von Auspuff skrev:Trådens oprindelige emne handler om antagelsen, at små forstærkere skulle have kvaliteter og fortrin indbygget, som store forstærker ikke har.
Jeg synes også man godt tråden kunne dreje lidt ind på, hvor stor en forstærker i
virkeligheden er.
Jeg har nemlig adskillige gange oplevet, at en 3020 har virket klart kraftigere end langt større forstærkere.
Jeg mener rekorden er noget i retning af, at en 200 watter kom til at virke udtalt pjevset op ad 3020.
Jeg vil prøve om det måske kan uddybes lidt set ud fra en teknisk vinkel.
Hvis man prøver at kigge lidt på grafen i denneher tråd:
http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=3544&postdays=0&postorder=asc&start=195
(Jeg kan for hulen ikke kopiere skidtet
)
Det analysen viser er, overtonespektret for en meget høj violintone med basis ved 2.400 Hz.
Som man kan se af grafen, så er alt over 5KHz m30 dB svagere eller mere.
Dvs. at en enkelt oktav over grundtonen, der ligger lyden 30 dB eller mere under grundtonen. Det vil så føre os til, at overtoner en oktav over grundtonen blot udgør ca. 3% af den samlede lydintensitet.
Det er altså små delikate lyde vi her har med at gøre.
Kigger vi så på en rimeligt almindelig akarkteristik for en udgangsforstærker, så kan man faktisk se noget interessant.
Kig engang her på forvrængningsmålingen fra Stereoplay for Densen B350 her :
http://densen.dk/B-350/Stereoplay%206-04.pdf
Og her har vi en Simaudio moon:
http://stereophile.com/solidpoweramps/306sim/index4.html
Det er 3. kurve fra oven.
Kurverne viser, at ved afgivelse af 5 watt, da ligger forvrængningen ca 40 dB nede for Densen og 80 dB nede for Moon.
Vender vi så tilbage og ser hvordan vores spektrum fra violinen passer ind her, så bliver det pludseligt kritisk omkring overtonerne.
Vores grundtone ligger 30 dB over vores overtone, som ligger 10 dB over den svageste lyd, som i Densens tilfælde har muligehed for at gengive med under 100% forvrængning.
Det betyder, at overtoner lidt mere end en enkelt oktav over vores grundtone er forvrænget med op imod 30%.
Det lyder jo ganske foruroligende.
Men samlet set, så er forvrængningen af det totale signal stadig ca. 40 dB nede, hvilket er det samme som 1% THD.
Der er altså bare dele af vores signal som består af mere end 30% forvrængning.
Moderne musik komprimeres, så den slags ikke sker, alt ligger helt oppe i niveau, så da bliver den gennemsnitlige forvrængning til en værdi man kan stole på.
Klassiske optagelser forholder det sig desværre anderledes med.
Da er det netop de svage signaler, som gør hele forskellen.
Det betyder faktisk, at i mange tilfælde, vil en forstærker på flere hundrede watt, faktisk kun kunne præstere blot en enkelt brugbar watt.
Skruer man højere op, så består overtoner hurtigt af en meget stor andel af forvrængning.
Det er lidt forstemmende, men desværre er det mere reglen end undtagelsen.