5 sekunder springer den entusiastiske sælger ind _foran_ den ene højttaler, og begynder på de højtravende vendinger om "PRØV at lægge mærke til hvordan lydbilledet bliver højere, bredere, dybere, PRØV at lægge mærke til hvordan sangstemmen kommer meget mere frem..." Og ja, 90% sidder og nikker og siger "jah, jah, det er helt vildt". HALLO MESTER, HVORDAN SKULLE JEG KUNNE HØRE NOGET NÅR DU STÅR FORAN DEN ENE HØJTTALER OG SNAKKER! Men det virkede, og folk konfererede ivrigt på vej ud af rummet om den store forskel de havde hørt.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf gurdet » tirs sep 04, 2007 09:46

Først og fremmest må jeg bekende ikke at være hifi-entusiast, men derimod musik-ditto jævnfør ovenstående, og betragtningerne her er (mine!) generelle:
 
Branding-historier. Jeg har et klart billede af en svedende reklameafdeling, der sidder og vrider sig for at finde det præcist rigtige sted at sætte branding-stødet ind. For det allermeste finder jeg det dybt frastødende. Enkelte gange, når det bliver tilpas gement, eller når den helt rigtige ironiske distance rammes, kan det udløse en slags "thumbs up" for det gode arbejde herfra, men derudover efterlader det mig kold.
 
Det, der til gengæld kan påvirke mig, er de ekstraordinære menneskelige omstændigheder, der af og til findes under overfladen. 30 års stædig kamp for en idé ingen andre troede på, kolde kælderlokaler eller blinde drenge fra Alabama. Hvilket også er historier - jeg foretrækker dem bare bagom og udenom reklamemaskineriet.
 
Mvh
Brugeravatar
gurdet
Supermedlem
 
Indlæg: 1581
Tilmeldt: søn jan 22, 2006 14:22
Geografisk sted: københavn

Indlægaf ZIG » tirs sep 04, 2007 10:47

AV Precision siger:

HVIS jeg havde en hifi forretning, så ville jeg fokusere på at levere hifi der kan fortælle musikkens historier, ikke hifi der kan fortælle apparaternes historier.


Enig

Jeg fokuserer på musikken og ikke lydkvaliteten, ja - men hvis lydkvaliteten ikke er i orden, så kan jeg ikke høre musikken.


Enig

Netop derfor synes jeg faktisk IKKE jeg leverer "kedelige kasser", jeg leverer bedre film-oplevelser


OK og enig.

Kort sagt: Jeg er lodret uenig i at der skal knyttes en historie til et produkt,


Uenig

Jeg vil hellere fremvise et kedeligt masseproduceret japaner-system der sparker røv, end et superlækkert træ-og-læder italiensk designet,


Nu har jeg "et superlækkert træ italiensk designet" anlæg. Så jeg er uenig. Jeg kan godt lide dets "sovs".

Mon ikke vores uenigheder ligger i film- contra musikoplevelse.

Hjemmebio har mere isenkram, og det må gerne gemmes væk. Vi ser film med åbne øjne og lader os transportere til filmens verden. Vi er stadig i vores egen stue med musikken og vi kan godt lukke øjnene.

Jeg har ikke brug for, at min printer eller mit kølskab har en historie. Men jeg har brug for, at min adgang til musik har en proveniens, der på en eller anden måde garanterer mit følelsesmæssige engagement med kunstnerens musik. Og den proveniens skal på en eller anden måde virke ægte - på den måde gurdet beskriver.

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf ZIG » tirs sep 04, 2007 11:01

Hej Winther,

Mener du helt alvorligt Hr. zig at man kan foretage sig noget mere fornuftigt, når man skal have nyt grej, end at folde ørerne ud og netop lytte til hvad grejet kan?


Jeg er meget imod fornuft og mener heller ikke, at den spiller nogen rolle i vores lidenskaber.

Jeg havde en gang 6 forskellige sæt højttalere på prøve stående i mit soveværelse. Jeg kunne hverken komme frem til min seng eller lytte mig frem til, hvad der var bedst. Ved samme lejlighed havde jeg en forforstærker til 80.000 stående i et hjørne, som jeg nægtede at bruge. Både jeg (og butikken) glemte alt om den i flere måneder!

Hverken vores ører eller vores fornuft er tilstrækkelige til at guide os. Jeg mener heller ikke, at nogen af os er "selvstændige nok" til at stole på vores egen vurdering.

HiFi er et miskmask. Det er derfor, det er mere spændende end køleskabe, printere og projektører.

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Winther » tirs sep 04, 2007 16:30

Goddag zig

Jamen du bekender da ihvertfald kulør. At din kulør så er forvirring og miskmask er så bare min vurdering.

Når du siger du er imod fornuft opfatter jeg det sådan at du ser fornuft som en indsnævring af den personlige frihed og det der skaber lyst og glæde her i livet og ved musik. Sådan behøves det ingenlunde at være. Det ville faktisk stride mod al sund fornuft...

Men det er altid meget populært at opstille fornuft/tanke og følelse/lidenskab som modsætninger og det er da også sandt at det hos nogle mennesker er modsætninger, der ikke kan forenes.

Men hvis du ikke ejer fornuft har din lidenskab ingen retning og pejlemærke og du bliver derfor offer for diverse trosretninger og impulsive indskydelser hvis ikke tilfældigheder. Dit eksempel med valget af højttalere viser en mærkelig og uigennemført tankegang. At du ikke kunne komme frem til din seng er et praktisk problem. Hvorfor blande det ind i valget af højttaler? Og at du har en dyr forforstærker stående i hjørnet og glemmer den hvad betyder det? Hvad har det at gøre med fornuft kontra lidenskab?

Omvendt hvis du ikke ejer lidenskab så mister fornuften sin betydning for  så har du ikke noget at bruge den til.

din udmelding om at du ikke mener at nogen er selvstændige nok til at lægge fortællingerne fra os når vi lytter - er noget af et postulat. Jeg ved ikke hvad du har at bygge det på. Men det er måske også mere interessant at spørge om ikke det er det væsentligste at stræbe imod - denne uafhængighed? For eller vil du altid være "offer" for historier, tro andre mening etc. Det er vel fundamentalt i alle livets forhold og ikke bare ved lytning? Men du mener måske at den højeste udvikling og det mest efterstræbelsesværdige er at blive et forsvarsløst offer for guruer og diverse "historier" om de forskellige mærker som du ikke har en chance for at tage selvstændig stilling til?

I så fald er jeg helt og aldeles uenig med dig. Jeg kan godt forstå at det kan give en merværdig og give ekstra dimensioner til HIFI at vide noget om ens apparater og deres tekniske stærke sider. Men hvis du går op i musikken mister disse historier mere eller mindre deres betydning hvis du tør stole på havd dine egne ører fortæller dig...

Winther
Winther
Nyt medlem
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre mar 31, 2006 23:35
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf ZIG » tirs sep 04, 2007 17:23

Hej Winther

Ja, du kommer med en spændende anti-tese til min tese.

Du har på nuværende tidspunkt fundet eller skabt en forening mellem fornuft og lidenskab. De samarbejder og er i balance. De taler ligefrem sammen. Du er en heldig mand. Dermed kan ting køre på skinner og måske også efter den planlagte tidsplan.

Jeg har ikke selv fundet eller skabt denne skønne forening. Og længere er det måske ikke. Så jeg roder rundt i tingene. Finder pejlemærker den ene dag og mister dem den næste.

Ligeledes mener jeg, at " ét individ" er en falsk størrelse. Den mindst udelelige enhed for mig er de sociale netværk, man hopper ind og ud af og ikke denne krop med for og efternavn.

Så jeg lever i en lidt mere kompliceret verden, end du gør. Ovenikøbet en, jeg selv har skabt.

Det var lidenskabeligt - men ikke fornuftigt.

Så du har ret - indtil videre. Og jeg her ret - indtil videre.

Men ingen af os ved, hvad morgendagen bringer.

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf xo » tirs sep 04, 2007 17:36

Det var et frisk synspunkt som jeg nærmest kan erklære mig enig i, Zig.

Musik drejer sig om nydelse. Men om en historie kan fremme nydelsen, det er et andet spørgsmål. Det kan da meget vel være at historien kan højne oplevelsen, jeg kender da selv en, for nu at spille hellig, der konstant fortæller historier, der næsten efterrationaliserer de erhvervelser han har gjort sig. Men jeg kan heller ikke selv se mig helt fri for at være blevet fanget i historiernes vold.

Fornuft er en fin ting, jeg tror kun de færreste kan bilde dem selv ind at et skodprodukt med en god historie vitterligt er et godt produkt. Men det kan være svært at sige noget generelt om.

Blade er fulde af historier, eller historie. Men selv foretrækker jeg nu bundsolide produkter der yder; så kan jeg tweake dem derhen hvor jeg vil, med de værktøjer der findes til den slags.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf ZIG » tirs sep 04, 2007 17:40

Hej AV Precision,

Jeg har tænkt lidt mere over forskellen mellem filmoplevelse og musikoplevelse...

i) Jeg kan falde i søvn til musik og det betyder ikke at musikken er kedelig. Filmen vil jeg blot slukke for, før jeg når så langt.

ii) Jeg kan sagtens nyde en god film på et lille og gammelt fjernsyn - blive draget ind i historien og miste mig selv. Musikkens nydelse kræver bedre udstyr.

iii) Hvis jeg er træt, får jeg intet udbytte af musik, men jeg kan sagtens se en god film.

Nu er det kun en personlig liste, og jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad min pointe er.

Forsøgsvis vil jeg sige, at film leverer gode historier og vi ganske spontant lader os opsluge af dem. Men musikken - det kræver mere af os - en meget større personlig investering og tankevirksomhed.  Derfor har branding og snakeoil en væsentligere rolle at spille. Og det skal vi ikke være ked af.

