Diamagnetic skrev:Det var dog skrækkeligt med de 6 DB omkring 100Hz det ville jeg aldrig kunne holde ud. Smid dog de højttalere ud. Og så lader opløsningen på den kurve noget tilbage at ønske. Amatøragtigt.
Ellers vil jeg da lige tilføje, at hvis den måling PerN har lavet, er troværdig, så siger jeg jatak. Holy shit den er flot. Jeg tror dog ikke den holder til et nærmere eftersyn.
Diamagnetic skrev:Det var dog skrækkeligt med de 6 DB omkring 100Hz det ville jeg aldrig kunne holde ud. Smid dog de højttalere ud. Og så lader opløsningen på den kurve noget tilbage at ønske. Amatøragtigt.
Diamagnetic skrev:Det var dog skrækkeligt med de 6 DB omkring 100Hz det ville jeg aldrig kunne holde ud. Smid dog de højttalere ud. Og så lader opløsningen på den kurve noget tilbage at ønske. Amatøragtigt.
Diamagnetic skrev:Det var dog skrækkeligt med de 6 DB omkring 100Hz det ville jeg aldrig kunne holde ud. Smid dog de højttalere ud. Og så lader opløsningen på den kurve noget tilbage at ønske. Amatøragtigt.
Per N skrev:Nej tak, de canton jeg har hørt når ikke et par diva'er til sokkerholderne, selvom de ikke har sokker på
von Auspuff skrev:@PerN!
Jeg tror du her har manet Diamagnetics ubrugelige påstande om dette og hint mht. +- og hvad ved jeg det er han kan høre.
Man kan kun meget sjældent stille en højttaler op i et rum, og få noget der ligner +- 6-8 dB under 100 Hz.
Typisk er det en del mere, som du jo selv kan se. Og det er jo bare et resultat af helt almindelige naturlove.Helt enig, det sjove er faktisk mit rum er et af dem jeg har oplevet der opfører sig pænest, det er så os rektangulært i det rigtig forhold og der er brugt tid på ht placering samt en smule absorbation og difusion de rigtige steder, jeg tør slet ikke tænke på hvordan det ser ud i mange af dem der viser deres opstillinger frem i diverse gallerier.
Så hvis man vil have output under 100Hz, så hører problemerne med, ellers er der dømt rumkorrektion, og det skal være den avancerede slags med kalibrerede mikrofoner und so weiter.
Jeg foretrækker at lade tingene være som de er.
Mht. porten i Diva, så har jeg selv prøvet at eksperimentere ganske lidt.
På mine eksemplarer bliver stemmer nasale og man kan pludseligt høre hvor højttaleren står. Den slags kommer i min verden fra forvrængning, og det har altså ikke noget med basgengivelsen at gøre.
Du kan jo se på dine egne kurver, hvor lidt porten egentlig bidrager til det samlede output.Den bidrager ca. med 3-6 dB alt efter placering iforhold til bagvæggen ved dens afstemning. Desvære viser en thd at den bidrager med en masse støj os. Derfor lukkes de med en sok ved mig, samt bassen bliver fastere af det, den med kompression i mellemregistret kan jeg ikke genkende og det sker vel kun ved høje lydtryk hvor enheden er derude hvor den har det svært. men en sok er jo heller ikke helt tæt skal man huske.
I mine øjne er lukning af et kabinet simpel symptombehandling. Man får ikke fat i årsagen.
Tidligere, da kilden typisk var en dårligt afstemt arm/pu kombi på et overdingelvornt pladespillerværk, da havde man brug for den mekaniske dæmpning af sub frekvenser, ellers fik man tilbagekobling eller klipning ved selv lave lydtryk.
Sådan er det ikke mere, nu skal man bare have fat i en fornuftig amp. Desværre er der lidt langt imellem dem, men jeg tror nu nok det kan lade sig gøre.
Lukkede systemer er i min optik bedst egnet til rene bas systemer, der ikke laver noget over 60-80Hz.Jeg er enig, desvære er den med et åben system pratisk uladesig gørelig idet man så får noget endnu værre nemlig alle rekletioner fra bagudstråling med, det optimale ville være og bygge sine enheder ind i væggen også bruge et rum bagved til bagkammer, det har jeg desvære ikke plads til.
Lydcentrum skrev:Per N skrev:Nej tak, de canton jeg har hørt når ikke et par diva'er til sokkerholderne, selvom de ikke har sokker på
Per N skrev:Lydcentrum skrev:Per N skrev:Nej tak, de canton jeg har hørt når ikke et par diva'er til sokkerholderne, selvom de ikke har sokker påJa du bragte dem jo selv ind, som et eksempel på hvor gode de er iforhold til diva, så fik du min mening. Hvor jeg har hørt dem kan jeg ikke se hvad har med den her snak om diva og gøre, men det er nok bare mig. men jeg ved godt hvad er argumentet er hvis jeg fortæller hvor og på hvad grej, så kommer den straks: Det er da klart, prøv med Lua så spiller de! har jeg ret?
Per N skrev:Jeg er enig, desvære er den med et åben system pratisk uladesig gørelig idet man så får noget endnu værre nemlig alle rekletioner fra bagudstråling med, det optimale ville være og bygge sine enheder ind i væggen også bruge et rum bagved til bagkammer, det har jeg desvære ikke plads til.
Jeg forstår ikke helt hvor det er du vil hen.
