Ind imellem går det jo så bare galt, når de googlede kilder ikke slår til eller misforstås, eksempelvis med denne her fra en tråd om højttalere, hvor knaldpotten var ''højttaler ekspert''... Den var godt nok spas
JJAZ skrev: | ||
Suk.. Det har du altså også i et basreflekssystem. Dine kære enheder i Diva'erne ser altså kabinettet som værende lukket når du kommer et stykke over portens resonans. Beklager, men din viden på det her område er lig nul.. Læs op på lidt teori og stil nogle kvalificerede spørgsmål istedet for at blive ved med at udtale dig om ting du ikke ved en meter om!!! Dukati har anbragt dte her i en tråd, hvor indlægget er off topic. Derfor besvarer jeg det her. Og det er faktisk også til jazz. Det der blev skrevet i mit indlæg var, at hvis man kigger på lukkede og åbne systemer, så er der en helt iøjnefaldende forskel på dem. På det lukkede system anvender man luften bag enheden som fjeder. Kigger man på virkningen af en fjeder, så har den en resonans. Under resonansen er det ikke længere muligt at få rent og brugbart output fra en højttaler. Ikke desto mindre vil højttaleren få tilført frekvenser, som ligger under resonansen. Det man gør i en lukket højttaler er at forsøge at bremse disse bevægelser mekanisk vha. luften inde i kabinettet. Det går såmænd også fint, problemet er blot at trykket stiger og falder med den påtrykte frekvens. Dvs. at en højttaler med en resonans ved f.eks. 30Hz, som får påtrykt 20 Hz eller what ever, Da vil kabinettet forsøge at bremse bevægelsen. Det er sådan set fint nok, men nu skal man lige tænke på, at den enhed der laver disse over og undertryk oftest skal bruges langt op i frekvens. Og trykke påvirker i den grad de højere frekvenser. Sådan er det. I et afstemt åbent system, lufter man disse uønskede tryk/undertryk ud via porten. Enhederne skal så dæmpes elektrisk i stedet. Over resosnansfrekvenserne i de 2 typer systemer opfører de sig i teorien ens. Dog er der bare det, at trykvariationerne under resonansfrekvensen i det lukkede system forhindrer membranbevægelser langt op i frekens på den bas/mellemtone enhed der bremses af den indespærrede luft. Men dte er åbenbart ikke så enkelt at kommunikere dette. Dukati var i hverttilfælde hidtil ikke med. Og jeg tror måske også Jazz fik en anden opfattelse end den tilsigtede. Det burde herved være belyst. |