3DX skrev:arsenix skrev:3DX skrev:arsenix skrev:JJAZ skrev:macwerk skrev:Når nu musik leveres digitalt, hvorfor så ikke lave delefiltreringen i det digitale domæne (inden DA-konvertering og brug af 4-6-8 kanaler)?
En rigtig god idé.. En kammerat (nej, ikke 3DX) og jeg gik og puslede med planer om det en overgang. Vi havde dengang adgang til møg gode D/A-konvertere til lavpris og tilmed en FPGA som man kunne lægge filteret i. Desværre døde projektet fordi han skiftede arbejdsplads, æv..
macwerk skrev:Man kunne lave en hurtig prøve; en computer, et mange-kanals lydkort, et lydredigerings program, et stereospor kopieret x-antal gange og 'filtreret' pr. kanal-sæt.
Sådan kan det nemt laves.. Med en PC er det nemt at få op og stå. Det svære bliver at få jitteren lav og at finde et mange-kanals lydkort med rigtig gode analog udgange, uden at det bliver rigtig dyrt.
Et program som LspCAD 6 er som skræddersyet til den opgave.
Højttalere med digital filtrering der kræver at man skal lege "den lille programør" er et dødfødt projekt. Skal det have en fremtid skal det være en højttaler hvor man tænder på kontakten når man vil høre noget musik, der skal ikke stå en større samling udstyr og en PC der skal startes op inden man kan sætte noget musik på. Og så skal der ikke være mulighed for at rode og regere, der går ikke mange minutter før det hele er gået op i hat og briller.
Aktive højttaler af analogt tilsnit hvor der står en større mængde forstærkere m.v. og flyder på gulvet lider af samme problem, det er kun for et mikroskopisk mindretal hvor "legetøjet" er vigtigere end alt andet.
det er vel ikke mere død født end evnerne hos den der skal løse opgaven.
man skal jo ikke lade egen mangler være en begrænsning for andre
Mit digitale filter, er indbygget i power ampen. så her er deep blue og 20" skærm ikke så nødvendigt. man sætter sin PC til, "programere" DSP'en og så kører man.
det giver langt de bedste muliger, bla. næsten perfekt bas responce. som ALDRIG kunne laves analogt.
Du er jo ikke repræsentiv for de forbrugere der skal købe digitaliserede højttalersystemer i fremtiden, du er et af legebørnene.
ja det er jo rigtigt nok
"vi" glemmer at vi ikke ret representative for dem som producenterne skal leve af. i det marked virker bi terminale forvirende.
men hvornår er du begyndt at tænke på dem
men ville du ikke mene at lavet rigtigt og brugt rigtigt er der muligheder i den verden, som bare ikke er tilstede i de analoge løsninger (altså analogt filter i ht'erne) ?
Selvfølgelig tænker jeg som "forbruger" og mit eget anlæg er i allerhøjeste grad brugervenligt, der er kun 2 knapper at dreje på (vol. og indgansvælger)
Hvis vi sammenligner analoge aktive/passive løsninger så indebærer det ative flere fordele set fra et konstruktionsmæssigt synspunkt men så sandelig også bagdele, eksempelvis de nødvendige 4-6-8 effekttrin. Hvis begge er udført så godt som det er fysisk muligt så er den lydmæssige gevinst ved den aktive løsning ikke så stor som mange gerne vil gøre den til. Nu indebærer den aktive løsning som bekendt nogle ekstra forstærkertrin og her lurer faren for at sætte opnåede fordele over styr.
M.h.t. de digitale løsninger så bliver det lige pludseligt muligt at påvirke den akustiske fase løsrevet fra filtreringen/amplituden. De samme gælder muligheden for at korrigere ellers ubrugelige enheder til noget der ser rimeligt ud. Man kan let korrigere for hændelser i rummet (hvilket i sig selv er en meget dårlig ide) men kan, i teorien, anbringe enhderne de mærkeligste steder og, tilsyneladende få det til at hænge sammen, men jeg vil gerne have det demonstreret inden jeg "bider til bolle" De digitale løsninger jeg indtil nu har hørt har ikke været overbevisende og så er der problemet med de anseelige mængder nødvendigt udstyr AD/DA konvertere, forstærkere m.v. blot for at få lyd gennem noget så banalt som en 3 vejs højttaler.
Nej, jeg forventer ikke digitalt filtrerede systemer "lavet rigtigt" Det bliver digitaliserede udgaver af de højttalere der er på markedet i forvejen og de er sjældent eller aldrig "lavet rigtigt"
I virkeligheden løber vi den risiko at det går som det er gået med den musik vi kan købe, her har digitaliseringen haft den omvendte virkning, kvaliteten fra pladeindustrien og radio har ikke været ringere de sidste 40-50 år end den er nu simplethen fordi de digitale muligheder bliver misbrugt