F.eks. er en Diva rundstrålende under ca. 3,5KHz, hvilket betyder at den bliver tiltagende retningsbestemt over 3,5KHz.
Det du får når du åbner kabinettet er nogle få udfasninger og nogle få resonanser ved lave frekvenser i dit lytterum, som ellers tidligere lå inde i kabinettet, blot ved langt højere frekvenser. (det er dem man i lukkede kabinetter forsøger at få has på med et par får eller tre - grise duer ikke her )
Jeg tror godt jeg ved hvad jeg ville vælge, men ret beset kommer det vel an på det rum der lyttes i, og/eller den forstærker der driver højttaleren.
Måske du burde vælge nummeret mindre i ht stedet, det kunne faktisk være en idé. Den påvirker ikke rummet så voldsomt ved de laveste frekvenser, så måske er det vejen.
Det du nævner med væggen og et monster bagkammer, er jeg ikke nødvendigvis enig i, fordi det vil kræve noget helt andet af enhederne. Dvs. at der skal helt andre enheder til.
Diva enhederne er lavet, så de passer til den baffle de har inkl. det frauengeschwung der er i faconen af forpladen. Man kan ikke udvide baffelens areal overhovedet, uden at det hele går galt. Jeg stillede engang en kasse klinker ovenpå den, og det rammer med det vuns den tonale ballance, og tro mig - virkningen var næsten den samme med en tom papkasse. Vægten på 16 Kg. klinker virkede faktisk ikke rigtigt. Det var "baffle extension". Og det duer ikke på den ht.
Så pågældende projekt duer ikke inde i væggen.
Du må finde på noget nyt og evt. få en aftale med din nabo
von Auspuff skrev:F.eks. er en Diva rundstrålende under ca. 3,5KHz, hvilket betyder at den bliver tiltagende retningsbestemt over 3,5KHz.
Med frontstof på bliver det endda noget før, og kalde det rundstråle ved jeg nu ikke helt
Det du får når du åbner kabinettet er nogle få udfasninger og nogle få resonanser ved lave frekvenser i dit lytterum, som ellers tidligere lå inde i kabinettet, blot ved langt højere frekvenser. (det er dem man i lukkede kabinetter forsøger at få has på med et par får eller tre - grise duer ikke her )Jeg må desvære indrømme jeg hører disse små problemer ganske nemt, så om de er helt små ved jeg nu ikke, dsp er næsten en nødvendighed ved åbne konstruktioner, det kunne man os godt lave desvære er jeg den type, der har de herrens store sorte cd'er der skal analogt aflæses i nu. Så ikke før de bliver helt udfaset tror jeg på en åben konstruktion som en reel mulighed, til afløser for mine lukkede systemer.
Jeg tror godt jeg ved hvad jeg ville vælge, men ret beset kommer det vel an på det rum der lyttes i, og/eller den forstærker der driver højttaleren.
Måske du burde vælge nummeret mindre i ht stedet, det kunne faktisk være en idé. Den påvirker ikke rummet så voldsomt ved de laveste frekvenser, så måske er det vejen. Måske, jeg tror bare det er den forkert vej, udfra erfaringen, den bedste ht jeg har hørt til dato i mit rum var lige under 2 meter høj med 2*8" seas excel, små højttalere har jo netop intet output dernede, og er der noget der ødelægger mellemtonen og detaljer så er det udeblivelsen af bas, elller løsluppen sltatten bas som små højttalere der forsøger at have en bund ofte mestre til ug, ingen nævnt ingen glemt..
Lydcentrum skrev:Per N skrev:Lydcentrum skrev:Per N skrev:Nej tak, de canton jeg har hørt når ikke et par diva'er til sokkerholderne, selvom de ikke har sokker påJa du bragte dem jo selv ind, som et eksempel på hvor gode de er iforhold til diva, så fik du min mening. Hvor jeg har hørt dem kan jeg ikke se hvad har med den her snak om diva og gøre, men det er nok bare mig. men jeg ved godt hvad er argumentet er hvis jeg fortæller hvor og på hvad grej, så kommer den straks: Det er da klart, prøv med Lua så spiller de! har jeg ret?Nej de behøver ike Lua for at spille rigtig godt, men nu er det sådan at der er lidt forskel på om det en Canton fra Plus-serien, eller en fra Vento-serien der spiller. Og hvor du har hørt den henne, har jeg da en personlig interesse i.
Men hvis du sammenligner et sæt Movie CX 60, som du har hørt i MediaMarkt i Tyskland, med det mindste Denon anlæg til, så tror jeg du kunne have ret i at dine Diva spiller bedre.
Det er det jeg går ud fra, siden du undviger i dit svar, ellers er det bare en opfunden påstand.
Jeg undviger ikke, jeg finder det bare en smule irrelevant for de andre brugere, idet du har hørt min mening i forhold til diva, og det er vel ikke lige frem fordi jeg er den store alvidende smagsdommer, der skal redegør for den slags vel?
Det var såmænd bare mit indtryk.. Meen ok det var sådan en sølvgrå dims på en dertilhørende stander, jeg husker ikke nummeret eller model navn, da de ikke var såe spændende igen, men meget stil rene og se på egentlig de spillede os ok, men mellemtone og diskant bare var lysår efter diva, bassen idet det var en stander var af naturlige årsager ringere så det skal du ikke være ked af. Der blev brugt en cayin amp og cd maskine. Men du kan da bare kig forbi en dag med noget canton du mener er bedre i samme pris lejde så kan vi da få syn for sagen.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster