Boman skrev:
Hvorfor er man mest troværdig, hvis man benytter begge medier?
Er man ikke en sand audiophil, hvis man ikke spiller LP'er mere?
Jeg mener - som jeg har skrevet tidligere - at både CD og LP kan give overordentlig god lyd, men det er muligt at få den bedste kvalitet ud af en CD.
Det er indiskutabelt, at der er mindre (distraherende) støj på en CD, og bassen er langt bedre.
Forøvrigt bruger jeg slet ikke forforstærker, min forstærker er digital indtil lige før højttalerkablerne (jeg har engang brugt passiv forforstærker).
Men det mest chokerende er, at du mener CD og MP3 (hvor op til 90% af musikken er fjernet) minder mere om hinanden end CD og LP.
Så er det det man kan få mistanke om, at der er noget galt i din afspillekæde.
Man har nok et bedre vurderingsgrundlag hvis man med stor entusiasme afspiller både digital og analog lyd over sit anlæg for at nyde musikken.
Det er
ikke indiskutabelt om bassen er bedst på CD eller LP.
Bassen er, efter min vurdering, ofte prangende, volumniøs, overdrevet og utroværdig på CD mediet.
Det støjfri miljø på CD er måske noget som Connie Hedegård værdsætter men som musikelsker opdager man ved nærlytning at den støjrensning er sket på bekostning af naturlighed, stoflighed, nærvær og mange andre parametre som ikke bare kan måles med et scop eller andet udstyr på radiomekanikerens hylde.
Det er nok i det hele taget digital signalbehandlings uheldige men forførende kendetegn.
MP3 kan skam lyde udemærket. Jo højere bitrate og samplingfrekvens, jo bedre lyder det.
Man skal huske på at det betyder rigtig meget for lydkvaliteten hvordan første lagring af musikken er sket og hvordan scene/studie set-up har fordret en god indspilning. Det betyder ofte meget mere end om det er CD, LP, MP3, kassettebånd eller hvilket andet medie man vælger at afspille fra.
Glem nu al den skudder mudder med om den enes eller den andens anlæg har fejl eller er forkert sammensat.
Mange af os herinde er for længst kommet til et niveau i sammensætning af anlæg hvor vi, når vi hører hinandens anlæg, må medgive at de alle lyder hamrende godt og at det er små detaljer der gør at vi vælger anderledes sammensætning for at komme til en afspilningsstil der kommer tættest på den præference som vi hver især har fra de mange koncerter vi har hørt eller de mange masterbånd eller downmix man har været med til at indspille.
"dolph"