Zig
Maybe I can do things with your data...
Brugeravatar
ZIG
Supermedlem
 
Indlæg: 1955
Tilmeldt: lør jun 09, 2007 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf xo » tirs sep 04, 2007 17:49

Det er vist ikke musikken der kræver mere opmærksomhed end film, det er nok mere hifi der gør det, Zig. For med hifi skal man virkelig være vågen. Naturligvis kan man forlade sig på sine ører alene, men uden fornuften kommer man hurtigt til at drage de forkerte konklusioner og købe katten i sækken, og er der noget ingen af os kan li, så er det en kat i en sæk.

Jeg er både faldet i søvn til musik og film - og sågar i den sidste historietime, hvor der blev fremvist lysbilleder om antik arkitektur for mørklagte vinduer, men endnu aldrig, er jeg faldet i søvn ved hifi forhandleren. Jeg har så vidt muligt forsøgt at undgå forhandleren.

Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf Patriarken » tirs sep 04, 2007 18:13

Hejsa

Jeg vil da godt give mit besuv vedrørende historie og fortællinger:

”I året 1111 begav den tyske ærkebiskop Johannes Függer fra Mainz sig på en færd til Rom, hvor han skulle deltage i kroningen af kejser Henrik 5. Johannes sendte, som det var skik blandt de rige, sin tjener Martinus i forvejen. Han skulle ordne det praktiske, finde kroer med god mad og ikke mindst god vin. Hvis vinen og maden var god , skulle Martinus skrive det latinske ord "est", her findes, på krodøren. I den lille italienske bjergby Montefiascone måtte standarden have været ekstra høj. Martinus skrev nemlig "est" hele tre gange; historiens første trestjernede anbefaling. Johannes, som de lokale senere kaldte De Fuk, bifaldte sin tjeners vurdering. Den tyske katolik kappede nemlig alle forbindelser til sit hjem, droppede ud og slog sig ned i byen for at nyde de grønne bjerges magi, egnens mad og vin. Johannes blev senere biskop af Montefiascone og døde mæt af dage og god vin i byen, der kun ligger et par dagsrejser fra Rom. Den trofaste Martinus overlevede sin herre og dikterede følgende gravmæle: "Est, est, est, propter nimium dominus meus mortus est". Frit oversat betydet det: "På grund af for meget est, est, est er min herre død". Graven kan beses i San Flaviano-kirken. Alle, der har smagt et køligt glas af hvidvinen Est, est, est i bjergbyen Montefiascone, kender den sande historie om Johannes Függer. Men de kender ikke fortsættelsen. Hvert år på Johannes dødsdag samles de lokale for at ære den tørstige biskop ved at hælde rigelige mængder Est, est, est på graven. Men de holder så meget af vinen, at de drikker den først.....”  

Dette er ikke Historiefortæling med formål, det er bare en historie...

En god historie er simpel, sætter associationer og fortolkning i gang hos lyttere og efterlader et tilhørshohold......Nogenlunde som Greima udtænkte det med aktantmodellen, dog tilsat lidt neoklassisk narratologi :shock:

mvh Anders
Don't be to proud of this technological terror you've constructed, the abillity to destroy a planet is insignificant next to the power of the force.
Brugeravatar
Patriarken
Seniormedlem
 
Indlæg: 594
Tilmeldt: tors mar 22, 2007 21:14
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf arsenix » tirs sep 04, 2007 18:19

gurdet skrev:
Først og fremmest må jeg bekende ikke at være hifi-entusiast, men derimod musik-ditto jævnfør ovenstående, og betragtningerne her er (mine!) generelle:
 
Branding-historier. Jeg har et klart billede af en svedende reklameafdeling, der sidder og vrider sig for at finde det præcist rigtige sted at sætte branding-stødet ind. For det allermeste finder jeg det dybt frastødende. Enkelte gange, når det bliver tilpas gement, eller når den helt rigtige ironiske distance rammes, kan det udløse en slags "thumbs up" for det gode arbejde herfra, men derudover efterlader det mig kold.
 
Det, der til gengæld kan påvirke mig, er de ekstraordinære menneskelige omstændigheder, der af og til findes under overfladen. 30 års stædig kamp for en idé ingen andre troede på, kolde kælderlokaler eller blinde drenge fra Alabama. Hvilket også er historier - jeg foretrækker dem bare bagom og udenom reklamemaskineriet.
 
Mvh

Sjovt nok er hifientusiaster nærmest umulige at hive med til levende musik, end ikke gratis afhentning og hjemkørsel hjælper, de vil ikke, guderne må vide hvorfor. Lykkes det en enkelt gang går de sgu efter 1.sæt og en bajer inden der for alvor kommer gang i løjerne - skammeligt.

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf xo » tirs sep 04, 2007 18:47

Det ka da osse bli for hi, det der fi.
Brugeravatar
xo
Supermedlem
 
Indlæg: 1194
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 11:47

Indlægaf arsenix » tirs sep 04, 2007 20:00

xo skrev:Det ka da osse bli for hi, det der fi.

Ikke for rigtige musikentusiaster

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.