sund skrev:Jeg havde en gennem længere tid, og hørte den spille op mod nogen stykker, bl.a. Denon, Nakamichi og Alpine/Luxman.
Den havde en lyd som gjorde at man ved nogen af de første cd'er (kombinationer mellem maskiner og indspilninger) kunne indspille det på den og få et mere "musikalsk" lydbillede. Lidt på samme måde som man sommetider kan med minidisk.
Det bedste ved den var i al enkelthed dens lyd. Og så havde den et hammersolidt drev.
Du har ikke overvejet at genoptage brugen af mediet?
Måske du ville finde glæden ved det igen.
Det er sjovt det her med at mange faktisk mener at når man optager en digital indspilning over på bånd så lyder det bedre.
Vi ved jo alle at kopien aldrig kan være bedre end originalen.
På et tidspunkt læste jeg en forklaring fra en der havde en Teac Z-7000 eller noget i den stil.
Han mente at der i nogle båndoptagere er nogle op-amps kredsløb hvor der skete en filtrering af digitale artifacts.
Jeg ved ikke om jeg har stavet det korrekt eller brugt de rigtige benævnelser men det skulle altså være noget med at de fejl der kan skabes i en digital signalbehandling og den karakter ved den digitale lyd som det menneskelige øre ikke bryder sig om bliver filtreret fra i større eller mindre grad.
Jeg vil prøve at se om jeg kan finde hans indlæg..........................
Citat fra MHugo på Tape Trail:
"Russelmike and team - one thing to bear in mind, is if it sounds
"better" than the original, it's not necessarily bias inaccuracy. If
recording from CD, the analogue op amps in the record circuits of
cassette decks can filter incipient odd order (non harmonic/masking)
distortion that is endemic in DACs suddenly rendering improvements in
clarity (most noticable in the frequencies to which the human ear is
most sentitive - 1500Hz-4500Hz). Digital playback is far from perfect
and free from artifacts. After recording to tape, it can be that vocals
are obviously cleaner and clearer as a result. Do not be surprised. The
better the op amps, such as the excellent and expensive Philips ones
used in Nakamichi, then the more profound the effect. One can check
this against analogue master-tapes. Dave Berriman amongst others have
done much research on this matter.
It's well to note that this
positive side-effect of analogue recording can be seen experienced with
other sources. While it can be seen as a "gain", as opposed to a "loss"
(taking into considerations other possible anomalies as mod. noise, low
frequency comression, bias noise) it should not be seen as a loss of
fidelity, except in a semantic sense."
Det kan da godt være at det er en historie fra "de varme lande" men det kan også være at der er hold i det. I hvert fald er der lidt stof til eftertanke.
"dolph"